«سال آناهیتا»

--------------------------

enooriala@gmail.com

------------------------------

-----------------------------

https://isdpdirectory.com

                                

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

----------------------

برنامهء یکشنبهء پیش رو

30 اردیبهشت 1403 - 19 ماه مه 2024

----------------------

 مفهوم «امت» از نگاهی تازه

همراه با معرفی کتاب

----------------------

سخنران:

حسین علیزاده

مدیر جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت حزب سکولار دموکرات ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

مجموعه «برای یک زندگی معمولی...»

پادکست های سکولار دموکرات ها

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

سایت سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

سایت ایرانسکوپ

موانع فرهنگی شکوفائی نظام اجتماعی ایران

از دیدگاه تفکر سیستمی

 مهندس جمشید قراجه داغی

در گفتگو با اسماعیل نوری علا

https://www.mehripublication.com/

پیوند برای دانلود مجانی نسخهء پی.دی.اف

سه کتاب برای دانلود رايگان

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

ما در سال 57 هستیم!

پیمان

صحنهء سیاسی، بازیگران و نیروهای موجود در سپهر سیاست  امروز ایران شباهت زیادی با سال ۵۷ دارد. فقط مردم، جامعهء روشنفکری و سیاسی، بخاطر تجربهء زیستهء 45 سال گذشته، از جبههء «گفتمان 57» به جبههء «ایران گرایی» کوچ کرده و «مطالبهء زندگی» جایگزین «ایدئولوژی برای تغییر جهان» شده است.

شوخی، شوخی

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا: جان باختن سه پرستار در ایران بر اثر «کار زیاد» طی یک ماه.

فدوی: مرگ در اثر همه چیز دیده بودیم جز "کار زیاد"! که بی گمان از کرامات حضرات است.

*روزنامه هم‌میهن: پاسخ قاطع به سوال صادق. زیباکلام کتابی نوشته  با عنوان «چرا شما را نمی‌گیرن»؟ وی پیش از رونمایی از کتابش در نمایشگاه بازداشت شد!

فدوی: شنیده بودیم که برخی دعاها زود مستجاب میشود ولی نه به این سرعت. 

* بهار نیوز: غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی، نماینده ادوار مجلس می گوید که نفت را به‌ قیمتی می‌فروشیم که انگار مال‌دزدی را به حراج گذاشته ایم!

فضولی فدوی: بله دقیقاً همینطور است!

قسمت نوزدهم ازسری برنامه های حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو حزب سکولار دموکرات ایرانیان

آرشیو ایران فردا   آرشیو  میهن   آرشیو گویا نیوز

راز شادی مردم در کشورهای اسکاندیناوی

مولود پاکروان

فنلاند برای هفتمین سال پیاپی عنوان شادترین کشور جهان را از آن خود کرده است! و امسال هم سه کشور یخ‌زدهء نوردیک (دانمارک، ایسلند و سوئد) رده‌های بعدی رتبه‌بندی را اشغال کرده‌اند و نام هلند، نروژ و لوکزامبورگ هم در میان ۱۰ کشور شاد جهان به چشم می‌خورد. در عین حال، همچون سال‌های گذشته، کشورهای جنگ‌زده و فقیر جهان همچون افغانستان، لبنان، لسوتو و سیرالئون در قعر جدول نشسته‌اند و ایران هم در میان ۱۴۳ کشور مورد بررسی، صدمین کشور است!

نه گوری برای تدفین و نه فرصتی برای وداع

ژینوس فروتن

علی‌رغم سپری شدن بیش از یک سوم از دوران محکومیت ولی‌الله قدمیان، شهروند بهائی محبوس در زندان اوین، با درخواست آزادی مشروط او موافقت نشده است. ولی‌الله قدمیان که از مسئولین آرامستان بهائیان تهران بود، در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۲ توسط نیروهای امنیتی در منزل خود در تهران بازداشت شد. علت این دستگیری، کمک‌های داوطلبانه‌ای بوده است که او در امور کفن و دفن متوفیان بهائی به سایر هم‌کیشان خود می‌کرده است. در سالگرد بازداشت ولی‌الله قدمیان، شهروند ۶۶ سالۀ بهائی، این گزارش نگاهی دارد به آخرین وضعیت او و تداوم مشکلات کفن و دفن متوفیان بهائی در آرامستان بهائیان تهران.

دست می کشم به حروف اسم ات

علیرضا نوری

دست می کشم به حروف اسم ات / به زیبایی ات. / آزرده‌ای / شکاف خورده روان ات / تو را کشتند/ تو را با همه‌ء زیبایی ات کشتند / و در ذره‌ذره‌های تنت تیغ کشیدند / شمع‌آذینت کردند / عزیزم عزیزم عزیزم. // ویرانی / افسرده‌ای / حرامزاده‌ها تاب زیبایی تو را نداشتند / چشم‌هایت‌را قیچی کردند / به زیبایی ات شلیک کردند...

در سرزمین آهن و هپروت و وحشت

نسرین خراسانیان

وقتی / در اشک / در تجاوز / در درد / از پشت ابدیت صورت ها / کنجکاو و دلتنگ/ در آخرین لحظهء بن بست/ می ایستی/ و می فهمی / که کنجکاوی روی دیگر زیبایی ست / و در سرزمین آهن و هپروت و وحشت / زیبایی می تواند خطرناک باشد // در صدای ضمیمه به زیبایی ات / در لبخند به سیب نشسته ات / در اضطراب تنفس مدام ات / که از هوای اطراف ات / فراتر می رود / می رود / می رود / می ایستی / حتی می نشینی/ به بوی خوش یک زن / وقتی عنکبوت ها در عمق بیشتری می تنند و / فقط می تنند...

نيكای معاصر

فرشته اقبالی

در وحشي ترین بن بست ها شناختم اش / با آن چشم های تیزپا و دهان جسور / كه هنوز نمي گفت  / از پلشتیِ نقاب مردان سياه پوش باید ترسید / كه پیاده رو ها انهدام پاي مان می شوند / و خیابان دروُ زارِ جوانه های نورس خواهد شد. // هيچ نمي گفت و نيك مي دانست / كه مهتاب استخوان هايش را به پشت بام خواهد برد و / ماه بر نخواهد آمد!

« با اعدام توماج زخم مردم را تازه نکنید!»

امجد امینی، پدر مهسا امینی

توماج صالحی، رپُر ایرانی مخالف رژیم اسلامی، در ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ در شعبه اول دادگاه انقلاب اسلامی اصفهان به اتهام «اجتماع و تبانی، و معاونت در بغی» محاکمه شد و حکم اعدام اش روز ۵ اردیبهشت به وکلایش ابلاغ شد. پدر مهسا امینی با انتشار یک استوری در اینستاگرام نوشته است: «خبر(حکم) اعدام توماج صالحی دل همه مردم ایران را لرزاند. توماج جوانی است مردمی که با حمایت از ملتش جایگاهش در قلب تک‌ تک ما ایرانی‌ها است.»

«مشکل کجاست؟»

بخشی از سخنان شاهزاده رضا پهلوی در لندن

مشکل زمانی است که بخشی از جامعه همچنان جزئی از مشکل هستند و بخش زیادی شان جزو راه حل. به این مفهوم که آن نوع تمامیت خواهی ها، آن نوع برخوردهایی که اصلا با ادبیات دموکراسی و تلورانس (روا داری) و پلورالیسم جور در نمی آید. علی الخصوص در دو بخش اکسترم (افراطیِ) راست و چپ که این فضا را آلوده می‌کند، ایجاد تشنج می‌کند و، چه دانسته چه ندانسته، در دست بازی نظام بازی می‌کنند و  اجازه نمی‌دهند چنین اتحادی بوجود بیاید. ما باید تکیه مان را روی نیروهایی بگذاریم که می‌خواهند با هم کار بکنند و می توانند با هم کار بکنند.

این ایده با کسی هماهنگ نشده بود

مهدی نصیری - در گفتگو با کانال یک

این ایده نه در هماهنگی با جریان پادشاهی مشروطه بود، نه در هماهنگی با آقای تاج زاده و اصلاحات. اما من از این دو نفری که اسم شان را بردم شناخت داشتم، هم از آقای پهلوی که من یک سال اخیر دنبال کردم ایشان را، گفتگوهای ایشان... در مجموع مشی سیاسی ایشان دموکرات بودن، اعتدال و فوق همه چیز فقدان ستیزه‌گری است. این ستیزه‌گری بسیار امر زیان باری برای ایران، برای فرهنگ ایران است. این ستیزه‌گری را من در ایشان ندیدم، از این طرف راجع به دوست مان آقای تاج زاده، بسیار عنصر دموکرات، با سعهء صدر، با ظرفیت، اهل مطالعه، فهیم... احساس من این بود که هیچکدام از این دو بزرگوار نباید مخالف این ایده باشند. حالا به فرض اینکه مخالف باشند، چه اشکالی دارد؟

ناکامی رژیم در تبلیغات رسانه‌ای

سپیده حجامی

در حالی که ورزشکاران ایرانی، همچون کیمیا علیزاده و سعید مولایی، موفق به کسب مدال و افتخار در عرصه‌های جهانی می‌شوند، کاراکتر اصلی فیلم «هاوایی» عاقبتی تلخ دارد. فیلم‌ساز که کارنامه‌ای پرشمار از فیلم‌های سطحی و سفارشی دارد، تلاش کرده کاراکتر «صمد خر کُش» را به درس عبرتی برای ورزشکاران بدل کند. «هاوایی» ملغمه‌ایست از کلیشه‌های ضد زن، دروغ و فرافکنی... در این فیلم تصویر ارائه شده از سرنوشت ورزشکار ایرانی که اقدام به پناهندگی نموده، تصویری سراسر دروغین، اغراق‌آمیز و متفاوت از واقعیت است.

شورای گذار و اصل یکپارچگی ایران

در نگاهی به بخش سوم مصاحبهء اکبر کرمی با اسماعیل نوری علا

سام قندچی

امروز اپوزیسیون ایران فقط می تواند برای «ایران یکپارچه» برنامه ریزی کند و تأکید بر موضوع «تمامیت ارضی» در هر شورای گذاری بدون شک اصلی لازم است و نمی توان از آن صرفنظر کرد. دوستان «شورای گذار» هم، در حقیقت، با باز گذاشتن این بحث، به اعتبار خودشان و کل جنبش سیاسی ایران لطمه ای جدی وارد کرده اند و امیدوارم به جای ادامهء اینگونه بحث های بیهوده، از این بحث ها عبور کنند و جوهرِ کار مثبتی را که آغاز کرده اند ادامه دهند و بیش از این به دامی که جریاناتی نظیر «کنگرهء ملیت های ایران فدرال» راه انداخته اند نیفتند.

آلترناتیو برای آزادی و آبادی ایران:

واقعیتی که خود را تحمیل می‌کند

الاهه بقراط

فردی که از آغاز برای ایران و علیه این رژیم تلاش کرده: با پیشینه‌ای از «ایران نوین» (در دوران رضاشاه)، تکمیل شده با رشد اقتصادی و آزادی‌های مدنی و اجتماعی (در دوران محمدرضاشاه) و تلاش برای هدایت ایران به سوی دموکراسی بر اساس مسئولیت فردی و اجتماعی خود ایرانیان. اینها اموری هستند که شاهزاده در تمام سال‌های گذشته در یک روند آزمون و خطا جز این نکرده است. بدون این عناصر، وی مورد اقبال مردم قرار نمی‌گرفت و به فردی به عنوان «سرمایه ملی» تبدیل نمی‌شد.

آسایش  ایرانیان در گروی سقوط رژیم

رضا پهلوی

راه ‌حل امروز از هر زمانی روشن‌تر است: پایان دادن به جمهوری اسلامی و بنیان نهادن یک دولت ملی، سکولار و دموکراتیک در ایران. در این روزهای بیش از پیش دشوار برای ایرانیان درون کشور، وظیفهء ما ایرانیان خارج از کشور است که رساتر از پیش صدای هم‌میهنان‌مان باشیم؛ به هر روشی که می‌توانیم به آنان کمک کنیم؛ از دولت‌های محل زندگی خود بخواهیم فشار بر جمهوری اسلامی و پشتیبانی از مردم ایران را دوچندان کنند و از مماشات با رژیم خامنه‌ای دست بردارند.

یکدست ‌سازی همه جا شکست خورده است

سعید معیدفر

رئیس انجمن جامعه شناسی ایران با تأکید بر اینکه یک «هنجار یا قاعده» زمانی می‌تواند شایع و محقق شود که از یک پشتوانه قوی وجدان جمعی یا حمایت مردم برخوردار باشد، می گوید: هر روز جامعه از سبک زندگی ای که حکومت می‌خواهد اعمال کند، فاصله بیشتری می‌گیرد. یعنی هر روز فاصله و شکاف‌های عمیق‌تری بین ارزش‌ها و هنجارهای حاکمیت با مردم می‌بینیم. نتیجه چیست؟ سال ۱۴۰۱ به طور جدی نتیجه‌اش را دیدیم، اما به نظر می‌رسد که یک نوع فراموشی در بخش‌هایی از حاکمیت وجود دارد.

خاورمیانه در آتش اسلام و استعمار خامنه ای

جلال ایجادی

بحران و جنگ در خاورمیانه قطب‌بندی جهانی را تشدید کرده است. تجاوز روس ها به اوکرائین نشانگر آنست که صلح جهانی پایدار نیست و پوتینیسم می تواند جهان را به سوی جنگ اتمی سوق دهد. پهپادهای رژيم اسلامی به پوتین قدرت جنگی بیشتری بخشیده و حملهء جنگی رژیم خامنه ای علیه اسرائیل، ترکیب کشورهای درگیر را دقیق تر نموده و نشان می دهد که رژیم خامنه ای در جنگ افروزی جهانی نقش فعال و پررنگی ایفا می کند. آشکارا پوتینیسم، اسلامگرایی شیعه و متحدان اش از یکسو؛ و دنیای غرب و متحدان آن، از سوی دیگر، در برابر یکدیگر قرار گرفته و تنش بحرانی حاد و فزاینده ای را تجربه می کنند.

«عرفی گرائی» معادل «سکولاریسم» نیست!

اسماعیل نوری علا

این روز ها عده ای بی خبر و عده ای مغرض، از یکسو با این ادعا که «سکولاریسم» روندی رخ داده در تاریخ مغرب زمین است و ربطی به ما (که تاریخ دیگری داشته ایم) ندارد، که اگر داشت در فارسی برایش واژه ای داشیم، عَلَم نفی بکار بردن واژهء «سکولاریسم» را بلند کرده اند و، از سوی دیگر، آشکارا بصورتی فرصت طلبانه، با مطرح کردن تعبیر «عرف گرائی»، می خواهند بگویند ما در فرهنگ خودمان معادل محلی فکر موجود در سکولاریسم فرنگی را داریم و بهتر است از این پس به مقولهء «عرفی گرائی» بپردازیم و «سکولاریسم» را به بایگانی بسپاریم.

حجاب اجباری با سینمای پس از انقلاب چه کرد؟

پردیس پارسا

در ابتدای دهه شصت، دیگر کاملاً مشخص شده بود که امکان به تصویر کشیدن زنان در فیلم‌ها بدون حجاب اجباری وجود ندارد. محدودیت‌ها و حساسیت‌ها به تدریج تشدید شده بود، تا جایی که زنان حتی از پوسترهای سینمایی نیز کم‌وبیش حذف شده بودند. همچنین فضای غالب فیلم‌های این دهه با روایت‌های حادثه‌ای و حماسی از انقلاب و جنگ انباشته شده بود و جای زیادی برای حضور زنان نداشت. از این زمان به بعد زنان در فیلم‌ها حتی در خانه و نزد خویشاوندانشان نیز ملزم به پوشاندن موهای خود تصویر شدند.