تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 29 مهر تا یکشنبه 2 آبان 1400 -   21 تا 24 اکتبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

2 آبان 1400 - 24 اکتبر 2021

موضوع نشست:

آموزش، اخلاق، بی طرفی دینی

و مسئلهء سکولاریسم

(با نگاهی به امیدها و تهدیداتِ

مکتب آنلاین هرات)

سخنران:

جولان فرهادی بابادی

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

چرا رژيم اسلامی از این زن می ترسد؟

بهروز سورن

سپیده قلیان این زن شجاع برابری طلب و فعال مدنی بازداشت شد. برای بازداشت این آزاده  بانو سی نفر از وحوش مسلح خود را به خانه خواهرش گسیل کرده بودند. سپیده قلیان سال ها زندانی آواره در زندان های رژيم اسلامی است و اعتراض اخیرش نیز در همین راستا بوده است. جرم او اما دفاع از حقوق کارگران هفت تپه و اعتراض به شرایط فاجعه بار زندانیان زن در زندان هاست. او صدای انبوهی از زنان و کودکانی است که در زندان های رژيم اسلامی از جمله زندان زنان بوشهر از تمامی حقوق اولیه خود محروم هستند و فریاد آنها شد که شرایط فاجعه بار این زندانها را تجربه می کنند.

پروژه سیاسی: هدف، استراتژی، تاکتیک

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

برگی از کارنامه

حمیدرضا رحیمی

در باب تحقق طرح "جمعیت کمتر زندگی بهتر" نیز خود حضرت آقا، متع الله المسلمین بطول بقائه دولته، انصافاً از هیچ کوششی دریغ نفرموده و ورود واکسن های معتبر و مؤثر را از بلاد کفر و زندقه، در یک قیام و قعود ممنوع، و موجبات کاهش جمعیت بمیزان 700 تن در روز را سخاوتمندانه فراهم فرمود. اما گفتن ندارد که این میزان تلفات در شأن ایشان و حتا حجت الاعدام رئیسی نیست. هم از این رو تمهیدات دیگری بشرح که می آید اندیشیده شد تا روند کاهش جمعیت را شدیداً سرعت بخشند.

دست ‌درازیِ مردان حکومت بر پیکر زخم ‌خوردهء زنان

بنفشه جمالی

خبر کوتاه اما تکان‌دهنده بود: معاون دادگستری مازندران در نامه‌ای به رئیس دانشگاه علوم پزشکی این استان و دانشگاه بابل، برای جلوگیری از سقط ‌جنین، خواستار معرفی همه زنانی شد که تست بارداری آن‌ها مثبت می‌شود. خبری مهیب برای زنانی که هرروز به شکلی تازه جسم و روحشان در معرض دست ‌درازی حکومت قرار می‌گیرد. خبری که در شرایط وحشتناک اقتصادی فعلی ایران در هیاهوی اخبار دیگر و در تکاپوی مردم برای پیدا کردن لقمه‌ای نان گم شد.

تراژدی افغانستان، بن‌بست ایران: گواه فقدان ملت- دولت؟

شاهین خسروی

ایران ما که از بسیاری جوانب توسعه‌یافته‌تر ‏و ثروتمندتر از افغانستان است، چهل و سه سال پیش با انقلاب اسلامی به‌رهبری روحانیت شیعه و با پایوری ملی-مذهبی‌ها و ‏مذهبی-ملی‌های فن‌سالار، یا دکتر-مهندسان اسلامی، نشان داد که با همه اصلاحات و نوسازی‌های اجتماعی-اقتصادی و سیاسی‌ای ‏که طی بیش از هفت دهه از انقلاب مشروطه ایران را ظاهراً زیر و رو کرده بود، بنیادهای ملت-دولت مدرن در آن به‌گونه‌ای که ‏در بالا آمد، ایجاد و تحکیم نشد.

«مُردگانی که نفس می‌کِشند»

کافی ست در اینستاگرام فارسی کمی جستجو کنید تا با صفحاتی مواجه می‌شوید تحت عنوان «مادرِ امیر»، «پدرِ علیرضا»، «خواهر محسن» و... این صفحات زنان و مردان ایرانی‌ست، انسان هایی که رژیم اسلامی عزیزشان را از آنها گرفته است، زنان و مردانی که هر کدام در یک روز و ساعت زندگی‌شان زیر و رو شد، هویت خود را فراموش کرده‌اند و تبدیل شدند به پدرِ، مادرِ، خواهرِ، همسرِ، فرزندِ و برادرِ «......»، همهء زندگی این انسان های داغدار خلاصه شده در خاطره ‌نگاری از عزیز از دست رفته‌شان...

این قانون نیست، توحش است

آرمان امیری

آنچه این روزها از برخورد ماموران با زنان شهر می‌بینیم، (که احتمالا قبل‌تر هم بوده و گستردگی تصاویر اخیر صرفا محصول شیوع ابزارهای ثبت و پخش تصویر است) با هیچ منطقی و در هیچ قاموسی نمی‌تواند «اجرای قانون» خوانده شود؛ که اگر حکمی هم بر این رفتار صادر شده باشد قطعا شایسته نام «قانون» نیست. این توحش محض است. بربریت افسارگسیخته‌ای که در پس نقاب دروغین قانون پناه گرفته و آشکار و بی‌محابا بر مدنیت ما شوریده است.

چهار تهدید برای آینده اقتصاد ایران

گزارش تجارت‌نیوز

استهلاک سرمایه تاثیر خود را روی کل اقتصاد کشور می‌گذارد، رشد اقتصادی افت می‌کند، افزایش نرخ تورم در آینده و به دنبال آن سطح رفاه جامعه پایین می‌یابد. زیرساخت‌ها تخریب می‌شوند و کشور نمی‌تواند آن را جایگزین کند چون وضعیت اقتصادی اجازه این کار را نمی‌دهد. دومین اثر عدم سرمایه‌گذاری در نظر او این است که چالش‌های اساسی اقتصاد که از گذشته مانده، بدون راه حل باقی می‌ماند.

مازوشیسم دیپلماتیک؛ لطفا امضا نکنید!

امیر طاهری

در روزهای اخیر، اعتراف آقای محمدجواد ظریف، وزیر خارجه پیشین جمهوری اسلامی به فریب دادن مجلس شورای اسلامی در مورد «برجام» بحث‌های بسیار برانگیخته است. آقای ظریف در یک برنامه مجازی کوشید تا فریبکاری خود را در حد یک بدفهمی لغوی خلاصه کند. اما مسئله «برجام» به ضعف آقای ظریف در فهم واژگان یک زبان خارجی، انگلیسی، خلاصه نمی‌شود. مشکل کل دسیسه‌ای است که به نام «برجام» شناخته شده.

آیا نسل «همه‌چیزدان‌»‌های شیعه رو به انقراض است؟

مجید محمدی

سخنان و موعظه‌های این افراد نه‌تنها از نظر معرفتی در سطحی پایین‌تر از درک و سواد عمومی شهروندان ایرانی است، بلکه سم مهلک برای علم و جامعه و دانشگاه بوده‌اند، چون فقه و کلام را که دستورهای زندگی قبیله‌ای در ۱۴۰۰ سال پیش و باورهای انسان‌ها در همان دوره بوده‌اند، به اسم علم و معرفت به جامعه می‌فروشند، و سوار بر آن‌ها، منابع کشور را غارت می‌کنند و جوانان و اهل علم را به بند می‌کشند و اعدام می‌کنند. کسانی که امروزه در ایران استاد دانشگاه نامیده می‌شوند (به‌ویژه در علوم انسانی و اجتماعی) اکثرا شاگردان فکری همین افرادند.

طالبان ایرانی و تبعیض جنسیتی

م. روغنی

گروه‌های بنیادگرا باور دارند که مشکلات جهان ناشی از نفوذ اندیشه‌های سکولاریستی ‏در راهبرد دولت‌ها به‌ویژه دولت‌های اسلامی است. این گروه‌ها اجرای خشونت‌آمیز ‏شریعت اسلامی، دشمنی با اصول مدرنیته، منشور جهانی حقوق بشر و جهان غرب (کفر) ‏را در تارک برنامه‌هایشان قرار داده‌اند که میزان کامیابی‌شان در اجرای این هدف‌ها با ‏توجه به توسعه سیاسی، اجتماعی و اقتصادی کشورها متفاوت است.

کتاب سوزان و سانسور در تاریخ اسلام

جلال ایجادی

مراسم سوزاندن کتاب به معنای آن است که کتاب نماد شیطان و اهریمن، نماد پدیده های شوم و ناپاک است و بنابراین باید با آتش از بین برود. در طول تاریخ این مراسم با محتوای گوناگون جلوه کرده ولی بار آن همیشه منفی و زشت بوده است. سوزاندن کتاب با هدف ضدیت با تمدن و فرهنگ و نوشتار بوده و در نگاه دینی بیان مخالفت با کفر و تبلیغ خشونت علیه فرهنگ. البته دشمنی با فرهنگ فقط کتاب سوزان نیست، بلکه به شکل های مختلف مانند سانسور و خفقان و کشتار اهل قلم و هنر نیز ظاهر می شود.

انتخابات عراق: ۹۷ زن در پارلمان!

یورونیوز

مقام‌های دولت عراق اعلام کردند ۹۷ تن از نامزدهای زن در جریان انتخابات پارلمانی روز یکشنبه گذشته، به مجلس این کشور راه یافته‌اند. پارلمان عراق ۳۲۹ کرسی دارد و این برای نخستین بار است که زنان عراقی با استفاده از سهمیه ۲۵ درصدی مصرح در قوانین اساسی و انتخاباتی، جایگاه‌های بیشتری در پارلمان کسب می‌کنند.