Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

اين نشريهء دو بار در هفته

دوشنبه ها و پنج شنبه ها

منتشر می شود

سردبير: اسماعيل نوری علا

برنامهء يکشنبهء پيش رو

28 بهمن  - 17 فوريه

موضوع ميزگرد:

وضعيت سازمان های سياسی

در يک حکومت سکولار دموکرات

شرکت کنندگان در مناظره:

حسن دانشور

میلاد آقائی

اسماعيل نوری علا 

مدير نشست:

محمود ابطحی

آرشيو برنامه های يکشنبه مهستان

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392         

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 26 تا یک شنبه 28 بهمن 1397 - 15 تا 17 فوريه 2019

جستجو در اين سايت   آرشيو صفحات اول اين سايت     پيوند به سايت های ديگر    پيمان نامهء عصر نو

  سايت مهستان    کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران    پيوند به سايت های ديگر

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب      بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

سکولاريسم نو     مفاهيم اصلی         ويدئوهای آموزشی        بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

چهل سالهء دوم

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا: علی خامنه‌ای برای «چهل سال آیندهء ایران» بیانیه منتشر می‌کند!/ در خبرهای اولیه پیرامون این موضوع هیچ اشاره‌ای به موضوع این بیانیه نشده بود، ولی ساعاتی بعد «دفتر حفظ و نشر آثار» رهبر جمهوری اسلامی اطلاعیه‌ای داده و گفته است که محور بیانیه آیت‌الله علی خامنه‌ای، تبیین «گام دوم» برای «پیشبرد انقلاب اسلامی» است.

فدوی: خوانندگان محترم ضدانقلاب را نمی داند لکن، از آنجا که خودش نه جان و نه عمر چهل سالهء دوم شکنجه و ادبار را دارد، فلذا چفیه و کلاه می کند (شال و کلاه سابق- م)که برود خیابان ناصر خسرو، و مبالغی مرگ موش خارجی تهیه  و از زندگی نکنت بار در چهل ساله دوم، بسود برادران، کنار برود!..

مجسمه هايم را خراب کنيد!

شعری از «سلیمان آپ آیدین»، شاعر ترکيه

ترجمه از: پيروز

ملت من!

من مصطفی کمالم

اگر افکار و اندیشه هایم به قرون وسطا تعلق داشت

اگر راهبر حقیقی شما به سوی علم نبودم

از شما پوزش می طلبم

امیدوارم اندیشه ها و گفته هایم نابود و زبانم لال گردد.

من یک پانترک هستم!

نوشته ای بدون نام نويسنده

شاید این اصطلاح به مزاج خیلی ها خوش نیاید ولی همه مطالبی که  در این مقاله  یا به عبارتی درد دل نامه خواهید خواند را به عنوان یک ترک، به عنوان کسی که به ترک بودنم افتخار می کنم و برخلاف سعی  و تلاش نظام آخوندی ذره ای نیز از ترک بودنم خجل نیستم خواهم نگاشت،  و روی صحبتم با «پان» های عزیز و همفکران این ایدولوژی خواهد بود. امیدوارم تمام کسانی که این مطلب را می خوانند با ذهنی باز و به دور از تعصب و جنجال های نژاد پرستانه به شنيدن درد دل های  یک جوان ترک بنشینند و کلاه خود را قاضی کنند و وجدان خود را به داوری بگذارند!

بودجه در بن‌بست: از ساختار رانتی تا کسری پایدار

جمشيد اسدی

بودجه در حکومت اسلامی معمولا گرفتار کسری بوده و سیاست دولت برای جبران آن همواره به تورم، کاهش سرمایه‌گذاری و ناچار تنگدستی پیشه‌وران و دستمزد بگیران انجامیده است. کسری بودجه اما، پاره جدايی‌ناپذير ساختار رانتی است و ناچار رهایی از آن جز با برون رفت از نظام رانتی ممکن نیست. دولت روحانی نه می‌خواهد از نظام رانتی بیرون رود و نه می‌تواند در چارچوب آن از کسری بودجه بکاهد و از همین رو در بن بست است. در سال پیش رو، دولت حسن روحانی، همچون هر دولت دیگری در نظام ولایی، با کسری بودجه روبرو خواهد شد.

مصلحت نظام رویاروی مصلحت ملت

عبدالکریم لاهیجی

یکی از ابداعات فقهای شیعه که آثار آن در قوانین ما چه در گذشته و به خصوص در حکومت اسلامی به چشم می‌خورد، مقوله‌ای است به نام کلاه شرعی. کتاب های فقهی و رساله‌های عملّیه نمایانگر ذهنّیت پر پیچ و خم آنان است که برای هر امر مفروضی، حکم و فتوایی سراغ کنند. در تفسیر نصّ حکم شرعی، مجوّزی خلق کنند که فرار از آن را ممکن سازد. تاریخ حقوق ما پر است از فتاوی و احکام «ناسخ و منسوخ» مفتیان و حکّام شرع. شورای تشخیص مصلحت هم نمادی و نمودی است از همین مقوله کلاه شرعی، «برای تشخیص مصلحت در مواردی که مصوبّه مجلس شورای اسلامی را شورای نگهبان خلاف موازین شرع و یا قانون اساسی بداند!» (اصل 112).

سال آینده همهء ايتام صاحب خانه می شوند!

اسکندر دلدم

رئیس کمیته امداد از ساخت هزار واحد مسکن برای خانواده‌های ایتام در مناطق محروم کشور خبر داد و گفت: «با اجرای برنامه‌های مسکن، همه خانواده‌های ایتام تحت حمایت تا سال آینده صاحب خانه می شوند». مطلعین و کسانی که از نزدیک مقامات متدین و با ایمان و مسئولان مخالف رانت و ویژه خواری کشور را می شناسند، از کمیته امداد خواسته اند خانه ها فقط به ایتام غیر دولتی داده شود و تحویل خانه به ایتام دولت و یتیم های موسسات و نهادهای دولتی ممنوع گردد وگرنه با توجه به بی پدر و مادر بودن یک مشت اختلاسگر و رانتخوار و غارتگر بیت المال و نجومی بگیران خانه های احداثی بین بی پدر و مادرهای دولتی و وابسته به دولت تقسیم شده و سر ایتام بی پول و پارتی (ایتام بخش خصوصی!) بی کلاه خواهد ماند!

شرایط امروز، شبیه آخرین ماه‌های قبل از خروج پدرم

شاهزاده رضا پهلوی

در گفتگو با راديو فردا

اپوزيسيون سکولار دموکرات پس از ورشو

اسماعيل نوری علا

در برنامه آخرين لحظه بمديريت شهرام همايون

آماده سازی کودکان ایران

برای نفرت پراکنی و جنگ طلبی

امسال چیزی که بیش از سال های قبل در عکس های مربوط به راهپیمایی های سالگرد انقلاب اسلامی به چشم می خورد، و به شدت تکان دهنده بود، حضور کودکان دبستانی و سال های اول دبیرستان بود؛ کودکانی که نه خودشان توان آمدن به  راهپیمایی را داشتند و نه درک معنا يا اهمیت کلماتی را که همه مشوق «مرگ» و ستیز  و جنگ بودند و بر پلاکارت ها نوشته و به دست شان داده بودند...

در آرزوی جنبش سوم

نوشتهء زنده ياد نادر نادرپور

(بمناسبت سالگشت جاودانه شدن او)

ایجاد سومين جنبش بزرگ فکری (پس از «عرفان» و «مشروطيت») نياز مبرم روزگار ماست، و برآوردن اين نياز را تنها از انديشه ورانی انتظار بايد داشت که ديگر به سوی «عرفان» ـ يعنی مکتب تربيت «فرد» ـ باز نگردند و، در ضمن بهره گيری از اصول دوگانهء مشروطيت ـ يعنی: «جداسازی دين از حکومت» و «شنانيدن هويت ملی به جای هويت مذهبی» ـ، به انديشه ای روی آورند که بر پايهء ناسيوناليسمی تجدد خواه استوار باشد.

مقاله ای از تابستان 1359 - تهران

منتشر شده در «نامهء کانون نويسندگان ايران»

انقلاب مشروعه

نوشتهء اسماعيل نوری علا

بر سر «نه به کلیت جمهوری اسلامی» متحد شویم!

فیروز نادری

از آنجا که به چهلمین سالگرد تاسف‌بار رژیم نزدیک می‌شویم، بیایید حول هدف مشترک پایان دادن به یکی از تاریک‌ترین فصل‌های تاریخمان متحد شویم و برای رساندن ایران به سکولار دموکراسی تلاش کنیم‌. اختلافات گذشته و اولویت‌های متفاوت را به کناری نهیم و روی آن‌چه توافق داریم متمرکز شویم. نه به نقض حقوق بشر شهروندان ایران. نه به فساد فراگیر حکومتی. نه به سوء مدیریت مداوم منابع ایران. نه به تلف کردن بزرگ‌ترین سرمایه‌ ایران: جوانان کشور. نه به دخالت‌های ماجراجویانه‌ جمهوری اسلامی در برون مرز. نه به کلیت جمهوری اسلامی!

پس از چهل سال کجای کاریم؟

فاضل غیبی

با اندیشه درباره‌ی سه مانع مهم در راه پیشرفت جنبش آزادیخواهانه ایرانیان (نبود شناخت مشترک از ماهیت رژیم،  نارسایی آگاهی درباره هدف از برکناری آن، و بالاخره بحران اخلاقی فراگیر)  سمت و سوی جنبشی که می‌تواند حکومت اسلامی را برکنار کند روشن می‌شود. اما نشان دادن نارسایی‌ها بدون ارائه پیشنهادی برای برطرف کردن آنها، نه تنها مفید نیست، بلکه ناامیدی را نیز به نارسایی می‌افزاید. از سوی دیگر چنانکه خواهیم دید، بررسی درست موقعیت امروز می‌تواند سمت و سوی راه آینده را روشن کند. این نوشتار کوششی است برای بررسی اوضاع ایران معاصر در سه محور اصلی.

انقلاب ایران، چهل سال بعد!

کاظم علمداری

اگر جنبشی که به انقلاب ایران انجامید، شش سال دیرتر به آن گستردگی و ژرفا می‌رسید، یا هرگز به انقلاب نمی‌انجامید و یا اگر انقلابی رخ می‌‌داد بسیار متفاوت و با پیامدهای دیگرگونه می‌بود؛ چرا که تنها چند سال پس از انقلاب سال پنجاه و هفت،  نظم جهانی دگرگون شد و ایران از نظم جهانی متأثر بود. در سال هزار و نهصد و هشتاد و پنج میلادی، یعنی پنج سال پس ازسقوط رژیم شاه، گورباچف در بلوک شرق، و رونالد ریگان درکشورهای متحد غرب اصلاحاتی به‌وجود آوردند که در پی آن جنگ سرد پایان یافت، چرخهٔ خشونت و انقلاب در جهان سوم فروکش کرد و دورهٔ جدیدی آغاز شد که می توان گفت پایان انقلاب‌های کلاسیک سدهٔ نوزدهمی بود.

000000000000000000000000