باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 2 تا چهارشنبه 4 خرداد 1401 -  23 تا 25 ماه مه 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

1 خرداد 1401 - 22 ماه مه 2022

موضوع نشست:

 تعریف «انقلاب ملی»

 و ضرورت آن

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

بهروز قاسمی (نارمکی)

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

هشدار: جنایت تازهء حکومت اسلامی

و سرود انسان ستیز و خطرناک «سلام فرمانده»!

شکوه میرزادگی

گفتگوی سعید بهبهانی با محمود ابطحی

در برنامهء «دنیا از نگاه سکولار دموکراسی»

برنامه چهارم : نگاهی به مفهوم اقتصاد آزاد

دیدار پومپیو از اشرف و دست های پنهان

نوشتهء کافر

بار دیگر درست در میانه اعتراضات در ایران توجه یک ساستمدار امریکائی به مجاهدین جلب می شود و مادام پرزیدنت مهر تابان را چهرهء شاخص مخالفین رژیم معرفی می کنند... این که یک سیاستمدار امریکائی که نقشی در دولت فعلی ندارد پول خوبی، مثلا یک میلیون دلار بگیرد و به بازدید از یک کمپ برود چیز غریبی نیست اما این پولها از کجا می آید و چرا هزینه می شود؟ کدام قدرت مخارج سنگین مجاهدین و تبلیغات آنها را میدهد؟ جواب روشنی نمی توان داد اما می توان با کمی تفکر و استدلال به جواب نزدیک شد.

سرنوشت محتومِ نظامِ ناکارآمد

الاهه بقراط

تفاوت بزرگ بین حکومت‌ها یا دولت‌های شکست ‌خورده با رژيم اسلامی این است که آنها در یک روند توانایی و کارآمدی خود را از دست داده و به شکست‌‌ خورده «تبدیل» می‌شوند اما رژيم اسلامی به دلایل سیاسی و عقیدتی قرون وسطایی به چیزی «تبدیل» نمی‌شود بلکه از آغاز شکست‌خورده است.

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

به فدوی مربوط نیست، ولی...

حمیدرضا رحیمی

* صدای آلمان: دو اروپایی به اتهام "سازمان‌دهی آشوب و منحرف کردن مطالبات مردم" در ایران دستگیر شدند. وزارت اطلاعات ضمن اعلام این خبر آنها را "مامورانی باتجربه" خواند. ملیت دستگیر شدگان مشخص نیست. یک هم‌زمانی قابل تامل با محاکمه نوری.

* همانگونه که به فدوی مربوط نیست، به شما هم مربوط نیست! بله جرمی نداشتند، لکن روزی مجرم می شوند!..

چه کس به پرستوئی ویزا داد؟

جیم بنکس

جیم بنکس، رییس کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان، که بزرگترین فراکسیون جمهوریخواهان کنگره آمریکا به شمار می‌رود، در نامه‌ای اعتراضی، خواهان پاسخگویی وزیران خارجه و امنیت میهن دولت بایدن در خصوص صدور ویزای ورود به آمریکا برای پرویز پرستویی و دیگر وابستگان و یا اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. مهمترین نکات مطرح‌شده در این چنین است...

خبرنگاران هنگام احضار و بازداشت چه حقوقی دارند؟

گفتگو با محمد اولیایی‌فرد

گفتگوگر: آیدا قجر

اگر مقایسه کنیم میان آن‌هایی که خبررسانی کرده و آن‌هایی که این کار را نکرده‌اند، خانواده‌هایی که سکوت کرده‌اند، پشیمان هستند. اطلاع‌رسانی جرم ‌انگاری نشده است و مجازات هم ندارد. گفتن واقعیت و مصاحبه با رسانه‌ها جرم تلقی نمی‌شود. این‌ که اگر با رسانه‌های خارج از ایران مصاحبه کنیم، جرم مرتکب شده‌ایم، درست نیست. البته تا وقتی کلماتی استفاده نشوند که جرم محسوب شود؛ مثلا بگویند فرزندم را گرفتند و به «علی خامنه‌ای» فحش بدهند، جرم خواهد بود.

 

مضحکه ای به نام سازمان ملل و گزارشگر ویژه تحریم ها

عبدالستار دوشوکی

خانم النا دوهان می گوید: "تحریم‌هایی که علیه ایران اعمال شده است از دید شورای حقوق بشر و مجمع عمومی سازمان ملل قابل توجیه نیست". این در حالی است که برخی از این تحریم ها توسط خود سازمان ملل و شورای امنیت سازمان ملل وضع شده اند که بر طبق قوانین بین المللی "قانونی" هستند. حال چطور این خانم که ظاهراً نمایندهء سازمان ملل است، در زیر بنر رژيم اسلامی سازمان ملل را محکوم کرده است، خود از عجایب روزگار می باشد که قابل درک نیست.

اصلاح ‌طلب یا برانداز؟

افشین افشار

گروه های اپوزیسیون خارج‌نشین هر روز کم‌رنگ‌تر و در آینده کم‌ترین وزن را در فضای سیاسی ‏ایران خواهند داشت... ایران در وضعیت خطیری است. شاید بهتر باشد گروه‌ها، اصناف، مردان و زنان حق‌طلبی که در ‏زندان‌ها و خیابان‌ها و میدان‌ها به مبارزه مشغولند در شرایط بحرانی امروز برای گذر از ‏این شب تاریک به رهبری فائزه ‌هاشمی و در کنار او مصطفی تاج‌زاده، که با مطرح ساختن ‏موضوع مهم ضرورت پاسخگویی رهبر و نیاز به تغییر قانون اساسی علنا رودرروی حکومت ‏قرار گرفته‌اند، اعتماد کنند. آنان با پایمردی در دفاع از حقوق مردم ثابت کرده‌اند شایسته اعتماد ‏عمومی هستند.

بنیان‌های رو به تخریب

گفتگو با موسی غنی‌نژاد

دولت مدعی است که اگر در چند ماه گذشته عملکرد قابل قبولی از خود به جای نگذاشته است، این موضوع به دلیل کاستی‌هایی است که از پیشینیان به وی ارث رسیده است. بسیار خوب، ما این توضیح و توجیه را بر فرض پذیرفتیم، حال سوال من این است که در چه چارچوب و قالبی قرار است اوضاع بهبود یابد؟ تئوری دولت برای مبارزه با تورم چیست؟ ما تاکنون از این دولت تئوری ندیده‌ایم. آنچه تاکنون مشاهده شده، صرفا تلاش‌هایی برای بگیروببند و برخوردهای دستوری بوده است.

فوران آتشفشان مردم

امیر امیری

اگر مخالفان رژیم اسلامی نتوانند محور تبیین حرکت‌های تاریخی و راز صعود و سقوط نظام های سیاسی را درک کنند و سیاست خود را با مفهوم «قدرت» توصيف کنند و با به چالش کشیدن حاکمیت، قدرت شان را آشکار و مصمم به نمایش بگذارند، شرایط به کلی دگرگون و رویدادها روند دیگری خواهند یافت که ابعاد آن باید بر همگان روشن باشد.

مردم علیه دارالمجانین رژيم اسلامی

روشنک آسترکی

رژيم اسلامی که از آغاز «دارالمجانینی» از افراد و گروه‌های عقیدتی و ناکارآمد بود که هر طرح و پروژه‌شان بیش از پیش سفاهت و نادانی زیانبار آنان را به نمایش می‌گذاشت، حالا ورشکستگی و مفلسی نیز بر آن افزوده شده است. مردم معترض به مشکلات اقتصادی، اصل نظام و انقلاب۵۷ را نشانه گرفته و به وضوح نشان می‌دهند که اعتراضات آنها متوجه این جناح و آن جناح نیست و راهکار‌های سیاسی را در داخل نظام و جناح‌هایش نمی‌جویند.

نگاه منفی ترکیه به پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو

بی.بی.سی فارسی

یکی مهم‌ترین تحولات ناشی از حمله روسیه به اوکراین، پایان دهه‌ها بی‌طرفی نظامی دو کشور مهم اسکاندیناوی یعنی فنلاند و سوئد بود. اولی اعلام کرده که رسما برای عضویت در ناتو درخواست داده و انتظار می‌رود سوئد هم به تبعیت از همسایه خود در روزهای آینده درخواستش را تسلیم کند. به دنبال درخواست فنلاند، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، پیمان آتلانتیک شمالی، در بیانیه‌ای گفت این ائتلاف آماده پذیرش این کشور است. با این حال، ترکیه که دومین ارتش بزرگ ناتو است، با این تصویر مثبت که تقریبا تمام کشورهای عضو از جمله مهم‌ترین آنها توصیف می‌کنند، موافق نیست.

تحولاتی عمیق در درون نظام اسلامی

رادیو بین المللی فرانسه

ژرژ مالبرونو، در دو مطلب جداگانه، تحولات درونی نظام اسلامی و روابط آن با مسکو را بررسی می‌کند. او با اتکاء بر مشاهدات و گفته‌های “ناظران تهرانی” به این نتیجه می‌رسد که رژیم مشغول تصفیه‌ای تازه است تا همۀ عوامل نزدیک به اصلاح‌ طلبان و “غیرانقلابیون” را کنار بزند و بر قدرت و چیرگی سپاه پاسداران و نزدیکان اش بیفزاید.

حتی به فکر خودشان هم نیستید؟

حمیدرضا جلایی‌پور

هسته اصلی قدرت در ایران مساله‌ اصلی‌اش کسب رضایت اکثر مردم نیست، گویی فقط شیفته «جبههء مقاومت»، آن‌هم با کمک پوتین، است. برای این ادعا فقط به یک دلیل اشاره می‌کنم. ده سال است در ادارهء کشور با تداوم سیاست‌های خارجی و داخلی پرهزینه، ایران و مردم آن درحال فقیر شدن هستند، و نارضایتی‌های آن‌ها بیشتر می‌شود ولی حاکمیت اقدام درخوری برای جلوگیری از این روند انجام نداده‌ است.

جان‌سختی توهم «سوسیالیسمِ دموکراتیک»

ایراندخت سهند

تغییر هویت در برابر فاکت‌ها همیشه با بحران روانی همراه است. برای مثال، پذیرش این که سوسیالیسم با چهره‌ انسانی یک توهم است، برای کسانی که زندگی خود را در این راه گذاشته‌اند، عواقب روانی ناخوشایندی دارد. احساس این که دوره بزرگی از عمر خود را در خدمت هدفی بوده‌اند که در صورت تحقق آن در یک کشور، فاجعه برای مردم به بار می‌آمد، آسان نیست. آن چپی که نظام شوروی یا چین یا کوبا را بهشت برین می‌شمرد و در راه آنها حاضر به هرگونه فداکاری بود، زمانی که درمی‌یابد که در خدمت جهنم بوده است، می‌باید توان روانی ویژه‌ای از خود بروز دهد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. با توجه به این که بسیاری از ازدواج‌ها نیز بر اساس هم‌آهنگی و هم‌نظری سیاسی صورت می‌گرفت، این تغییر هویت دادن هزینه‌ای خصوصی نیز به بار می‌آورد. به ویژه زمانی که یکی از طرفین کماکان بر سر اعتقاد خود باقی می‌ماند.

مروری انتقادی بر دو کتاب جلال آل احمد

آرمان میرزانژاد

هدف از بازگشت و بررسیِ انتقادیِ نظریات جلال آل احمد و نگارش این مقاله مواجهه و خوانشِ آثاری ست چون: «درخدمت و خیانت روشنفکران» و «غرب زدگی». چرا که با این کار می‌توانیم پرده از نیمرُخِ گفتمانِ حاکم کنونی بر داریم و نشان دهیم که آل احمد نه تنها نقشه‌ی راهِ به قدرت رسیدن نیروهای مذهبی و طیف سنت گرای جامعه را به ما نشان می‌دهد، بلکه ما را متوجه این عارضه تشکیلاتی می‌کند که مبارزه تحتِ تمرکز بر نیّت خیر انقلابیون دوآتشه می‌تواند لزوما به چشم انداز صلح دوستانه هم منجر نشود و تبعات شرارت باری در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آینده به بار بیاورد.

قیمت خرید آزادی چند است؟

شکوه میرزادگی

به عنوان یک نویسنده و ژورنالیست قرن و بیست و یکمی که سال هاست در تب نبود آزادی در سرزمینم می سوزم. و به عنوان یک تبعیدی گریخته از کشوری که در آن آزادی از هر نوع اش بیشترین و شدیدترین رنج ها رامتحمل می شود، و به عنوان یک شهروند ایرانی ـ آمریکایی اکنون چون خیلی ها به ایلان ماسک بعنوان یک قهرمان و یا نجات دهنده نگاه می کنم... و دلم می خواهد ایلان ماسک را ببینم و از او بپرسم «قیمت خرید آزادی برای سرزمین رنج دیده من چند است؟»