تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 29 تا چهارشنبه 31 شهریور 1400 -   20 تا 22 سپتامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه ای که گذشت

28 شهریور 1400 - 19 سپتامبر 2021

موضوع نشست:

چرا تاریخ مصرف «رژيم» گذشته است؟

علی اکبر امید مهر

عضو گروه «سفارت سبز»

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

نامهء سرگشاده به امامعلی رحمان

دردان صدرایی

بارک الله به آن حضرت که از طریق ملاقات با ابراهیم رئیسی و اعطای دکترای افتخاری به او آبروی نداشتهء جمله سیاستمداران عملگرای ربع مسکون را خریدید. دست مریزاد! این را می گویند سیاست واقع گرایانه. به درک که هفتاد میلیون نفر از مردم ایران، و حدود پنج میلیون نفر ایرانی در تبعید، از حرکت جنابعالی و رئیس دانشگاه ات یکه خورده اند. این ها عددی نیستند. "سر خُم می سلامت، شکند اگر سبویی". دست و دلت قرص باشد، ای فرزند خواندهء برومند کورش بزرگ.

وزارت ترس در حکومت طالبان

تارا عاطفی

ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان سه‌شنبه هفته پیش، و درحالی که هنوز یک ماه از تصرف کابل نمی‌گذرد، در یک نشست خبری نام اعضای کابینه دولت جدید افغانستان را اعلام کرد. در فهرست اعضای کابینه که طالبان منتشر کرده، وزارت زنان حذف شده و وزارت امر به معروف و نهی از منکر به جمع وزارتخانه‌ها اضافه شده است... وزارت امر به معروف و نهی از منکر طالبان به شیخ محمد خالد واگذار شده است؛ روحانی گمنامی که به گفته اعضای طالبان مسلط بر قوانین شرعی و مذهبی است.

ممنوعیت مدارس از دادن پرونده تحصیلی به مادران

نیلوفر حامدی

تناقض آشکار بین گزاره‌ای که بهشت را ارزانی زیر پای مادران می‌داند اما به او حقوقی مساوی با پدر نمی‌دهد هر بار به شکلی در زیست روزمره زنان ایرانی بروز پیدا می‌کند. در آستانه شروع سال تحصیلی جدید مصیبتی نو مادران را روانه دادگاه‌ها کرده است؛ مصیبتی که در آن مادر به اندازه‌ای رسمیت و اعتبار ندارد که پرونده یا کارنامه فرزندش را دریافت کند. مصیبتی که به همین جا محدود نمی‌شود و زنان را در نقش مادری بارها و بارها تحقیر می‌کند.

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

کار را آن کرد که تمام کرد!..

حمیدرضا رحیمی

پیرامون شعار خداپسندانهء «جمعیت کمتر، دنیای بهتر» به آگاهی خوانندگان محترم ضدانقلاب می رساند که متخصصین امر، عملیات برادران گرامی، کرونا، القاعده، داعش (شعبهء ایران و خارج)، طالبان (شعبهء ایران و خارج) را جهت اجرای این طرح و نقشه مقدس و فراگیر و مفید را کافی نمی دانند و در صدد یافتن نیروی کمکی شدیداً مخرب دیگری  هستند؛ بگونه ای که کار را یک سره کند. باری،  از آنجا که برادران ما در اینگونه موارد دارای نعلین زرد (کمربند مشکی سابق- م) هستند، در این راه نیز پیشقدم شده اند. فدوی همچون همیشه به عملیات ایذائی برادران، از از هر قماش و قبیله ای، مباهی است، خوانندگان محترم ضدانقلاب را نمی داند.

وطن دوستی زنان پس از دو انقلاب

شکوه میرزادگی

سال هاست هر گاه که مطلبی در ارتباط با انقلاب مشروطیت می خوانم و یا به حوادثی که در آن اتفاق افتاده فکر می کنم تصاویری در ذهنم ظاهر می شود از مردمان ایران آنروزگار، به ويژه زنانی که در آن زمان برای نجات وطن شان از چنگال عقب ماندگی و استعمار پنهان و آشکار از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند. و همیشه بلافاصله آن ها را مقایسه می کنم با خودمان، و به ويژه با زنان امروز ایران که بی هیچ تلاشی، در قبال مسایلی چون فروش و بخشیدن منابع طبیعی و ثروت های ملی به روس و چین و دیگر کشورها، زندگی می کنیم و نمی دانیم و یا می دانیم و به روی خودمان نمی آوریم که وطن مان تبدیل به مستعمره ای شده است. واقعا چه شده است؟

ارتباط تاريخی ايران با جنوب لبنان

اسماعیل نوری علا

براستی ماهيت و زمينه ارتباط حکومت اسلامی ـ و کلاً ايران ـ با شيعيان جنوب لبنان چيست و ـ علاوه بر ماجراجوئی های رژيم تهران در سراسر منطقه برای گسترش نفوذ خود از يکسو و ياری گيری از فلسطين تا ونزوئلا برای باقی ماندن، از سوی ديگر ـ توجه خاص رژيم تهران به لبنان از سر چيست؟.. آيا بواقع اين ايرانی ها هستند که از جنوب لبنان برای گستردن دامنه نفوذ خود سود می برند و يا بايد به عناصری در داخل حکومت اسلامی کنونی توجه داشت که ـ همچنان بدون داشتن حسی از ايران دوستی و توجه به منافع ملی کشورمان ـ به سرزمين مألوف مادری خويش (جبل عامل) می انديشند؟

بی‌تعادلی‌های اقتصاد ملی

حسن منصور

سخن از یک بیماری مرکب و چند بعدی در میان است و ما تنها به گونه اقتصادی آن نظر داشته‌ایم که خود ابعاد پرشمار دارد: شش بی‌تعادلی یا ناموزونی را در میان چرخه‌های اقتصاد کلان تشخیص داده و کوشیده‌ایم به بیانی روشن و بی‌تکلف بیان کنیم... اجدا انگاشتن این شش‌چرخه از همدیگر کاری است خطا، زیرا دینامیک درونی آنان در یک «مدل عمومی» به هم می‌آمیزد و ماجرا را از سادگی بیرون می‌برد. در این مدل عمومی- که بحث جداگانه‌ای می‌طلبد- می‌توان دید که چگونه تکاثر ثروت بخش ناچیز جامعه، توان‌های تولیدی اقتصاد ملی را می‌فرساید و محیط‌ زیست را به ثروت خصوصی بدل می‌کند؛ چگونه جامعه، آینده را «پیش‌خور» می‌کند و ثروت تولید نشده را به مصرف می‌رساند؛ چگونه ساختارهای تولید ذوب می‌شود و سطوح علمی و مدیریتی درشیب تندی سرازیر می‌شود.

سه یادداشت پان ایرانیستی

از هوشنگ طالع

جُبن و کوربینی حکومت اسلامی و نداشتن پیوند این حکومت با منافع ملی، تاریخ و فرهنگ ایران، باعث شد که حکومت اسلامی در مسیر سلطهء طلبه ‌های انسان‌نما بر افغانستان، یا ایران شرقی، گام بردارد! سپس هم برای این‌که حکومت اسلامی، مانند جورج بوش (پسر)، پایان عملیات موفقیت‌آمیز یا پایان ماموریت سلطه‌ء طالبان بر افغانستان را نشان دهد، خبرنگار و دوربین خبری را با اجازه‌ء طالبان به درهء ‌پنجشیر فرستاد تا به مردم ایران نشان دهد که پنجشیر در تصرف سربازان بدون اونیفورم آمریکاست! راستی را ننگتان باد که ننگ تاریخ ایرانید.

نوید افکاری را آلوده به بازی های حزبی و سیاسی نکنید!

سایت مشروطه

شورشگران گرامی، مجاهدین خلق، لطفا او را با واژه های تهی از معنای اصلی شده مصادره نکنید. نگذارید خانواده او بیشتر از پیش تحت فشار قرار بگیرند. کجای این جمله «برای طناب دارشان دنبال گردن می گردند» نشان از شورش دارد؟ این جمله، جملهء یک زندانی دردمند است که به جرم ناکرده محکوم به مرگ شده است و در آخرین لحظات زندگی اش تلاش دارد تا با آگاهی رسانی نگذارد بی دلیل اعدام شود.

دنیای رنگی اما اجباری اصلاح طلبان

پمحمدعلی ابطحی، روحانی اصلاح‌طلب، در توییتر خود تصویری منتشر کرده که شامل دو بخش است، بخش بالایی تصویر زنانی محجبه با پوشش سیاه و در بخش پایین تصویر زنان با حجاب رنگین به چشم می‌خورند. او در وصف این عکس با ترتیب یاد شده نوشته است: «حجاب پوشش است، رنگ سیاه نیست، جامعهء رنگی شاداب‌تر است»؛ و در ادامه از حجاب رنگی بعنوان یادآور کاشی ‌کاری‌های زیبای ایرانی نام برده است! بدین ترتیب، محمدعلی ابطحی، با مرام و منش سیاسی خود، که همان اصلاح ‌طلبی‌ست، «حجاب خوب!» را توصیف کرده

برگزاری یادبود نوید افکاری با وجود فشار و ارعاب

گزارش کیهان لندن

نخستین سالروز اعدام نوید افکاری کشتی‌گیر معترض اعتراضات تابستان ۹۷ دیروز دوشنبه ۲۲ شهریور ماه ۱۴۰۰ در آرامستان روستای سنگر برگزار شد، در حالی‌ که حکومت و مأموران امنیتی‌اش از هیچ حرکت غیرانسانی برای برگزار نشدن آن دریغ نکردند. با حملهء نیروهای امنیتی در روز یکشنبه به سعید و الهام افکاری، سعید از ناحیه سر آسیب دیده و آثار ضربات مأموران در ناحیه دست و گوش وی در مراسم یادبود برادرش قابل مشاهده است.

►► جنایاتی که دامن فرماندهان و مجریان را می گیرد

علی اکبر امیدمهر

محاکمه حمید نوری، بنا بر اصل «صلاحیت قضائی جهانی» برای «رسیدگی به جرایم بین المللی بسیار جدی و مهم علیه بشریت، در هر کجا که رخ داده باشد» انجام می گیرد. استدلال دادستان سوئدی این است: وقتی جرم و جنایت علیه بشریت در ابعادی بسیار وسیع رخ دهد، همهء دادگاه های دنیا برای رسیدگی به این جنایات صلاحیت جهانی دارند. بنا بر اصل حقوقی «صلاحیت قضائی جهانی»، این جنایات مشمول مرور زمان نشده و جرم تلقی نشدن آن در کشور محل ارتکاب مانع از محاکمه و مجازات مرتکبین جرم در کشور رسیدگی کننده نمی گردد؛ و هر نوع استنادی مبنی بر این که مجری چنایت به دستور کس دیگری (مثلاً فتوای خمینی) مرتکب این جنایت شده مسموع نیست.

چهرهء دینکاران در ادب فارسی

قربان عباسی

اگر دکان این زهدفروشان رونق گرفت از این روست که نه گوش به ‏حافظ سپردیم و نه در طنز تلخ عبید تامل کردیم. نه صائب‌مان را ‏فهمیدیم و نه کلیم کاشانی و وحشی و عطار و دیگر مبارزان این ‏آوردگاه فکری را جدی گرفتیم. ما نیندیشیدیم و از اندیشیدن امتناع ‏کردیم. این است که فریب عمامه و زهد زاهد خشک‌اندیش را خوردیم و ‏در دام‌اش گرفتار آمدیم. دامی که عارفان به هزار زبان و ایما و ‏اشاره و کنایه و استعاره ما را از آن خبرداده بودند اما ما ‏نشنیدیم و انگار نخواستیم بشنویم و تو گویی هنوز هم از شنیدن و ‏دیدن و فهمیدن امتناع می‌کنیم. آیا فصل بیداری فرانرسیده است؟

آیا آینده‌ء افغانستان پیش‌بینی‌پذیر است؟

داریوش بی نیاز

صرف نظر از این که چه کسانی قدرت سیاسی در افغانستان را به دست گیرند، نظمِ همگانی سیاسی- اجتماعی- فرهنگی آینده در افغانستان به گونه‌ای بازتاب جامعه‌ی اکثریت روستایی این کشور خواهد بود و طبعاً این نظمِ همگانی با تجربیات و دستاوردهای شهرهای بزرگ که در بیست سال گذشته به دست آمده در تناقض شدید قرار خواهد گرفت و به اصطلاح مانند ترمز عمل خواهد کرد. شاید بتوان گفت که با توجه به ساختارهای قبیله‌ای بسیار کهن و زندگی روستایی اکثریت مردم و همچنین غالب بودن شریعتِ ارتدودکس اسلام در میان مردم، شکوفایی و انکشاف جامعهء افغانستان به سوی یک جامعهء با ارزش‌های بورژوایی به زمان درازی نیاز دارد.

حرکت تدریجی رژيم به سوی ایجاد هولوکاستی دیگر

فرامرز کلانتری

این رژيم از همان آغاز کارش اقدام به قتل‌ها، بمب‌گذاری‌ها و  سایر اقدامات تروریستی علیه کسانی که آنها را دشمن خود می‌داند، در داخل و خارج از این کشور، پرداخته و همیشه به جامعهء جهانی به عنوان «هدف انقلابی» خود نگاه می‌کند؛ آنگونه که اگر تمام فعالیت‌های مخرب چهل و سه سال اخیر این حکومت را کنار هم قرار دهیم خواهیم توانست صدای گام‌های تند این رژیم به سمت ایجاد هولوکاستی فجیع‌تر از هولوکاست آلمان نازی بشنویم.