تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 15 تا جهارشنبه 17 آذر 1400 -   6 تا 8 دسامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

دردناک تر از فرار مغزها به قدرت رسیدن بی مغزها است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

14 آذر 1400 - 5 دسامبر 2021

موضوع نشست:

  جهان مدرن و زبان مدرن   

فایل تصویری       فایل صوتی

سخنران:

داریوش آشوری

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

سجده به قبله ای که با شیر خود پرورش اش داده اند!

جوان سازی جمعیت، معامله با جسم زن

شراره رضائی

مصوبه “جوانی جمعیت” مجلس به تایید شورای نگهبان رسید و قانوناً تصویب شد. هدف این قانون، افزایش  و جوان سازی جمعیت ایران است. تلاش حکومت برای “نجات جامعه” و عبور از بحران سالمند شدن، با تصویب  قوانین  قرون وسطایی بر ویرانه های جامعه ی فقرزده پایه ریزی شده و بر روی خانواده های کارگری و طبقه ی پایین جامعه سرمایه گذاری شده است. در این قانون، تنها چیزی که اهمیتی ندارد “زن” است. خواست و اراده و آمادگی روانی و احساسی “زن” است که به هیچ انگاشته شده است.

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

آلبوم اصفهان

حمیدرضا رحیمی

* با توجه به وقایع اسف انگیز و ضد ولایت عده ای از اشرار و اوباش اصفهان(!)، فدوی مطالب این هفته را با آلبومی که از این وقایع آغاز کرده و آن را تقدیم لشگریان سلحشوری می کند که با توجه به عنایات اعلیحضرت امام خامنه ای (صلوات) فقط به کور کردن اشرار اصفهانی اقدام کرده و حتی المقدور از کشتن آنان پرهیز نموده اند. باشد که ایزد منان جایگاه این عزیزان را در بهشتی که زیر پای مادران است قرار دهد تا از «مزایا»ی آن برخوردار شود. انشا الله و بهی نستعین.

هیاکل ِ ناتوان

دانیال آزرده

چرا شب اینگونه خونین است؟ // مردگان ِ تیر باران شده کجا خفته اند؟ // باران ِ سُرخ ِ ریه های شهر / لخته لخته می شود بر سنگفرش ها. // ما در سکوتی عمیق / سق زنان ِ تکه نانی پوسیده ایم و ُ / در قفسی پُر از تراکم ِ خفگی / با زور و چرکابه ای از شرم و اسهال / تنفس می کنیم.

تقدم ایدئولوژی بر حقیقت

درباره شهادت‌ اعضای سازمان مجاهدین در دادگاه آلبانی

فرهاد مرادی

در جریان بازپرسی‌های دادستان‌ها و وکلای مشاور از اختلال‌های جسمی و روحی‌شان و مسیری که برای درمان طی کرده‌اند می‌پرسند. زمانی که این پرسش از شاهدهای آلبانی مطرح شد، پاسخ دادند اگرچه تحتِ تأثیر شکنجه جسم و جانی آسیب دیده‌اند اما شفای آلام‌شان را نه از طریق درمان‌های پزشکی بلکه با پیوستن به سازمان متبوع‌شان به دست آورده‌اند. محتوایِ سخن‌شان به صورتی آشکار از نگاهی ضد علمی برمی‌خیزد. این نگاه، نگاه غالب بر شهادت‌های اعضا و هوادارهای فعلی سازمان مجاهدین است – رهبری این سازمان قصد قربانی کردن حقیقت به پای منافع ایدئولوژیک و سیاسی خویش را دارد.

ایران؛ سرزمینی که از هر نوع متخصص خالی می‌شود!

روشنک آسترکی

مهاجرتِ نیروهای حرفه‌ای از ایران اعم از استاد دانشگاه و مهندس و پزشک و پرستار و ورزشکار و کارگر ساختمانی بیشتر می‌شود. در سه ماهه تابستان امسال، بیش از هزار پزشک برای فعالیت در کشورهای دیگر، از این سازمان درخواست صدور گواهی کرده‌اند. قبلا هر سال ۲۰۰ تا ۳۰۰ نفر گواهی حرفه‌ای از نظام پرستاری می‌گرفتند اما اکنون سالانه بیش از ۱۵۰۰ پرستار مهاجرت می‌کنند. سرنوشت ایران در حالی به دست افراد نالایق و ناکارآمد و «سهمیه‌ای» افتاده و ایرانیان را به مهاجرت واداشته که فرزندان و وابستگان و برخی مدافعان همین نظام نیز در خارج کشور کار و زندگی می‌کنند!

اصفهان، نصف جهان، و چالش اکولوژیکی آب

جلال ایجادی

کشاورزان و شهروندان اصفهان برای آب و زندگی در آبان ماه 1400 خورشیدی به اعتراض گسترده دست زدند. آنها خواهان بازگشت آب به زاینده رود شدند ولی رژيم اسلامی یکبار دیگر به خشونت دست زد و زاینده رود بی آب را خونین کرد. مبارزهء زیست محیطی به فصل بزرگی در مبارزهء عمومی ایرانیان تبدیل شده است. مبارزه برای نجات دریاچهء ارومیه، مبارزه برای آب در خوزستان، و امروز مبارزه برای بازگرداندن آب به زاینده رود، نشان دهندهأ یک تحول بزرگ در مضمون خواست ها و مبارزه دمکراتیک در ایران است. چالش اکولوژیکی و دشمنان محیط زیست در ایران، یک مسئله اساسی است.

رقابت علی خامنه ای با آقا محمدخان قاجار

بهروز سورن

رژيم اسلامی امروزه در برابر زنجیره ای از بحران های سیاسی و اقتصادی و اجتماعی و بین المللی قرار گرفته است و تنها با توسل به سرکوب وحشیانه می تواند انقلابی اجتماعی را به تأخیر بیاندازد. مقامات رژيم اسلامی نیز این مهم را دریافته اند. فاز عقب نشینی رژیم در برابر خواست ها و مطالبات مردمی جنبش های جاری در پیش است. آنها بخوبی دریافته اند که عقب نشینی در برابر این خواست ها آغاز جنبش های روحیه یافتهء دیگری خواهد بود.

ورشکستگی توهمات ایدئولوژیک خامنه‌ای

م. روغنی

آنچه مسلم است اینکه علی خامنه‌ای، با توجه به ورشکستگی توهمات ایدئولوژیک اش در دولت رئیسی، عضو هیات مرگ، به انتصاب وزرا و استانداران از میان سپاهیان، با هدف رویارویی با خیزش‌های آینده روی آورده است که آتش زدن چادرهای کشاورزان اصفهانی در بستر رودخانهء خشک زاینده‌رود و سرکوب اعتراض‌های مدنی آنان شاهد این مدعاست. مشکل اصلی بنیادگرایی اسلامی و توهمات آرمانی خامنه‌ای است و سرکوب تنها به بطور موقت می‌تواند استبداد دینی را از سقوط حتمی نجات دهد.

جمهوریِ «خطای ترکیب»!

محسن رنانی

نظام حکمرانی ما بیش از آن که «جمهوری»‌ یا «اسلامی» باشد، یک «نظام خطای ترکیب»‌ است... حاصل مجموعهء سیاست‌های از نوع «خطای ترکیب»، که در این چهار دهه در ایران اجرا شده، این است که جایگاه ایران در جهان، هم از نظر وسعت سرزمینی و هم از نظر حجم جمعیت، در رتبه هجدهم قرار دارد و قاعدتا باید در سایر حوزه‌ها رتبه‌اش نزدیک به این موقعیت باشد، اکنون در موقعیت خود قرار ندارد.

معنای انتخاب استانداران نظامی

جواد امام، اصلاح طلب، در گفتگو با ایلنا

انتخابات استانداران نظامی نشان دهندهء حاکمیت نگاه نظامی و امنیتی به مسائل است و با توجه به شرایط جامعه ما این امر خودش التهابات را افزایش می‌دهد و باعث حاکم شدن دوگانه میدان و دیپلماسی می‌شود و عملاً ارشد تصمیم‌گیران ما به جای قوه سیاسی و اجرایی که چهار دهه در حکومت اسلامی ایران برایش تلاش شد، نظامیان خواهند بود... این کار نظام سیاسی ما را دچار یک تززل می‌کند و نشان می‌دهد که جامعه‌ قرار است با نظامیان التهابات و تنش‌های اجتماعی را مدیریت کند که خود این مسئله بر تنش‌ها می‌افزاید.

خشونت علیه زنان

در نگاه قانون‌گذاران حکومت اسلامی

خشونت علیه یک زن در قاموس رژیم اسلامی برابر با «کتک زدن» است و قضاتی که کوچک‌ترین اطلاعی از انواع و اشکال خشونت علیه زنان ندارند این حق را دارند که برای آینده و زندگی یک زن تصمیم‌گیری نمایند و حکم صادر کند. اما، در واقعیت، خشونت علیه زنان به انواع «فیزیکی، جنسی، روانی، عاطفی، مالی و کلامی» تقسیم‌بندی می‌شود. طبق آمار، زنان ایرانی به طور متوسط در زندگی خود مورد انواع خشونت قرار گرفته‌اند.

حکومت اسلامی، گرگ تنهای جهان اسلام

امیر طاهری

نتیجهء این سیاست حکومت اسلامی انزوای این حکومت است حتی در میان ۵۷ کشوری که در آن‌ها مسلمانان اکثریت دارند. این انزوای ناشی از خود بزرگ ‌بینی مانع از آن است که حکومت اسلامی بتواند با دیگر کشورها مناسبات عادی سیاسی، فرهنگی و بازرگانی داشته باشد. بدین‌سان، شگفتی‌آور نیست که کنفرانس «روسیه‌ــ جهان اسلام» ممکن است در شهرهای ۵۶ کشور دیگر تشکیل شود ‌ــ به استثنای ایران زیر سلطهء حکومت اسلامی.

برجام در اتاق تنفس مصنوعی!؟

تقی روزبه

محتوای تند و هشدارآمیز «بیانیه ترویک»، پس از بازگشت نافرجام و بی نتیجهء «گروسی» از دیدار با مقامات ایران، پس از گذشت یک دوره وقفهء طولانی همراه با سیاست بی اعتنائی و تأخیرافکنی، همراه با کاربرد واژگانی چون تنش زائی هدفمند هسته ای، تهدید امنیت جهان با اشاعه هسته ای، ابراز نگرانی شدید از نصب سانتریفوژهای پیشرفته تر، هشدار نسبت به نقطهء بازگشت ناپذیر کاهش تعهدات توسط رژیم و بی خاصیت شدن برجام، و درخواست فوری برای رفع تعلیق نظارت آژآنس پس از ۹ ماه تعلیق، جملگی بیانگرآن هستند که از نظرآن ها رژیم ایران یک تهدید جهانی برای امنیت جهان و اشاعهء سلاح های هسته ای است و این که اروپا مصمم است (در  همکاری با ایالات متحده) مانع از آن شود.

دلیل اصلی خشونت هایی که زنان ایران گرفتارش هستند

(به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان)

شکوه میرزادگی

این مطلبی ست که من سال گذشته در ارتباط با روز خشونت علیه زنان نوشته و منتشر کرده ام. دوست دارم آن را امسال نیز، دوباره، منتشر کنم - برای آن هایی که آن را نخوانده اند. زیرا هر چه فکر می کنم خشونتی افسار گسیخته تر و بدتر از آن چه در این مطلب آمده نسبت به زنان نمی شناسم. آن چه اخیرا بر سر زنان افغانستان آمده و زندگی شان را ظرف چند ماه زیر و رو کرده نشان روشنی بر این مدعاست.