باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 3 تا یکشنبه 6 شهریور 1401 -  25 تا 28 اگوست 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان در یکشنبهء پیش رو

6 شهریور 1401 - 28 اگوست 2022

موضوع نشست:

 کارکرد بستر فرهنگی (9)

سخنران:

 شهرام آرین

مدير جلسه: سپیده قیاسوند

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«موساد مسئول حمله به رشدی است!»

نظر نادر هاشمی، استاد دانشگاه دنور

پروفسور نادر هاشمی، رئیس «مرکز مطالعات خاورمیانه» در «دانشگاه دنور»، در برنامهء «ایران پادکست»، با گفتن اینکه سازمان اطلاعاتی اسرائیل، موساد، مسئول حمله به سلمان رشدی در نیویورک بوده است، توضیح می‌دهد که: «این بچهء جوان، هادی مطر، با فردی که ادعا می‌کرد هوادار سپاه است در ارتباط بوده و این فرد او را به حمله به سلمان رشدی کشانده است». این فرد که، به گفتهء پروفسور هاشمی، «ادعا می‌کرد که به جمهوری اسلامی ایران وابسته است، می‌توانست عامل موساد باشد». توضیحات هاشمی خشم گروه‌ها و افراد مختلف را در شبکه‌های اجتماعی برانگیخته است.

آگهی استخدام

حمیدرضا رحیمی

* به تعدادی بیمار روانی خطرناک، برای تصدی مسؤلیت های گوناگون از صدر تا ذیل نیازمندیم. داوطلبان می توانند درخواست خود، به انضمام  چند قطعه عکس که سال ها پیش از انقلاب شکوهمند اسلامی انداخته شده باشند، را در اوقات شرعی، به امور اداری این سازمان تحویل، و کشیده دریافت دارند. اضافه می شود که مدارک  تحصیلی، تخصص، تجربه  و از این قبیل خزعبلات، لازم نیست لکن به فتوای علمای سَلف، حشره الله مع موالیة المطهرین، صلوات الله علیهم اجمعین، ارائهء گواهی "سوء پیشینه " که در آن دستکم چند فقره قتل، انفجار و آتش سوزی آمده باشد، از اوجَب واجبات است. و من الله التوفیق.

آرشیو تصویری 1  2    آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

شعور شک در برابر حماقت یقین!

پرتو نوری‌علا

یکبار دیگر، در نهایت تأسف، نویسنده‌ای آزاداندیش و روشنفکری با شهامت، سلمان رشدی، گرفتار ترور شد. نویسنده‌ای که در برابر یقینیات، شک کرد و با ذهن خلاق و تیزپرواز و طنزی جذاب، جهانی شگفت آفرید و آن را از طریق نشر آثارش، همگانی کرد. تاریک‌اندیشان خرافاتی و اسلام‌گرایان افراطی که در یقینِ فسیل شده خود لحظه‌ای تردید نمی‌کنند، با ترور سلمان رشدی، بار دیگر بر قطر پروندۀ تیرۀ حماقت افزودند.

همچنان بدنبال بازگشت «دوران طلایی»!

حمید آقایی

استقبال بسیار گسترده اصلاح طلبان رانده از نظام قدرت و عناصر ملی-مذهبی از برخی از انتقادات آقای موسوی نسبت به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و عدم توجه به نیکی یاد کردن میرحسین موسوی از روح الله خمینی تحت عنوان «آن جان بیدار»، و بجای آن، بازتاب دادن بسیار گسترده نگرانی های او در رابطه با موروثی شدن رهبری جمهوری اسلامی، حاکی از این است که این اصلاح طلبان و عناصر ملی-مذهبی، فاقد چشم انداز و برنامه روشن برای ارائه یک آلترناتیو برای جمهوری اسلامی هستند.

شهروندان خوب فرمانبر پارسای اوکراینی نمی‌ترسند

مروری بر کتاب «شهروندان خوب نباید بترسند»

منصوره شجاعی

«شهروندان خوب نباید بترسند» اولین اثر ماریا روا، نویسنده‌ی جوان اوکراینی است که با ترجمه‌ی مژده دقیقی به تازگی توسط انتشارات نیلوفر وارد بازار نشر ایران شده است. کتاب شامل نه داستان کوتاه اما به هم پیوسته است که بریدههایی از زندگی ساکنان ساختمان انکار شده‌ی شمارهی ۱۹۳۳ خیابان ایوانسک را در دو زمانِ پیش از فروپاشی جماهیر شوروی و پس از فروپاشی توصیف میکند. هرچند ماریا روا این داستان را پیش از تجاوز نظامی اخیر روسیه به اوکراین نوشته، اما تصویری روشن از شرایط ملل ‌تحت سلطه‌ی نظام مخوف ایدئولوژیک در زمان «جمهوری شوراها» و دست‌وپا زدن آن‌ها برای نجات از چاله‌های باقی‌مانده از آن مغاک خوفناک در فاصله‌ی کوتاهی پس از فروپاشی ارائه می‌دهد.

نقد «کنونیت»، مقدمه‌ای بر رهایی فردا

قربان عباسی

ما ایرانیان همیشه ‏به حفاظت از خویشتن اندیشیده‌ایم. موجوداتی سازگار شده‌ایم ‏اما نتوانستیم از خود به عنوان یک انسان حمایت کنیم. خودسر ‏بوده‌ایم اما خودآیین نبوده‌ایم. حمایت از خویشتن در معنای به ‏نقد گرفتن اکنونیت خود و موقعیت خودمان است که مخاطره‌‏آمیز است. در حمایت از خویشتن به خاطر به چالش کشیدن اکنونیت‌‏مان آن را به خطر می‌اندازیم اما در حفاظت از خویشتن ‏اکنونیت خود را حفظ می‌کنیم.

«ایران خانه‌ء ماست؛ باید دلسوز آن باشیم»

گفتگو با شاهزاده رضا پهلوی

پرسش ها از: سعید قاسمی‌‌نژاد - علیرضا کیانی - محمد ایزدی

نقش جامعه در قالب یک نظم سکولار دموکرات و مشارکت جامعه اهمیت دارد. فقط مدیریت سازمانی کشور مهم نیست بلکه مدیریت سیاسی کشور نیز بسیار اهمیت دارد و در اینجاست که نقش نیروهای سیاسی معنا و اهمیت پیدا می‌کند. در آینده، پس از جمهوری اسلامی، علاوه بر اینکه جامعه را به ریل ترقی باز می‌گردانیم بایستی مدیریت سیاسی بهتری نیز ایجاد کنیم. می‌خواهم به اینجا برسم که نیازهای ما در امروز قطعاً وجوه اشتراکی دارد با کارهای موفقی که در پیش از ۵۷ انجام شد ولی پرسش اصلی این است که کمبودهای آن دوره را چگونه تکمیل کنیم؟

خرده مقاومت‌های روزمره: قدرت همین کارهای معمولی

گزارش نوشته ای از آصف بیات

تلخیص و گزارش: شهرزاد نوع‌دوست

بیات، جامعه‌شناس ایرانی و استاد دانشگاه ایلینوی در آمریکا، می‌خواهد نشان دهد که کنش غالب زنان ایرانی در دوران پس از انقلاب اسلامی متکی بر «قدرت حضور» آنان بوده است؛ به‌وسیله‌ء انجام کارهای روزمره‌ای مانند کار کردن، درس خواندن، پوشیدن و... تا از این طریق، ساحت‌هایی متفاوت برای آزادی خود بگشایند. از نظر بیات، قدرت مؤثر این کنش‌ها دقیقاً در همین معمولی بودن شان است. جنبش‌های اجتماعی متعارف در کشوری چون ایران بیشتر در معرض سرکوب قرار می‌گیرند اما اعمال زندگی روزمره، به‌زعم بیات، بهدلیل ماهیت شان می‌توانند هم از سرکوب بگریزند و هم تغییر پدید آورند.

روایتی از کشف حجاب

مریم فومنی

هانیه، روزنامه‌نگاری ۳۰ ساله است که در یک خانوادهی مذهبی طبقهی متوسط بزرگ شده؛ خانواده‌ای که پس از انقلاب ۵۷ مذهبی شدند و او را از دوره‌ء دبستان به مدرسه‌ای فرستادند که پوشیدن چادر در آن اجباری بود. او که در دوره‌ء راهنمایی به خاطر فضای گروه دوستان محجبه‌اش به حجاب علاقه‌مند شد، این حجاب و چادر را تا دوره‌، دانشجویی به خواست خودش بر سر داشت. پس از آن اما با تغییر نگاه سیاسی و مذهبی‌اش اول چادر و بعد حجاب را کنار گذاشت. او که نام و مشخصات واقعی‌اش به درخواست خودش محفوظ نگه ‌داشته شده، در یک مصاحبه‌ی مفصل  تجربه‌اش از برداشتن حجاب را روایت می‌کند.

تجربهء فلاسفهء کلاسیک در مواجهه با «جباریت»

قربان عباسی

تاریخ نشان داده است که بسیاری راه استبداد برگزیده‌اند. ورای قانون عمل کرده‌اند و بدون حمایت قانون به قدرت رسیده‌اند. به حقوق مردمان تعرض و تجاوز نموده‌اند و نه تنها مردمان را در حصار ترس و ارعاب و تهدید و مرگ نگه داشته‌اند خود را نیز در این دام گرفتار ساخته‌اند. مگر نگفته‌اند همان حصارهایی که مانع ورود دیگران می‌شوند مانع خروج تو هم خواهند شد. بی‌سبب نیست که شاعران دموکراتیک آتن در آثارشان استبداد را جوری نشان داده‌اند که انگار نوعی بیماری روانی باشد.

«قدرت ‌زداییِ سکولار» از ملایان: مفهوم محدود و گسترده

محمدرضا نیکفر

حمله به سلمان رشدی، نویسنده‌ی "آیه‌های شیطانی"، برپایه‌ی فتوای تروریستی آیت الله خمینی، موجی از انزجار در جهان برانگیخت. در عرصه‌ی افکار عمومی ایران نیز ابراز انزجار از حمله به رشدی در نیویورک و از اصل فتوا در شکلی قوی محسوس است. مخالفت با نظام فقیه‌سالار شیعی اکنون بسی روشن‌تر و قاطع‌تر از گذشته با خواست برپایی یک نظام سکولار همراه شده است. حتّا بخشی از جریان سیاسی مذهبی که به صف مخالفان پیوسته، اصل مبنایی سکولاریزاسیون سیاسی، یعنی جدایی دین و دولت را، در شکل کلی آن، پذیرفته است.

حافظه و هویت در گرداب فراسیاست

علی‌محمد اسکندری‌جو

به باورم آنچه از آگاهی تاریخی اندوختیم و نیز آنچه که از حافظهء جمعی داریم را ‏چنانچه در یک کفه ترازو بریزیم و آنچه را هم که فراموش کردیم و یا اینکه نمی‌‏خواهیم به خاطر آوریم را در کفه دیگر قرار دهیم، آنگاه ترازو نشان می‌دهد چه ‏ملت فراموشکار و کم‌بضاعتی هستیم. حافظهء اشتراکی “متمم” هویت جمعی ‏ماست؛ به‌عبارتی حافظهء اشتراکی “متمم” هویت جمعی ‏ماست؛ به‌عبارتی حافظه و هویت دست در دست هم دارند تا گذشته را زنده نگه ‏داریم و به آن ارزش دهیم و آن را به امروز و فردا پیوند دهیم. هویت یابی ما ‏بدون گذشته اصولا ممکن نیست و به فرض که چنین باشد آنگاه این هویت ارزشی ‏و اعتباری ندارد. بنابراین نگونبخت او نیست که تنها هویت ندارد بلکه اوست که ‏حافظه نیز ندارد.

پلورالیسم و انتاگونیسم

مرتضى ملك محمدى

باز تعریف مناسبات میان این جریان های عمدهءسیاسی، بدون درک این تغییرات عینی ممکن نیست. داوری ها و ارزیابی های موحود نشان می دهد که ذهنیت عمومی حاکم بر اپوزسیون تغییرات ابژکتیو را بخوبی در نیافته است. آثار و بقایای مانده از انتاگونیسم تاریخی و طولانی بین سلطنت با دیگر جریان ها، کماکان در گفتار و رفتار همهء طرف ها باقی است. چرخش های افراطی و تفریطی از «همه باهمی» تا باز سازی فضای نفرت و کینه ورزی نشان از عقب ماندگی عنصر ذهنی از تحولات واقعی دارد.

نقد اندیشۀ سیاسی معاصر ایران

جواد کریمی

اندیشهء سیاسی در ایران معاصر دائرمدار دو ایدۀ «اقتدارگرایی» و «دموکراسی» می گردد. ساخت سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک دو «گونۀ آرمانی» عمده ای هستند که کلیۀ صورت های مطلوب اندیشه سیاسی ایران معاصر را در بر می گیرند. مدافعان این دو سنخ اندیشه مدام در پی آن اند تا سویه های اندیشه ای و نظری جریان مقابل را نقد و نفی کنند.

انترناسیونالیسم، ضدامپریالیسم و خاستگاه اردوگاه‌گرایی

دانیل لابوتز

این مقاله به بررسی ایده‌های افرادی می‌پردازد که از جناح چپ برآمده‌اند و خودشان را «ضد امپریالیست» می‌نامند، اما مدافع حکومت‌های دیکتاتوری شده‌اند - که برخی از این حکومت‌ها خودشان را کمونیستی یا سوسیالیستی می‌خوانند- که به اقلیت‌های ملی ستم می‌ورزند، جنبش‌های دموکراسی‌خواه را سرکوب می‌کنند و مبارزات کارگران برای زندگی بهتر را درهم می‌شکنند. کسانی که از این حکومت‌های اقتدارگرا حمایت می‌کنند یا «تانکی» نامیده شده‌اند، کنایه از آن کمونیست‌هایی که از سرکوب انقلاب مجارستان در سال 1956 توسط اتحاد جماهیر شوروی حمایت کردند، یا «اردوگاه‌گرا»، با ارجاع به این تصور که جهان اساساً به دو اردوگاه تقسیم شده است،