تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 15 تا یکشنبه 18 مهر 1400 -   7 تا 10 اکتبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبهء پیش رو

18 مهر 1400 - 10 اکتبر 2021

موضوع نشست:

ریشه های فرهنگی

انفعال سیاسی - تاریخیِ یک ملت

سخنران:

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

نقش فعالان و تشکل‌های مدنی در مطالبه ‌گری

کمپین حقوق بشر در ایران

فریاد دادخواهی و مطالبه‌گری شهروندانی که حقوق‌شان پایمال می‌شود چگونه به گوش حاکمیت می‌رسد؟ چگونه، در سایه کمتر شدن اعتماد هر روزه مردم به احزاب و تشکیلات سیاسی، شعله حق‌طلبی و دادخواهی بیدار نگه داشته می‌شود؟ آنها که در برابر ظلم آشکار بر مردم از سوی حاکمیت، سکوت را ارجح نمی‌دانند چه سرنوشتی دارند؟ آیا می‌توان با توجه به سابقه حاکمیت در برخورد با دادخواهان و تشکل‌های مستقل، امکانی برای رسیدن به خواسته‌های معترضان و منتقدان تصور کرد؟

از تعاملات فرامرزی

حمیدرضا رحیمی

سازمان زندان های بیت، که با هک شدن دوربین های دانشگاه اوین (زندان- م) و انتشار رفتارهای خداپسندانه و مبتنی بر رأفت اسلامی با زندانیان نیمه جان، شدیدآً زیر سؤال و ضرب رفته است، خبر داد که، در جهت تأمین رفاه و آسایش زندانیان جامعهء شکوهمند اسلامی، با همتای هلندی خود مذاکرات مبسوطی انجام داده و به تفاهم نیز رسیده است. فرستادهء فدوی نیز که در جلسه حضور داشته در گزارش خود مراتب ذیل را مخابره کرده است: «بموجب قرارداد فی مابین سازمان زندان های بیت و سازمان زندان های هلند، شمار قابل اعتنائی از زندانیان به زندان هلند،که همینطور بلامصرف و استفاده مانده است، منتقل می شوند. ناظران آگاه، هجوم  زندانیان بمنظور انتقال به زندان های هلند را با هجوم افغانان در گریز از برادران طالبان، برای آویختن به هواپیمای خاج پرستان، مقایسه کرده اند.

«اپوزیسیون و امر توسعه»

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

پیوند به مذاکرات روز اول همایش

احمد کسروی، چهرهء یک روشنگر

دکتر محسن بنائی

بنیاد میراث پاسارگاد در روزهای اول و دوم و سوم اکتبر 2021همایشی برای بزرگداشت احمد کسروی برگزار کرد. برای منی که بخشی از اندیشه‌ و منشَم را وامدار او هستم، بهانه‌ای زیبا شد، تا یادی از این چهرهء تنهای تاریخ روشنگری ایرانی کنم و، در اندازهء خویش، در این کار ستودنی بنیاد همراه باشم. یادکرد از کسانی چون کسروی، که هم از سوی رژیم خلافت اسلامی در ایران و هم از سوی بخشی از اپوزیسیون نادیده و ناشنیده گرفته می‌شوند، در کنار زنده کردن یاد آنها، اندیشه‌ها، آرمانها و آرزوهای آنان را نیز به نسل های جوانتر می‌شناساند و بدینگونه از پیدایش گسست های نسلی پیش‌می‌گیرد.

خاطرهء یک زایر اربعین
برگرفته از توییتر

اربعین سال ۹۵ برای زیارت رفتم عراق؛ از نجف تا کربلا رو باید پیاده می رفتیم. بین مسیر برخی از عراقی ها جلوی ما میومدن و میخواستن شب برای شام و استراحت خونه شون مهمون بشیم و اصرار زیادی هم می کردن. یک شب رو، به اصرار زیاد یکی از عراقی ها، موکب نرفتیم و رفتیم مهمونش شدیم. شب بعد از صرف شام مقداری با صاحبخونه حرف زدم. از همه جا حرف زدیم تا رسیدیم به جنگ هشت ساله. ازش پرسیدم: جنگ رو ما بردیم یا شما؟

سرمایه چرا می‌گریزد؟

محمد مهدی بهکیش

سرمایه‌گذار خارجی برای اینکه اطمینان حاصل کند باید با سرمایه‌گذاران در داخل شریک شود؛ وقتی بسیاری از ایرانیان در داخل کشور حاضر به سرمایه‌گذاری نیستند چگونه می‌توان انتظار داشت افرادی از بیرون، سرمایه خود را به داخل کشور بیاورند؟.. سرمایه‌ گذاران داخلی هم که سال‌های طولانی برای کشور ارز آورده و ارزش ‌افزوده ایجاد کرده‌اند، در حال حاضر، همین افراد به دنبال این هستند که در کشورهای دیگر، مکانی امن برای سرمایه خانوادگی خود بیابند.

چرا حال اقتصاد ایران خوب نمی‌شود؟

گزارش گفتگو با محمد قاسمی

رئیس مرکز پژوهش های اتاق ایران، با اشاره به برنامه‌های پیشنهادی این مرکز به دولت برای اعمال اصلاحات اقتصادی جدی، چهار عامل را در تداوم شرایط بد اقتصادی در ۱۰ سال گذشته بسیار پررنگ دانسته است. او در پاسخ به این سوال که چرا مشکلات عاجل اقتصادی ما حل نشده و حتی وضع ما رفته رفته بدتر هم شده است؟ می‌گوید: اول اینکه سیاست داخلی و خارجی ایران در خدمت حل مسائل اقتصادی نیست. اگر می‌گوییم اقتصاد اولویت دارد باید همه توان سیاسی چه در داخل و چه در سطح بین‌الملل در خدمت اقتصاد باشد در حالی که این‌طور نیست. بنابراین متاسفانه باید بگوییم که اقتصاد فقط در حرف مسئله اول کشور است.

بازگرداندن ایران به مرکز جهان

کورش عرفانی

انباشت تصمیم های غلط و مغرضانه توسط سران رژيم آخوندی در ایران، کشورمان را در معرض مخاطره هایی قرار داده است که، اگر به درستی مدیریت نشوند، اضمحلال میهن را به دنبال خواهند داشت. با نگاهی به مجموعه ی بدبینی ها، خصومت ورزی‌ها و دشمنی هایی که رفتار رژیم اسلامی در چهل سال گذشته در سطح منطقه و جهان برانگیخته است به خوبی چشم انداز یک فاجعه ی تاریخی دیده می شود. لیستی که در مقاله ارائه شده می تواند اوج بلاهت و خباثت یک حکومت را در قرار دادن کشور در موقعیتی تا این حد حادثه ساز نشان دهد.

پیامدهای سانسور فراگیر در ایران

گفت‌و‌گو با شهلا شفیق

کنفرانس عمومی یونسکو با تصویب قطع‌نامه‌ای در نوامبر ۲۰۱۵ میلادی، روز ۲۸ سپتامبر را به عنوان روز بین‌المللی دسترسی همگانی به اطلاعات نام‌گذاری کرده است... حکومت ایران برای اعمال سانسور و محدود‌سازی رسانه‌ها از چه مکانیسم‌هایی بهره می‌گیرد؟ بیش از چهار دهه نقض حق دسترسی آزادانه به اطلاعات از سوی سران حکومت حکومت اسلامی چه نتایجی را در جامعه ایران به‌ دنبال داشته است؟ آیا رسانه‌های وابسته به جریان اصلاح‌طلبی در ایران را می‌توان مکمل سیاست‌های حکومتی در اعمال سانسور بر رسانه‌ها و مطبوعات دانست؟ زمانه با طرح پرسش‌هایی از این دست با شهلا شفیق، نویسنده و جامعه‌شناس مقیمِ فرانسه گفت‌و‌گو کرده است.

كلمۀ قبیحۀ آزادى و باقی قضایا!

علی مرادی مراغه‌ای

جبهه بعدی مخالفت با سپهسالار از ناحیه برخی از علما و روحانیون بود. در این جبهه، مهمترین شخص حاج ملاعلی کنی بود او آزادی را مترادف با بی‌بندوباری می‌دانست و در نتیجه، مغایر با شریعت. اولین بار «كلمۀ قبیحۀ آزادى» را به نظرم حاج ملاعلی کنی، متمول‌ترین و متنفذترین روحانی زمان ناصرالدین شاه بکار برد. کنی، در نامه ای به ناصرالدین شاه می‌نویسد: «كلمۀ قبیحۀ آزادى... به ظاهر خیلى خوش نماست و خوب، و در باطن سراپا نقص است و عیوب. این مسأله برخلاف جمیع احكام رسل و اوصیاء و جمیع سلاطین عظام و حكام والامقام است...»

نعش نیمه جان برجام بر دوش تسای کرج!

صابر گل‌عنبری

کاهش تنش میان ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی تنها چند هفته بیشتر دوام نیاورد و دوباره اتهامات متقابل و تنش‌ها بالا گرفته است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید ایران با ممانعت از جایگزینی دوربین‌های آسیب دیده مجتمع تسای کرج، توافق اخیر با رافائیل گروسی به طور کامل اجرا نمی‌کند و تهران هم تاکید می‌کند که تسای کرج مشمول توافق نبوده است. صرف نظر از صحت و سقم این ادعاها، اما آنچه قابل تامل است، واکنش سریع آمریکا و تروئیکای اروپایی به این قضیه است.

دستِ باز نهادهای امنیتی ایران در ربایش مخالفان

گفتگو با محمد مقیمی

چرا جامعه جهانی در برابر اقدامات برون مرزی نهادهای امنیتی ایران در زمینه ربایش و قتل مخالفان سیاسی، واکنش درخوری نشان نمی‌دهد؟ حکومت رژيم اسلامی ایران با چنین اقداماتی، کدام‌یک از قواعد بین المللی را نقض می‌کند؟ آیا می‌توان در برابر اقدامات نهادهای امنیتی ایران اعلام جرم کرد؟ نشریهء «حقوق ما» با طرح پرسش‌هایی از این دست، با محمد مقیمی، حقوق‌دان و وکیل دادگستریِ مدافع حقوق بشر، گفتگو کرده است.

از بوکو حرام تا طالبان: مدرسه‌های دخترانه را خراب می‌کنیم

نعیمه دوستدار

دختران اغلب اولین قربانیان فقدان آموزش یا حمله به سیستم‌های آموزشی هستند. بین سال‌های ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ بیش از ۳۶۰۰ حمله علیه مدارس، معلمان و دانش‌آموزان در ۷۰ کشور ثبت شده است. گزارش نظارت جهانی برای آموزش همگانی نشان داده كه ۵۵ درصد كودكانی كه در مناطق درگیری در مدرسه نیستند دختر هستند. در کل، ۳۱ میلیون دختر در سن مدرسه در سطح جهان تحصیل نمی‌کنند و انتظار می‌رود ۵۵ درصد از این کودکان هرگز ثبت نام نکنند.