باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنج 16 تا یکشنبه 19 تیر 1401 -  7 تا 10 ژوئیه 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

پیوند به کتاب «تاکتیک های مقاومت مدنی در سدهء بیست و یکم»

برنامهء مهستان در یکشنبهء پیش رو

19 تیر 1401 - 10 ماه ژوئیه 2022

موضوع نشست:

 رابطهء دولت و ملت

در فاز بحرانی حیات رژیم 

سخنران:

کورش عرفانی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

حمیدرضا رحیمی

* فدوی فقرهء تازه ای را کشف کرده که همانا  قتل و شکنجهء  long distance است که گمان نکند که  خوانندگان محترم ضدانقلاب دیده یا شنیده باشند؛ مستوره ای اگر خواسته باشید، بشرح سند مصور و منگوله دار پیوست، در دسترس است:

* ایران وایر - بنا به گزارش رسیده به ایران وایر، در پی دستگیری شقایق خانه زرین، شهروند بهائی توسط ماموران وزارت اطلاعات در شیراز، پدر این شهروند بهائی بر اثر استرس ناشی از هجوم ماموران به منزل و دستگیری دخترش دچار سکته قلبی شده و با گذشت چند روز هم‌چنان در شرایط نامناسب جسمانی قرار دارد و در بیمارستان بستری است.

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

لائیسیته‌ای که جویای سازگاری با ‏دموکراسی است

عباد عموزاد

دین برای انسان است و پذیرفتن و ‏نپذیرفتن آن با انسان است. پس شروع آن از ‏بنیاد دینی نیست از انسان است. بنابراین، ‏انسان باید از بندگی ارباب دین و سیاست و ‏اقتصاد و فرهنگ و بنیادهای اجتماعی رها ‏گردد. این بنیادها نیستند که حق دارند ‏انسان ها را این سان یا آن سان تعلیم و ‏تربیت کنند، بلکه این انسان ها هستند که ‏باید بتوانند بنیادها را وسیله رسیدن به ‏هدفی کنند که خود بر می‌گزینند. هر کس و هر گروه باید بتواند بر وفق ‏باور دینی یا غیردینی خویش داوری شود. ‏به‌شرط آنکه اصول راهنمای قضاوت رعایت شوند.‏

روایت نیولیبرال- گلوبال و فاجعهء اوکراین

هرمز هوشمند

آنچه امروز شاهد آن هستیم، تحول جهان از دوران تک قطبی پس از جنگ سرد به دوران چند قطبی، یعنی پایان «پایان تاریخ». با ظهور چین، دومین قدرت بزرگ اقتصادی جهان، و روسیه، اولین قدرت هسته ای جهان، این تحول در حال شکل گیری است. آینده را نمی توان پیش بینی کرد، اما فاجعه اوکراین و رویارویی روسیه و ناتو نشان دهنده تغییر توازن قوا بین ایالات متحده و ناتو از یک سو، و روسیه و چین، از سوی دیگر، است. این فاجعه نشان دهنده ناتوانی ساختارهای بین المللی موجود است که پس از پایان جنگ جهانی دوم توسط قدرت های پیروز شکل گرفت.

حالم به هم می‌خورد از این امیر عبدالهیان

بیژن اشتری

برای من به عنوان یک ایرانی غیرقابل تحمل است که این حرف را از زبان فردی بشنوم که خواسته و ناخواسته وزیر امور خارجه کشورم است: “اگر قرار است همه طرف ها به برجام برگردند پس باید به گونه ای عمل شود که روسیه هم منافع خودش را ببرد.” واقعا حال من به عنوان یک ایرانی به هم می خورد از شنیدن چنین حرفی. یکی نیست از این آقا بپرسد تو حافظ منافع ایرانی یا روسیه؟

«عنکبوت»: ناموس ‌‌پرستیِ یک قاتل زنجیره‌ای

مهسا ابوالحسنی

فیلم عنکبوت بر اساس داستان واقعی قتل‌های زنجیره‌ای سعید حنایی معروف به قاتل عنکبوتی است که ۱۶ زن را در مشهد در فاصله مرداد ۱۳۷۹ تا مرداد ماه ۱۳۸۰ به قتل رسانده است... سعید مردی مذهبی و افراطی است که مذهب را آنطور شناخته که در مجالس مذهبی و برنامه‌های تلویزیونی حکومتی توسط آخوندهای روضه‌خوان وابسته به نظام روایت می‌شود. اسلام او اسلام محرم و نامحرم و ناموس ‌پرستی است؛ اسلامی که در آن منبع و منشا اصلی هر گناه زنان و جاذبه جنسی است و با کنترل این مساله می‌توان جلوی فساد و گناه را گرفت.

پایان یک جدال درونی در پیش‌زمینهء جنگ داخلی سوریه

دربارهء رمان «سپنتا»ی کوشیار پارسی

نوشته محبوبه موسوی

در رمان «سپنتا» نوشته کوشیار پارسی، شخصیت اصلی داستان، یک عکاس خبرنگار ایرانی، در پیش‌زمینه جنگ داخلی سوریه از طریق ارتباط درونی با پدر به خودیابی می‌رسد. عشق به یک زن «فم‌فتال» سهم مهمی در این روند دارد.

درباره‌ء مفهوم «چپ» در روزگار ما

علیرضا بهتویی

نبشی»، به اشکال گوناگون حضور فعال دارند. دوم اینکه نمی‌شود تنها به ترسیم صحنه قناعت کرد، غصه خورد و رو به قبله دراز کشید. باید آستین بالا زد و از جایی شروع کرد. مالجو می‌نویسد: «احتمال عبور دسته‌جمعی از بن‌بست کنونی در گرو توفیق در خودْبازسازیِ تمام‌‌عیار جریان چپ و تبیین استراتژی روشنی برای حرکت به جلو است». آنچه در این مقاله می‌خوانید، تلاش و آستین بالازدنی است برای روشن کردن، دست‌کم، گوشه‌هایی از یک بحث گسترده درباره‌ء مفهوم سوسیالیسم و تعریف چپ در روزگار امروز.

هدف اصلی اپوزيسيون در خارج چه بايد باشد؟
سام قندچی

پيش از سقوط رژيم های طالبان و صدام، اپوزيسيون افغانستان و عراق برای ده ها سال در غرب تمام تلاش خود را به کار بردند تا به افکار عمومی بين المللی نشان دهند که مردم آن کشورها خواهان بقای رژيم های طالبان و صدام در کشورهای متبوع خود نيستند. اما تا آنجا که به آلترناتيو مورد نظرشان مربوط می شد کمتر آن را با افکار عمومی بين المللی در ميان می گذاشتند. اپوزيسيون افغان در پايان کار، در کنفرانس برلين، آن هم پشت درهای بسته، با دولت های غربی و نه با افکار عمومی، نظرات خود را در مورد آلترناتيو در ميان گذشت، و آن دولت ها هم برداشت خود را به افکار عمومی در کشورهای خود منتقل کردند.

جان‌سختی توهم سوسیالیسم «دموکراتیک»

ایراندخت سهند

تغییر هویت در برابر فاکت‌ها همیشه با بحران روانی همراه است. برای مثال، پذیرش این که سوسیالیسم با چهرهء انسانی یک توهم است، برای کسانی که زندگی خود را در این راه گذاشته‌اند، عواقب روانی ناخوشایندی دارد. احساس این که دورهء بزرگی از عمر خود را در خدمت هدفی بوده‌اند که در صورت تحقق آن در یک کشور، فاجعه برای مردم به بار می‌آمد، آسان نیست. آن چپی که نظام شوروی یا چین یا کوبا را بهشت برین می‌شمرد و در راه آنها حاضر به هرگونه فداکاری بود، زمانی که درمی‌یابد که در خدمت جهنم بوده است، می‌باید توان روانی ویژه‌ای از خود بروز دهد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد.

تطور تاریخی مفهوم سکولاریسم و سکولار کردن

احد قربانی دهناری

همانطور که در ایران و ترکیه و افغانستان می‌بینیم، بسیاری از تغییراتی که توسط سکولاریزاسیون دولتی ایجاد شده بود، حتی با روی کار آمدن احزاب مذهبی به ناچار حفظ شده‌اند. مخالفان سکولاریسم عمدتاً با مشکلات اجتماعی، اقتصادی و نارضایتی گسترده مردم به ویژه جوانان و زنان روبرو هستند. آنها بیشتر بر اموری چون پوشش مذهبی، جدائی زن و مرد، جلوگیری از تحصیل زنان و نگهداشتن آنها در خانه، دشمنی با ادیان و مذاهب و خداناباوری، جلوگیری از سقط جنین، گسترش جهادگری، جلوگیری دانش‌های نوین و خرافه‌ستیز متمرکز هستند.

سنجش، سنجه و پول

دکتر حسن منصور

امور مورد مشاهده علوم در بدو نظر بدو دسته بخش می‌شوند: کمیت و کیفیت. امور کمی سنجش پذیرند و با معیارهای استاندارد شده به سنجش در می‌آیند. امور کیفی با توصیف و تشریح روشمند در ساحت علوم قرار می‌گیرند. به‌عنوان کمی‌ترین علوم می‌توان از علوم ریاضی و فیزیک نام برد و به‌ عنوان علوم کیفی می‌توان از زیست‌شناسی، روانشناسی، پزشکی و علم تکامل سخن بمیان آورد. اینجا سخن بر سر سنجش است در عرف و در علوم. نخست به طرح مجمل «نظریه سنجش» می‌پردازیم و شرایط لازم برای معیار سنجش «سنجه» را به دست می‌دهیم و سپس به تبیین «پول» به‌مثابه سنجه ارزش و فایده رو می‌آوریم.

آیا خطر تبدیل شدن ایران به مستعمرهء چین وجود دارد؟

شیرین هانتر

تصمیم ایران در مورد توافقی که در سال ۲۰۱۶ با نام همکاری جامع استراتژیک ایران و چین برقرار شده به دلایل مختلف می‌تواند برای استقلال سیاسی و اقتصادی این کشور زیان‌بار باشد. اول اینکه این امر به شکل قانون در معامله میان دو شریک نابرابر است که طرف ضعیف‌تر باید آگاه باشد تا با ایجاد توازن از طریق همکاری با سایر تجار یا دولت‌های قدرتمند، خود را در برابر انگیزه‌های چپاولگرانه طرف قوی‌تر محافظت کرده و بنابراین حدی از رقابت را ایجاد کند تا خود را از سلطه طرف قوی‌تر برهاند؛ اما اگر ایران کنترل انحصاری نفت، گاز و صنایع پتروشیمی خود را به چین واگذار کند، نمی‌تواند هیچ حرفی در برابر اقدامات صورت گرفته داشته باشد.

جبههء ملی خود متهم است!

ماهان ایرانی

جناب موسویان، شما و همقطاران تان چگونه شاهزاده رضاپهلوی و شخص محمدرضاشاه  فقید را مسبب تیره روزی های کنونی می دانید در حالی که در حال آبیاری نهال اهریمنی جمهوری اسلامی بودید؟ چگونه است که رهبر سیاسی جبههء ملی در پاییز سال ۵۷ به دیدار شاه می رود و راجع به پذیرش نخست وزیری شروط می گذارد و حال آنکه پس از آن به دیدار خمینی رفته و با اعلام یک بیانیه سه ماده ای در دام خمینی می افتد و حکومت پهلوی را غیر قانونی اعلام می کند؟ آیا این موضوعات جای انکار دارد؟ آیا با خود اندیشیده اید ممکن بود با اعلام عدم همراهی جبههء ملی با خمینی و روشنگری از نقش ملاها در تیره روزی مردم شاید اتفاقات سال ۵۷ به نحو دیگری ادامه می یافت؟

راهبردی برای  گذار به دموکراسی در ایران

خسرو خدیو تهرانی

شماری از نظریه پردازان انقلاب های اجتماعی - سیاسی وجود همزمان شرایطی معین، یعنی بحران اقتصادی اجتماعی در کشور، عدم موازنهء مالی دولت، انزوای بین المللی رژیم در عرصهء بین المللی، بی اعتباری ایدئولوژی حکومت و محبوبیت گفتمان جایگزین و تفرق و پراکندگی الیت سیاسی حاکم را شرایط لازم برای وقوع یک انقلاب اجتماعی سیاسی در هر کشور دانسته اند. اما ایجاد شرایط کافی برای وقوع انقلاب اجتماعی - سیاسی در چنین وضعیتی منوط به حل معضل اقدام جمعی مخالفان، با ایجاد یک رهبری توانمند در اپوزیسیون، و خنثی کردن دستگاه سرکوب رژیم  است. 

لنین و پویه‌ء فلسفی، جنگ، و سیاست بدیل

اتین بالیبار

ترجمه‌ء محمد حاجی‌نیا

تهاجم نظامی روسیه به اوکراین، و درگرفتن دوباره‌ی یک جنگ امپریالیستی  موضوعاتی از قبیل امپریالیسم (سیاست امپریالیستی، جنگ امپریالیستی، اقتصاد سیاسی امپریالیسم) و مسئله‌ء ملی را بار دیگر به صحنه آورد. و کیست که منکر شود، حضور ولو شلخته‌ء این مفاهیم در صحنه، به معنای احضار لنین است؛ لنینی که سال‌ها جریان غالب در میدان نظریه (در مورد ایران سخن میگوییم اما واضح است که محدود به ایران نیست) او را طرد کرده بود، میدان واقعیت به صحنه کشاند... در این‌جا بالیبار به صورت ‌بندی های متأخر لنین از مسائل سیاسی (جنگ، امپریالیسم، مسئله‌ء ملی، سوژه‌ء انقلاب) به میانجی اندیشه‌ها و تأملات فلسفی لنین (رابطه‌ء نظریه و پراتیک، مسئله‌ء به غایت مهم «کاربست» نظریه، دیالکتیک، تضاد) می‌پردازد.

ترس از سکولار دموکراسی؟

شبنم بدری

شاید این علت اصلی ترسی است که در چهره و صدای او دیده می شود. او و سازمان اش نمی توانند تمایل خود برای رسیدن به قدرت مطلق را پنهان کنند و در این سخنرانی هم او، مثل همیشه، از مسعود رجوی - که در غیبت کبری بوده و پروژهء امام زمان سازی از او نیز همچنان در جریان است - نام می برد و شورای ملی مقاومت ایران را نیز تنها جایگزین دموکراتیک می داند. آنها دراین سال ها نخواسته و نتوانسته اند که مراحل رشد و تکامل را طی کنند و فرسنگ ها با خواسته های نسل جوان ایران فاصله دارند؛ اما همچنان امید دارند که با سوءاستفاده از دین اکثریت مردم ایران (که البته شاید دیگر حتی نتوان گفت که اکثریت مردم ایران به اسلام باور دارند)، می توانند به قدرت برسند.