باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 22 تا یکشنبه 25 اردیبهشت 1401 -  12 تا 15 ماه مه 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

iraniansdm.n@gmail.com    Fax: 509-352-9630

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

برنامهء مهستان دریکشنبهء پیش رو

25 اردیبهشت 1401 - 15 ماه مه 2022

موضوع نشست:

 جنبش دادخواهی

 و انتشار «شعرهای زندان»

سخنران:

ایرج مصداقی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

چه کس به پرستوئی ویزا داد؟

جییم بنکس

جیم بنکس، رییس کمیته مطالعاتی جمهوریخواهان، که بزرگترین فراکسیون جمهوریخواهان کنگره آمریکا به شمار می‌رود، در نامه‌ای اعتراضی، خواهان پاسخگویی وزیران خارجه و امنیت میهن دولت بایدن در خصوص صدور ویزای ورود به آمریکا برای پرویز پرستویی و دیگر وابستگان و یا اعضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شد. مهمترین نکات مطرح‌شده در این چنین است...

دانش و اعتقاد

همایون مهمنش

پایه گذار رژيم اسلامی اقتصاد را "مال خر" و دانشگاه را خطرناک تر از بمب خوشه ای می دانست. دشمنی با آموزش علوم، دانشگاه و دانش امروزی، با استثنائاتی مانند فن آوری تسلیحاتی، از ویژگی های این نظام است. رژيم اسلامی اگر بر فریب استوار نباشد، در بهترین حالت بر اساس اعتقاد (و نه دانش!) اداره می شود. هدف این نوشته طرح ملاحظاتی در بارهء اهمیت مدیریت جامعه بر اساس دانش امروز بشر و تفاوت آن با حکمرانی بر اساس اعتقاد است...

خروج از خط امام (ل)

حمیدرضا رحیمی

* به نظر فدوی، خط امام(ل) دیری است که آسیب دیده و اقدامی هم برای مرمّت آن از سوی برادران صورت نگرفته است؛ این هم سند منگوله دارش:

* مجمع نیروهای خط امام در آستانه‌ی روز قدس با صدور بیانیه‌ای تاکید کرد: ضمن محکومیت آنچه که در فلسطین اشغالی می‌گذرد، مراتب انزجار خود از ادامه اشغال یمن به دست عربستان و امارات، و تجاوز روسیه به اوکراین، و جنایت سازمان یافته علیه مردم مظلوم افغانستان، و دیگر نقاط دنیا را اعلام می‌کند. برخی جریانات داخلی به گونه‌ای رفتار می‌کنند که گویی با اشغالگر خوب و بد مواجه هستیم و حقیقت را تابع رابطه سیاسی با دیگران می‌کنند….

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

خبرنگاران هنگام احضار و بازداشت چه حقوقی دارند؟

گفتگو با محمد اولیایی‌فرد

گفتگوگر: آیدا قجر

اگر مقایسه کنیم میان آن‌هایی که خبررسانی کرده و آن‌هایی که این کار را نکرده‌اند، خانواده‌هایی که سکوت کرده‌اند، پشیمان هستند. اطلاع‌رسانی جرم ‌انگاری نشده است و مجازات هم ندارد. گفتن واقعیت و مصاحبه با رسانه‌ها جرم تلقی نمی‌شود. این‌ که اگر با رسانه‌های خارج از ایران مصاحبه کنیم، جرم مرتکب شده‌ایم، درست نیست. البته تا وقتی کلماتی استفاده نشوند که جرم محسوب شود؛ مثلا بگویند فرزندم را گرفتند و به «علی خامنه‌ای» فحش بدهند، جرم خواهد بود.

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۲

دوران جدید قطب‌بندی برای جهان و رسانه‌ها

بیستمین ویرایش رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها که به‌دست گزارش‌گران بدون مرز تهیه شده است، نشان از افزایش دو برابری قطبی شدن رسانه‌ها بر اثر ناگواری اطلاع‌رسانی است، این قطبی شدن رسانه‌ها گسست در درون کشورها را ژرف‌تر کرده است و در سطح جهانی نیز هم منجر به گسست  بیشتر در میان کشورهای جهان شده است.

فرمالیست‌های دینی و سیاسی!‏

کیقباد یزدانی

جدا از ادبیات، تعبیرِ منفی از فرمالیسم را می‌توان در دو حوزه‌ از جامعه‌ء انسانی نیز یافت: در دین و سیاست.‏ فرمالیست‌ها و یا ظاهربینان و ظاهرسازان در دین، فقط به آداب و آئین ظاهری دین اهمیت می‌دهند، نه به محتوا و ‏ارزش‌های درونی آن. یعنی هر چه جنبه‌ی نمایشی دارد و می‌توان خود و دیگران را با آن شناساند و شناخت، به اصل و ‏هر آنچه جنبه‌ی ارزشی دارد، به فرع تبدیل‌شده و گاه حتی کنار گذاشته می‌شود.... افراد در عرصه‌ی سیاست ورزی نیز همین شیوه را دنبال می‌کنند. ‏انسان‌های پاک، سالم و کارشناس را به دلیل اینکه ظواهر دینی را رعایت نمی‌کنند، اخراج و آدم‌های “مؤمن و متعهد و ‏انقلابیِ” ریش و پشم دار و یا محجبه را استخدام می‌کنند!

سیسمونی‌گیت و چند یادآوری

احمد پورمندی

واکنش‌های عصبی و دور از منطق، بیانگر آن است که آقایان کنترل اعصاب خود را ‏از دست داده‌اند و به سیم آخر زده‌اند.‏ این شواهد، در شرایطی که جنبش‌های مطالباتی بار دیگر اوج نیرومندی گرفته‌اند و ‏حکومت به سیاست خارجی ویرانگر خود همچنان ادامه می‌دهد، نشان می‌دهند که اولا- ‏شرایط برای تشدید مبارزات اجتماعی بیش از هر زمانی مساعدتر شده‌اند و ثانیا- تداوم ‏اینگونه جنبش‌ها و برملا کردن رسوائی‌های سران حکومت، به تشدید درگیری‌ها در ‏حکومت و از کار افتادن ماشین سرکوب منجر خواهد شد.

جان‌سختی توهم «سوسیالیسمِ دموکراتیک»

ایراندخت سهند

تغییر هویت در برابر فاکت‌ها همیشه با بحران روانی همراه است. برای مثال، پذیرش این که سوسیالیسم با چهره‌ انسانی یک توهم است، برای کسانی که زندگی خود را در این راه گذاشته‌اند، عواقب روانی ناخوشایندی دارد. احساس این که دوره بزرگی از عمر خود را در خدمت هدفی بوده‌اند که در صورت تحقق آن در یک کشور، فاجعه برای مردم به بار می‌آمد، آسان نیست. آن چپی که نظام شوروی یا چین یا کوبا را بهشت برین می‌شمرد و در راه آنها حاضر به هرگونه فداکاری بود، زمانی که درمی‌یابد که در خدمت جهنم بوده است، می‌باید توان روانی ویژه‌ای از خود بروز دهد تا بتواند خود را با شرایط جدید وفق دهد. با توجه به این که بسیاری از ازدواج‌ها نیز بر اساس هم‌آهنگی و هم‌نظری سیاسی صورت می‌گرفت، این تغییر هویت دادن هزینه‌ای خصوصی نیز به بار می‌آورد. به ویژه زمانی که یکی از طرفین کماکان بر سر اعتقاد خود باقی می‌ماند.

مغلطهء محترم شمردن عقاید

امیر امیری

اگر نتوان عقاید را، آن هم بدون هیچ پیش شرطی، به چالش کشید تا محدوده پرسش‌ناپذیری از آن دیدگاه‌ها را از بین برد، فضا برای نقد منطقی ایجاد نمی‌شود و هر عقیده‌ای می‌تواند به تعصب تبدیل گردد. صدور مجوز به چنان تعصبات سهمناکی با منطق ابلهانه محترم شمردن عقاید، همیشه در طول تاریخ سبب ساز افسون زدگی مردمان نا‌آگاه و زمینه ساز بروز فجایع انسانی و جنایات بشری بوده‌اند.

مروری انتقادی بر دو کتاب جلال آل احمد

آرمان میرزانژاد

هدف از بازگشت و بررسیِ انتقادیِ نظریات جلال آل احمد و نگارش این مقاله مواجهه و خوانشِ آثاری ست چون: «درخدمت و خیانت روشنفکران» و «غرب زدگی». چرا که با این کار می‌توانیم پرده از نیمرُخِ گفتمانِ حاکم کنونی بر داریم و نشان دهیم که آل احمد نه تنها نقشه‌ی راهِ به قدرت رسیدن نیروهای مذهبی و طیف سنت گرای جامعه را به ما نشان می‌دهد، بلکه ما را متوجه این عارضه تشکیلاتی می‌کند که مبارزه تحتِ تمرکز بر نیّت خیر انقلابیون دوآتشه می‌تواند لزوما به چشم انداز صلح دوستانه هم منجر نشود و تبعات شرارت باری در نظام اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آینده به بار بیاورد.

قیمت خرید آزادی چند است؟

شکوه میرزادگی

به عنوان یک نویسنده و ژورنالیست قرن و بیست و یکمی که سال هاست در تب نبود آزادی در سرزمینم می سوزم. و به عنوان یک تبعیدی گریخته از کشوری که در آن آزادی از هر نوع اش بیشترین و شدیدترین رنج ها رامتحمل می شود، و به عنوان یک شهروند ایرانی ـ آمریکایی اکنون چون خیلی ها به ایلان ماسک بعنوان یک قهرمان و یا نجات دهنده نگاه می کنم... و دلم می خواهد ایلان ماسک را ببینم و از او بپرسم «قیمت خرید آزادی برای سرزمین رنج دیده من چند است؟»

«بازگشت به خویش» در برابر «بازگشت به خیش»

امیر طاهری

«چرا ما هنوز نتوانسته‌ایم یا نخواسته‌ایم محملی برای قیام عرضه کنیم؟» غرض از طرح این پرسش، سرکوفت زدن به فعالان مخالف رژیم نیست. آنان، به نوبه خود، می‌توانند و باید دستاوردهای دهه‌های گذشته را تضمینی برای اعتماد به نفس به ‌شمار آورند. کوشش مجموعه آنان مانع از آن شده است که نظام خمینی‌گرا به ثبات برسد و در داخل و خارج ایران مقبولیت لارم برای پذیرفتن یک جامعه درازمدت را به‌دست آورد. اما اکنون با مرحله بعدی این نبرد طولانی روبه‌رو هستیم: مرحلهء عرضهء یک «سیمای سیاسی جایگزین» که می‌داند چه می‌خواهد و می‌تواند نشان بدهد که آنچه می‌خواهد، همان خواست اکثریت مردم ایران است.

ذهن ایدئولوژی زده و جنبشی نوین

محسن خیمه دوز

تمام تشکلات‌ ایدئولوژیک متاسفانه بنیان‌گذار دیکتاتوری‌های سیاسی شدند و با شعارهای به ظاهر خوب، راه جهنم را هموار کردند زیرا اسیر افهام بسته و کلیشه‌ای خود شدند... فلاکتِ شصت سالِ اخیرِ ایران، فلاکتِ حکومت‌هایش، فلاکت مردمانش و فلاکتِ مخالفینِ حکومت‌هایش، بزرگترین درسِ عبرت برای انسانِ قرن ببست و یکم است... [اما] جنبش نوین مدنی ایران در حال شکل‌گیری‌ست. جنبشی غیرایدئولوژیک و غیرتئولوژیک. جنبشی که نه احزاب ایدئولوژیک چپ و راست در آن نقشی دارند، نه روحانیون، مذاهب و ادیان پرمدعا و ناکارآمد. در جنبش نوین مدنی ایران خوشبختانه نه فتوای دینی و مذهبی جایگاهی دارد، نه مانیفست‌های کلیشه‌ای و پوچ احزاب ایدئولوژیک.

دادگاه حمید نوری و چشمانی که باور ندارد!

سایت «مشروطه»

راستش وقتی داستان به دام افتادن حمید نوری شروع شد، با خودم گفتم این مورد هم به سرنوشت قاتلان دیگر دچار میشود و عدالت هرگز در دنیای امروز که همه چیز بر اساس منافع اقتصادی بنا شده است، جایی برای پیروزی ندارد؛ اما خب، این بار گویی کار دسته جمعی عده ای از ایرانیان - به ویژه آقای ایرج مصداقی - به ثمر نشست و باعث شد لبخند بر لبان ما بنشیند و از طرفی ترس و وحشت بر چهرهء دیگر جنایتکاران فرومایه نظام هویدا شود.

صنفی، سیاسی است!

پرویز صداقت

در بحث حاضر تلاش می‌کنم ضمن تأملی کوتاه بر تغییر و تحول جنبش‌های اجتماعی کنونی، با تأکید بر جنبش‌های کارگری و سایر مزد و حقوق ‌بگیران، دلایل اهمیت این اعتراضات، ولو با خواسته‌هایی کاملاً صنفی را در شرایط کنونی، به‌اختصار مطرح کنم... در چارچوب بحث حاضر، نخستین پرسشی که می‌خواهم به آن بپردازم این است که «این اعتراضات اجتماعی با تناقض‌های ساختاری روابط قدرت در اقتصاد رژيم اسلامی چه ربطی دارد؟» استمرار و تشدید اعتراضات در پرتو پاسخ به چنین پرسشی قابل تبیین خواهد بود.

«ما» در آلترناتیوسازی عقب افتاده ایم!

رامین کامران

آمریکا چند سال است بساط آلترناتیو سازیش را راه انداخته و در این راه پیشرفت های قابل توجهی کسب کرده است. از یک طرف رضا پهلوی و از سوی دیگر اصلاح طلبان که بزرگترین خانۀ عفاف جمهوری اسلامی را اداره می کنند، گزینه های آمریکا هستند و در خدمت این کشور. بازی مدت هاست شروع شده و حریف، در جایی که راه ورود ما به میدان مسابقه را هم سد کرده اند، تا به حال چند دور پیست از ما جلو افتاده. تکلیف بازی از اولش شروع به تعیین شدن می کند و تصور اینکه این کار در مرحلۀ آخر صورت خواهد گرفت، نادرست است ـ در قسمت آخر فقط هیجان بالا می گیرد. ما عقبیم و هیچ به نظر نمی آید که اگر به همین ترتیب دست روی دست بگذاریم، بتوانیم تأخیرمان را جبران نماییم.

چهرهء عریان پوتینیسم

کاظم علمداری

برخی بر این باورند که پوتین با تهدید غرب با سلاح هسته‌ای عقل‌اش را از دست داده است. اگرچه ‏تاریخ نشان داده است که از دیکتاتورهای ‏پارانویید هرنوع جنایتی بر می‌آید؛ اما حملهء نظامی ‏پوتین به اوکراین و تهدید اتمی غرب چهرهء عریان پوتینیسم است که حول بازسازی امپراتوری ‏روسیه، ‏مقابله با لیبرال ‌دمکراسی، همراه با پوپولیسم روسی، دیکتاتوری، و شخصیت محوری پوتین شکل و ‏اوج گرفته است.