باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 23 تا چهارشنبه 25 خرداد 1401 -  13 تا 15 ژوین 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

پیوند به کتاب «تاکنیک های مقاومت مدنی در سدهء بیست و یکم»

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

22 خرداد 1401 - 12 ماه ژوئن 2022

موضوع نشست:

 سخنان مهم شاهزاده

و معمای استراتژی جنبش

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنرانان:

علی اصغر سلیمی

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

سران سپاه پاسداران رژيم اسلامی روز ملی روسیه را

خدمت سفیر آن کشور تبریک عرض می کنند! (کاری از نیما نیستانی)

رهبری تراشی؟

مناظرهء اسماعیل نوری علا و علی جوادی

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

تردید

حمیدرضا رحیمی

* اقتصاد نیوز: سانسور عجیب تصاویر دختران در دانشگاه امیر کبیر تهران خبرساز شد و باعث اعتراض دانشجویان دختر گردید. دانشگاه امیر کبیر در اقدامی عجیب، اقدام به حذف تصاویر زنان کاندیدای انتخابات انجمن اسلامی این دانشگاه کرده است که با واکنش فعالان فضای مجازی همراه شد.

* فدوی: برادران! یعنی شما از همتایان طالبانتان درافغانستان هم کمترید که فرمودند زنان مجری تلویزیون باید با ماسک برنامه اجرا کنند؟!(2) یعنی اینقدر هم به عقل تان نرسید؟ فدوی تردید ندارد که شمایان اگر با همین فرمان پیش بروید، محال است که مدارج ترقی را تا درجات بالاتر (که همانا داعش باشد) طی کنید.

مشکل دولت های ایدئولوژیک

سعید حجاریان(!)

ابتناء دولت بر ایدئولوژی بر اساس برخی نظریات چپ‌گرایانه و مذهبی واجد کارکردهایی است. بر همین اساس، دولت ایدئولوژیک برای ساخت، پرورش و ترویج ایدئولوژی خود ناگزیر از تعریف پروژه‌های فرهنگی، مذهبی و سیاسی متعدد است. این دولت، در بیرون با امر «تبلیغ» پیوند تنگاتنگ دارد و در درون به «بسیج اجتماعی» گره خورده است و هر دو این موارد، به‌دلیل نسبی بودن، عدم شفافیت و تحفظ، با نشتی بودجه همراه هستند. حال آن‌که اساساً در دولت‌های سکولار چنین هزینه‌هایی بلاموضوع است.(منبع)

فقر در ایران عمدی است!

فریدون خاوند، اقتصاددان

این وضعیت معیشتی مردم بخاطر کمبود پول نیست؛ بلکه کاملا واضح است که عمدی است. با ۱۵۰ میلیارد دلاری که اوباما به رژيم اسلامی داد می‌شد ۱۰۰تا برج خلیفه‌ء دبی ساخت؛ یا ۳۵۰ بار بین ایران و چین رو راه آهن ساخت. با ۸۰ میلیارد دلار می شد تمام ناوهای هواپیمابر دنیا رو خرید با کل تجهیزات شان. با۸۰ میلیارد دلار میشه فقر و بیکاری را در ایران ریشه‌کن کرد. اما این فقر مردم ایران عمدی است. هیچ تغییری در وضیعت مردم بر اثر برجام و توافق هسته ای ایجاد نخواهد شد. تمام دنیا برای ایران پول بفرستند، یک ریال از این پول ها را خرج مردم نمی‌کنند. فقر و گرسنگی مردم ایران همچنان باقی خواهد ماند. چرا؟ برای اینکه «حکومت بر مردم فقیر به مراتب راحت تر از حکومت بر مردم مرفه است».(منبع)

نیروهای سرکوب: از اعتقاد و وفاداری تا مزدوری

نویسنده: سما

از سال ۱۳۹۶ که اعتراضاتِ اجتماعی با محوریتِ معیشتِ عمومی در ایران پا گرفته، یک شعار تا به امروز به صورتِ تکرار شده در  خیابان‌ها شنیده می‌شود، شعارِ «نیروی انتظامی، حمایت، حمایت». شعارهای مشابهی در دوره‌ی انقلاب ۱۳۵۷ رایج بوده است. شاید شعار امروز به اتکای آن پشتوانه انقلابی باشد. اما باز پرسشی که چنین شعاری با خود می‌آورد این است که: چگونه ممکن است نیرویی نظامی که وظیفه‌ سازمانی و شغلی‌اش ایجاب می‌کند که تابع دستورِ سرکوب باشد، بتواند از مردمِ معترض حمایت کند؟

اعلامیهء حزب سکولار دموکرات ایرانیان

در حمایت از مواضع شاهزاده رضا پهلوی

اعلام پشتیبانی جنبش سکولار دموکراسی ایران

از مواضع شاهزاده رضا پهلوی

بهای آسودگی در نظام‌های تمامیت‌خواه

(مروری بر زندگی چِسواو میوُش و کتاب «ذهن دربند»)

هرمز دیّار

آرام‌آرام و هم‌سو با برنامه‌ی مرکز (شوروی) وقت اش رسید که لگام نویسندگان را سفت‌تر در دست بگیرند و از آنها بخواهند که باور خود به «ایمان جدید» (کمونیسم) را علنی نمایند. یعنی دست به‌نوعی خود انتقادی بزنند. در جمع افراد یا در کتاب‌های خود، از گذشته‌شان و از اینکه مارکسیست نبوده‌اند افسوس بخورند و به‌اصطلاح عیسوی، اعتراف کنند. حتی به نویسنده‌ای که میوُش او را «آلفا» می‌نامد، محرمانه سپردند که علیه واتیکان سخنرانی کند. سپس از او دعوت کردند که به مسکو برود و او نیز در بازگشت کتابی در مورد «مرد اهل شوروی» را منتشر ساخت. کسی که بعدها همکارانش او را «روسپی ارجمند» نامیدند.

توتالیتاریسم جان‌سخت و چالش عدالت

فرنگیس بیات

خشونت و سرکوب نه‌تنها ویژگی رژیم‌های سیاسی توتالیتر محسوب می‌شود، که مبنای هویتی و امکان تداوم این‌گونه رژیم‌ها نیز در گرو اعمال خشونت‌های چرخه‌ای و مداوم است. رسیدگی به این شکل از خشونت‌ها در قالب دادخواهی یا اشکالی از تحقق «حق» یا بازیابی «حق» یا جبران حق ضایع ‌شده و از ‌دست ‌رفته، چالش نیروهای مخالفی است که در جبهه ‌های حقوق بشری و سیاسی رویاروی این رژیم‌ها قرار دارند.

«مردمی‌سازی» علیه مردم

خورشید شعیری

«مردمی‌سازی» عنوانی است که رئیس دولت درباره حذف یارانه ارزی به‌کار برده است. معیشت خانوارها با حذف یارانه ارزی به کدام سو می‌رود؟ مردمی‌سازی نام جدید هدفمندی ‌یارانه‌هاست. سوبسیدی که دولت در سال ۱۳۹۷ با عنوان ارز ترجیحی یا ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، به حدود ۷۵ قلم کالا به عنوان کالای اساسی، ضروری، دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص داد، به لیست بلند بالایی از کالاهایی که دولت آن‌ها را به عنوان ضروریات زندگی خانوارهای ایرانی، شناسایی کرده بود. این فهرست کم کم آب رفت و کوچک شد.

بر دار کشیدن آزادیخواهان تبریز بوسیلهء روس ها

احمد کسروی – در «تاریخ هجده ساله آذربایجان»

روز دوشنبه دهم دی‌ماه تبریز پراندوه‌ترین روزی بود. در این روز که دهم محرم نیز می‌بود؛ چون آفتاب برخاست، دسته انبوهی از سالدات [سرباز] و قزاق (ششصد تن کمابیش) سربازخانه را گرفته و چنین گفته می‌شد کسانی را که از سردستگان مشروطه، گرفتار کرده بودند در آن‌جا به دار خواهند کشید... حسن، جوان دلیر، بالای کرسی با آواز بلند داد زد: «زنده باد ایران، زنده باد مشروطه»...

خامنه ای و خطرات ناشی از «خردسودگی» او

شکوه میرزادگی

چند سالی ست که خبرهایی در مورد بیماری های مختلف علی خامنه ای، به بیرون از دم و دستگاه فرعونی اش  درز پیدا کرده است.  و اکنون در این که او بیماری های مختلفی دارد تردیدی نیست، و البته برخی از این بیماری ها با حضور ده ها پزشک متخصص (همان هایی که خمینی و امثال او تخصص شان را کار خر می دانست) کنترل می شود. اما به نظر می آید که یکی از این بیماری ها که بیشتر روانی ست تا فیزیکی، و برخی درباره اش گفته و نوشته اند، اکنون بدجوری دارد خودش را نشان می دهد.

رهبری سیاسی، لائیسیته و دمکراسی در جنبش ایران

جلال ایجادی

در شرایط بحران اجتماعی و فروپاشی سیاسی، رهبری سیاسی اپوزیسیونی و سازماندهی جنبش یک امر کلیدی است. امروز چنین شرط کلیدی همسو و هماهنگ و سامان یافته برای جنبش مردمی وجود ندارد. تحول بعدی جنبش در ایران در گرو نوعی پیوند میان رهبران سیاسی داخل و خارج و برآمد رهبران برجسته در دل جنبش مردمی در ایران است. در کشور پیوندها و شبکه ها وجود دارند ولی آنها پیوسته و دائم و سراسری نیستند. اپوزیسیون ایران دارای توانایی فکری عمومی پراکنده است و از شخصیت های با تجربه برخوردار است. ولی کاستی ها و آسیب های اپوزیسیون بسیارند.

همدرد!

جمشید طاهری پور

افکار عمومی ایران در این واقعه به روشنی دید و دانست که برغم هشدارهای لازم برای جلوگیری از ادامه ساخت غیر استاندارت و غیرتخصصی برج متروپل، شهردار، فرماندار و استاندار از حسین عبدالباقی، مالک برج متروپل، که از رانت خواران و فاسدان مشهور استان خوزستان است، دفاع و راه را برای ادامهٔ ساخت برج متروپل باز کرده و او را در ایجاد این جنایت یاری رسانده‌اند. این آگاهی و گستردگی آن، هر اندازه که بمیان مردم راه یافته و تداوم داشته باشد نیروئی است که بدرجات مختلف می‌تواند در سوق ایران به گذار سکولار دموکراتیک از حکومت اسلامی نقش و اثر داشته باشد.

رضا شاه روح ات شاد یعنی...

ف. م. سخن

مردم در کوچه و خیابان، در شهر های کوچک و بزرگ، در روستاها و آبادی ها شعار رضا شاه روح ات شاد می دهند. معنی این شعار چیست؟.. اگر تصور شما این است که معنی این شعار بازگشت به صد سال پیش است، یا سخت در اشتباه هستید یا جزو کسانی هستید که می خواهند حکومت نکبت فعلی را به هر شکلی هست حفظ کنند....