تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 24 تا یکشنبه 27 آذر 1401 - 15 تا 18 دسامبر 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

آرشیو

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در یکشنبه

27 آذر 1401 - 18 دسامبر 2022

موضوع نشست:

کارکرد بستر فرهنگی (10)

سخنران:

شهرام آریان

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

بررسی تازه ترین کتاب مجید محمدی

بنجامین برد

محمدی، جامعه‌شناس و تحلیلگر رسانه، در کتاب «ردپای رژیم اسلامگرای شیعه در آمریکای شمالی: چگونه ملاهای ایرانی و سپاه نفوذ و شبکه های خود را گسترش می دهند؟» مطالعه‌ای بی‌نظیر را از ولخرجی های خرابکارانه‌ای که تهران، در غیاب یک هیئت دیپلماتیک سنتی، برای تأثیرگذاری بر سیاست ‌گذاران ایالات متحده به کار می‌گیرد، ارائه می‌کند.

سقوط قهرمانانه!

حمیدرضا رحیمی

…بابا  این اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، دامت تخریباته، راست می فرمود که " ما رکورد زدیم!" نگاه کنید: 

* رکورد تاریخی جدید نرخ ارز مقابل ریال در میانه سرکوب اعتراضات. / رادیو فردا- تیتر

و در ادامه ی خبر میمنت اثر: 

* نرخ دلار در مقابل ریال ایران روز شنبه ۱۹ آذر ماه و در میانهء سرکوب اعتراضات ایران به یک رکورد تاریخی جدید رسید. نرخ دلار در بازار آزاد ایران روز شنبه تا ۳۷ هزار و ۲۰ تومان اوج گرفت.

دیگر چه می خواهید؟!

آرشیو تصویری     آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

آنچه بر من گذشت و می گذرد

حسین رونقی

با تمام ضعف‌ها، اشتباهات و کاستی‌هایم با مردم صادق هستم، شما هم به شعار خودتان «النَّجاةُ فی الصِّدق» پایبند باشید. اساسا قوهء ‌قضاییه تمام پرونده‌های من را عمومی منتشر کند؛ آنچه تاکنون با دوربین‌ها از حین بازداشت و انتقال و بازجویی‌ها ضبط شده‌است و هرآنچه در‌ پرونده‌ها موجود است. از پای لنگان در دادسرا تا بند ۲۰۹، تا لحظه‌ای که بازجوی جویای نام تان در مورد پدر و مادرم گفت: «پدر و مادرت مثل خودت اوباش و اغتشاش‌گر و خائن هستند».

مفهوم‌شناسیِ شعارِ «زن، زندگی، آزادی»

ع. گویا

شعارهایی که معرف مرحله واقعی یک جنبش اجتماعی نباشند، ممکن است بر گسترش، تعمیق، و در نتیجه موفقیت آن بطور نسبی تأثیر منفی گذارند. بنابراین، تحلیل محتوای اصلی‌ترین شعار یک جنبش اجتماعی و ارتباط آن با عمق تجربه تاریخی مشارکت کنندگان در آن جنبش، به نظر ضروری می‌رسد. بر این اساس سعی خواهد شد که اجزای شعار “زن، زندگی، آزادی” که امروز در سراسر ایران و جهان طنین انذار است، بررسی شود.

نامه ای به سردبیر ماهنامه‌ء «تجربه»

فرشین کاظمی‌نیا

«محرمعلی‌خان زینعلی» شاخص معرفتی سانسور و «اسوه»‌ی تمام عیاری از قلع و قمع کلمات به شمار می‌‌رفت که جا دارد تندیس او در وزارتخانه‌ء مربوطه گذاشته شود. حتی اگر همه چیز تغییر کند و «وزارت ارشاد» به وزارتخانه‌ی محترمی بدل شود و نام «فرهنگ و هنر» به خود بگیرد، لازم است تا کارگزاران دولتی فرهنگ، با دیدن هر روزه‌ئ هیئت «محرمعلی‌خان»، نسبت خودشان با او را بسنجند یا به یادآورند.

پژوهش های کشکی رژیم و مسألهء مرکزی انقلاب 21

سام قندچی

ما نباید بخاطر بحث های کشکی - که عوامل رژیم (اصلاح طلب و جناح های دیگر) و یا افرادی نادان، و یا به اصطلاح «سلبریتی ها»ی کاسب و نان به نرخ روزخور داخل کشوری یا خارج کشوری راه می اندازند - توجه خود را از مسألهء مرکزی این برههء انقلاب منحرف کنیم؛ چرا که در آن صورت فرصت پیروزی «انقلاب 21 ایران» را، از دست خواهیم داد؛ و بعد از شکست نیز آن کاسب ها به برنامه های گذشته شان که سال هاست تکرار کرده اند برخواهند گشت و این ملت ایران است که بازنده خواهد بود!

دربارهء خبر دو پای شکستهء حسین رونقی

مسعود کاظمی

عده‌ای حالا نگران شده اند که «چرا دروغ گفته شده؛ تقصیر فلان روزنامه‌نگار و فلان تلویزیون است». من شرایط را تشریح کردم. ما در چنین شرایط و خفقانی، با تایید دست کم دو منبع که اتفاقا هیچکدام با حسین رونقی به لحاظ سیاسی همفکر نیستند، خبر دو پای شکسته را منتشر کردیم. با این حال عذرخواهی می‌کنم که خبر (در آن شرایط خوفناک و بی خبری مطلق) صد در صد دقیق نبود.

نقد «همه با هم» و بررسی شیوه‌های عمل

گفت‌وگو با سعید رهنما

گفت‌وگو کننده: شیریندخت دقیقیان

از یک سو با این واقعیت روبه رو هستیم که نه تنها هیچ جریان سیاسی بلکه هیچ بلوک جداگانه‌ی سیاسی ای نداریم که به تنهایی بتواند با این رژیم مقابله کند، و از سوی دیگر بدون نوعی اتحاد عمل بین جریان‌ها و بلوک‌های سیاسیِ موجود، امکان حمایتِ جدی از جنبش مردم و سرنگونی و جایگزینیِ رژیم حاکم عملی نخواهد بود. از انقلابِ قبلی آموختیم که سیاست «همه با هم» کارآ نیست و چه مسائلی را به همراه دارد. حال سئوال این است که کدام جریانات سیاسی می‌توانند امکان همکاری با یکدیگر را داشته باشند؟

فوتبال و شکست

از «برادران مارکس بجز مانفرد» - در توئیتر

در هر مبارزه‌ای، چه رزم تن به تن باشد چه یک مبارزه خیابانی و یا یک رقابت ورزشی، شما باید مدام امتیاز کسب کنید. هنگامی که امتیازها از حد مجاز گذشت شما حریف را به اصطلاح ضربه فنی می‌کنید و مبارزه به پایان می‌رسد، یا اینکه، مانند مبارزه بوکس حریف را «ناک اوت» می‌کنید. در تاریخ مبارزه‌ها، یک ضربه فنی یا ناک اوت سریع السیر خیلی به ندرت اتفاق می‌افتد و اکثر آنها بر اثر سپری شدن زمان و در نتیجه خستگی و کاهش قدرت حریف رُخ می‌دهند.

از مصائب نبود رهبری تا ایدهء اعتصابات سراسری و نهایی    

)اعتراضات چگونه به سرانجام می‌رسند؟(

رابرت گرین

استراتژی اصلی دیکتاتوری‌های اقتدارگرا برای جلوگیری از سقوط در دو کلمه خلاصه می‌شود: «جدایی (و تفرقه) ‌انداختن و سکوت» که این دو را هم‌زمان باید داشته باشند و یکی بدون دیگری نمی‌شود. شما تعداد بیشماری هستید، فقط باید همراه هم و متحد باشید. آن‌ها می‌خواهند شما در خانه بشینیند و نگران این باشید که چطور پول دربیاورید و زندگی شخصی‌تان را تأمین کنید به‌جای این‌که به کشورتان فکر کنید.

خامنه ای: حیله گر، فاسد و جلاد

جلال ایجادی

خامنه ای فرمان کشتار مردم را می دهد، تاریخ به یاد خواهد داشت و امروز جهانیان شاهد آن هستند. چرا خامنه ای و بیت او چنین مصمم برای قتل ایرانیان است؟ جمهوری اسلامی از ابتدا دو اهرم اساسی داشت: یکم، ماشین دولتی تبلیغات شیعه با بودجه هنگفت حکومتی بمنظور مغزشوئی و تولید ذهن اسلامی. دوم، ماشین سرکوب سپاه و بسیجی و سازمانهای اطلاعاتی جاسوسی برای تخریب هرگونه مقاومت و اعتصاب و مبارزه و تشکل سندیکایی و سیاسی.

ترس‌سالاری در رژیم اسلامی

مانی پارسا

ریشه‌های این درجه از خشونت‌طلبی و قساوتِ گروه حاکم بر ایران، که از کودک‌کُشی و کور کردن، تا حمله به منازل شخصی و جنازه‌دزدی را دربر می‌گیرد چیست؟ ریشه‌های این پدیده البته متعدد است اما می‌توان گفت یکی از موارد برجسته آن، به جمله و عبارتی برمی‌گردد که در حلقه‌های اصلی حاکمیتی جمهوری اسلامی بر آن تأکید می‌شود، یعنی عبارت «النَصر بالرُعب».

نگاه اسماعیل نوری علا به آلترناتیو و رهبری
در گفتگوئی با تلویزیون میهن
متن گفتگو       فایل تصویری       فایل صوتی

دانشگاه و نقش خِرد در سازمان اجتماعی

جواد کاشی

حضور مستقیم نیروی سرکوب در فضای دانشگاهی، اعمال فشار به دانشجو و استاد، تعلیق و بازداشت دانشجویان، اخراج اساتید چه معنایی دارد جز آنکه نظام مستقر در صدد خردزدایی از جنبشی است که رویاروی او ایستاده است. اعمال فضای امنیتی در دانشگاه هیچ ثمری جز بستر سازی برای راندن منازعه‌ به سمت خشونت بی‌مهار ندارد.

پیرامون کمیتهء حقیقت یاب سازمان ملل دربارهء ایران

گفتگو با سعید دهقان

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۲۴ نوامبر قطعنامه‌ای مبنی بر تشکیل یک کمیته حقیقت‌یاب مستقل بین المللی در خصوص اعتراضات ایران و سرکوب معترضان توسط نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی تصویب کرد... این نشست چرا انجام شد و خروجی کمیته حقیقت‌یاب چه‌خواهد بود؟ در این باره با سعید دهقان، وکیل حقوق بشر، عضو اتحادیه بین‌المللی وکلا (IBA) و از حاضرین در این جلسه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این‌باره گفتگو شده است.

دربارهء پروژهء جدید «استراتژی ایران»

فرآوردهء «شورای آتلانتیک»

سایت رسمی «شورای آتلانتیک» اعلام داشته که این شورا پروژهء «استراتژی ایران» را برای پاسخگویی به تحولات محلی، منطقه ای و جهانی راه اندازی می کند. در این خبر چنین آمده است: «آنجایی که ایران با چالش‌های بی‌سابقه‌ای روبه‌رو است، تلاش‌های جدید رویکردی کل‌نگر را نسبت به کل کار شورای آتلانتیک در مورد ایران اتخاذ خواهد کرد... این پروژه به منظور همگام سازی و گردآوری سیاست ها و تلاش های تحلیلی شورای آتلانتیک در مورد ایران در زیر یک پرچم واحد طراحی شده و منعکس کنندهء سطح بی سابقه ای از اختلاف ها و عدم قطعیت های نظری در مورد ایران است.

ملاحظاتی دربارهء مشکل رهبری

مهران براتی

شاید فقدان رهبری فکر اکثریت مردم ایران را به خود مشغول کرده باشد و شاید دلیلی باشد برای اینکه چرا سران و احزاب کشورهای غربی هنوز حکومت را در شرایط سقوط به دست اپوزیسیونی ساختارمند و با برنامه نمی بینند و، اگرچه از مقاومت مدنی زنان و جوانان ایران حمایت می کنند اما اپوزیسیون سیاسی را هنوز جانشین محتمل حاکمیت موجود نمی بینند و تمایلی به گفتگوی رسمی و علنی با نمایندگان سازمان ها و جریانات سیاسی موجود ایران نشان نمی دهند.

مرزهای آزادی!

مهدی تدینی

هر چه آزادی‌های فردی بیشتر باشد، مداخلات دولتی کمتر است و در نتیجه پشتوانه‌های دولتی کمتری برای شهروندان وجود دارد و فرد خود باید زندگی‌اش را بسازد. البته تازه اینها به شرطی است که آن دولت مداخله‌گر واقعاً خدمات بدهد و پشتیبان باشد، نه اینکه هم دخالت کند و هم با دخالت خود فقط آشفتگی، تورم و بدبختی بیشتر ایجاد کند. اینجاست که درک شهروند از آزادی مهم می‌شود؛ اینکه بدانند آزادی چیست. وگرنه شهروندان به سادگی به سیاهی‌لشگرِ جان‌برکفِ حاکمیتی آزادی‌ستیز تبدیل می‌شوند.

برادرم صدای مردم ایران را نمی شنود!

بدری حسينی خامنه ای

متاسفم که بدليل معذورات جسمی نمي توانم آنگونه که بايد در حرکت های اعتراضی شرکت کنم. اما قلباً و روحاً با مردم و در کنار مردم ايران هستم. برادرم صدای مردم ایران را نمی شنود و به نادرستی صدای مزدوران و جیره خوارانش را صدای مردم ایران‌ می شمارد و آنچه برازنده خودش می باشد را به مردم غیور و ستمدیده ایران اطلاق می کند. باشد که مبارزه بر حق مردم برای رسيدن به آزادی و دموکراسی هر چه زودتر پيروز گردد.

اهمیت حیاتی حجاب برای حکومت

نعیمه دوستدار

اگر ملاک‌مان تصاویر منتشر شده در رسانه‌های وابسته به حکومت پس از بازی فوتبال ایران و ولز باشد که در آن زنان بدون روسری ظاهر شدند، یا اگر به روایت‌های زنان از مقاومت خود با از سر برداشتن روسری توجه کنیم، ممکن است چنین به نظر برسد که حکومت ممکن است بخواهد حجاب را به عرف بسپارد و در مقابل آن کوتاه بیاید.

ایدئولوژی‌زد‌گی

اکبر کرمی

ایدیولوژی در برابر تاریخ و واقعیت ایستاده است؛ ایدیولوژی خوانش ساده‌ای از واقعیت و تاریخ است. هرگاه دیدید در گزارشی واقعیت و تاریخ ساده و خطی و تک‌ساحتی و تک‌داستانی و مثله شده است، شما با یک ایدیولوژی روبه‌رو هستید. هر وقت با پاسخ‌ها ی آسان، و راه‌حل‌ها ی معجزه‌آسا روبه‌رو شدید، گمان کنید که زهر یک ایدیولوژی می‌خواهد واقع‌بینی شما را از کار بیندازد.

جام جهانی و همدستی آشکار و نهان قطر و رژيم اسلامی

میثم بادامچی

رفتار فاجعه بار قطر در هماهنگی با رژيم اسلامی در برگزاری مسابقات جام جهانی و از جمله راه ندادن خبرنگاران و تماشاگران مخالف در مسابقات مربوط به ایران و مقابله این کشور با انعکاس اعتراضات ژینا (مهسا) علیه رژيم اسلامی از طریق فوتبال را باید، در کنار سایر عوامل، در ذیل خصومت پیدا و پنهان قطر با عربستان سعودی به عنوان رقیب منطقه‌ای رژيم اسلامی تحلیل کرد.  ایران از جام جهانی حذف شد، ولی حواشی مربوط به سانسور شعارهای جنبش اعتراضی «زن، زندگی، آزادی» در پوشش‌ دوربین‌های قَطری از مسابقات ایران ادامه دارد.

آیا ایران در آستانهء انقلاب است؟

نگاه مطبوعات به آنچه در ایران می گذرد

در حالی که روزهای متمادی از خیزش سراسری مردم ایران می‌گذرد، خبرگزاری‌های بین‌المللی همچنان روند اعتراض‌ها و وقایع را رصد می‌کنند. موضوع کمک تسلیحاتی ایران به روسیه، تهدید خبرنگاران رسانه‌های فارسی‌زبان خارج از ایران و تهدید ورزشکاران ایرانی که در مسابقات جهانی با معترضان همراهی نمادین داشته‌اند از دیگر موضوع‌هایی است که در رسانه‌های غربی انعکاس داشته است. در ادامه به برخی از تازه‌ترین تحولات ایران از نگاه رسانه‌های بین‌المللی اشاره می‌شود.

 

*