باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما از مفهوم «کشور - ملت» است و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

برشی از سخن خامنه ای: «حوزه هاى علميه نمى توانند سكولار باشند.

اينكه ما به مسائل نظام كار نداريم، به مسائل حكومت كار نداريم، اين سكولاريسم است»(+).

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

  تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 23 تا چهارشنبه 25 اسفند 1400  -  14 تا 16 مارس 2022 

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630                               iraniansdm.n@gmail.com

آرشيو صفحات اول      جستجو در سايت       اصول کار سایت     سکولاریسم نو      سايت های ديگر

 «پیوند به سایت انگلیسی جنبش»

آنانی را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

*********************

   سایت پرونده های سمعی و بصری سیاسی 

https://isdpdirectory.com/

*********************

 پيوند به سایت مهستان

 آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان دریکشنبه ای که گذشت

22 اسفند بهمن 1400 - 13 مارس 2022

لطفا به تغییر ساعت دراین هفته توجه کنید

 9 صبح کالیفرنیا

 5 عصر اروپای مرکزی

7.5 شب تهران

موضوع نشست:

  پیوند ضروری علم وفرهنگ و آزادی 

فایل تصویری        فایل صوتی

سخنرانان:

دکتر حسام نوذری

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

حزب سکولار دموکرت ايرانيان

نشريهء «گيتی مداری» حزب

خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

پادکست های سکولار دموکرات ها

کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

سايت سکولاريسم نو

شبکه سکولارهای سبز ايران

بيانيهء پويشگری

اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

«ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

پيمان نامهء عصر نو

بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

دریافت کنندگان جایزهء «نوروز» بنیاد میراث پاسارگاد - 1400◄

«تصویر سینمای ایران از جامعه جعلی‌ست»

گفتگو با محمود غفاری، کارگردان «روز سیب»

گفتگوگر: سپهر عاطفی

بعضی انتقاد می‌کنند و می‌گویند در سینمای اجتماعی ایران، همه دارند داد می‌زنند. همه با هم اختلاف دارند. بابای اینها هم جدایی نادر از سیمین است، درباره‌ی الی است؛ از آنجا شروع شد. چرا این‌شکلی است؟ من به فیلم‌سازهای ایران حق می‌دهم. چون اگر داد نزند، اختلاف نداشته باشد، باید عاشقش باشد و باید بغلش کند. چون نمی‌تواند بغلش کند، پس فیلم همیشه از جایی شروع می‌شود که اینها با هم اختلاف دارند. به همین خاطر، سینمای اجتماعی ایران شکست خورده است.

آرشیو تصویری      آرشیو صوتی

آرشیو تلویزیون ایران فردا

برآورد نادرست

حمیدرضا رحیمی

فدوی با کلی ادعا و یال و کوپال، کم پَرت نیست ها! تازه ترین مورد در این راستا آن است که می پنداشت که تیغ مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، فقط در ممالک محروسهء امام زمان(عج) عموماً، و ایران اسلامی خصوصاً، می بُرَد، لکن قدری که باریک تر شد دریافت که خیر، حسب شیوهء مرضیه، گز نکرده پاره کرده است:

* ایندیپندنت- تیتر: محاکمه دو برادر افغان ساکن آلمان که خواهرشان را سر بریدند!

در انتهاى اين جاده

افشین بابازاده‌

در انتهاى اين جاده / اقيانوسى موج می زند / که كشتی هاى غرق شده را / در اعماق خود پنهان كرده // در ساحل اش / رقص پرچم هاى برافراشته / بر جاى پاى مردم خيس و شاد / تب تنهايى را به فراموشى مى برد... در انتهاىش / ماهيگيران / مي رقصند/ در آوازی كوتاه:/ از اين آب نترس / از آن موج نگريز / ما فريب آفتاب اين كناره را دیده ایم...

 

همراهی ایران با روسیه، غرب را دودل کرد

مهرداد عمادی، مشاور اقتصادی اتحادیه اروپا

در روزهای گذشته، نگاه اروپا به پرونده ایران به کل تغییر کرده است. اروپا در پرونده ایران با دو سوال اصلی مواجه شده. آیا ایران در ماجرای اوکراین، همراه پنهان روسیه بوده؟ اگر جواب این سوال مثبت باشد، یک مساله دیگر مطرح می‌شود. اینکه افرادی که در وین مذاکرات را پیش می‌برند، تصمیم‌گیر اصلی نیستند و ممکن است تصمیم‌‌گیران اصلی سیاست دیگری داشته باشند.

امپریالیسم جنگ طلب پوتین و دلهرهء جنگ اتمی

جلال ایجادی

ولادیمیر پوتین، به یک کشور مستقل حمله و آن را اشغال کرده است، وجهان را به سلاح اتمی تهدید می کند و بطور ضمنی امکان وقوع یک تراژدی هولناک، جنگ سوم اتمی را به نمایش می گذارد.  او، با تجاوز به اوکراین، در برابر اعتراض جهان قرار گرفته است، و از این پس بی اعتباری سیاسی اش آغاز گشته و او امروز به سوی شکستی تاریخی پیش می‌رود. شاید شهر کیف سقوط کند ولی پوتین جنگ را خواهد باخت و اگر تاریخ پیچیده تر و دردناک تر عمل نکند، او یک روز با افتضاح از این کشور بیرون خواهد افتاد.

حسین رونقی، مجلسیان و صیانت اینترنت

سام قندچی

چند روز پیش در اینترنت خبر ربوده شدن دوست عزیز آقای حسین_رونقی ملکی توسط مأموران امنیتی رژیم، منتشر شد! شخصاً آقای حسین رونقی را دوست خطاب می کنم نه به دلیل آشنایی شخصی که نداریم، بلکه به این دلیل که هرچه در همه ی این سالها منتشر کرده با فهم و درایت و دانشِ موضوع بوده، و این نگارنده او را رهبر خود تلقی می کنم هرچند خیلی از صاحب این قلم جوانتر است!

عشق بی غیرت

اسماعیل نوری علا

تجربه می گويد که عشق و غيرت همزاد هم اند / فکر اينکه عشق ات را کس ديگری ببوسد / حتی کس ديگری هم عاشق اش باشد / گاه آدميان را به جنون کشيده است اما / من عشقی را می شناسم که بی حسد و غيرت است...

اتحاد با شرق، تکیه بر باد

بیژن اشتری

لاوروف اعلام کرده که «آمریکا باید تضمین دهد که منافع اقتصادی روسیه در ایران پس از احیای برجام نقض نخواهد شد.» فقط می‌توانم بگویم به عنوان یک ایرانی احساس حقارت می‌کنم. دولتی که نام ایران را یدک می‌کشد حتی جرئت نکرده یک اعتراض رسمی و جدی به این زیاده ‌طلبی حکومت روسیه بکند. روسیه حق ندارد قضیهٔ لغو تحریم‌های ایران را منوط به تحقق منافع اقتصادی‌اش در ایران کند‌.

چرا «جریان چپ» هوادار پوتین است؟

فاضل غیبی

با پشت کردن جریان چپ به «مارکسیسم» هالۀ «اندیشمندی» آن از میان رفت و اکنون باید به تعریفی نوین از جریان مزبور دست یافت. این تعریف باید ‏ویژگی‌های این جریان را پیش از پیدایش مارکسیسم نیز در نظر گیرد. از این دیدگاه، جریان چپ امروز در واقع ادامه دهندۀ همۀ «اقدامات» تاریخی است که ‏می‌خواستند به هر وسیله‌ و قیمتی تصورات جهانگیرانۀ خود را در دنیای واقعی تحقق بخشند.

پشتیبانی خامنه ای از حملهء پوتین جنایت و خیانت است

ناخدا محمد فارسی

خودکامگان و دیکتاتورها از شور و احساسات مردم برای توجیه پرخاشگری و راه های خشونت آمیز خود استفاده میکنند. هنگامی که نمیتوانند از این طریق به اهداف خود برسند و شکست می خورند، به ساخت جعلیات می پردازند، و به اطلاعات غلط و روایت های دروغین متوسل می شوند. پوتین، شیپینگ و خامنه ای از این طریق برای ماندن در قدرت استفاده کرده اند. اما جهان آزاد امروز در برابر این قدرت های شیطانی ایستادگی خواهد کرد و می گوید دیگر بس است. مردم عزیز ایران تجاوز نظامی روسیه به اوکراین را با قاطعیت محکوم کرده و خامنه ای را به دلیل سیاست «نگاه به شرق» و انکار مردم ایران برای انتخاب یک دولت دموکراتیک حاکم  بر ایران محکوم می کنند.

این دولت در دولت نیست؛ نظام در نظام است!

روشنک آسترکی

دفاع علی خامنه‌ای از فساد و پولشویی سپاه پاسداران نیز حمایت از جریانی است که فراتر از جناحین حکومت در حال صف‌آرایی است... سپاه پاسداران انقلاب اسلامی که از ابتدا بازوهای اقتصادی خود را مستقل از دولت پرورش داد، در ماه‌های اخیر به دنبال رسمیت بخشیدن به «نقش ویژه» اقتصادی خود همراه با جاسازی‌های سیاسی است... «برادران قاچاقچی» که پیش از این بخشی از درآمد خود را از طریق مافیاهای اقتصادی- تجاری کسب می‌کردند حالا آشکارا صاحب بخشی از صنایع نفت و گاز کشور شده‌اند.

فخری‌زاده برای سلاح هسته‌ای سیستم ایجاد کرده بود!

عباسی ‌دوانی

در اولین سالگرد ترور فخری‌زاده، عباسی ‌دوانی، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی، در مصاحبه با وبسایت «دفاع پرس» اعتراف کرد که علی‌‌رغم فتوای علی خامنه‌ای در مورد حرام بودن سلاح هسته‌ای، فخری‌زاده برای آن سیستم ایجاد کرد زیرا مسئله فقط دفاع از کشور نبود و «ما پشتیبان  جبههء مقاومت» نیز هستیم!

اوکرایین و چپ متعفن

بابک زمانی

در نظر بگیرید چپ بریده از عدالت، چپ واپس‌نگر، چپی که مارکس را فراموش کرده چگونه از بیرحمانه‌ترین جنایاتی که نوعی سرمایه‌داری دولتی انجام می‌دهد دفاع می‌کند. این جنایات، مارکس که سهل است حریف آنارشیست او باکونین را هم در قبر می‌لرزاند. این چپ متعفن برای مفتضح‌ترین تجاوز تاریخ، سوخت تئوریک با ظاهری عامه‌پسند فراهم می‌کند که هر که در قتل کودکان کیف منفعتی دارد از آن منتفع شود.

اوکراینِ ما

مایکل والزر

 این دیدگاهی کاملاً شخصی است، اما در زمان جنگ مهم است بدانید که همرزمان شما چه کسانی هستند. زلنسکی نیز یک رفیق است زیرا همواره از حقوق روسی‌زبانان در شرق اوکراین دفاع کرد، حتی زمانی که سربازان اوکراینی در حال جنگ با (بعضی از) آن‌ها بودند. در واقع، اوکراین از سال 2014 پیوسته در جنگ بوده است - علیه ضدانقلابی که یک دولت ارتجاعی در خارج از آن پیشتیبانی می‌کرد. چنین وضعیتی در تاریخ انقلاب‌ها غیرمعمول نیست.

خنده‌ باختینی در مقابل ژوکرهای سرخ‌چشم

آرمان امیری

این روزها بازار «دلقک» خواندن رییس جمهور اوکراین داغ است... زیست نرمال در جامعه‌ی مدرن، نسبت مستقیمی با «خنده» دارد. تصویر ما از جامعه‌ی سعادتمند، جامعه‌ای است که انسان‌های آن همه «شاد» باشند. پس طبیعی است اگر گروهی به هر دلیل از چنین سعادتی محروم شوند، یا احساس محرومیت کنند، نسبت به هرگونه شادی کینه و عداوتی پیدا کنند. اینجاست که می‌شود فهمید چرا این گروه دشمنان خود را «دلقک» خطاب می‌کنند: دلقک، ساده‌ترین نماد «شادی» در زیست نرمال است و بزرگترین کانون نفرت برای کسی که خودش را از این شادی دور می‌بیند.

ما ایرانیان تجاوز پوتین به اوکراین را محکوم می‌کنیم

نامه به ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین

عالیجناب ولودمیر زلنسکی، ریاست جمهوری محترم اوکراین:‏ ما ایرانیان امضاء کنندگان ذیل این نامه، مراتب پشتیبانی کامل خود از حاکمیت ملی، تمامیت ارضی، استقلال و آزادی ‏اوکراین را اعلام می‌کنیم. در این لحظات حساس و سرنوشت‌ساز تاریخ، مردم ایران با مردم اوکراین همبسته‌اند. ما ‏قویا تجاوز پوتین به کشور صلح‌آمیز و زیبای شما  که با هدف احیای یک امپراتوری از میان رفته است را محکوم می‌‏کنیم.

چرا پوتین جنگ را باخته است؟

یووال نوح هراری

رویای پوتین برای بازسازی امپراتوری روسیه همیشه بر این دروغ استوار شده بود که اوکراین کشوری واقعی نیست، اوکرایینی‌ها ملتی واقعی نیستند و ساکنان کی‌یف، خارکف و لویو مشتاق حکومت مسکواند. این ادعایی کاملا دروغ است- اوکراین کشوری با بیش از هزار سال تاریخ است و وقتی مسکو حتی روستا هم نبود، کی‌یف کلانشهری مهم بود. اما خودکامه‌ی روس آن‌قدر این دروغ را تکرار کرده که ظاهرا خودش هم باورش شده است.

برای حل بحران اوکراین،

از «آخر کار» شروع کنید!

هنری کیسینجر

بحث عمومی در مورد اوکراین تماماً در مورد «رویارویی» است. اما آیا می دانیم به کجا می رویم؟ من، در زندگی‌ام، چهار جنگ را دیده‌ام که با شور و شوق فراوان و حمایت عمومی آغاز شد، اما نمی‌دانستیم آن‌ها را چگونه پایان دهیم و عاقبت هم از سه تای آن‌ها به‌طور یک‌جانبه عقب ‌نشینی کردیم. آزمون سیاست این است که کار چگونه به پایان می رسد، نه اینکه چگونه شروع می شود.