تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 17 تا چهارشنبه 19 آبان 1400 -   8 تا 10 نوامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

16 آبان 1400 - 7 نوامبر 2021

موضوع نشست:

کاربرد بستر بنيادین فرهنگی - 7

فایل تصویری      فایل صوتی

سخنران:

دکتر شهرام آریان

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

عذرخواهی: تصویر اصلی ارسالی از طرف آقای پرویز رئوفی

چرا سکولاریسم آینده ایران را رقم خواهد زد

سام قندچی

در طی سال های گذشته مبارزهء اصلی اپوزیسیون ایران علیه رژیم اسلامی مبارزه برای کسب حقوق بشر در ایران بوده است. در این نوشتار نشان خواهم داد که، بر خلاف رژیم های بلوک شرق که با تمرکز مبارزهء مخالفین بر روی موضوع حقوق بشر سرنگون شدند، مبارزه بر سر حقوق بشر بعنوان مبارزه اصلی نیروهای سیاسی ایران، نه تنها به رژیم جمهوری اسلامی پایان نخواهد داد بلکه حتی موضوع حقوق بشر در ایران را هم حل نخواهد کرد.

بی معرفتی

حمیدرضا رحیمی

* بی.بی.سی: جف بزوس با فضاپیمای "نیو شپرد" شرکت فضایی خصوصی خود به نام "بلو اوریجین" به فضا رفت. برادر او ، مارک، والی فانک پیشکسوت ۸۲ سالهء صنعت فضایی و آلیور دی‌من یک دانش آموز ۱۸ ساله، همراه او بودند.

* فدوی: خدا بگوید چکارتان بکند؛ نمی شد فدوی را هم خبر می کردید؟ ما هم چند مسافر یک طرفه، بطریقهء کرایه در مقصد، داشتیم. از اینها گذشته، برادر "روستا آزاد"، رئیس دانشگاه صنعتی شریف، الان چندین سال است که برای برپائی نماز جماعت در کرُات دیگر، همینطور ارّه به ماتحت، منتظر یک شمس العماره فضائی ست.

درباره آبان ماه خونین

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

مهران مدیری و تخریب نوستالژی خطرناک

مهرداد صمدزاده

سیاست رسمی نظام حاکم اساسا مبتنی بر ضدیت با نشانه‌ها و نمادهایی است که نوستالژی فرهنگی را در مردم بر می ‌انگیزد. نمونه بارز این ضدیت هم اکنون در اعمال فشار بر کافه قنادی فرانسه در تهران از سوی مقامات حکومتی دیده می‌شود تا طرح نوستالژیک روی جعبه‌هایش را که یادآور فضای ایران پیش از انقلاب است تغییر دهد. این سیاست که مدیری از عوامل مهم اجرایی آن در صحنه هنر است تفاوت چندانی با عمل طالبان در افغانستان ندارد که پس از تسلط مجدد بر این سرزمین، تصاویر صورت عریان زنان را که بر تابلوهای عمومی نقش بسته بود با رنگ پوشانیدند.

آیا «اسلام» مانع پیشرفت ایران است؟

نجات بهرامی

در شبکه‌های اجتماعی این نکته مطرح شده که اسلام مانع پیشرفت و توسعه ایران است، دینی غیرقابل آشتی با جهان مدرن که حکومتی مرتجع هم در پشت آن پناه گرفته و به تخریب کشور و ویرانی نشانه‌های تمدن و فرهنگ و... مشغول است. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، این اقدامات را یک «حکومت» انجام می‌دهد نه یک «مذهب»! چه بسیارند «افرادی» در کشورهای دیگر که تمایل دارند به زن بی‌حجاب تذکر بدهند، از ارتباط خارج از ازدواج جوانان جلوگیری نمایند و حتا برای آنچیزی که دفاع از پرنسیب‌های اخلاقی و مذهبی می‌دانند، دست به خشونت بزنند اما «حکومت سکولار» و سیستم حقوقی مرتبط با آن دستشان را بسته است.

این حکومت جز کشتن راه حلی ندارد!

گفتگو با زنده یاد سیروس آموزگار

گفتگوگر: فرهنگ قویمی

چنین حکومتی با این طبع خون ‌خوارانهء خودش به هیچ چیز فکر نمی‌کند جز کشتن به عنوان راه حل، خب من فکر نمی‌کنم بشود از طریق اصلاحات کاری کرد. الان اگر [آن حکومت] بخواهد یک کار انقلابی درست بکند، بایستی دولت اعلام بکند که می‌خواهد به نظر ملت وقع بگذارد، رفراندوم کند و نتیجه رفراندوم را قبول کند، راه را باز بکند که مردم و تمام این مغزهای بسیار هوشیاری که دارند دائم از ایران فرار می‌کنند، برگردند. مدیریت‌های لازم را به عهده بگیرند، کار از دست یک مشت آخوند بی‌خبر از همه چیز در بیاید.

جنبش سکولار دموکراسی ایران

 در گذشت سیروس آموزگار

رئیس کنگرهء سوم سکولار دموکرات های ایران را

به همهء سکولارهای ایران دوست تسلیت می گوید.

در مضرات فراگرائی و پیری!

نویسنده: csomeb – در سایت «مشروطه»

شوربختانه در سیستم های فردگرا اگر شخص اول مملکت عاقل ترین و بهترین فرد جهان هم باشد، ایراد سیستم زمانی نمایان میشود که آن شخص نتواند به وظایف اش درست عمل کند و همین عمود خیمه بودن، سرانجام در پی اش فرو افتادن است و بیچاره آنهایی که فکر می کردند این خیمه تا ابد در برابر تندبادها دوام می آورد.

بنی‌صدر، قربانی خطاها و توهماتش

م. روغنی

این روشنفکر مسلمان در دو مرحلهء مهم تاریخی انقلاب ۵۷ از جمله کسانی بود که نقش ویژه‌ای در تثبیت رهبری این روحانی بنیادگرا از یک سو و استقرار کامل جمهوری اسلامی از سوی دیگر ایفا نمود. مرحلهء نخست زمانی بود که خمینی به پاریس تبعید شد و برخلاف پیش بینی شاه، که رفتن وی به پاریس را موجب رسوایی‌اش می‌سنجید، با زیرکی تمام با بهره گیری از تجربه و دانش گروه مشاوران فرنگ دیده‌اش دیدگاه‌ های ارتجاعی ‌اش را پنهان ساخت و در مصاحبه‌ها به پاسخ‌هایش رنگ و بوی مدرن و دمکراتیک می‌بخشید. و مرحلهء دوم...

جمهوریت منتسکیو و حکومت الهی خامنه ای

جلال ایجادی

برخلاف بینش منتسکیو، در نظام اسلامی خامنه ای قانون اساسی الهی و دوازده امامی است و همهء بندهای آن به آیات قرانی و روایات خرافی آلوده است. در تبعیت از قانون اساسی الهی، در کشور قوانین متکی بر فقه شیعه جاری است. سه نهاد مجلس و دادگستری و دستگاه دولتی در ایران زیر کنترل مسقیم ولی فقیه است. شورای نگهبان همه چیز را در خدمت خامنه ای تنظیم می کند و نیروی سرکوبگر بسیج و سپاه برای تنبیه همیشه آماده اند. خامنه ای و افراد بیت او همهء نقشه ها را تهیه کرده و سازماندهی ها را زیر کنترل دارند. ما با یک قدرت مطلقه دینی فردی سروکار داریم.

روز دانش‌آموز در تقویم ایرانِ امروز

سیزدهم آبان در تقویم حکومت اسلامی ایران روز دانش‌آموز نام‌گذاری شده است، اما همچون سایر موارد، دانش‌آموز هم از نظر حکومت  اسلامی تعریفی ایدئولوژیک دارد. در خبرها آمده که برخی از مدیران آموزش و پرورش در چند استان به دانش‌آموزان نیازمندی که از «سادات» هستند تبلت هدیه می‌دهند... بله، درست شنیدید پیش‌شرط کمک به دانش ‌آموزان نیازمند برای ادامه تحصیل این است که آن‌ها از خانوادهء «سادات» باشند!

برده داری مدرن: خرید و فروش زنان کارگر خانگی!

لیلا پرنیان

سازمان بین المللی کار (ILO) و سازمان غیر انتفاعی واک فری (Walk Free) در گزارش سال 2018 خود  اعلام کردند که دست کم 40.3  میلیون برده (این تعداد از نظر بسیاری از محقیقن در این حوزه محافظه کارانه تلقی شده است. چرا که به اعتقاد آنان تعداد واقعی به مراتب بیشتر است) در جهان موجودند. بر اساس این گزارش از هر 4 برده، 3 نفر زن هستند و حدود 25 در صد آن ها زیر 18 سال سن دارند.

بمب آقا و بازدارندگی!

م. روغنی

وقفه در مذاکرات وین از یکسو و تولید اورانیوم ۶۳ درصدی از سوی دیگر، نگرانی شدید کشورهای غربی امضاء کننده برجام را برانگیخته بویژه آنکه نه تنها نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای نظام ولایی عملا متوقف شده این رژیم پرسش‌های این نهاد در مورد یافته‌های اورانیوم در برخی از نقاط کشور را نیز بی‌پاسخ گزارده است. رویکرد خامنه‌ای در برنامه هسته‌ای‌اش ادعای وی مبنی بر حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای و صلح آمیز بودن آن را با تردید و سوء ظن روبرو ساخته است.