تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 8 تا چهارشنبه 10 شهریور 1400 -   30 آگوست تا 1 سپتامبر 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

7 شهریور 1400 - 29 اگوست 2021

موضوع نشست:

آشنائی با جمعیت سوسیال دموکراسی

برای ایران

فایل تصویری     فایل صوتی

سخنرانان:

دکتر مسعود نقره کار

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

نگران نباشید - شما را صاحب خانه می کنیم - امام خمینی

«توکای آبی»ی حامد اسماعیلیون

مینا خسروی

اسماعیلیون که پیش از فاجعه هواپیمای اوکراینی و سقوط آن با دو موشک سپاه پاسداران نویسنده-دندانپزشکی بود که دور از ایران، یک زندگی معمولی را با خانواده‌اش می‌گذراند، حالا تبدیل به یکی از اثرگذارترین صداهای پر از خشم و غم ناکامی‌های سیاسی مردم ایران شده است و رابطه «توکای آبی» و او حالا بیش از ارتباط یک اثر و نویسنده‌اش است.

مرا سرزنش نکنید!

رحیم قمیشی

من از نسلی بودم که وقتی گفتید «نگاه کن به ماه، عکس امام آنجاست»، نگاه کردم. آنقدر به چشم‌هایم فشار آوردم که امام را نشسته توانستم در ماه تصور کنم. مادرم که با هیجان آمده بود در حیاط خانه، زل زده بود به ماه و می‌پرسید پس چرا او نمی‌بیند، می‌گفتم «تو چشم‌هایت ضعیف است، نمی‌توانی ببینی!»

یک پاسخ سنجیده از یک طالبانی!

یکشنبه شب گذشته، در برنامهء زنده صدا و سیمای رژيم ‌اسلامی مسلط بر ایران، وقتی مجری از محمد نعیم، سخن‌گوی دفتر سیاسی طالبان، پرسید: «چرا مردم اینقدر از شما می‌ترسند که حاضرند به هواپیما آویزان شوند؟» محمد نعیم چنین پاسخ داد: «اگر در ایران هم آمریکا بگوید مردم ‌را با خود به آمریکا می‌بریم، مردم شما هم به هواپیما آویزان می‌شوند!»(+)

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا:

 پنجشنبه ها ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

خوف فدوی

حمیدرضا رحیمی

* خبرگزاری ها: محمد مهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌های ایران، روز سه‌شنبه بابت «رفتارهای غیرقابل قبول» در زندان اوین عذرخواهی کرد.

* در این مورد فدوی خوف  آن دارد که عذرخواهی مقام مسؤل، معاذالله، اقتدار نظام مقدس را اینگونه زیر سؤال ببرد:

* بی.بی.سی: موسی غضنفرآبادی، رئیس کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی، در واکنش به انتشار تصاویر هک شده از دوربین های زندان اوین که در آن نحوهء برخورد خشن و غیرقانونی ماموران با زندانیان مشخص است، گفته "در صورتی که در بروز این اتفاق قصور یا تقصیری متوجه رئیس سازمان زندان ها باشد، با توجه به زیر سئوال رفتن شأن نظام مقدس جمهوری اسلامی حتما ایشان باید پاسخگو باشد".

وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟

مطلب وارده

از دوست مسنی پرسیدم: به نظر تو این وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟ گفت: «از این جا شروع شد که خودمان کسی را انتخاب کردیم و دنبال او انقلاب کردیم که در قرن بیستم هرگز به پارک نرفته بود. تاتر و سینما و استخر و تفریح نرفته بود. بانک نرفته بود. رستوران نرفته بود. ورزش نکرده بود. به اداره و بیمه و شهرداری و دارائی مراجعه نکرده بود. مالیات نداده بود. عوارض نداده بود. دبستان نرفته بود. حتی کلمات فارسی رو با لهجهء غریب ادا می کرد. در هیچ کنکوری شرکت نکرده بود. هیچ حرفه ای بلد نبود. هرگز برای کسب روزی کار نکرده بود. از دست کسی دستمزد نگرفته بود. قبض آب و برق ندیده و پرداخت نکرده بود. اصلا نمی دانست که تولید برق هزینه دارد. آبرسانی هزینه دارد. دوچرخه سواری بلد نبود. گواهینامهء رانندگی نداشت. برای اولین بار سوار هواپیما شد و به پاریس رفت. و برای اخرین بار سوار هواپیما شد و به ایران آمد.سربازی نرفته بود و... با تمام اینها به تشکیل جامعه ای فکر می کرد که همان 1400 سال پیش هم جامعه ای غیر متمدن بود، حتی اگر مدینه نام داشت! خوب حالا که دانستی می خواهی چیکار کنی؟!» گفتم: هیچ!֎

 

«توسعه‌گرایی» فرهنگ می‌خواهد که ما نداریم!

گفتگو با مجید مخدوم ‌فرخنده‌ / هادی حق‌شناس

ریشه تمام مشکلات ما مشخص است. ما می‌گوییم در عصر امروزِ علم پزشکی که عصر کرونا است، به واکسن نیاز داریم. هر چند در مصادیق این واکسن اختلاف وجود دارد. اختلاف در نوع واکسن ممکن است وجود داشته باشد ولی اختلاف در اصل واکسن زدن نیست. مشکل ما این است که بر خلاف حوزه علم پزشکی که اصولی را پذیرفتیم، در حوزه توسعه و اقتصاد، اصول اقتصاد را نمی‌پذیریم! اگر اصول اقتصاد را پذیرفتیم، آنگاه می‌توانیم بگوییم که برای رسیدن به یک چشم‌انداز روشن، برنامه‌ریزی خواهیم کرد.

جهان، طالبان و ما!

احمد پورمندی

خروج شتابناک و هزیمت‌گونه از افغانستان، بیانگر آن است که رهبری سیاسی در ‏آمریکا، دیگر هیچ تاخیری برای خداحافظی با گذشته را بر نمی‌تابد و چندان نگران هزینه ‏اتهام “فرار” و بی‌آبرویی در نزد متحدان خود نیست. در عین‌حال دولت آمریکا، چندان ‏بی‌گدار هم به آب نزده است و در ازای کوچه دادن به طالبان برای رسیدن به ارگ ریاست ‏جمهوری و فتح برق آسای افغانستان، یک “بمب میکروبی” را در کابل به ارث گذاشته ‏است که اگر منفجر بشود، این ظرفیت را دارد که تمام منطقه، از چین و روسیه تا آسیای ‏میانه، پاکستان و به‌ویژه ایران را در گیر عوارض ویرانگری کند.

زني از روي جلد تايم

فرشته اقبالی

من عايشه به نظر مي رسم! / چهره به چهره، رو به روي جهان.//  با بینی بریده ام / دوربین از عکاس گرفته و / از روی جلد تایم بیرون جهیده ام / به طلب زبان و زنان ديارم. // مي گردم / خانه به خانه، در به در / كوچه به كوچه، كو به كو.

قتل آزادی با اسلحهء عوام‌فریبی

گفت‌وگو با موسی غنی‌نژاد

موسی غنی‌نژاد، اقتصاددان، با بررسی علل محدودکننده آزادی انتخاب در اقتصاد ایران، اصلی‌ترین علت را منافع گروه صاحب قدرت و نفوذ می‌داند که کاسبان محدود کردن آزادی مردم هستند. او راه مقابله با این مشکل را تلاش گروه‌هایی چون اقتصاددانان و روزنامه‌نگاران برای آگاهی ‌بخشی مردم و ایجاد شفافیت در جامعه می‌داند. او می‌گوید سیاستمدارها همواره با عوام‌فریبی و با توجیه مصلحت مردم، آزادی آنها را محدود کرده‌اند.

داستان تلخ سربازان مأمور خدمت در زندان ها

تصور کنید فردی را که بعنوان انسانی عادی و صرفا برای گذراندن «خدمت سربازی، بدون حق انتخاب مکان و محل خدمت» وارد محیط زندان می‌شود، بعد از پایان دورهء خدمت سربازی دچار چه تغییرات مخربی در ذهن، روان و جهان‌ب ینی خود می‌شود. به عبارت دیگر، نکتهء مهم زندگی پس از خدمت سربازی این افراد است. چرا که در واقع زندگی یک سرباز زندان به قبل و بعد از خدمت سربازی تقسیم می‌شود. سالانه تعداد کثیری از این سربازان با پایان خدمت سربازی به جامعه بازگردانده می‌شوند و ارمغان دوران خدمت سربازی را همراه خود به جامعه منتقل می‌کنند که چیزی نیست جز خشونت، بی‌عدالتی، دروغ، فساد اخلاقی و قساوت.

نه به تعامل و گفتگو با سرکوبگران!

در واکنش به معرفی وزیر فرهنگ و ارشاد

مهرداد خامنه ای

امروز هیچ راهی برای هنرمندان کشور جز ترسیم خطی پر رنگ و مشخص پیش روی خود در مقابل ریشه شر و ستم وجود ندارد. امروز خط  تعامل و گفتگو با سرکوبگران پاسخ تاریخی خود را از مردم دریافت کرده است و می‌ماند که هنرمند اگر پیشرو مبارزات مردم نمی‌تواند باشد لااقل موظف است که در کنار آنها باشد وگرنه جایش در شفاخانه تاریخ به همراه دیگر روان ‌پریشان خواهد بود.

مسخ می‌شویم و سقوط می‌کنیم

آرمان امیری

چه شد که کار به اینجا کشید؟ به شخصه خیلی به این سوال فکر می‌کنم. چند باری هم در موردش نوشتم و حتی به زعم خودش هشدار دادم که سیطرهء شیوه منحوس «بد و بدتر» وقتی به حوزه منطق و اخلاقیات و تشخیص‌های اجتماعی افراد تعمیم پیدا کند چه عواقب وحشتناکی دارد و کار چطور به قضاوت میان «قصاب و قصاب‌تر» خواهد کشید؛ اما راست‌ش هرگز تصور نمی‌کردم که به این سادگی و به این وضوح آن مثال اغراق شده تجلی پیدا کند.

پیش بینی بختیار نزدیک است

علی شاکری زند

بختیار از تباهی وضع جامعه و ویرانی کشور به دست این حاکمان عامی، حریص و فاسد بیم داشت و از این می ترسید که، در صورت دوام بیشتر آنان در قدرت، سقوط شان با ویرانی های مادی و معنوی در جامعه همراه باشد. شوربختانه، با وجود نشانه های مسلم و روزافزون پایان حتمی این رژیم، این بیم او نیز به واقعیت پیوسته است و به وضوح می بینیم که کشوری که اینان بر جا می گذارند خرابه ای است که ده ها سال کار و کوشش آگاهانه برای بازسازی آن لازم است. اما پیش بینی بختیار در هر حال رو به وقوع دارد. کافی است برای روشن شدن این نظر به اوضاع اخیر نظری بیافکنیم.