برنامهء يکشنبه ای که گذشت

2 دی  - 23 دسامبر

********

   فايل تصويری       فايل صوتی

********

پنجمين ميزگرد مهستان

چرا حکومت سکولار دموکرات

فاقد زندان سياسی است؟

اعضاء ميزگرد به ترتيب سخنرانی: 

اسفنديار منفردزاده

هلمند اربابی       حسن دانشور

       

مدير جلسه: اسماعيل نوری علا

********

پيوند به آرشيو برنامه های مهستان

آغاز کار جنبش: 14 امرداد 1392

 Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

سردبير: اسماعيل نوری علا

 

 

بيانيه جنبش دربارهء برجام

18 شهريور 1394

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

توجه: مطالب مندرج در اين پايگاه نظر شخصی نويسندگان و يا سازمان های مختلف است که به دليل

ارتباط ارتباط شان با مسائل مورد توجه جنبش انتخاب شده اند و لزومآً نظر جنبش نيستند.

نظر رسمی جنبش هميشه و فقط با امضای سخنگوی آن منتشر می شود.

دوشنبه 3 تا پنج شنبه 6 دی 1397 -  24 تا 27 دسامبر 2018

آرشيو صفحات اول اين سايت                 جستجو در اين سايت                 پيوند به سايت های ديگر

سايت مهستان                 آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان                 برنامهء «رمز پيروزی»

گنجينهء سکولاريسم نو          پيمان نامهء عصر نو          کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات های ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان       نشريهء «گيتی مداری» حزب        بيانيه های مشترک با حزب مشروطه ايران

مقالاتی دربارهء مفاهيم اصلی             ويدئوهای آموزشی          بیانیهء «جدایی کامل حکومت و مذهب در ایران»

ممنوعيت های قدرت و گرفتاری های دختر من

اکبر کرمی

در بيست و هفتم آذر ده سال پيش من در داخل سلول زندان لنگرود قم بودم. بیست و چهار روز بسيار تلخ از بازداشت من مي گذشت. هفت سال پيش تر، در چنين روزي دخترم رنوكا به دنيا آمد و زندگي مرا غرق در شادي كرد. حضور او دنيا را با همهء غم هاي كوچك و بزرگش برايم قشنگ تر و زيستن را آسان تر كرد. حضور او از همان ابتدا، هم چنين يادآوري دردناك غيبت فضاهاي خالي از قدرت در ايران هم بود. هنگام تولدش نمي توانستم در كنارش باشم؛ چه، قدرت چنين چيزي را ممنوع كرده است. نامش را نمي توانستم رنوكا بگذارم؛ زيرا اين نام در كتابچه اي كه قدرت در مورد اسم ها تدوين كرده است، حضور ندارد.

دل کندن از برجام؟

اسکندر دلدم

حکومت اسلامی با آنکه بارها تهدید کرده بود در صورت خروج آمریکا از برجام این قرارداد را پاره خواهد کرد تا کنون لوطی گری کرده و ضمن باقی ماندن در برجام و تلاش کرده است آمریکا را در میان کشورهای موسوم به پنج بعلاوه يک در صحنه جهانی منزوی کند! در این غائله اروپایی‌ها، علیرغم آنکه قدرت رویارویی با آمریکا را ندارند، مذبوحانه اصرار به حفظ برجام و کارایی آن دارند و در ماه‌های گذشته، با حفظ رایزنی‌های خود از حکومت اسلامی خواسته‌اند در برجام باقی بماند. در اين ميان به نظر می رسد اگر همه کشورهای پنج بعلاوه يک هم از برجام خارج شوند حکومت اسلامی به تنهایی در برجام باقی خواهد ماند!

شب یلدا، چهل سال پس از انقلاب «شکوهمند»

گزارش روزنامهء دنیای اقتصاد

«...محاسبات حداقلی نشان می‌دهد که یک خانوار سه نفره برای تهیه سبد یلدایی باید معادل صد و بيست و هشت هزار تومان هزینه کند. این در حالی است که در سال گذشته همین سبد با شصت و پنج هزار تومان قابل‌تهیه بود. رشد حدودا نود و هفت درصدی قیمت‌ها در یلدای نود و هفت، بیش تر از هر چیز به علت افزایش قیمت و وزن سنگین خشکبار است. قیمت برخی از اقلام این گروه از مواد خوراکی نسبت به سال پیش تا 3 برابر گران‌تر شده است. اگر به درآمد حداقل حقوق‌بگیران جامعه نگاه کنیم، بهای گذراندن یلدا برای آنها، معادل از دست رفتن حدود ده درصد حقوق شان است... در حالی‌ که حقوق بگیران باید حداقل بیست و نه روز دیگر ماه را نیز با همین حقوق اداره کنند».۞

آقای وزیر اطلاعات! حالا کجاش رو دیدی؟

ف.م. سخن

این که گفت و گوهایی بر سر روش پراکنده کردن اپوزیسیون و به جان هم افتادن آن ها آغاز شده، اتفاق مبارکی ست که وزیر اطلاعات امروز آن را اعلام می کند. اما برای به مرحله ی عمل در آمدن «جلوگیری از پراکندگی» و در مرحله ی عالی تر «هماهنگ عمل کردن مهره های اپوزیسیون» باید طرح ریخت و برنامه ریزی کرد و این طرح و برنامه را به مرحله ی اجرا در آورد. این که اپوزیسیون در این امر موفق شود یا نه، به تغییر برخی خصائل ذهنی متکی به عمل انفرادی بستگی دارد که باید دید آیا در این زمینه نیز شاهد تغییرات عملی خواهیم بود یا خیر.

آيا اسلام اروپا را می‌بلعد؟

(نگاهی به کتاب «تصاحب خصمانه»)

حبیب حسینی‌فرد

کتاب زارتسین، که پیشاپیش به دلیل امتناع ناشر اول از چاپ آن توجه برانگیز شد و حتی قبل از انتشار در مقام دوم فهرست پرفروش‌های (پیش‌سفارش) آمازون قرار گرفت، حالا در صدر پرفروش‌ها ایستاده است. منتقدان کتاب اما زارتسین را متهم می‌کنند که، همچون اسلام‌گرایان افراطی،یا محافل مذهبی حاکم در عربستان و ایران، اسلام را نه در تاریخ اجتماعی آن و رابطه دینامیک و بعضاً پرچالش و در مجموع رو به جلو جهان اسلام با مدرنیت و سکولاریسم، بلکه در نص‌گرایی و اصول‌گرایی و انتخاب گزینشی چند آیه از قرآن خلاصه کرده است.

يک درخواست

حمیدرضا رحیمی

برادران اگر زحمت نیست، لطفاً ارتفاع ظرف های زباله را قدری کوتاه تر بگیرند تا مستضعفان، در ارتزاق از زباله، عذاب کمتری بکشند؛ اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)!

منتظر چه هستیم؟

فاضل غیبی

نیاز به نهادی فراحزبی که ضامن ثبات و همبستگی ملی باشد امروز نیز روشن است. چنین جایگاهی در تداوم تاریخی و فرهنگی ایران ویژۀ پادشاهی است که بدون مسئولیت دولتی بتواند به وظایف مهم و خطیری  بپردازد. چنین مقامی در قانون اساسی مشروطه نیز پیش بینی شده است. منتهی از این نظر که در جامعۀ دمکراتیک، لازم است که شایسته‌ترین فرد بدین جایگاه والا برسد،  این مقام باید نه موروثی بلکه انتخابی باشد و از میان شایسته‌ ترین بزرگان  و خردمندان از سوی مجلس مهان برگزیده شود. در این صورت در چهارچوب دمکراسی پارلمانی، هم هواداران پادشاهی و هم طرفداران جمهوری آرزوی خود را در نهادی شایسته برآورده خواهند یافت.

ناکارایی رژیم تمامیت خواه

وحید تهرانی

بنظر می رسد شاهزاده رضا پهلوی در یک سال اخیر  و پس از تظاهرات دیماه گذشته که در آنها تظاهر کنندگان از رضاشاه کبیر تجلیل و از پادشاهی ایشان حمایت کردند موفق شده است، با اتخاذ مواضع سنجیده در سخنرانی ها و مصاحبه های خود، به عنوان  رهبر سیاسی شاخص  اوپوزیسیون اوج گرفته و   از دیگر سیاسیون شناخته شدهء ایرانی در خارج  فاصله بگیرد. گروه های  سیاسی چند هم اکنون رهبری  ایشان را پذیرفته  و از ایشان حمایت می کنند اما مساله اصلی اپوزیسیون خارج از کشور که هم چنان باقی است فقدان  ارتباط  گستردهء سازمانی با گروه های اجتماعی و مبارزان داخل کشور، و بنابراین اثرگذاری واقعی بر تحولات سیاسی کشور، است.

پایان چهل سال پادشاهیِ رضا پهلوی در آمریکا
سام قندچی

چهار ماه پیش آخرین تلاش شاهزاده رضا پهلوی، این بار برای تشکیل گروهی به نام فرشگرد، به سلطنت شاهراده رضا پهلوی در آمریکا، پایان داد. افرادی که در فرشگرد گرد آمدند، اکثراً انسان  هایی بودند که صادقانه به دنبال راهی برای خروج از تاریکی رژیم اسلامی ایران می گشتند، همانطور که "حزب مشروطه ایران" توسط دکتر داریوش همایون تأسیس شد و شامل افراد صالحی بود که مایل به پایان دادن به رژیم اسلامی در ایران بودند، و بعد هم دوباره - اما قبل از فرشگرد، - همان راه را جمعی به نام "شورای ملی ایران"، طی طریق کردند. همهء این گروه ها، یکی پس از دیگری، نه به دلیل فقدان سخت کوشی اعضای آنها و یا به علت مشکلات مالی، بلکه به این دلیل شکست خوردند که یا برنامه مستقیم برای بازگرداندن سلطنت به ایران داشتند.

شکل نظام در گذار به دموکراسی مهم است

علی افشاری

طبیعی است برای حل مشکلات جمهوری معیوب و غیر دموکراتیک باید نگاهی رو به جلو داشت، حال در این میان طرح بازگشت به سلطنت اگر با سکوت جمهوری خواهان مواجه شود و وحدت با مشروطه خواهان حول دموکراسی در دستور کار قرار بگیرد، عملا روند تحول از مشروطه به جمهوری در انقلاب مردمی سال پتنجاه و هفت می شود. بخصوص اگر رهبری مدیریت گذار در دست کسی قرار بگیرد که ویژگی اصلی وی شاهزاده بودن و به ارث بردن ژن سلطنت است. کسی که در تمامی چهل سال گذشته انگیزه اصلی اش بازپس گیری تاج و تخت پدرش بوده است که اگر انقلاب به وقوع نمی پیوست به وی منتقل شده بود. او حتی قسم سلطنت خورده است و حاضر نیست این قسم را بشکند.

هشدار به رضا پهلوی!

گفتگوی ويدئوئی فرهنگ قاسمی

با محمد امينی و مهران مصطفوی

همسان انگاری‌های دروغین

مجید محمدی

یکی از میزبانان بی‌بی‌سی فارسی بعد از سال‌ها زندگی در بریتانیا گویی یک‌باره کشف تازه‌ای کرده و می‌گوید دولت‌های غربی نیز شهروندان خود را حذف فیزیکی می‌کنند. در مورد دروغگوئی هم سخن یکی از مدیران رسانه‌های دولتی فارسی ‌زبان خارج از کشور این بود که مقامات سیاسی همه‌ء کشورها دروغ می‌گویند! در مورد فساد و سوء استفاده از قدرت نیز همین را می‌گویند که تفاوتی میان مقامات حکومت اسلامی و کشورهای دمکراتیک نیست. به این گزاره‌ها در علم منطق می‌گویند «همسان‌انگاری دروغین»!

زوال پلورالیسم در اندیشه سیاسی

حمید آقائی

به حاشیه رانده شدن وحدت در کثرت و، بعبارت دیگر پلورالیسم، را می توان در پراکندگی مخالفین حکومت اسلامی، حتی در میان جریانات سیاسی که خود را جمهوری خواه می شناسند و خواهان عبور از حکومت اسلامی و تحقق یک نظام دمکراتیک هستند ملاحظه کرد. سایر نیروهای مخالف این نظام نیز وضعیت مشابهی دارند و ضمن راهبردها و حتی راهکارهای نسبتاً مشابه قادر به اتحاد و همبستگی نیستند. یکی از علت های اصلی این شرایط را باید در تعاقبات و تبعات ناشی از به محاق رفتن و حاشیه رانده شدن پلورالیسم و اصل بسیار طبیعی وحدت در کثرت جستجو کرد.

ااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا

Gitimadari6