تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 20 تا یکشنبه 23 آبان 1400 -   11 تا 14 نوامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

23 آبان 1400 - 14 نوامبر 2021

موضوع نشست:

  نکوداشت دکتر سیروس آموزگار 

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

رژیم اسلامی قافیه را به زنان و دختران باخته است

ایندیپندنت فارسی

هفته گذشته تصویری از چند زن جوان مقابل دانشگاه تهران منتشر شد که اکثراً روسری به سر نداشتند و در حال گرفتن عکسی یادگاری، مقابل سردر دانشگاه تهران بودند. واکنش چهره‌ها و رسانه‌های بنیادگرای رژیم اسلامی ایران قابل انتظار بود. مسلم معینی، از «فرماندهان سایبری» حکومت، در تفسیر آن عکس، زنان را به برده تشبیه کرده بود که در حال خریده شدن هستند و نوشت «بازار برده فروش‌ها.» اما این که بر خلاف دهه‌های گذشته، از تظاهرات نمازگزاران جمعه و راهپیمایی «کفن‌پوشان» و حملات انصار حزب‌الله خبری نشد، جای اندیشیدن داشت.

خصلت اپوزیسیون ایران

سام قندچی

از دموکراسی نباید هراس داشت. ما اکنون در وضعیت تاریخی خوبی زندگی می کنیم که نیروهای سیاسی مختلفی در صحنهء سیاسی ایران هستند که به خواست های اجتماعی خود آگاهند، واقعیتی که حتی در  روسیهء امروز حقیقت ندارد و جای نیروهای سیاسی را جریانات مافیایی پر کرده است. آیا در ایران بعد از فروپاشی چنین وضعیتی می تواند بوجود آید که خطرناک است؟ بله ولی اپوزیسیون ایران دست کم بطور جدی از زمان مشروطیت تاریخ طولانی دارد. .. سیاست و رهبری سیاسی، بویژه در منطقهء خاورمیانه بازی با آتش است و اگر دقت لازم را نداشته باشیم، آزمایشگاه شیمی نیست که بتوانیم تحربه ای را دوباره تکرار کنیم؛ چرا که ملتی نابود می شود، هر اندازه هم نیت خیر داشته باشیم!

ارتقاء مقام

حمیدرضا رحیمی

فدوی شدیدا مباهی ست که به آگاهی مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، برساند که اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، قله های موفقیت های خداپسندانه را یکی پس از دیگری فتح فرموده و به افتخارات پیشین افزوده اند؛ نمونه که فراوان است لکن این یکی را بعنوان نمونه داشته باشید:

* معرفی علی خامنه ای به عنوان دیکتاتور مذهبی در کتاب های درسی سوئد: در صفحه ۱۸۵ کتاب جامعه شناسی کلاس ۷ تا ۹ دبیرستان های سوئد، از رهبر جمهوری اسلامی به‌عنوان دیکتاتور کثیف مذهبی یاد شده است. در این کتاب آمده است که دیکتاتورهای مذهبی مواردی نظیر قتل، ترور، سانسور، وحشت آفرینی، شکنجه، چپاول اموال مردم، قانون شکنی و... را به نام دین و مذهب انجام می دهند و سپس آنها را توجیه می کنند.

آقای زیدآبادی باز هم آدرس غلط دادید! چرا؟

ابوالفضل محققی

داستان من و آقای زیدآبادی نیز چنین شده است. تلاش می‌کنم از کنار نوشته‌های ایشان بگذرم با خودم می‌گویم در بین این همه حکومتیان دزد و فاسد کسی که طعم شلاق و زندان آن‌ها چشیده و به گوشه‌ای پرتاب شده چرا باید به هر نوشته او حساسیت نشان دهم؟ مگر این همه اصلاح‌طلبان حکومتی ریز و درشت پراکنده در چهار گوشه جهان، این همه اصلاح‌طلب که سینه‌خیز به‌دنبال حاکمیت روان هستند، کلی مطلب نمی‌نویسند و مشاطه‌گری حکومت نمی‌کنند؟ حتماً باید جوابشان داد؟

مهران مدیری و تخریب نوستالژی خطرناک

مهرداد صمدزاده

سیاست رسمی نظام حاکم اساسا مبتنی بر ضدیت با نشانه‌ها و نمادهایی است که نوستالژی فرهنگی را در مردم بر می ‌انگیزد. نمونه بارز این ضدیت هم اکنون در اعمال فشار بر کافه قنادی فرانسه در تهران از سوی مقامات حکومتی دیده می‌شود تا طرح نوستالژیک روی جعبه‌هایش را که یادآور فضای ایران پیش از انقلاب است تغییر دهد. این سیاست که مدیری از عوامل مهم اجرایی آن در صحنه هنر است تفاوت چندانی با عمل طالبان در افغانستان ندارد که پس از تسلط مجدد بر این سرزمین، تصاویر صورت عریان زنان را که بر تابلوهای عمومی نقش بسته بود با رنگ پوشانیدند.

آیا «اسلام» مانع پیشرفت ایران است؟

نجات بهرامی

در شبکه‌های اجتماعی این نکته مطرح شده که اسلام مانع پیشرفت و توسعه ایران است، دینی غیرقابل آشتی با جهان مدرن که حکومتی مرتجع هم در پشت آن پناه گرفته و به تخریب کشور و ویرانی نشانه‌های تمدن و فرهنگ و...

سرکوب روز افزون رژیم نشانه بارزِ ترس است

(به مناسبت آبان خونین ۱۳۹۸)

شهلا عبقری

رژیم ددمنش اسلامی از مردمان دلیر ایران می ترسد و به دلیل همین ترس است که روز به روز به شدت سرکوبش می افزاید، تا بدین ترتیب جلوی مردم را بگیرد. ولی سؤال اینجاست که آیا رژیم می تواند با این ترقندها به هدفش برسد؟ نمونه‌های تاریخی نشان می دهند که اعتراضات، همه پس از یک دورهء طولانی سکون و آرامش ظاهری روی داده‌اند و، به علت این انباشت فشار، در دراز مدت به انفجار رسیده‌اند. تجربهء جنبش تنباکو، انقلاب مشروطیت و انقلاب ۵۷ نشان می‌دهد که جامعهء ایران جامعه ای است که در زمانی مایوس و سرد می‌شود و خود را جمع می‌کند ولی ناگهان هیجان انقلابی اش بالا می‌رود و فاصله بین سردی و گرمیش امری جهشی و ناگهانی است.

قربانیان دو تابعیتی!

سیزدهم آبان در تقویم حکومت اسلامی ایران روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است، اما همچون سایر موارد، دانش‌آموز هم از نظر حکومت  اسلامی تعریفی ایدئولوژیک دارد. در خبرها آمده که برخی از مدیران آموزش و پرورش در چند استان به دانش‌آموزان نیازمندی که از «سادات» هستند تبلت هدیه می‌دهند... بله، درست شنیدید پیش‌شرط کمک به دانش ‌آموزان نیازمند برای ادامه تحصیل این است که آن‌ها از خانوادهء «سادات» باشند!

داستان فریب خوردن رسانه‌های فارسی زبان

علی تهرانی‌نیا

بسیاری از رسانه‌های فارسی زبان نظیر بی.بی.سی و ایران اینترنشنال در تلهء تبلیغاتی یک مهرهء شناخته شدهء جنایتکار ضد اطلاعاتی وزارت اطلاعات رژیم بنام اکبر خوش کوشک گرفتار آمدند و بدون اندکی درنگ و تعمل و تعمق ادعاهای کذب وی در مورد همکاری تنگاتنگ سرویس امنیتی فرانسه و اطلاعات سپاه در ربودن روح الله زم را باز تکثیر و انتشار دادند... البته مشخص نیست که برخی از دست اندرکاران بی.بی.سی و ایران اینترنشنال، که طبیعتا نفوذی‌های رژیم اسلامی نیز در این رسانه‌ها حضور دارند، این خبر را با هماهنگی جهت دار و هدفمند منتشر کرده‌اند یا سهواً بعنوان یک خبر جنجالی...

«محور مقاومت» فرو می‌ریزد

احمد رأفت

مقتدی صدر پیروز واقعی انتخابات پارلمانی دهم اکتبر در عراق که یک سال زودتر برگزار شد، دو بار دعوت رژیم اسلامی برای سفر به ایران را رد کرده است… برخی از گروه‌های «حشدالشعبی» حساب خود را از رژیم اسلامی جدا کرده و تشکیل گروه جدیدی به نام «حشد العتبات» را اعلام کرده‌اند که از آیت‌الله علی سیستانی تبعیت می‌کند… بسیاری از شبه‌نظامیان افغان و پاکستانی متشکل در «فاطميون» و «زینبیون» که تحت امر نیروی «قدس» بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فعالیت می‌کنند، جبهه سوریه را در هفته‌های گذشته ترک کرده‌اند.

►►►► این حکومت جز کشتن راه حلی ندارد!

گفتگو با زنده یاد سیروس آموزگار

گفتگوگر: فرهنگ قویمی

چنین حکومتی با این طبع خون ‌خوارانهء خودش به هیچ چیز فکر نمی‌کند جز کشتن به عنوان راه حل، خب من فکر نمی‌کنم بشود از طریق اصلاحات کاری کرد. الان اگر [آن حکومت] بخواهد یک کار انقلابی درست بکند، بایستی دولت اعلام بکند که می‌خواهد به نظر ملت وقع بگذارد، رفراندوم کند و نتیجه رفراندوم را قبول کند، راه را باز بکند که مردم و تمام این مغزهای بسیار هوشیاری که دارند... کار از دست یک مشت آخوند بی‌خبر از همه چیز در بیاید.

بنی‌صدر، قربانی خطاها و توهماتش

م. روغنی

این روشنفکر مسلمان در دو مرحلهء مهم تاریخی انقلاب ۵۷ از جمله کسانی بود که نقش ویژه‌ای در تثبیت رهبری این روحانی بنیادگرا از یک سو و استقرار کامل جمهوری اسلامی از سوی دیگر ایفا نمود. مرحلهء نخست زمانی بود که خمینی به پاریس تبعید شد و برخلاف پیش بینی شاه، که رفتن وی به پاریس را موجب رسوایی‌اش می‌سنجید، با زیرکی تمام با بهره گیری از تجربه و دانش گروه مشاوران فرنگ دیده‌اش دیدگاه‌ های ارتجاعی ‌اش را پنهان ساخت و در مصاحبه‌ها به پاسخ‌هایش رنگ و بوی مدرن و دمکراتیک می‌بخشید. و مرحلهء دوم...

جمهوریت منتسکیو و حکومت الهی خامنه ای

جلال ایجادی

برخلاف بینش منتسکیو، در نظام اسلامی خامنه ای قانون اساسی الهی و دوازده امامی است و همهء بندهای آن به آیات قرانی و روایات خرافی آلوده است. در تبعیت از قانون اساسی الهی، در کشور قوانین متکی بر فقه شیعه جاری است. سه نهاد مجلس و دادگستری و دستگاه دولتی در ایران زیر کنترل مسقیم ولی فقیه است. شورای نگهبان همه چیز را در خدمت خامنه ای تنظیم می کند و نیروی سرکوبگر بسیج و سپاه برای تنبیه همیشه آماده اند. خامنه ای و افراد بیت او همهء نقشه ها را تهیه کرده و سازماندهی ها را زیر کنترل دارند. ما با یک قدرت مطلقه دینی فردی سروکار داریم.