Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و جمعه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبهء پيش رو

19 اسفند  - 10 مارچ

8:30 شب تهران

6 عصر اروپای مرکزی

10 صبح کاليفرنيا

(لطفاً به تغيير ساعت در امريکای شمالی توجه کنيذ)

موضوع سخنرانی:

ققنوس، نهادی علمی

در ميان اپوزيسيون سياسی

سخنران ميهمان:

دکتر عطا هودشتيان

مسئول کارگروه سیاسی

در پروژهء  ققنوس

همراه با پرسش ها واظهارنظرهای

اعضاء مهستان

مدير نشست:

شهرام عباسپور

پخش مستقيم از:

تلويزيون کانال يک

تلويزيون ميهن

و رسانه های اجتماعی مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 17 تا یک شنبه 19 اسفند 1397 - 8 تا 10 مارس 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

  سايت مهستان    کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران    پيوند به سايت های ديگر

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی         ويدئوهای آموزشی        بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

چرا مداحی نکنند؟ همه چیزشان را از خمینی دارند

مجید محمدی

سخنان عبدالکریم سروش (حسین حاج فرج‌الله دباغ) در مدح و ستایش خمینی تازه نیست (لينک). او بارها به ستایش از خمینی پرداخته است و این را باید به معنای قدرشناسی وی تفسیر کرد. سروش هنگامی‌ که به ایران بازگشت تنها یک جزوه‌ی سی چهل صفحه‌ای منتشر کرده بود و با همین میزان پرونده‌ی «علمی» ‌به فیلسوف رسمی ‌نظام برای مقابله با مخالفان فکری آن تبدیل شد. آثار بعدی وی نیز همه پیاده شده از نوار و زیرنویس داده شده توسط شاگردانی بود که در آن دوره به فراوانی در خدمت بسط جهل و تبلیغات فعالیت داشتند و نمی‌دانستند که سروش مطالب دیگران، را بجای ترجمه‌ی آنها، به عنوان محصولات فکر خود عرضه می‌کند.

پيام عاشقانه و داغ امام به عبدالکریم دبّاغ

هادی خرسندی

من به خال لب دبّاغ گرفتار شدم

دیشب از مرحمتش باز خبردار شدم

‌ای سروشی که مرا عکس نهادی در ماه

لاکن از اون شعف واقعه سرشار شدم

دو سه روز است که من بابت تعریف شما

در محیط علما مرکز پرگار شدم

خودکشی مردگان

اسماعيل هوشيار

نوشته بود سروش با تعریف از خمینی اقدام به خودکشی کرد. برایش نوشتم خودکشی مال موجودات زنده ست و نه جنازه هایی با قدمتی چهل ساله. جنازه ها اگر خاک نشوند تا سال ها فقط بوی گندشان بقیه را آزار می دهد.۞۞۞

یاوه گوئی عبدالکریم سروش در بارهء خمینی

جلال ایجادی

آقای سروش دستخوش پریشان حالی و سادیسم و دیگرآزاری است، او می خواهد آزادی خواهان را عذاب بدهد. او می داند که شهروندان آگاه ما بطور گسترده علیه حکومت اسلامی و آیت الله خمینی می باشند، او می داند که جنایت های آیت الله خمینی در سرکوب روشنفکران و شکستن قلم آنها توسط خمینی فراموش شدنی نیست. او می داند استقبال انبوه مردم مذهب زده در زمان ورود خمینی و در زمان مرگ خمینی دیگر در جامعه ایران وجود ندارد و این استقبال به نفرت و مبارزه تبدیل شده است، ولی آقای سروش در اعتقاد و روان خود به خمینی وفاردار است و به همین خاطر تصمیم گرفته است تا باز هم خاک به چشم ملت بپاشد. رسم همه اسلامگرایان چنین است.

سخن هجو دکتر سروش، روشنفکرنمای فقیهان!

محمد علی مهرآسا

من نمی دانم آقای دکتر سروش، که دستکم دکترای داروسازی در دانش های تجربی دارند، منظورش از علم در این اظهار نظر چرند چه چیزی است؟ اگر درس فقاهت دین حقه و تزویر اسلام را علم می داند، پس خود حضرت شان را باید یک نادان و یا دستکم بی تجربه خواند! زیرا دانش در مفهوم و معنای تمام فرهنگ ها به آن دسته از دانستنی ها گفته می شود که این چنین وضع جهان و زندگی آدمی را دستخوش تغییر و تکامل و تکمیل کرده است.

فمنیست بودن یا نبودن

یکی از دردناک ترین جمله هایی که من در چند سال گذشته از زبان برخی از زنان جوانی که در ایرانِ پس از جمهوری اسلامی، و زیر نفوذ فرهنگی آن ها، رشد کرده و بزرگ شده اند شنیده ام این است که: «من فمنیست نیستم». هر بار این جمله را می شنوم یاد آخرین سال های قبل از انقلاب می افتم که یکی از «ژست» های زنان جوان تحصیل کرده این بود که بگویند «من فمنیست هستم». آنها این را می گفتند که گفته باشند: «ما دیگر آن زن سنتیِ، خانه نشینِ، مطیع و توسری خور، و ابزار خوشگذرانی مرد نیستیم».

مشکل اپوزيسيون در داشتن مأموريت

در برنامه آخرین لحظه بمديريت شهرام همايون

همکاری خداپسندانه

حمیدرضا رحیمی

فدوی در مرور خبرهای روز در نشvيهء العربیه خواند که «سودان تمام روزنامه‌نگاران بازداشت شده در اعتراضات را آزاد کرده است». اين مراتب در اوقات شرعی به شرفِ عرضِ خاک ِنعلینِ ملک پاسبان ِسپهر اقتدارشان رسید؛ در پاسخ فدوی منتظرالظهور را مفتخر و مأمور فرمودند تا چفیه و کلاه کرده (شال و کلاه سابق- م) و در اسرع وقت و آژیرکشان  بحضور پُر زور برادرعمر البشیر، رئیس جمهوری این کشور، شرفیاب شده و به آگاهی وی برساند که اگر علت آزاد کردن روزنامه نگاران معترض، بی تجربگی و یا جای تنگ بوده، معظم له قادر است که کلیهء روزنامه نگاران و سایر فعالان مدنی آن کشور را در زندان های رو به گسترش خود جا داده و اگر اصلاً لازم شان ندارد، با یک قیام و قعود، ناپدید فرماید.

«خرنامه»

مقاله ای که سبب تعطیل «روزنامه قانون» شد

بر خلاف باور رایج، خر، خر نیست باهوش است! هیچ گاه یک اشتباه را دو بار تکرار نمی کند! هیچ گاه پایش دو بار توی یک گود نمی رود! تنها یک بار که از خانه صاحبش رفت صحرا و برگشت، راه را یاد می گیرد! به قول یکی از اساتید گاو از خر خرتر است. چون گاو نان را با سفره پلاستیکی اش می خورد و می میرد ولی خر نمی خورد! تنها مشکلی که خر دارد آن است که اگر فرستادی اش بالای بام دیگر پایین نمی آید تا خود و اهل خانه را هلاک کند. این نکتهء مهمی است. البته این مشکل خر نیست، مشکل آن خر یا خرانی است که خر را بالا نشانده اند!

موفقیت دولت اسلامی در ایجاد عدالت اجتماعی!

اسکندر دلدم

یکی از اهداف انقلاب شکوهمند ایجاد عدالت در جامعه بود که خوشبختانه با تدبیر شیخ حسن روحانی و همکاری اسحاق جهانگیری این مهم در کشور پیاده شده و اخیرا همه مردم از فقیر و غنی به "صف کشی" افتاده و کل جمعیت کشور در صف هستند و به همه صف رسیده است! طبقات فقیر و زیر خط فقر اعم از کارگر و کارمند و بازنشسته و امثالهم از چهار صبح در صف دریافت پنج سیر گوشت یخ زده فاسد برزیلی صف می کشند! طبقه متوسط برای خرید اتومبیل اتومبیل پراید (معروف به ارابه مرگ) در صف ایستاده اند! طبقات مرفه شامل مقامات عالیه و فرزندان و منسوبین سببی و نسبی ایشان و اختلاسگران بیت المال و رانتخواران هم در صف خرید دلار و یورو و صف دریافت ویزای شینگن یا کانادا و استرالیا هستند...

000000000000000000000000