باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 27 تا یکشنبه 30 امرداد 1401 -  18 تا 21 اگوست 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com                     Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان در یکشنبهء پیش رو

30 امرداد 1401 - 21 ماه اگوست 2022

موضوع نشست:

 آشنائی با «شورای ملی تصمیم»

سخنران:

  شهلا انتصاری

 سخنگوی شورا 

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سایت ایرانسکوپ

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی

در سدهء بیست و یکم»

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

مسیح علینژاد: با ترس مبارزه کنیم!

چرا وضعیت سلمان رشدی هنوز روشن نیست؟

حمیدرضا رحیمی

* بی.بی.سی: سلمان رشدی، نویسندهء کتاب آیات شیطانی، لحظاتی قبل از شروع سخنرانی اش در موسسه‌ای در شهر شاتاکووا در غرب ایالت نیویورک، مورد حمله قرار گرفت. خبرنگار آسوشیتد پرس که شاهد این حمله بوده، می‌گوید مهاجم به او مشت زده یا با چاقو او را زخمی کرده و آقای رشدی روی زمین افتاده است.

* فدوی نمی داند که چرا خاج پرستان نمی گذارند وضعیت این نویسنده روشن شود؟!

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

شهروندان خوب فرمانبر پارسای اوکراینی نمی‌ترسند

مروری بر کتاب «شهروندان خوب نباید بترسند»

منصوره شجاعی

«شهروندان خوب نباید بترسند» اولین اثر ماریا روا، نویسنده‌ی جوان اوکراینی است که با ترجمه‌ی مژده دقیقی به تازگی توسط انتشارات نیلوفر وارد بازار نشر ایران شده است. کتاب شامل نه داستان کوتاه اما به هم پیوسته است که بریدههایی از زندگی ساکنان ساختمان انکار شده‌ی شمارهی ۱۹۳۳ خیابان ایوانسک را در دو زمانِ پیش از فروپاشی جماهیر شوروی و پس از فروپاشی توصیف میکند. هرچند ماریا روا این داستان را پیش از تجاوز نظامی اخیر روسیه به اوکراین نوشته، اما تصویری روشن از شرایط ملل ‌تحت سلطه‌ی نظام مخوف ایدئولوژیک در زمان «جمهوری شوراها» و دست‌وپا زدن آن‌ها برای نجات از چاله‌های باقی‌مانده از آن مغاک خوفناک در فاصله‌ی کوتاهی پس از فروپاشی ارائه می‌دهد.

همچنان بدنبال بازگشت «دوران طلایی»!

حمید آقایی

استقبال بسیار گسترده اصلاح طلبان رانده از نظام قدرت و عناصر ملی-مذهبی از برخی از انتقادات آقای موسوی نسبت به سیاست های منطقه ای جمهوری اسلامی و عدم توجه به نیکی یاد کردن میرحسین موسوی از روح الله خمینی تحت عنوان «آن جان بیدار»، و بجای آن، بازتاب دادن بسیار گسترده نگرانی های او در رابطه با موروثی شدن رهبری جمهوری اسلامی، حاکی از این است که این اصلاح طلبان و عناصر ملی-مذهبی، فاقد چشم انداز و برنامه روشن برای ارائه یک آلترناتیو برای جمهوری اسلامی هستند.

چرا موسیقی اصیل ایرانی باید غمباد بیاورد؟

شهرام فریدونی

آیا تا کنون از خودمان پرسیده ایم که اگر این سبک موسیقی، یعنی همینی که، بخصوص توی 43 سالهء اخیر از ملاخور شده مان، "موسیقی اصیل" خوانده ایم، یک شاهکار است، چرا هیچ ملتی در دنیا حاضر نیست حتی 30 ثانیه این "موسیقی" را از رادیوی خود پخش کند؟ آن هم در جایی که در بلاد کفرش سمفونی های بتهون و... را  برای آرامش حیوانات و بازدهی بیشتر آنها پخش می کنند؟

هنرمند سکولار دیگری از میان ما رفت

نگاهی به زندگی و کار مسعود اسداللهی

قانون اساسی؛ متنی حقوقی یا سیاسی؟

سعید حجاریان

حتی اگر اکنون قانون اساسی فعلی همان قانون اساسی اولیه‌ی پیشنهادی در نوفل لوشاتو بود، اصل ولایت فقیه به‌دلیل ماهیت قدرت و ساخت دولت به‌طور خود به خودی تأسیس و اعمال می‌شد و این امر برآمده از ماهیت سیاسی قانون اساسی است که متأسفانه در نگاهی تقلیل‌گرایانه صرفاً حقوقی پنداشته شده و می‌شود.

امانوئل کانت و فلسفه آزادی

جیسون سورن

اگر می خواهید اساس اخلاقی یک جامعه آزاد را درک کنید، ممکن است جایی بهتر از اندیشه امانوئل کانت برای شروع وجود نداشته باشد. او مهم ترین و پرمخاطب ترین فیلسوف اخلاق در تاریخ است.  او خودآگاه یک لیبرال روشنگری بود که به حکومت محدود و حداکثر آزادی اعتقاد داشت. .بیایید نگاهی به عناصر استدلال اخلاقی و سیاسی او برای آزادی بیاندازیم.

پوتین در آخر خط

گفت‌وگو با بوریس کاگارلیتسکی

اخبار روسیه از آغاز تهاجم به‌طرز محسوسی بی‌سروصدا‌تر شده است. گزارش‌های اولیه از تظاهرات ضد جنگ، تظاهرات جنگ‌طلبانه‌ی طرفداران دولت و تعطیلی شعبه‌های مک‌دونالد از عناوین خبری ناپدید شده‌اند. حمایت از جنگ ممکن است خاموش شود، اما نشانه‌های چندانی از مخالفت عمومی در ماه‌های اخیر پدیدار نشده است. آیا روس‌ها تسلیم سرنوشت خود شده‌اند؟ لورن بالهورن، دبیر نشریهء «ژاکوبن»، با بوریس کاگارلیتسکی، جامعه‌شناس ساکن مسکو و میزبان برنامه‌ی گفت‌وگوی پرطرفدار یوتیوب روسی رابکور، گفت‌وگو کرد تا درباره‌ی تأثیر جنگ و میزان تسلط ولادیمیر پوتین بر قدرت بیشتر بداند.

انترناسیونالیسم، ضدامپریالیسم و خاستگاه اردوگاه‌گرایی

دانیل لابوتز

این مقاله به بررسی ایده‌های افرادی می‌پردازد که از جناح چپ برآمده‌اند و خودشان را «ضد امپریالیست» می‌نامند، اما مدافع حکومت‌های دیکتاتوری شده‌اند - که برخی از این حکومت‌ها خودشان را کمونیستی یا سوسیالیستی می‌خوانند- که به اقلیت‌های ملی ستم می‌ورزند، جنبش‌های دموکراسی‌خواه را سرکوب می‌کنند و مبارزات کارگران برای زندگی بهتر را درهم می‌شکنند. کسانی که از این حکومت‌های اقتدارگرا حمایت می‌کنند یا «تانکی» نامیده شده‌اند، کنایه از آن کمونیست‌هایی که از سرکوب انقلاب مجارستان در سال 1956 توسط اتحاد جماهیر شوروی حمایت کردند، یا «اردوگاه‌گرا»، با ارجاع به این تصور که جهان اساساً به دو اردوگاه تقسیم شده است،

ائتلاف‌ اسرائیلی-عربی در برابر ایران

حسین احسانی

تهدیدات برآمده از سیاست‌های ایران در منطقه، تمایل ایران به دستیابی به سلاح هسته‌ای و افزایش دامنه‌ تهدیدات، این امکان را به وجود آورده که صورت‌بندی مفهومی امنیت در خاورمیانه تغییر بخورد و دشمنان دیروز به متحدین امروز در برابر ایران تغییر یابند. در این صورت‌بندی جدید، مبانی اتحادها و پویش‌های امنیتی شکل تازه‌ و مدرنی به خود گرفته و از حالت سنتی و کلاسیک بیرون شده است و این مبانی به منافع مشترک، دفع تهدیدات و افزایش امنیت دسته‌جمعی تغییر ماهیت داده است.

پلورالیسم و انتاگونیسم

مرتضى ملك محمدى

باز تعریف مناسبات میان این جریان های عمدهءسیاسی، بدون درک این تغییرات عینی ممکن نیست. داوری ها و ارزیابی های موحود نشان می دهد که ذهنیت عمومی حاکم بر اپوزسیون تغییرات ابژکتیو را بخوبی در نیافته است. آثار و بقایای مانده از انتاگونیسم تاریخی و طولانی بین سلطنت با دیگر جریان ها، کماکان در گفتار و رفتار همهء طرف ها باقی است. چرخش های افراطی و تفریطی از «همه باهمی» تا باز سازی فضای نفرت و کینه ورزی نشان از عقب ماندگی عنصر ذهنی از تحولات واقعی دارد.

کسروی، سلمان رشدی، علینژاد؟

سام قندچی

دو روز پیش سلمان رشدی، نویسندهء کتاب «آیه های شیطانی» که آیت اله خمینی در سال  1368 فتوای قتل اش را صادر کرده بود، در شهر نیویورک مورد حمله قرار گرفت و از ناحیهء گردن و شکم مضروب شد و اکنون در بیمارستان بستری است و گویا یک چشم خود را از دست داده است. این واقعه به من اجازه می دهد که یک یادداشت اخیر و دو  مقاله ای را که سال ها پیش نوشته ام، مجدداً منتشر کنم.

نقد اندیشۀ سیاسی معاصر ایران

جواد کریمی

اندیشهء سیاسی در ایران معاصر دائرمدار دو ایدۀ «اقتدارگرایی» و «دموکراسی» می گردد. ساخت سیاسی اقتدارگرا و دموکراتیک دو «گونۀ آرمانی» عمده ای هستند که کلیۀ صورت های مطلوب اندیشه سیاسی ایران معاصر را در بر می گیرند. مدافعان این دو سنخ اندیشه مدام در پی آن اند تا سویه های اندیشه ای و نظری جریان مقابل را نقد و نفی کنند.

کرمانی تا پایان عمر التقاطی اندیشید!

(در نقد یک مطلب)

م. رضایی تازیک

جان سخن ام/ نقدم این است که میرزا آقاخان کرمانی ــ به عنوان تواناترین، پرتاثیرترین و، همزمان، متناقض گوترین نویسندهء ایرانیِ قرن نوزدهم میلادی ــ  «سکولار» در معنای مدرنی که در مقالهء آقای پژمان عبدالمحمدی مطرح شده، نبود و جدایی دین/ مذهب و حکومت، در معنای مدرن کلمه، در آثار کرمانی نیامده است. نسبت دادن «سکولاریسم» (چه در معنای فلسفی- مدرن و چه در معنای سیاسی- مدرن) به او «ناهمزمانخوانی» (anachronism) است.

تأثیر اندیشهء‌ سیاسی میرزا آقاخان کرمانی

بر انقلاب مشروطه ایران

پژمان عبدالمحمدی

این مقاله تاثیر اندیشه‌ی سیاسی میرزا آقاخان کرمانی بر انقلاب مشروطه‌ء ایران را تحلیل می‌کند. کرمانی یکی از برجسته‌ترین روشن‌فکران قرن نوزدهم در ایران است. اندیشه‌ء وی در باب حاکمیت قانون، جدایی میان دین و سیاست، و آزادی بیان تاثیر ویژه‌ای بر مشروطه‌ خواهی ایرانی برجای گذاشت. اندیشه‌ء کرمانی، که مبتنی بر سکولاریسم و ناسیونالیسم بود، بر مبنای ایدئولوژیک جنبش مشروطه‌ خواهی ایران در سال 1906 و اولین تلاش برای سکولاریزه کردن جامعه‌ء ایران تاثیر بسیاری داشته است.

مشروطیت، در قامت پادشاهی و جمهوری

(سخنرانی در مهستان)

اسماعیل نوری علا

«مشروطیت ایرانیِ» ما پروژه ای مستمر است که هنوز تمام بالقوگی هایش را متحقق نساخته و، در نتیجه، از نظر ما، پروژه ای زنده و رو به آینده است که در طی آن مشروطیت عاقبت به استقرار قانون اساسی و حکومتی سکولار دموکرات باید منتهی شود. به عبارت دیگر، به نظر ما، انقلاب مشروطه در 116 سال گذشته زهدانی بوده که فرزندی به نام سکولار دموکراسی در آن رشد و نمو کرده و اکنون آمادهء پا به جهان نهادن شده است.

از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی!

مهران صولتی

انقلاب مشروطه اگر چه از منظر سیاسی ناکام ماند و نتوانست تداوم خود را با حفظ اهداف اولیه سپری کند ولی تاثیراتی ماندگار بر فرهنگ و سیاست ایران زمین در روزگار مدرن به جای گذاشت. از همین رو می‌توان در افق امروز و چهار دهه پس از پیروزی بدیل‌اش؛ انقلاب اسلامی، دستاوردهای آن را به داوری نشست. مقایسه‌ای که می تواند برای نگریستن دقیق تر نسبت به مسیری که پیموده ایم مفید باشد.

نمایش اعتراف سپیده رشنو

و ناکارایی صنعت اعتراف گیری

مهرداد درویش پور

این اقدامات تنها نشانگر شدت بی‌رحمی نظام در استفاده از هر وسیله‌ای برای تحمیل باورهای فرهنگی و سیاسی خود نیست، بلکه نشانگر حساسیت آن به ویژه نسبت به مسئله حجاب است که هم دربرخورد به دختران رقصنده در اینستاگرام و هم دستگیری و مجازات دختران خیابان انقلاب و هم در مورد سپیده از خود به نمایش گذاشت. امری که با توجه به فراگیری مبارزه باحجاب اجباری در این اواخر، حکومت را بیش از هر زمان دچار وحشت کرده است.

یک اشتباه در تحلیل لنین از امپریالیسم

و چرا این موضوع برای دموکراسی مهم است

سام قندچی

اشتباه لنین و مارکسیست های دیگر، از جمله خودِ کارل مارکس، آن است که فکر می کردند، با انحصاری شدن سرمایه، رقابت در درون دولت های ملی قطع خواهد شد. اما یک قرن بعد، یعنی امروز، در بالاترین سطوح شرکت های سهامی در آمریکا، ما می توانیم مارک تولیدی «وال مارت» به نام «گِرِیت ولیو» را ببینیم که با همهء مارک های اصلی تولیدی، از جمله اگر بخواهیم فقط چندتا را نام ببریم، «کلاگز»، «کمپبل سوپ»، «پُست»، «فریتولی»، بطور مداوم، در رقابت است، و می توان این واقعیت را در هر صنعتی همینجا در آمریکا، ملاحظه کرد.