تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 10 تا جهارشنبه 12 آبان 1400 -   1 تا 3 نوامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

«جنبش» درگذشت آرامش دوستدار را به همهء سکولاراندیشان ایران تسلیت می گوید.

مکاتباتی در مورد تفکر «آرامش دوستدار»

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

9 آبان 1400 - 31 اکتبر 2021

موضوع نشست:

بزرگداشت روز کورش

با نمایش ویدئوئی از:

شکوه میرزادگی

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

نتیحهء نظرسنجی گروه «گُمان»

گدای شهر نگه کن که میر مجلس شد!

ابراهیم احمدیان

سوگند می خورم که این شعر را حافظ برای قالیباف ـ این نابغه دوران ـ گفته. چون او بدون این که مثل شماها نزدیک ده سال سه چهار کنکور بدهد و یکی دو پایان نامه بنویسد و امتحان تافل و امتحان جامع بدهد و از پرپوزال دفاع کند و از تز دفاع کند و دو مقاله هم از تز را در یک مجله علمی پژوهشی منتشر کند دکتر جغرافی شد و، بدون اینکه دانشکده پرواز برود خلبان شد...

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

تحریف

حمیدرضا رحیمی

* گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر، از افزایش سرکوب و اعدام‌ در ایران و قرار گرفتن ناقضان حقوق بشر در مناصب عالی انتقاد کرد.

* فدوی: مطلب سازمان خاج پرستان از دو فقره ضعف تألیف رنج می برد. پیرامون فقرهء نخست عرض می کند که ما، در جامعهء شکوهمند اسلامی خودمان، حتا زندانی سیاسی هم نداریم! بر این پایه، چگونه ممکن است که "سرکوب و اعدام‌" داشته باشیم؟ بله؟! و اما در باب فقرهء دوّیم که اشتغال "ناقضان حقوق بشر" در مناصب عالی" باشد نیز به آگاهی می رساند که بزرگواران شرایط لازم برای تصدی آن مناصب را شدیداً حائز بوده و مدارک لازم را، که اهمّ آن "گواهی سوء پیشینه" باشد، را نیز ارائه فرموده اند؛ در این صورت ملاحظه می کنید که هیچ جور حق با شما نیست!

آیا «اسلام» مانع پیشرفت ایران است؟

نجات بهرامی

در شبکه‌های اجتماعی این نکته مطرح شده که اسلام مانع پیشرفت و توسعه ایران است، دینی غیرقابل آشتی با جهان مدرن که حکومتی مرتجع هم در پشت آن پناه گرفته و به تخریب کشور و ویرانی نشانه‌های تمدن و فرهنگ و... مشغول است. اما اگر دقیق‌تر نگاه کنیم، این اقدامات را یک «حکومت» انجام می‌دهد نه یک «مذهب»! چه بسیارند «افرادی» در کشورهای دیگر که تمایل دارند به زن بی‌حجاب تذکر بدهند، از ارتباط خارج از ازدواج جوانان جلوگیری نمایند و حتا برای آنچیزی که دفاع از پرنسیب‌های اخلاقی و مذهبی می‌دانند، دست به خشونت بزنند اما «حکومت سکولار» و سیستم حقوقی مرتبط با آن دستشان را بسته است.

دو پرسش

کوروش گلنام

آیا امروز با آنچه بر ما مردم در ایران و منطقه گذشته است، یعنی تجربه خونین و سیاه حکومتِ آخوندهایِ ریا کار بر ایران، آتش افروزی و آدمکشی ‌هایِ آنان در منطقه و جهان، طالبان در افغانستان و داعش در عراق و سوریه و آنچه در ترورها و بمب گذاری‌ها در کشورهای گوناگون وسیله پیروانِ خودباخته همین اسلامیست‌ها در کشورهایِ گوناگون جهان رُخ داده است، درست نیست اگر بگوییم: "احترام به هر باوری" یک شعار پوچ و توخالی است؟

بمب آقا و بازدارندگی!

م. روغنی

وقفه در مذاکرات وین از یکسو و تولید اورانیوم ۶۳ درصدی از سوی دیگر، نگرانی شدید کشورهای غربی امضاء کننده برجام را برانگیخته بویژه آنکه نه تنها نظارت آژانس بر فعالیت‌های هسته‌ای نظام ولایی عملا متوقف شده این رژیم پرسش‌های این نهاد در مورد یافته‌های اورانیوم در برخی از نقاط کشور را نیز بی‌پاسخ گزارده است. رویکرد خامنه‌ای در برنامه هسته‌ای‌اش ادعای وی مبنی بر حرام بودن سلاح‌های هسته‌ای و صلح آمیز بودن آن را با تردید و سوء ظن روبرو ساخته است.

مخمصهء مالی رژیم اسلامی: حراج بزرگ به آشوب می‌رسد

علی رسولی

اقتصاد ایران در یک مخمصهء مالی گرفتار شده است که خروج از آن آسان نیست. سیاست گذاران اقتصادی تصمیم‌هایشان را با قطب ‌نمای سیاسی علی خامنه‌ای تنظیم می‌کنند و چشم به دهان او دوخته‌اند تا هرچه را او در سیاست فرمان می‌دهد در اقتصاد پیاده کنند. این یک دور باطل است. یعنی برای درمان ناترازی مالی، مجموعه اقداماتی انجام می‌شود که نشانه‌های بیماری را سرکوب می‌کند و خود بیماری در سال بعد با ابعادی هولناک‌تر و نشانه‌های بیشتر بازتولید می‌شود و این داستان ادامه دارد. اما آیا دولت ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ که تازه چند ماهی است بر سر کار آمده راه‌حلی برای خروج از این مخمصه دارد؟

بیانیه بنیاد میراث پاسارگاد

به مناسبت روز جهان کوروش بزرگ

دوباره آماده می شویم که روز ويژهء بزرگترین شخصیت تاریخی سرزمین مان را، در هر کجای دنیا که هستیم، جشن بگیریم. و دوباره چون سال های گذشته، حکومت اسلامی حاکم بر ایران علاوه بر این که از هم اکنون همهء نیروهای خود را بسیج کرده، تا از نزدیک شدن مردمان به محوطهء آرامگاه کوروش جلوگیری کند، در تدارک ویران کردن تدریجی آرامگاه مرد بزرگی ست که در 2550 سال پیش، در زمانه ای که رهبران سرزمین های مختلف جهان با ایجاد ترس و وحشت حکومت می کردند،  به سربازانش فرمان داد: «مردم را نترسانید، کاری به مذهب و مرام کسی نداشته باشید، کسی را به بیگاری نگیرید، در رفاه و آسایش مردمان بکوشید…

چرا سکولارها کورش بزرگ را گرامی می دارند؟

اسماعیل نوری علا

برخی از دوستان و هموندان من در «جنبش کولار دموکراسی ایران» از من می پرسند که رابطهء جنبش ما با «کورش هخامنشی»، که در 2500 و اندی سال پیش بر کشورمان حاکم بوده، چیست که هر ساله، در سالگشت مراسمی به نام «روز جهانی کورش بزرگ» (که 16 سال پیش به پشنهاد «بنیاد میراث پاسارگاد» رسمیت یافت) این روز را گرامی می داریم؟ امسال، فرا رسیدن دیگربارهء این سالگشت، فرصتی است تا دلایلم را در مورد ارتباط کورش بزرگ با اندیشهء مبتنی بر «سکولاریسم سیاسی» (که هستهء اصلی باورهای ما در «جنبش» مان است) ارائه دهم.

«اصلاح‌طلبان، شریکان دزد و رفیقان قافله»

یش از ۲۵ سال از آغاز جریان اصلاحات گذشته، و در حالی که مردم ایران در کف خیابان فریاد «اصولگرا، اصلاح‌طلب، دیگه تمومه ماجرا» سر می‌دهند، افرادی مثل مهدی کرمی و محمد خاتمی همچنان بر ماندگاری نظام پافشاری می‌کنند. سوال اینجاست، این مطرودین نظام چرا برای حفظ آن تلاش می‌کنند؟ برای یافتن پاسخ باید کارنامهء آن‌ها را بررسی کرد...

هشدار نسبت به گرسنگی پنهان در کشور

گزارش ایسنا

رییس موسسه علوم و صنایع غذایی، اصلی‌ترین منشأ پدیده “گرسنگی پنهان” در کشور را سبد غذایی نامناسب خانوار در جامعه عنوان کرد و گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد تقریبا تمام دهک‌های درآمدی جامعه از کمبود کلسیم رنج می‌برند که دلیل عمده آن مصرف کم شیر و لبنیات در جامعه در مقایسه با استانداردها است؛ چرا که سرانه مصرف شیر در ایران حدود ۷۰ لیتر و در کشورهای توسعه یافته بالغ بر ۳۰۰ تا ۳۵۰ لیتر است.

چشم‌انداز دانشگاه‌ها تیره‌تر و ترسناکتر می‌شود

بیانیه انجمن اسلامی دانشگاه تهران

هر چه فراتر می‌رویم، چشم‌انداز پیش روی دانشگاه را با روندها و رویه‌های موجود، تیره‌تر و ترسناک‌تر می‌یابیم. اتفاقی عظیم‌تر همچون آتشفشانی از مواد مذاب در کمین بنیان دانشگاه نشسته است. جریاناتی ابر پروژه‌های مهندسی بافت دانشگاه را دارند؛ اما این پروژه آغازی دیرپا از بدو انقلاب را در کارنامه‌ی خود دارد، که تا روزنه‌ای در دولت‌های مختلف می‌یابد بر تلاش خود در تغییر بافت دانشگاه و یک دست‌سازی عناصر وجودی آن، یعنی دانشجو و استاد و محتوای درسی، مطابق خواست قدرت سیاسی می‌کوشد.

حافظان منافع گربه‌های چاق

(نگاهی به ترکیب «تیم اقتصادی» دولت سیزدهم)

سعید صابر

ترکیب وزیران اقتصادی کابینه ابراهیم رئیسی به هیئت مدیره شرکت‌های تو در توی بنیادهای حکومتی می‌ماند؛ هر یک از یکی از بنیادهای خاص آمده‌اند. نقطهء اشتراک شان در کلام «اقتصاد اسلامی» و «اقتصاد مقاومتی» است. در این وضعیت سکاندار «سیاست‌های اقتصادی» دولت سیزدهم چه کسی است؟

جدال روزانۀ حکومت با زنان در ایران

بی‌تا بختياری

روحانیت مسلط بر ایران پس از تثبیت رژيم اسلامی فرصت یافت نظام ارزشی مطلوب خود را بعد از سیاستگذاری و تصویب در حوزه قانونگذاری در جامعه اجرا کند که نتیجه آن تا امروز نادیده گرفتن سایر نظام‌های ارزشی و ایجاد و تشدید تضاد هنجاری به‌ویژه در حوزه مسائل مربوط به زنان بوده است. .

این قانون نیست، توحش است

آرمان امیری

آنچه این روزها از برخورد ماموران با زنان شهر می‌بینیم، (که احتمالا قبل‌تر هم بوده و گستردگی تصاویر اخیر صرفا محصول شیوع ابزارهای ثبت و پخش تصویر است) با هیچ منطقی و در هیچ قاموسی نمی‌تواند «اجرای قانون» خوانده شود؛ که اگر حکمی هم بر این رفتار صادر شده باشد قطعا شایسته نام «قانون» نیست. این توحش محض است. بربریت افسارگسیخته‌ای که در پس نقاب دروغین قانون پناه گرفته و آشکار و بی‌محابا بر مدنیت ما شوریده است.