تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 22 تا چهارشنبه 24 شهریور 1400 -   13 تا 15 سپتامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

21 شهریور 1400 - 12 سپتامبر 2021

فایل تصویری      فایل صوتی

موضوع نشست:

درباره طرحی برای

«پایه‌گذاری دولت دوران انتقال»

سخنرانان:

علی اصغر سلیمی     جهانگیر لقائی

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

خرید از انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

وطن دوستی زنان پس از دو انقلاب

شکوه میرزادگی

سال هاست هر گاه که مطلبی در ارتباط با انقلاب مشروطیت می خوانم و یا به حوادثی که در آن اتفاق افتاده فکر می کنم تصاویری در ذهنم ظاهر می شود از مردمان ایران آنروزگار، به ويژه زنانی که در آن زمان برای نجات وطن شان از چنگال عقب ماندگی و استعمار پنهان و آشکار از هیچ تلاشی دریغ نمی کردند. و همیشه بلافاصله آن ها را مقایسه می کنم با خودمان، و به ويژه با زنان امروز ایران که بی هیچ تلاشی، در قبال مسایلی چون فروش و بخشیدن منابع طبیعی و ثروت های ملی به روس و چین و دیگر کشورها، زندگی می کنیم و نمی دانیم و یا می دانیم و به روی خودمان نمی آوریم که وطن مان تبدیل به مستعمره ای شده است. واقعا چه شده است؟

ارتباط تاريخی ايران با جنوب لبنان

اسماعیل نوری علا

براستی ماهيت و زمينه ارتباط حکومت اسلامی ـ و کلاً ايران ـ با شيعيان جنوب لبنان چيست و ـ علاوه بر ماجراجوئی های رژيم تهران در سراسر منطقه برای گسترش نفوذ خود از يکسو و ياری گيری از فلسطين تا ونزوئلا برای باقی ماندن، از سوی ديگر ـ توجه خاص رژيم تهران به لبنان از سر چيست؟.. آيا بواقع اين ايرانی ها هستند که از جنوب لبنان برای گستردن دامنه نفوذ خود سود می برند و يا بايد به عناصری در داخل حکومت اسلامی کنونی توجه داشت که ـ همچنان بدون داشتن حسی از ايران دوستی و توجه به منافع ملی کشورمان ـ به سرزمين مألوف مادری خويش (جبل عامل) می انديشند؟

انتظار بی جا

حمیدرضا رحیمی

* انجمن خانواده‌های هواپیمای اوکراینی: قوهء‌ قضاییه‌ مقصرین و عاملین اصلی را از جرم باز گذاشتن آسمان و استفاده از افراد بی‌گناه به عنوان سپر انسانی، شلیک دستکم دو موشک به سوی هواپیمای مسافربری، همدستی در پنهان کردن جنایت، و خامنه‌ای را، که فرمانده‌ کل قوای نظامی‌ است، از دم تبرئه کرده است.

* فدوی در پاسخ عرض می کند که آخر پدرجان چه انتظاری داشتید؟.. مقام معظم رهبری دامت تخریباته، همانگونه که بارها متذکر شده اند، در هیچ کاری آگاهی و تخصص  ندارند جز توسل به ائمهء اطهار و طلب چاره از ایشان؛ و آن بزرگواران هم (ع- س- ص- عج) که نستجیربالله راهنمائیِ غلط  مرحمت نمی فرمایند. دیگر اینکه بقول آن زبانزد معروف "هر کسی را بهر کاری ساختند" و، بر این پایه، هواپیما را هم برای سقوط درست کرده اند حالا با یا بدون موشک!

صورت های مختلف دخالت خارجی! 

l

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

چهار شعر برای افغانستان

فرخ احسانی

صدای گلوله می آید، بشمار // دختر کابل را / از در مخفی می برند. // حال که به جستجوی خون اش برخاسته ای / جلوتر بیا / آهان! / راه های کور ابرها را / باز کن / و او را / در هوای باران مه و اشگ / ببین. // کمی جلوتر بیا / گره‌های کور راه ها را / باز کن / و عطر و بوی محبوبه های شب را ببین/ که گم شده می گردند / در کوچه های دنیا... / صدای تازیانه می آید، بشمار!

از هر سه ایرانی یک تن «فقیر مطلق» است

نسرین هزاره مقدم

اخیراً گزارشی بر اساس داده‌هایی که تا پاییز ۹۹ در پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان تجمیع شده، بیرون آمده که نشان از گسترش شدید موج فقر و محرومیت در کشور دارد؛ در این گزارش حداقل ۳۱.۴ درصد از ایرانیان در پاییز ۹۹ زیر خط فقر بوده‌اند و این یعنی از جمعیت ۸۵ میلیون نفری ایران، ۲۶ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در محرومیت به ‌سرمی‌برند.

آیا آینده‌ء افغانستان پیش‌بینی‌پذیر است؟

داریوش بی نیاز

صرف نظر از این که چه کسانی قدرت سیاسی در افغانستان را به دست گیرند، نظمِ همگانی سیاسی- اجتماعی- فرهنگی آینده در افغانستان به گونه‌ای بازتاب جامعه‌ی اکثریت روستایی این کشور خواهد بود و طبعاً این نظمِ همگانی با تجربیات و دستاوردهای شهرهای بزرگ که در بیست سال گذشته به دست آمده در تناقض شدید قرار خواهد گرفت و به اصطلاح مانند ترمز عمل خواهد کرد. شاید بتوان گفت که با توجه به ساختارهای قبیله‌ای بسیار کهن و زندگی روستایی اکثریت مردم و همچنین غالب بودن شریعتِ ارتدودکس اسلام در میان مردم، شکوفایی و انکشاف جامعهء افغانستان به سوی یک جامعهء با ارزش‌های بورژوایی به زمان درازی نیاز دارد.

معنای شکست مأموریتی بیست ساله

گفتگو با گارتون اَش

استاد مطالعات اروپایی دانشگاه آکسفورد

این کار شکستی بزرگ بود و خیانتی هولناک به همه مردمی که به آنها گفته بودیم می‌توانید زندگی آزاد و برابر داشته باشید، به‌ویژه زنان و دختران. این کار یک خیانت وحشتناک و یک شکست است... در واقع، نمی‌شود نادیده گرفت که یک نسل کامل از مردم افغانستان با برخورداری از آزادی نسبی بزرگ شده‌اند، به‌ویژه زنان که از برابری بیشتر و امکان آموزش و کار بهره‌مند شده‌اند. بنابراین صادقانه بگویم، فکر نمی‌کنم که در برخی شرایط نباید دموکراسی را صادر کرد. اما باید کار را تمام کنید.

درد مزمن خاورمیانه

پایان تلخ فیلم «برای سما» را می‌توان به قصهء افغانستان هم تعمیم داد. گرچه افغانستان از نظر جغرافیایی در خاورمیانه واقع نیست اما، از نظر دردها و مشکلات و معضلاتی که با آن دست به گریبان است، شباهت بسیاری به کشورهای خاورمیانه دارد. شاید وقت آن شده باشد که معادلات جغرافیایی را تغییر داده و جهان را، نه از نظر مختصات جغرافیایی کشورها، که بر اساس دردهای آن‌ها تقسیم‌بندی کرد. درد افغانستان، درد سوریه ‌ست، درد عراق ‌ست، درد یمن و ایران است، دردی از جنس درد های خاورمیانه ای.

حرکت تدریجی رژيم به سوی ایجاد هولوکاستی دیگر

فرامرز کلانتری

این رژيم از همان آغاز کارش اقدام به قتل‌ها، بمب‌گذاری‌ها و  سایر اقدامات تروریستی علیه کسانی که آنها را دشمن خود می‌داند، در داخل و خارج از این کشور، پرداخته و همیشه به جامعهء جهانی به عنوان «هدف انقلابی» خود نگاه می‌کند؛ آنگونه که اگر تمام فعالیت‌های مخرب چهل و سه سال اخیر این حکومت را کنار هم قرار دهیم خواهیم توانست صدای گام‌های تند این رژیم به سمت ایجاد هولوکاستی فجیع‌تر از هولوکاست آلمان نازی بشنویم.

►►►  طرحی برای پایه‌گذاری دولت دوران انتقال

جهانگیر لقایی، علی‌اصغر سلیمی

این طرح دستاورد گفتگوها و هم اندیشی‌هایی است که بویژه در دو سال گذشته در بین جمع کثیری از کنشگران سیاسی مدنی صنفی جریان داشت. جهت ژرفش و گسترش دیدگاهها و تکمیل طرح، آن را در اختیار مبارزان کشور قرار می‌دهیم تا بتواند به نوبه خود امر پایه‌گذاری دولت برونمرزی، و دولت موقت در ایران را تسهیل کند و شتاب دهد.

چرا رژيم اسلامی تا کنون سرنگون نشده؟

گفتگو با بیژن کیان

گفتگوگر: علی جوانمردی

اگر رژيم اسلامی می خواست برنامه‌ ریزی کند که مخالفت با خودش را به حداقل برساند هرگز به این زیبایی که مخالفین  رژيم اسلامی - به جای نبرد با رژيم اسلامی - با همدیگر به نبرد برخاستند موفق نمی‌شد. به شعارها توجه کنید: "استقلال، آزادی، رژيم اسلامی" به کجا رسید؟ و دلیل اش چه بود؟ من فکر می‌کنم که بین مخالفین هماهنگی  وجود نداشته. بجای اینکه با هم همکاری بکنند در حقیقت با هم به نزاع پرداخته اند و این بحث را تبدیل کردند "نه به جنگ با رژيم اسلامی" ولی با نبرد بین خودشان. ما این را نمی توانیم ما ندیده بگیریم.

فروپاشی عمومی و فروپاشی حکومت الهی

جلال ایجادی

شرایط ایران بطرز بیسابقه ای به گسیختگی کشیده شده است. هیات حاکمه در تشتت کامل و فروپاشی است و بسیاری از هنجارهای اجتماعی آشفته شده اند و کارآیی خود را از دست داده اند. ذهن جامعه در پرسش برای یک تغییر بزرگ است و در دلها اضطراب و نگرانی انباشت شده است. هم امید به تغییر و هم گیجی در فهم شرایط و هم ناتوانی برای ایجاد تغییر، ذهن ها را مشغول نموده است. وضع چگونه است و چه خواهد شد؟

جهان، طالبان و ما!

احمد پورمندی

خروج شتابناک و هزیمت‌گونه از افغانستان، بیانگر آن است که رهبری سیاسی در ‏آمریکا، دیگر هیچ تاخیری برای خداحافظی با گذشته را بر نمی‌تابد و چندان نگران هزینه ‏اتهام “فرار” و بی‌آبرویی در نزد متحدان خود نیست. در عین‌حال دولت آمریکا، چندان ‏بی‌گدار هم به آب نزده است و در ازای کوچه دادن به طالبان برای رسیدن به ارگ ریاست ‏جمهوری و فتح برق آسای افغانستان، یک “بمب میکروبی” را در کابل به ارث گذاشته ‏است که اگر منفجر بشود، این ظرفیت را دارد که تمام منطقه، از چین و روسیه تا آسیای ‏میانه، پاکستان و به‌ویژه ایران را در گیر عوارض ویرانگری کند.

سیاستِ خارجی جدید آمریکا و جایگاه ایران و افغانستان

محمود سریع‌القلم

نکات و مواردی که در این مقاله آورده خواهند شد حاکی از ظهور یک مسئله بنیادی در سیاست خارجی آمریکا هستند و سیاست‌های اتخاذ شده در این هفت ماه نیز حکایت از این ‏جهان‌بینی نوین دارند. آمریکائی ها می‌خواهند میان تعهدات و منابع، تعادل ایجاد کنند... کانون استراتژی آمریکا نسبت به ایران اما همچنان ‏جلوگیری از هسته‌ای شدن است. تمدید برجام، علاقه به مذاکرات، تداوم تحریم‌ها، اهرم تحریم‌های جدید و جنگ سایبری با ‏همکاری شرکای منطقه ای، اهرم‌های واشنگتن در این استراتژی هستند. چین و روسیه با هسته‌ای شدن ایران نیز به شدت ‏مخالف هستند. با توجه به سابقۀ طولانی حضورِ روسیه در جامعۀ ایران، همکاری همه‌جانبۀ مسکو با غرب و شرکای منطقه‌ای آن برای جلوگیری از هسته‌ای شدن ایران کاملاً قابل تصور است.