باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 18  تا یکشنبه 21 فروردین 1401  -  7 تا 10 آوریل 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630                               iraniansdm.n@gmail.com

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

به پیشنهاد بنیاد میراث پاسارگاد،

 سال 1401 «سال زرتشت بزرگ»

 نام می گیرد

*********************

پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان دریکشنبهء پیش رو

21 فرورین 1401 - 10 آوریل 2022

 9 صبح کالیفرنیا

 6 عصر اروپای مرکزی  

 8.5 شب تهران

موضوع نشست:

 نگاهی به نظرسنجی مؤسسهء گمان

 در مورد «سیستم سیاسی مطلوب»

سخنران:

 محمود ابطحی

 دبیرکل حزب سکولار دموکرات ایرانیان

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

«بنیان علوم سکولار و مدرن باید تغییر کند

گزارشی از سفر الکساندر دوگین، متفکر روس به قم

رجا نیوز: این فیلسوف و متفکر روس، چند روزی مهمان ویژه در ایران بود و طی سفری به قم، با آیت‌الله «سید محمدمهدی میرباقری»، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و از نظریه‌پردازان «نسبت میان علم و دین» دیدار کرد. دوگین می‌گوید اوایل دهه 1980، و پیش از فروپاشی شوروی، شباهت ایده‌آل‌های روسیه با انقلاب اسلامی را مشاهده کرده و دیده است که روسیه در گرایش به مسیحیت ارتدوکس با ایران در گرایش از سنت به تشیع مشابه است. او از 30 سال پیش، این نظریه را داشته که روسیه و ایران بالاخره با هم علیه غرب متحد خواهند شد.

پوتین  توضیح می دهد:

مقامات سکولار در زندگی کلیسا دخالت کرده اند!

«مقامات سکولار اکراین، کاملاً علنی، به دنبال تحقق اهداف سیاسی‌شان، به شدت در زندگی کلیسا دخالت کردند و مسائل را به انشقاق، تصرف کلیساها و ضرب و شتم کشیشان و راهبان کشاندند. حتی خودمختاری گسترده‌ی کلیسای ارتدکس اوکراین، در عین حفظ وحدت معنوی با کلیسای ارتدکس مسکو، قاطعانه دیگر آن‌ها را راضی نمی‌کند. آن‌ها باید به هر  قیمتی شده این نماد چند صدساله‌ء خویشاوندی ما را از برابر دیدگان همگان نابود کنند»..

(کل نوشته پوتین را در سایت «نقد اقتصاد سیاسی» بخوانید)

 الاهم و فی الاهم..

حمیدرضا رحیمی

خوانندگان محترم ضدانقلاب بهتر است قدری بخود زحمت داده و لابلای سطور را هم بخوانند تا در داوری به خطا نرفته و رستگار شوند. مراد فدوی آن است که چرا معاندین، در پیوند با عملیات خداپسندانهء مسؤلین، ضاعف الله اموالهم اجمعین، فقط نیمهء خالی لیوان را می بینند،هان؟ چرا نگاهی هم به نیمهء بسیار پُرلیوان نمی اندازند؟ فدوی مستدل حرف می زند نه فضایی؛ فی المثل، در همین فقرهء اخیر، بیایید بجای نیمهء خالی، به نیمهء بسیار پُر لیوان بوجه زیر نگاه کنید:

* وزیر کشور: اسپری فلفل زدیم که درب ورزشگاه را نشکنند!/ گویا

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

بحران آوارگان ایران می تواند

بسیار بدتر از بحران اوکراین باشد

مایکل روبین

اوکراین، در عرض چند هفته، به یکی از بزرگترین کشورهای مولد پناهجو در جهان، پس از سوریه و ونزوئلا، تبدیل شود. اما اوکراین ممکن است این برتری آماری را برای مدتی طولانی حفظ نکند. سوریه 17.5 میلیون نفر جمعیت دارد، ونزوئلا 28.4 میلیون نفر، و اوکراین 44.1 میلیون. جمعیت ایران، کشوری که بی ثباتی در افق آن بچشم می خورد تقریباً دو برابر جمعیت اوکراین است.

«عشق باعث می‌شود آدم کارهای دیوانه ‌واری انجام دهد...»

ترکیب عشق و کارهای دیوانه‌وار ناخودآگاه چهرهء پدر رومینا، همسر، پدر و عموی منا حیدری، همسر فاطمه بریحی و... را به خاطر می‌آورد. این افراد ادعا می‌کردند از سر عشق دست به زن‌کُشی و دخترکُشی زده‌اند! حال در ۹۴مین مراسم اسکار، در قلب آمریکا، مردی پس از انجام کاری دیوانه‌وار، به روی سن رفته، اشک می‌ریزد، توسط حضار تشویق می‌شود، دلیل کارش را محافظت از همسرش عنوان می‌کند و با نگاهی معصومانه می‌گوید: «عشق آدم را به کارهای دیوانه‌وار وادار می‌کند».

۵ سال و ۵ ماه در زندان وطن

کیانوش سنجری

امشب، ۱ فروردین ۱۴۰۰، با گام‌هایی مردد، چشمانی اشک‌آلود و قلبی زخمی از آخرین گیت پرواز عبور کردم، سوار هواپیما شدم و بعد از تحمل ۵ سال و ۵ ماه و ۲۰ روز زندان، تیمارستان، بازجویی در خانه امن، حضور و غیاب در دایره نظارت، پرداخت جریمه [باج] و رفع ممنوعیت خروج، از وطن عزیز و اشغالی‌ام خارج شدم. برای آنهایی که داستان من را نمی‌دانند، به اختصار بگویم که من دچار بیماری جنون وطن.

به زخم‌های ایران سلام کنیم!

محسن رنانی

قرن آینده در ایران از آن زنان است. سلام بر قرن پانزدهم، سلام بر زنان. آنان به خوبی می‌دانند که چگونه تحولات قرن آینده را رهبری کنند بدون آن‌که خونی از دماغی بریزد و حلقوم‌ها به زنده‌باد مرده‌بادی آلوده شود. و اکنون برای روشنفکران و برای ما مردان، اگر نخواهیم مهاجرت کنیم و اگر نخواهیم دق کنیم، یک راه مانده است و آن این که برخیزیم و به زخم‌‌های ایران سلام کنیم.

پوتین  توضیح می دهد:

مقامات سکولار در زندگی کلیسا دخالت کرده اند!

«مقامات سکولار اکراین، کاملاً علنی، به دنبال تحقق اهداف سیاسی‌شان، به شدت در زندگی کلیسا دخالت کردند و مسائل را به انشقاق، تصرف کلیساها و ضرب و شتم کشیشان و راهبان کشاندند. حتی خودمختاری گسترده‌ی کلیسای ارتدکس اوکراین، در عین حفظ وحدت معنوی با کلیسای ارتدکس مسکو، قاطعانه دیگر آن‌ها را راضی نمی‌کند. آن‌ها باید به هر  قیمتی شده این نماد چند صدساله‌ء خویشاوندی ما را از برابر دیدگان همگان نابود کنند»..

(کل نوشته پوتین را در سایت «نقد اقتصاد سیاسی» بخوانید)

ما هنوز «ما» نشده‌ایم

اکبر کرمی

در باور من “پس‌گرفتن” قدرت، آزادی و عدالت از حکومت اسلامی، یا دقیق‌تر بگویم، ملی کردن قدرت، آزادی و عدالت؛ تا حد بسیاری به ملّیدَن (ملی کردن) شان در ایران باز می‌گردد. توزیع برابر شان و منزلت (dignity) «زیرساخت سیاست» و ‌سیاست ‌ورزی مدرن است. و از آن‌جا که این مفهوم با مفاهیم اساسی انسانی و فلسفی دیگر پیوند خورده است هم درک آن بسیار دشوار است و هم خواست آن؛ در واقع دشواری پس‌گرفتن قدرت، آزادی و برابری به دشواری دانستن و خواستن “شان” باز‌می‌گردد.

گزارش میدانی از ناامنی و تأثیر آن بر زندگی مردم

نازنین درگاهی

در چند سال اخیر بیکاری و مشکلات اقتصادی، احساس امنیت را در بخش‌های گسترده‌ای از فضاهای شهری و غیرشهری ایران کم‌رنگ کرده است. هستند کسانی که برای تأمین بخشی از نیازهای روزمره، به بزه‌کاری روی آورده‌اند و بر همین اساس، احساس امنیت اجتماعی دست‌خوش آسیب‌های جدی شده است.

دربارهء «فمنیسم صلح خواه»

شهلا عبقری

پژوهش های دو دههء اخیر در مورد به رسمیت شناختن زنان بعنوان «نیروئی صلح ساز» نشان می دهند که محرک ها و عواملی که زنان را به مقابله با خشونت می کشاند آنان را صلح ساز نیز می کند و مشارکت زنان در مذاکرات برای پیش گیری از جنگ و برقراری صلح پایدار لازم است. این پژوهش ها نشان میدهند که «فمینیسم صلح خواه» به دنبال «برتری خواهی« نیست و به همین دلیل می تواند مهرهء مهمی در ایجاد صلح پایدار باشد.

نگرش ایرانیان به سیستم سیاسی مطلوب

گزارش نظرسنجی مؤسسهء «گمان»

نظرسنجی «نگرش ایرانیان به سیستم سیاسی مطلوب» از تاریخ 28 بهمن تا 8 اسفند 1400 به مدت ده روز انجام گرفت. در این نظرسنجی بیش از 20 هزار پاسخ دهنده شرکت کردند. نمونهء نهائی مورد استفاده برای تهیهء این گزارش شامل 16850 نفر ایرانی داخل کشور می باشد. یافته های این گزارش دیدگاه افراد باسواد بالای 19 سال ساکن تهران (برابر با 85% افراد بزرگسال در ایران) را بازتاب می دهد و با سطح 95% و فاصله اعتبار 5% قابل تعمیم به این حامعه هدف است.

گمانه زنی یا دروغ سیزده؟

مُلا در سایت مشروطه

کیست که نداند ابراهیم رئیسی حتی در بین هواداران رژیم هم محبوبیتی ندارد. این واقعیت را خود رژیم هم می دانست و می داند و به همین خاطر در نمایش انتخابات گذشته روی استقبال مردم و درصد آرا مانور ندادند و از کنارش گذشتند. اما نظرسنجی اخیر موسسه گمان، ثابت کرد که نخیر، نزدیک بیست درصد از مردم ایران (یعنی تقریبا یک پنجم ایرانیان)  به یک قاتل و آدمکش اعتماد دارند و ابراهیم رئیسی از نظر محبوبیت با شاهزاده رضا پهلوی رقابت تنگاتنگ دارد!

چکیدهء نتایح «طرح آمارگیری نیروی کار»

گزارش دفتر دولتی «جمعیت، نیروی کار و سرشماری»

اشتغال و بی کاری از جمله موضوع های اساسی اقتصاد هر کشوری است، بگونه ای که افزایش اشتغال و کاهش بی کاری به عنوان یکی از شاخص های توسعه یافتگی جوامع تلقی می شود. از سال 1376 اطلاعات بازار کشور از طریق «آمارگیری از وِیژگی های اشتغال و بی کاری خانواده» به دست می آمد. «طرح آمارگیری نیروی کار» اولین بار در سال 1384 و از آن زمان تاکنون در ماه میانی هر فصل احرا شده است...

گزارش میدانی از ناامنی و تأثیر آن بر زندگی مردم

نازنین درگاهی

در چند سال اخیر بیکاری و مشکلات اقتصادی، احساس امنیت را در بخش‌های گسترده‌ای از فضاهای شهری و غیرشهری ایران کم‌رنگ کرده است. هستند کسانی که برای تأمین بخشی از نیازهای روزمره، به بزه‌کاری روی آورده‌اند و بر همین اساس، احساس امنیت اجتماعی دست‌خوش آسیب‌های جدی شده است.

چند ادعای نادرست دربارهء انقلاب۵۷

الاهه بقراط

برای عبور از این شرایط باید اول مسئولیت جمعی و فردی خود را در پدید آمدن و همچنین دوام داشتن اش دید و هی «تقصیر» را گردن هر کسی غیر از خود (افراد و گروه‌ها و خارجی ها) نینداخت. در این صورت است که می توان روی مسئولیت ‌پذیری همگانی حساب کرد.

افسردگى فرهنگى، بازشناخت درد

جمشید قراجه داغی

در اظهار نظرهاى جالب چند تن از دولتمردان شناخته شدهء ايران در بارهء روايت يك فروپاشى (از انتشارات تاريخ شفاهى هاروارد)، كه دوست با محبتى برايم فرستاده بود، كلا ٣٦ عامل ذكر شده كه در آنها  ١٨ بار شخص پادشاه فقيد بعنوان مسئول... متاسفانه، در ليست مزبور هيچ اشاره اى به مسائل دردآور فرهنگى ايران نشده است. گوئی نخبگان ما، در گيرى با  مسائل فرهنگى را، كه اتهام  توهين به مقدسات مردمى را بدنبال دارد، بصلاح خود نمي دانند، و اين امر با ديدگاهى كه افسردگى فرهنگى را عامل اصلي گرفتاري هاى ايران مي داند، تفاوت عمده دارد. آنچه می خوانید باز نويسى شده ای از گفتگو با من، به كوشش اسماعيل نورى علا،  است كه اخيرا چاپ شده.

امان از این خشم و فغان؟

(پاسخی به آقای فرج سرکوهی)

س. سُمبه

جملات جناب فرج سرکوهی را چندبار خواندم و خود را یکی از مخاطبان خشمگین این نامه یافتم. نمیدانم در این جملات چه بود که مرا بسیار به فکر فرو برد و باعث شد با خودم بگویم بهتر است این سرزنش های بی فایده را متوقف کنم و با آنکه خطای نسل انقلاب بخشودنی نیست، از پرداختن به آن بگذرم اما دقیقا به این قسمت که فکر کردم، یاد ادعاها و طلب کاری نسلی افتادم که با یک انقلاب بلبلی ایران را ویران کردند و هنوز هم دست از سر نسل جوان بر نمی دارند.

ایران و ژئوپولیتیک جدید جهان

گفت‌وگو با محمود سریع‌القلم

ما می‌توانیم در سیاست خارجی، کج‌دار و مریز عمل کنیم. می‌توانیم قدری نفت به چین، کره جنوبی، اسپانیا و ایتالیا بفروشیم، رابطه پایاپای با چینی‌ها و هندی‌ها داشته باشیم و تفاهم ناپایداری را هم با آمریکا در موضوع هسته‌ای ادامه دهیم. وزارت خزانه داری آمریکا هم تخفیف‌های اقتصادی و مقطعی به ما بدهد. اما این روش، مسائل ما را به صورت بنیادی حل نخواهد کرد. مدیریت وصله‌ای خواهد بود. ایران سر جای خودش هست. زندگی ادامه دارد ولی نخواهیم توانست ثروت تولید کنیم.

سال نو و رژهء کارگران روی «خط فقر بسیار خشن»

گزارش سایت زمانه

شورای عالی کار در حالی حداقل دستمزد کارگران برای سال ۱۴۰۱ را ۵ میلیون و ۶۷۹ هزار تومان اعلام کرده که این رقم با حداقل سبد معیشتی از سوی این شورا ۲ میلیون تومان فاصله دارد و تقریباً نصف سبد معیشتی اعلام شده از سوی کمیتهء مزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار، از تشکل‌های حکومتی، یعنی ۱۱ میلیون تومان است.

جنگ اوکراین و آینده‌ء جهان

گفتگوی ان اپلبام - تیموتی اسنایدر - یووال نوح هراری

«ان اپلبام»، از نویسندگان نشریه‌ء‌ «آتلانتیک» و همکار مؤسسهء‌ «آگورا» در دانشگاه «جانز هاپکینز» در گفتگویی آنلاین با «تیموتی اسنایدر»، استاد تاریخ در دانشگاه ییل، و «یووال نوح هراری»، استاد تاریخ در دانشگاه عبری اورشلیم، درباره‌ء جایگاه اوکراین در تاریخ جهان و اروپا و اهمیت و معنای تهاجم روسیه برای اروپاییان و آمریکایی‌ها و تمام مردم جهان صحبت کرده است. برگردان بخشی از این گفتگو را در اینحا می‌خوانید.