تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 20 تا چهارشنبه 229 دی 1400     -   10  تا 12 ژانویه 2022

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

آرشيو صفحات اول        جستجو در سايت         اصول کار سایت         سايت های ديگر

اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

    Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

منتشر شد:

انتشارات مهری - لندن

https://www.mehripublication.com/

آغاز به کار سایت «گنجینه»

پرونده های سمعی و بصری سیاسی

در مورد ایران

https://isdpdirectory.com/

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های گذشتهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

19 دی 1400 - 9 ژانویه 2022

موضوع نشست:

نگاهی به اوضاع ایران

از پشت عینک یک اقتصاد دان

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنران:

دکتر حسن منصور

مدير جلسه: عباس دانشور

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

مجموعهء «روزگار آلترناتیو»

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست های سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکرات ها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

این سه کتاب برای دانلود رايگان

در اینترنت قرار گرفت:

مبانی سکولاریسم نو

سکولاریسم نو برای ایران

نوشتهء اسماعیل نوری علا

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

نوشتهء «لرد کین راس»

ترجمهء اسماعیل نوری علا

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

اعلامیه کانون نویسندگان ایران درباره بکتاش آبتین

شعری برای بکتاش آبتین

مسعود میری

برف می‌بارد اینجا در خراسان/ در دهات کوچکی که من مرده‌ام / چترم شکسته است. // بکتاش با کوله‌پشتی‌ی کلماتش پر / دهانش شمع کوچک رو به باد و باران / گزندی برسد. // بیمارستان به زخم کوچک شب مرهم می‌بندد.

شعری برای بکتاش آبتین

فرخ احسانی

حالا به خاطر بکتاش اینجا هستم. / نگاه کن / به  گنجشک ها / که از این شاخه به آن شاخه می  پرند  / میان دف ها. // بکتاش را می آوردند حالا / و سر کوچه می گذارند / و من از  این سو به آن سو نگاه می ریزم.

«آسمانی که ایران بود»

فرشته اقبالی

ساعتِی با نیمه شب / از زمستانی شبانه / از سالی که جغرافیای آسمان اش / زمین را پرنده و / پرنده ها را بی جان کرد. // ساعت پرواز از راهروها و بال روها، ۱۷۶ بار گذشت و نگذشت!

 از سوسیال دموکراسی تا سوسیال لیبرالیسم

گفتگوی مهدی ذوالفقاری با اسماعیل نوری علا

فرق جانشین با آلترناتیو

آرشیو پادکست های «روزگار آلترناتیو»

محرومیت منتقدان ‌و مخالفان از خدمات ‌پزشکی

گزارشی مندرج در سایت «ایران امروز»

هادی قائمی «حاکمیت با اعمال چنین رفتارهایی نه تنها در صدد حذف چهره‌های منتقد و مخالف است، بلکه در تلاش برای ایجاد رعب و وحشت در میان دیگر فعالان و منتقدان حکومت هم هست و این موضوع، نگرانی‌ها از قمار حاکمیت با جان زندانیان را بیشتر از قبل کرده است».

مرغ همسایه!

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا جو بایدن، رئیس جمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه مصوبه کنگره این کشور در خصوص ممنوعیت واردات کالا از منطقه سین کیانگ چین به دلیل بد رفتاری پکن با اقلیت مسلمان اویغور و سایر گروه‌ها را امضا کرد تا این مصوبه رسماً به قانون تبدیل شود.

* فدوی منتظرالظهور البته میداند که مسلمانان "چچن" و مسلمانان "اویغور"، به فتوای علمای َسَلف، به لحاظ فقهی چندان هم مسلمان نیستند! لکن از آنجا که مقام معظم رهبری  ضاعف الله پرستاته، با حفظ سمت، رهبر مسلمانان جهان و حومه نیز هست، فلذا در این  پیوند - ما ز" آقا " چشم یاری داشتیم - نه شما، برادر "بایدن"!

تقویت «مجموعه‌ء براندازی»

در پرتو راهکار‌های توسعه‌ء سازمانی

مهران انصاری

مخاطب این مقاله گروهی هستند که هدف شان تضعیف و در نهایت براندازی حکومت اسلامی است. بر این اساس، کسانی که به هر گونه‌ای با رژیم حکومت اسلامی همکاری می‌کنند یا با آن اشتراک منافع دارند، در این دایره نمی‌گنجند. ناگفته پیداست که طبق این تعریف بیشتر فعالان و مبارزان سیاسی و مدنی در چارچوب مخاطبان این مقاله قرار می‌گیرند.

چرا مردم باید شرایط سخت را بپذیرند و تحمل کنند؟

روزنامه جمهوری اسلامی

آیا می‌دانند که ظرفیت تحمل مردم تکمیل شده و بیش از این نمی‌توان از آن‌ها انتظار داشت؟ آیا این حضرات از کارتن ‌خواب‌های تهران که مرکز این کشور اسلامی است خبر دارند؟ آیا می‌دانند که اخیراً اتوبوس ‌خواب‌ها هم بر قشر محروم اضافه شده‌اند؟ آیا آماری از خانواده‌های زیر خط فقر دارند؟ کسانی که در رنج مردم شریک نیستند چگونه به خود اجازه می‌دهند از مردم بخواهند شرایط سخت را بپذیرند؟

اقتصاد لیبرالی، اقتصاد چپاول اسلامی، و اقتصاد اکولوژیکی

جلال ایجادی

در سده بیستم ایدئولوژی های مارکسیسم لنینی و استالینی و مائویی و نیز نازیسم و فاشیسم و اسلامیسم و پوپولیسم علیه دمکراسی و آزادی قد برافراشتند. در برابر دشمنان جامعه باز، اندیشهء دمکراسی خواهی به مبارزهء فکری و سیاسی و فلسفی ادامه داد، ولی بمرور روشن گشت که چالش های اکولوژیکی اموری ساختاری هستند و نقد نئولیبرالیسم و گلوبالیزاسیون افراطی مالی و بورسی برای حفظ آزادی یک ضرورت قطعی است.

آفتی به نام «فیک»

در روزگاری تلخی که سپری می شود، به واسطهء حضور حکومت اسلامی، سقف آرزوهای ایرانیان کوتاه گشته، بال‌های بلند پروازی آنها چیده گشته و رویاها به فراموشی سپرده شده اند. بی مبالاتی حکومت اسلامی در ۴۳ سال گذشته باعث شده تا ایرانیان، که روزگاری در همهء زمینه‌ها با موفقیت سوار قطار پیشرفت شده و حائز رتبه‌های نخست جهان بودند، امروزه در تقلب و مشابه ‌سازی شهره شوند.

سرشار از آرزو برای سالی که آغاز می گردد!

ابوالفضل محققی

آرزو دارم؛ آرزوی جهانی انسانی، جهانی خالی از فقر، خالی از استبداد، خالی از رنج و زشتی و ابتذال؛ جهانی پر از رویاهای زیبا و لطیفی که کودکان شادمانه در آن بچرخند و در کنار عزیزان خود آرام گیرند؛ پدر بزرگ ها و مادر بزرگ ها پیرانه سری خود را بی دغدغه با نوه های خود سر کنند و توان این را داشته باشند هدیه ای ولو کوچک، به اندازهء یک سوت سوتک، برای نوه های خود بگیرند و فراغ بال در پارک ها با آن ها بگردند. آرزوی بزرگی نیست اما به نظر محال می آید. وجود انسان چه میزان انباشته از آرزوست و امید!

رونمایی از «راه رشد غیرتورمی»!

روشنک استرکی

دولت سیزدهم به ریاست سیدابراهیم رئیسی معروف به «قاضی مرگ» در اقدامی با ادعای جلوگیری از افزایش قیمت کالاها و خدمات، از «نقشه راه رشد غیرتورمی» رونمایی کرده که بیش از هر چیز یادآور توهم «راه رشد غیرسرمایه‌داری» است که نظریه‌پردازان اتحاد شوروی مطرح و  «احزاب برادر» و وابسته مانند حزب توده در ایران تبلیغ می‌کردند و همگی با همین ایده‌های تخیلی فرو پاشیدند.

بریده ای از کتاب یحیی دولت آبادی: حیات یحیی

جلد یکم، چاپ‌ چهارم، ۱۳۶۲

بعد از واقعه دخانیه و اعتبارات فوق العاده که از این راه در مرکز ریاست روحانی هویدا شد و روحانیان پیرو سیاست مرکز هم از آن استفاده اعتباری کردند، عموم روحانیان به استثنای وجودهای مقدس منزه روحانی می کوشند تا در سیاست مملکت خالت نموده از این راه بر اعتبارات خود بیافزایند. در صورتی که امتزاج سیاست و روحانیت نه تنها دامان روحانیت را لکه‌دار، بلکه اساس سیاست را هم متزلزل می سازد.

سال نوی جهانی؛ رها شده از مذهب و همگام با شادمانی

شکوه میرزادگی

سال نو، در کشورهای مختلف جهان همچون «نوروز» و سال نوی ما نیست که سال هاست زیر تسلط حکومتی عبوس و مذهبی غریب و خانه نشین شده؛ گاه به بهانه های مرگ و میر امامان ممنوع اعلام می شود، و گاه آن را با نیرنگ به مذهبی می چسبانند که هیچ روی خوشی با شادمانی و جشن ندارد؛ آن هم «نوروزی» را که از آغاز هیچ مذهبی پشت اش نبوده است و به جرات می توان گفت که زمینی ترین سال نوی جهان است. و همین تفاوت هاست که این روزهای جشن و آواز و ترانه و شادمانی در کشورهای غربی، ما تبعیدیان و مهاجران ایرانی را که در این کشورها هستیم، به یاد نوروز مان می اندازد و دلمان را به درد می آورد.

جمهوریت و پیوند آن با مشروطه‌ء پادشاهی

(گفتاری در پیرامون امکان تحقق)

امین سوفیامهر

رژیم سیاسی‌ای که حکمرانی آن بر پایهء سه اصول بنیادین سامان پذیرفته باشد حکومت قانون است، چه پادشاهی باشد و چه جمهوری. هم نظام جمهوری و هم نظام پادشاهیِ مشروطه نظام‌های ترکیبی هستند با عناصر یکسان و تفاوت آنها تنها در صورت‌بندی متفاوت عناصر تشکیل دهنده آن است. البته نباید از خاطر برد که در رژیم جمهوری مقام ریاست جمهوری جایگاهی است که از مقام پادشاه در رژیم‌های پادشاهی الگوبرداری شده است. بنابراین، رژیمی را که در آن جایگاه پادشاه انتخابی است نباید رژیم پادشاهی خواند بلکه باید آن را در اصل نوعی رژیم جمهوری دانست.

از یک توافق تا یک تفاهمنامه

سام قندچی

اگر دیدار دکتر سنجابی با خمینی در پاریس در حقیقت تسلیم در برابر موج اسلامگرایی بود که نیم قرن پیش در ایران برخاسته بود، این سند امروز رهبران سازمان های جبهه ملی در خارج کشور در حقیقت تسلیم در برابر موج تجزیه طلبی کنونی در خاورمیانه است که به همان اندازه خطرناک و خانمان برانداز است و در حقیقت این دوستان جبهه ملی با این کار، به جریان تجزیه طلبی بنام «کنگرهء ملیت های ایران فدرال» مشروعیت داده اند که هدفش از روز اول، تجزیه و از هم پاشیدن ایران بوده است، نقشی هزاران برابر بدتر از وثوق الدوله و یادآور اسماعیل آقا سیمکو!