باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 29  تا چهارشنبه 31 فروردین 1401  -  18 تا 20 آوریل 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630                               iraniansdm.n@gmail.com

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد،

 سال 1401 «سال زرتشت بزرگ»

 نام می گیرد

*********************

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

21 فرورین 1401 - 10 آوریل 2022

موضوع نشست:

آشنائی با نظریه «رهبری نوین سیاسی»

 (بمناسبت انتشار کتابی به همین نام)

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

 عطا هودشیان

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

شرح اش با شما..!

«مرگ بر میدان‌ها»

شعری از فرامرز سه‌دهی

چندی پیش از فرامرز سه‌دهی، شاعر جنوب، در یک گفتگو پرسیده بودند که کدام شعرش را مجوز چاپ نداده‌اند که حسرتش را بخورد. سه‌دهی در پاسخ گفته بود: «شعری مثل مرگ بر میدان‌ها»... او در جای دیگر همان مصاحبه می‌گوید: «در سرزمین من از لوبیا تا کلمه سیاسی‌اند. نان سیاسی ‌ست. کالباس سیاسی ست. پیتزا سیاسی ست. لیوانِ آب سیاسی ست. گیسوان معشوقه، سیاسی ست. در سرزمین من از کفیشه‌ی آبادان تا خیرآبادِ بهبهان سیاسی‌اند. در سرزمین من مرگ هم سیاسی ست.»

کشتی واژگان و سه ناخدا

فرشته مولوی

کشتی واژگان زبان فارسی اما ناخدای دیگری، سوای فرهنگستان و مردم، هم دارد. این ناخدا گرچه پر زوری و پر شماری مردم و نیز پشتوانه‌ی رسمی فرهنگستان را ندارد، آگاهی و شایستگیِ درخوری دارد که می‌تواند بسیار کارساز باشد. ناخدای سوم در واقع گروهی از کسانی‌ست که بر پایه‌ی کارشان، نه مجموع بلکه منفرد و نه سازمان‌یافته بلکه تکروانه، در کار هدایت کشتی واژگان‌ می‌کوشند.

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

چک برگشتی!

حمیدرضا رحیمی

* عضو سابق شورای شهر مشهد: مردم باید در جلوگیری از کشته شدن روحانیون به ما کمک کنند.

* فدوی بعنوان یک عنصر دمکرات، درخواست فوق را با نظر موافق، به پیشگاه ملت شل و پل، بقول عوام، "فوروارد" کرد لکن دیگر انتظار نداشت که از ملت یک لاقبا، پاسخی بدین مضمون دریافت کند که:

 * مگر وقتی  ما را می کشتند، شما به کمک ما آمدید؟

اینجا

فرخ احسانی

«انتظار مرگ دارم از این حجم تجاوز» / بر دشت بی آب و علف نوشتم. / «زمان دوست داشتن اما از دست نرفته» / تو گفتی. // مگر تو نگفتی / غزل عاشقانه ای شنیده می شود هنوز  / و از گلوی گرم تو ترانه طلوع می کند / سازها را می آورند / نوازندگان می آیند / شور شیرین است و  / دف اش را من می کوبم و / تو جهان را به نظمی دلخواه می کشانی؟

اسلام و دموکراسی؛ جذابیت نامتعارف یک پرسش نابجا

آصف بیات

یکی از دل‌مشغولی‌های اصلی نظریه‌پردازان اجتماعی قرن نوزدهم، زدودن تمایز میان مذهبی و غیرمذهبی بود. اکنون، پس از افزون بر یک قرن مدرنیزاسیون، ناگزیریم میان مذهبی و مذهبی‌تر تفاوت بگذاریم. به نظر می‌رسد که این «دین‌داریِ بیش از حد» که با اصطلاحات بنیادگرایی، احیاگری، محافظه‌کاری، تعصب یا افراط‌گرایی از آن یاد می‌کنند، نشان ‌دهنده‌ء روندی جهانی است که اکثر ادیان بزرگ جهان را در بر می‌گیرد. با این حال، این امر تفکر منفی خاصی را به‌ویژه درباره‌ء جوامع مسلمان، شکل داده است.

«بنیان علوم سکولار و مدرن باید تغییر کند

گزارشی از سفر الکساندر دوگین، متفکر روس به قم

رجا نیوز: این فیلسوف و متفکر روس، چند روزی مهمان ویژه در ایران بود و طی سفری به قم، با آیت‌الله «سید محمدمهدی میرباقری»، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و از نظریه‌پردازان «نسبت میان علم و دین» دیدار کرد. دوگین می‌گوید اوایل دهه 1980، و پیش از فروپاشی شوروی، شباهت ایده‌آل‌های روسیه با انقلاب اسلامی را مشاهده کرده و دیده است که روسیه در گرایش به مسیحیت ارتدوکس با ایران در گرایش از سنت به تشیع مشابه است. او از 30 سال پیش، این نظریه را داشته که روسیه و ایران بالاخره با هم علیه غرب متحد خواهند شد.

پوتین  توضیح می دهد:

مقامات سکولار در زندگی کلیسا دخالت کرده اند!

«مقامات سکولار اکراین، کاملاً علنی، به دنبال تحقق اهداف سیاسی‌شان، به شدت در زندگی کلیسا دخالت کردند و مسائل را به انشقاق، تصرف کلیساها و ضرب و شتم کشیشان و راهبان کشاندند. حتی خودمختاری گسترده‌ی کلیسای ارتدکس اوکراین، در عین حفظ وحدت معنوی با کلیسای ارتدکس مسکو، قاطعانه دیگر آن‌ها را راضی نمی‌کند. آن‌ها باید به هر  قیمتی شده این نماد چند صدساله‌ء خویشاوندی ما را از برابر دیدگان همگان نابود کنند»..

(کل نوشته پوتین را در سایت «نقد اقتصاد سیاسی» بخوانید)

بحران آوارگان ایران می تواند

بسیار بدتر از بحران اوکراین باشد

مایکل روبین

اوکراین، در عرض چند هفته، به یکی از بزرگترین کشورهای مولد پناهجو در جهان، پس از سوریه و ونزوئلا، تبدیل شود. اما اوکراین ممکن است این برتری آماری را برای مدتی طولانی حفظ نکند. سوریه 17.5 میلیون نفر جمعیت دارد، ونزوئلا 28.4 میلیون نفر، و اوکراین 44.1 میلیون. جمعیت ایران، کشوری که بی ثباتی در افق آن بچشم می خورد تقریباً دو برابر جمعیت اوکراین است.

آنچه در اعتراضات معلمان کمتر دیده و شنیده شده

گزارش سایت «ایران تورو»

اجرا نشدن «طرح همسان ‌سازی حقوق بازنشستگان»، مصوبه مجلس در خصوص «لایحه رتبه‌بندی معلمان» که معلمان آن را «سرهم‌بندی» می‌دانند، بازداشت و حبس فعالان صنفی معلم، فرسایش تدریجی آموزش رایگان و بالاخره تحمیل نیروی آموزشی آخوند به ساختار نظام آموزشی که معلمان آن را اصطلاحا «آموزش ایدئولوژیک» می‌نامند، از عمده مواردی بودند که معلمان در این تجمعاتاعتراض شدید خود را نسبت به آنها ابراز کردند. اما شعار اصلی تجمعات معلمان، چنانکه از حجم انبوه فیلم‌های منتشر شده در فضای مجازی برمی‌آید «معلم زندانی آزاد باید گردد» بود.

توهینی تاسف بار به زنان بلوچ

عبدالستار دوشوکی

بر طبق  آمارهای استانی انتخابات شوراهای شهر و روستای کشور، بر اساس ثبت نام بانوان در این انتخابات سیستان و بلوچستان از نظر تعداد رده دوم را در کشور داراست. استان های تهران، فارس، خراسان رضوی و مازندران در رده هایی پائین تر از بلوچستان قرار دارند. اگرچه در مقایسه با کل جمعیت استانی، بلوچستان با فاصله بسیار زیادی در صدر درصدی مشارکت زنان قرار دارد... اما، علیرغم این واقعیت ها، متاسفانه مسئولین تلویزیون ایران اینترنشنال عامدانه ذهنیت غلط برخی از هموطنان را علیه جامعه بلوچ و زنان بلوچ تشدید می کنند، تا ظلم و تبعیض رژیم جمهوری اسلامی توجیه شود.

زبان ما نباید زبان لابی‌های حکومت باشد!

(مطلبی خطاب به خانم نرگس محمدی)

حسین رونقی ملکی

خانم نرگس محمدی با جیسون رضاییان، از خبرنگاران نزدیک به نایاک، مصاحبه‌ای در واشنگتن ‌پست منتشر کرده و موضوعاتی را طرح کرده ‌است که طی سال‌های اخیر از زبان اصلاح‌طلبان، نایاکی‌ها و حتی خود جواد ظریف بارها شنیده‌ایم. استفاده از چنین گفتمانی در خصوص تحریم‌ها، طبقهء متوسط، جامعهء مدنی و حتی ایرانیان ساکن آمریکا، که برای تداوم شرایط موجود است جای نقد جدی دارد.

تفاوت رهبری سیاسی و رهبری حقوق بشری

سام قندچی

متأسفانه برخی از روی حسن نیت و علاقه به رهبران موفق حقوق بشری ایران، نظیر خانم ها نرگس محمدی و نسرین ستوده، سعی می کنند آنها را برای رهبری سیاسی لانسه کنند و به این شکل هم به خودشان لطمه می زنند و هم به این دوستانِ فعالِ عرصهء حقوق بشر در ایران! یک چشم پزشک خوب، لزوماً یک متخصص خوب سرطان نیست و می تواند اگر معالجه فردی را که مبتلا به سرطان چشم است، عهده دار شود، باعث مرگ بیمار شود و نه بهبودی!

از دست ‌دادن علی رضاقلی

احمد میدری

از دست‌دادن علی رضاقلی [که او را با «جامعه شناسی نخبه کشی» اش می شناسیم] جبران‌ ناپذیر است. او از آنها بود که خدا پس از خلقت اش بر خودش بالید. او در توضیح علت سرودن شاهنامه می‌گفت صد نفر از اندیشمندان از او خواستند تا راهی برای بازگشت عظمت ایران بیابد؛ «شاهنامه» پاسخ فردوسی برای یافتن مسیر اعتلای ایران بود. مسئله رضاقلی هم همان مسئله فردوسی بود و در شاهنامه به دنبال همین سؤال می‌گشت.

داستان شکست انقلاب

نگاهی به «فتحنامه مغان» از هوشنگ گلسیری

اسد سیف

گلشیری از تمامی رخداده‌های سال اول انقلاب، بی‌آنكه به بافت داستان خدشه‌ای وارد شود، استفاده می‌كند تا شكست آن و آینده‌اش را پیشگویی كند. حوادث داستان، نه گرته‌ای از واقعیت، كه عین و حتی برتر از واقعیت‌اند. گلشیری در این داستان خاطره‌های ما را از جنبه‌ای ماندگار كرده است. "فتحنامه مغان" به پازلی می‌ماند كه هر تكه از آن می‌تواند نمایانگر گوشه‌ای از فرهنگ ایران باشد. فضای آشفته و پراضطراب زندگی در ایران پس از انقلاب در هر جمله‌ای از داستان هویداست.

زمانی برای رسیدگی به کارنامهء «روحانیت»

سعید پیوندی

آنچه بر سر ایران آمده نتیجهء مدیریت فاجعه‌بار و سیاست‌های اشتباه کسانی بوده که با بی‌تدبیری و ماجراجویی کشور را به این حال و روز انداخته‌اند. زمان آن فرارسیده که این کارنامه وارسی شود و روحانیت در برابر نتیجهء کار خود پاسخگو باشد. کارنامه حکومت اسلامی البته فقط به روحانیت همسو با حکومت و هواداران آنها مربوط نمی‌شود. پای دین و اسلام سیاسی در میان است و دینداران، روشنفکران دینی و روحانیت ناراضی هم بدهکاری بزرگی به مردم ایران دارند.

درس هایی از «تغییر رژیم» در پاکستان

عبدالستار دوشوکی

عمران خان نوزدهمین نخست وزیر تاریخ پاکستان روز یکشنبه ۲١ فروردین با رای عدم اعتماد مجلس ملی پاکستان از کار برکنار شد... اگرچه از عمر کشور پاکستان کمتر از ۷۵ سال می گذرد و در مقایسه با عمر ١١۳ ساله جنبش مشروطیت که برای نهادینه سازی حقوق اساسی و حاکمیت قانون بود، بسیار جوانتر است، اما از وقایع روزهای اخیر در کشور همسایه شرقی ایران و رای دادگاه عالی پاکستان و اتحاد اپوزیسیون برای به چالش کشیدن "استبداد صغیر" دولت عمران خان و عزل قانونی او درس های مهمی را می توان آموخت.

ما هنوز «ما» نشده‌ایم

اکبر کرمی

در باور من “پس‌گرفتن” قدرت، آزادی و عدالت از حکومت اسلامی، یا دقیق‌تر بگویم، ملی کردن قدرت، آزادی و عدالت؛ تا حد بسیاری به ملّیدَن (ملی کردن) شان در ایران باز می‌گردد. توزیع برابر شان و منزلت (dignity) «زیرساخت سیاست» و ‌سیاست ‌ورزی مدرن است. و از آن‌جا که این مفهوم با مفاهیم اساسی انسانی و فلسفی دیگر پیوند خورده است هم درک آن بسیار دشوار است و هم خواست آن؛ در واقع دشواری پس‌گرفتن قدرت، آزادی و برابری به دشواری دانستن و خواستن “شان” باز‌می‌گردد.

گزارش میدانی از ناامنی و تأثیر آن بر زندگی مردم

نازنین درگاهی

در چند سال اخیر بیکاری و مشکلات اقتصادی، احساس امنیت را در بخش‌های گسترده‌ای از فضاهای شهری و غیرشهری ایران کم‌رنگ کرده است. هستند کسانی که برای تأمین بخشی از نیازهای روزمره، به بزه‌کاری روی آورده‌اند و بر همین اساس، احساس امنیت اجتماعی دست‌خوش آسیب‌های جدی شده است.

دربارهء «فمنیسم صلح خواه»

شهلا عبقری

پژوهش های دو دههء اخیر در مورد به رسمیت شناختن زنان بعنوان «نیروئی صلح ساز» نشان می دهند که محرک ها و عواملی که زنان را به مقابله با خشونت می کشاند آنان را صلح ساز نیز می کند و مشارکت زنان در مذاکرات برای پیش گیری از جنگ و برقراری صلح پایدار لازم است. این پژوهش ها نشان میدهند که «فمینیسم صلح خواه» به دنبال «برتری خواهی« نیست و به همین دلیل می تواند مهرهء مهمی در ایجاد صلح پایدار باشد.