باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 26 تا یکشنبه 29 خرداد 1401 -  16 تا 19 ژوین 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

پیوند به کتاب «تاکنیک های مقاومت مدنی در سدهء بیست و یکم»

برنامهء مهستان دریکشنبهء پیش رو

29 خرداد 1401 - 19 ماه ژوئن 2022

موضوع نشست:

 کارکرد بستر فرهنگی (8)

سخنران:

شهرام آریان

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

عبادت بجز «خفت خلق» نیست!

حمیدرضا رحیمی

* صدای آلمان: دولت لایحهء "اعطای حق استفاده از سلاح به ماموران امنیتی در تجمعات اعتراضی مردم" را تهیه کرده است. بنابر گزارش دیدبان ایران، قانون کنونی تنها به مأموران نظامی و انتظامی برای ایجاد نظام و امنیت راهپیمایی‌های غیر قانونی مسلحانه و ناآرامی‌ها و شورش‌های مسلحانه، با دستور فرمانده عملیات، اجازهء به‌کارگیری سلاح را داده، اما در لایحهء اصلاحی دولت، این مجوز به «مأموران امنیتی» هم داده شده است.

* پرسش فدوی: یعنی برادران تاکنون، ترتیب این همه آدم را بدون اسلحه داده اند؟!

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

درگذشت دو سکولار دموکرات بزرگ

یکشنبه 12 جون 2022 جنبش سکولار دموکراسی ایران دو تن از حامیان پایدار خود را از دست داد.

نخست خبر درگذشت دکتر حسن کیانزاد به نشست هفتگی مهستان جنبش رسید و جلسه با یاد این مرد شریف پایان گرفت. دکتر کیانزاد، مسئول شاخهء خارج کشور حزب پان ایرانیست، پزشکی حاذق و رسیدگی کننده به ایران دردمند و محتاج و مبارزی خستگی ناپذیر علیه حکومت اسلامی مسلط بر ایران بود. او در سال 2013 ریاست گروه هماهنگی تدارک کنگرهء اول سکولار دموکرات های ایران را بر عهده داشت و سپس عضو  اولین شورای مشاوران حنبش سکولار دموکراسی شد.

یار دیگری که از دست ما رفت فریار نیکبخت، کنشگر سیاسی، فرهنگی و اجتماعی بود که در همان روز در لس آنجلس درگذشت. فریار نیز از نخستین حامیان جنبش سکولار دموکراسی ایران، عضو اولین شورای مشاوران حنبش سکولار دموکراسی ایرلن و عضو مؤسس مهستان جنبش بود. او علاوه بر پیام هائی که به کنگره اول و دوم سکولار دموکرات ها فرستاد، علیرغم درگیری بلند مدت اش با بیماری، در چند نشست مهستان جنبش نیز حضور و سخنرانی داشت.

من، بعنوان سخنگوی حنبش سکولار دموکراسی ایران، این دو ضایعهء دردناک را به همهء یاران و نزدیکان این بزرگان و نیز همه سکولار دموکرات های ایران تسلیت می گویم. یادشان همیشه با ما خواهد بود. اسماعیل نوری علا֎

اعتراض به نابرابری در جامعه ای جنسیت‌زده

گفت‌وگو با سارا افراسیابی

گفتگوگر: فرزاد صیفی‌کاران

کتاب «سلیطه» یک اتوبیوگرافی نوشته سارا افراسیابی است که در قالب نامه‌های مادری به دخترش نوشته شده است. این کتاب به تجربهء زیستهء نویسنده به عنوان یک زن در جامعه‌ای با ساختار مردسالار ایران می‌پردازد. نویسنده در این کتاب می‌خواهد حقیقتی را دربارهء چیستی و کیستی‌اش به عنوان یک زن با دخترش در میان بگذارد و آن حقیقت هم این است که او در قابی که برای یک زن به اصطلاح نجیب مسلمان در نظر گرفته‌اند، نمی‌گنجد.

رهبری تراشی؟

مناظرهء اسماعیل نوری علا و علی جوادی

مشکل دولت های ایدئولوژیک

سعید حجاریان(!)

ابتناء دولت بر ایدئولوژی بر اساس برخی نظریات چپ‌گرایانه و مذهبی واجد کارکردهایی است. بر همین اساس، دولت ایدئولوژیک برای ساخت، پرورش و ترویج ایدئولوژی خود ناگزیر از تعریف پروژه‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی متعدد است. این دولت، در بیرون با امر «تبلیغ» پیوند تنگاتنگ دارد و در درون به «بسیج اجتماعی» گره خورده است و هر دو این موارد، به‌دلیل نسبی بودن، عدم شفافیت و تحفظ، با نشتی بودجه همراه هستند. حال آن‌که اساساً در دولت‌های سکولار چنین هزینه‌هایی بلاموضوع است.(منبع)

فقر در ایران عمدی است!

فریدون خاوند، اقتصاددان

این وضعیت معیشتی مردم بخاطر کمبود پول نیست؛ بلکه کاملا واضح است که عمدی است. با ۱۵۰ میلیارد دلاری که اوباما به رژيم اسلامی داد می‌شد ۱۰۰تا برج خلیفه‌ء دبی ساخت؛ یا ۳۵۰ بار بین ایران و چین رو راه آهن ساخت. با ۸۰ میلیارد دلار می شد تمام ناوهای هواپیمابر دنیا رو خرید با کل تجهیزات شان. با۸۰ میلیارد دلار میشه فقر و بیکاری را در ایران ریشه‌کن کرد. اما این فقر مردم ایران عمدی است. هیچ تغییری در وضیعت مردم بر اثر برجام و توافق هسته ای ایجاد نخواهد شد. تمام دنیا برای ایران پول بفرستند، یک ریال از این پول ها را خرج مردم نمی‌کنند. فقر و گرسنگی مردم ایران همچنان باقی خواهد ماند. چرا؟ برای اینکه «حکومت بر مردم فقیر به مراتب راحت تر از حکومت بر مردم مرفه است».(منبع)

نیروهای سرکوب: از اعتقاد و وفاداری تا مزدوری

نویسنده: سما

از سال ۱۳۹۶ که اعتراضاتِ اجتماعی با محوریتِ معیشتِ عمومی در ایران پا گرفته، یک شعار تا به امروز به صورتِ تکرار شده در  خیابان‌ها شنیده می‌شود، شعارِ «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت». شعارهای مشابهی در دوره‌ی انقلاب ۱۳۵۷ رایج بوده است. شاید شعار امروز به اتکای آن پشتوانه انقلابی باشد. اما باز پرسشی که چنین شعاری با خود می‌آورد این است که: چگونه ممکن است نیرویی نظامی که وظیفه‌ سازمانی و شغلی‌اش ایجاب می‌کند که تابع دستورِ سرکوب باشد، بتواند از مردمِ معترض حمایت کند؟

برخی نکات در مورد دادگاه حمید نوری

جعفر بهکیش

دادگاه در نهایت در چهار مورد اظهار نظر خواهد کرد: ۱) آیا دادگاه صلاحیت رسیدگی به دو نوع جرمی که از طرف دادستان‌ها ذکر شده است را دارد؛ ۲) آیا جنایت جنگی (در مورد قربانیان مجاهد) اتفاق افتاده است؛ ۳) آیا زندانیان سیاسی چپ به قتل رسیده‌اند و ۴) آیا حمید نوری در این جنایت‌ها مشارکت مؤثر یا غیر مؤثر داشته است یا نه. رأی دادگاه در به رسمیت شناختن وقوع جرم با یا بدون محکومیت حمید نوری موفقیتی مهم برای جنبش دادخواهی و حقوق بشر است.

در جستجوی گفتمان فرهنگی امروز

اسماعیل نوری علا

در یک روند انقلابی همه چیز به «مجموعهء فرهنگی ارزش ها و باورهای اکثریت ملت در لحظه ای که انقلاب شکل می بندد» مربوط است. و اگر چنین است، و اگر هم اکنون در افق تاریخ ایران رنگ و بوی انقلابی نوین آشکار شده، برای درک وضعیت و موضع گیری و اقدام، چاره ای نیست تا دریابیم که محتوای مجموعهء خواست های واقعی فرهنگی کنونی اکثریت مردم ایران چیست.

جامعه ‌شناسی یک بیماری

قربان عباسی

آنچه در یک انقلاب یا فرو‌پا‌شی حائز اهمیت است این پرسش است که مردم و متفکران از خود بپرسند «به راستی با کنار رفتن حکومت فعلی، به هر نحو ممکن، چه کسی یا چه گروهی باید به چه گونه‌ای زمام امور را به دست بگیرد تا اوضاع به نفع ملت و کشور سامان یابد و این روند بتواند ادامه داشته باشد؟» این، درست همان نقطه ای است که به نظر می‌رسد جامعه هنوز به توافقی بر سر آن دست نیافته است.

طبقهء متوسط ایران از بین رفته است

گفتگو با مصطفی اقلیما

گزارش مرجان زهرانی

اساس طبقهء متوسط از بین رفته است. یک درصد کمی پولدار داریم و بقیه فقیر هستند. بعضی از این فقیرها یک لقمه نان دارند که بخورند و باقی همان را هم برای خوردن ندارند. با این تصمیماتی که برای آرد و نان گرفته‌اند، خوردن املت هم سخت شده‌ است. ساندویچ فلافل که غذای خیلی از اقشار ضعیف بود با افزایش قیمت نان فانتزی از سبد غذایی‌شان حذف می‌شود.

اعلامیهء حزب سکولار دموکرات ایرانیان

در حمایت از مواضع شاهزاده رضا پهلوی

اعلام پشتیبانی جنبش سکولار دموکراسی ایران

از مواضع شاهزاده رضا پهلوی

رهبری سیاسی، لائیسیته و دمکراسی در جنبش ایران

جلال ایجادی

در شرایط بحران اجتماعی و فروپاشی سیاسی، رهبری سیاسی اپوزیسیونی و سازماندهی جنبش یک امر کلیدی است. امروز چنین شرط کلیدی همسو و هماهنگ و سامان یافته برای جنبش مردمی وجود ندارد. تحول بعدی جنبش در ایران در گرو نوعی پیوند میان رهبران سیاسی داخل و خارج و برآمد رهبران برجسته در دل جنبش مردمی در ایران است. در کشور پیوندها و شبکه ها وجود دارند ولی آنها پیوسته و دائم و سراسری نیستند. اپوزیسیون ایران دارای توانایی فکری عمومی پراکنده است و از شخصیت های با تجربه برخوردار است. ولی کاستی ها و آسیب های اپوزیسیون بسیارند.

بهای آسودگی در نظام‌های تمامیت‌خواه

(مروری بر زندگی چِسواو میوُش و کتاب «ذهن دربند»)

هرمز دیّار

آرام‌آرام و هم‌سو با برنامه‌ی مرکز (شوروی) وقت اش رسید که لگام نویسندگان را سفت‌تر در دست بگیرند و از آنها بخواهند که باور خود به «ایمان جدید» (کمونیسم) را علنی نمایند. یعنی دست به‌نوعی خود انتقادی بزنند. در جمع افراد یا در کتاب‌های خود، از گذشته‌شان و از اینکه مارکسیست نبوده‌اند افسوس بخورند و به‌اصطلاح عیسوی، اعتراف کنند. حتی به نویسنده‌ای که میوُش او را «آلفا» می‌نامد، محرمانه سپردند که علیه واتیکان سخنرانی کند. سپس از او دعوت کردند که به مسکو برود و او نیز در بازگشت کتابی در مورد «مرد اهل شوروی» را منتشر ساخت. کسی که بعدها همکارانش او را «روسپی ارجمند» نامیدند.

توتالیتاریسم جان‌سخت و چالش عدالت

فرنگیس بیات

خشونت و سرکوب نه‌تنها ویژگی رژیم‌های سیاسی توتالیتر محسوب می‌شود، که مبنای هویتی و امکان تداوم این‌گونه رژیم‌ها نیز در گرو اعمال خشونت‌های چرخه‌ای و مداوم است. رسیدگی به این شکل از خشونت‌ها در قالب دادخواهی یا اشکالی از تحقق «حق» یا بازیابی «حق» یا جبران حق ضایع ‌شده و از ‌دست ‌رفته، چالش نیروهای مخالفی است که در جبهه ‌های حقوق بشری و سیاسی رویاروی این رژیم‌ها قرار دارند.

خامنه ای و خطرات ناشی از «خردسودگی» او

شکوه میرزادگی

چند سالی ست که خبرهایی در مورد بیماری های مختلف علی خامنه ای، به بیرون از دم و دستگاه فرعونی اش  درز پیدا کرده است.  و اکنون در این که او بیماری های مختلفی دارد تردیدی نیست، و البته برخی از این بیماری ها با حضور ده ها پزشک متخصص (همان هایی که خمینی و امثال او تخصص شان را کار خر می دانست) کنترل می شود. اما به نظر می آید که یکی از این بیماری ها که بیشتر روانی ست تا فیزیکی، و برخی درباره اش گفته و نوشته اند، اکنون بدجوری دارد خودش را نشان می دهد.

«مردمی‌سازی» علیه مردم

خورشید شعیری

«مردمی‌سازی» عنوانی است که رئیس دولت درباره حذف یارانه ارزی به‌کار برده است. معیشت خانوارها با حذف یارانه ارزی به کدام سو می‌رود؟ مردمی‌سازی نام جدید هدفمندی ‌یارانه‌هاست. سوبسیدی که دولت در سال ۱۳۹۷ با عنوان ارز ترجیحی یا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، به حدود ۷۵ قلم کالا به عنوان کالای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد، به لیست بلند بالایی از کالاهایی که دولت آن‌ها را به عنوان ضروریات زندگی خانوارهای ایرانی، شناسایی کرده بود. این فهرست کم کم آب رفت و کوچک شد.

بر دار کشیدن آزادیخواهان تبریز بوسیلهء روس ها

احمد کسروی – در «تاریخ هجده ساله آذربایجان»

روز دوشنبه دهم دی‌ماه تبریز پراندوه‌ترین روزی بود. در این روز که دهم محرم نیز می‌بود؛ چون آفتاب برخاست، دسته انبوهی از سالدات [سرباز] و قزاق (ششصد تن کمابیش) سربازخانه را گرفته و چنین گفته می‌شد کسانی را که از سردستگان مشروطه، گرفتار کرده بودند در آن‌جا به دار خواهند کشید... حسن، جوان دلیر، بالای کرسی با آواز بلند داد زد: «زنده باد ایران، زنده باد مشروطه»...