تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: پنجشنبه 28 تا یکشنبه 31 امرداد 1400 - 19  تا 22 آگوست 2021

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

تنها راه «نجات ایران» تقویت درک ما است از مفهوم «کشور - ملت» و آنچه که «ملی» (متعلق به  ملت) است!

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

گاهنامه «گیتی مداری» منتشر شد

نشریهء تئوریک حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پیوند در سایت حزب سکولار دموکرات ایرانیان

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

31 امرداد 1400 - 22 اگوست 2021

موضوع نشست:

آشنائی با طرح ایجاد «جبههء فراگیر ملی»

سخنرانان:

جواد خادم  -  آلن اکباتانی

     

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

مگر طالبان رفته بودند که دوباره برگشته‌اند!

شهاب‌الدین فرخ‌یار

دوست عزیزی دیروز پیغام داد آخرین خبرها چیست؟ نوشتم کدام خبر؟ نوشت افغانستان. نوشتم در افغانستان اتفاقی افتاده است؟ نوشت مگر خبرها را دنبال نمی کنی؟ طالبان دو باره برگشته‌اند! نوشتم مگر رفته بودند؟ این مکاتبه به هیچ وجه جنبه‌ی شوخی ندارد. این روزها بسیاری در جستجوی تحلیل شرایط افغانستان‌اند و دلیل بازگشت ساده و بدون مقاومت طالبان به قدرت را جستجو می‌کنند.

مژده به خارج کشوری ها

حمیدرضا رحیمی

* برادر غلام حسین(ع) محسنی اژه ای، رئیس تازهء قوهء باه (قضائیه - م): «ایرانیان خارج از کشور که ممنوع‌ الخروج هستند به محض ورود بازداشت نمی‌شوند... و به نفع آن‌ها است که به کشور بازگردند!»

* خوانندگان محترم ضدانقلاب لابد می دانند که این بزرگوار قدری خجالتی ست و منظورشان این است که «بعداً بازداشت می شوند!» همچنین، با آنکه تهدید ملیحی در این مطلب نیز احساس می شد، فدوی مراتب را به آگاهی «مردم ذیربط» رساند. برخلاف انتظار، فوراً پذیرفتند؛ با این شرط که دستکم %80 پولی را که قرار است بابت گروگان گرفتن آنان به اتهام "همکاری با دول متخاصم، جاسوسی و اقدام علیه امنیت ملی" از خاج پرستان اخاذی کنند، به ذینفع برگردانند!

دربارهء «پیشنهاد برون رفتِ مسالمت آمیزِ» آقای زعیم

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

امروز، پنجشنبه، ساعت 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

طالبان و حکومت ایران

از نمایش اتحاد روی صحنه تا آمادگی پشت ‌پرده

بابک تقوایی

بیش از سه سال است که رژیم اسلامی و طالبان رابطه‌ای به‌ظاهر دوستانه برقرار کرده‌اند؛ رابطه‌ای که به سفر ملا عبدالغنی برادر، یکی از بنیانگذاران طالبان، از دوحه به تهران و ملاقات او با سران حکومتی در ایران در بهمن سال گذشته منتهی شد. مقامات افغانستان این رویداد را مصداق بارز همکاری سیاسی این گروه افراط‌گرای اسلامی با رژیم اسلامی ایران توصیف کردند و گواهی بر ادعایشان مبنی بر حمایت تسلیحاتی سپاه پاسداران از این گروه افراط‌گرا؛ اما...

ایران و موج «نوبریدگان» از انقلاب

امیر طاهری

از آغاز روشن بود که یک جای کار این فراریان عیب دارد: همه آنان در حالی که رژیم جدید را «فاجعه» می‌نامیدند، حاضر نبودند مادر آن رژیم یعنی «انقلاب اسلامی» را محکوم کنند. افسانه «انقلاب دزدیده‌شده» یکی از مضامین دایمی گفتمان این بریدگان از رژیم بود. این بریدگان از رژیم شاید ناخودآگاهانه فکر می‌کردند که انقلاب بیشتر یک گاردن پارتی است تا صحنه‌ای برای اعدام‌های دسته‌جمعی، پر کردن زندان‌ها، بیرون راندن میلیون‌ها از خانه و کاشانه، و سرانجام، تحمیل بردگی‌‌مسلکی بر جامعه.

طالبانِ ۲۰۲۱ از نسخهء‌ خمینی پیروی می‌کند

مجید محمدی

این گروه بعد از ۲۵ سال مبارزه، به دنیای خارج و مقتضیات زمانه آگاه‌تر است (احتمالا کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» مرتضی مطهری را خوانده‌) و می‌داند که باید شعارهای مرگ بر آمریکایش را در ملاء عام سر دهد (تا خبرنگار سی‌ان‌ان آن را «دوستانه» بنامد) و اعدام‌ و قطع دست و پا را در دوره‌ ابتدایی تحکیم قدرتش حذف کند. رام کردن مخالفان را هم محدود کند یا در خفا انجام دهد تا زمینه‌های ذهنی و شرایط اجتماعی (مثل بالا گرفتن خشم عمومی در برخی موارد) برای عمومی و گسترده کردن آن‌ها فراهم شود.

فرق ایران و افغانستان

اسماعیل نوری علا

تسلط نیروهای اصول گرای مسلمان موسوم به طالبان (یا، به زبان حوزهء علمیهء قم، «طلبه» های اسلامی) بر سرزمین شوربخت افغانستان (به دلایلی که فعلاً جای بحث آن در این مقاله نیست) برای ما ایرانیان (و نه حکومت مسلط بر ایران، که حکایت دیگری دارد) دارای عواقب و جوانبی است که لازم است هرچه زودتر به آنها توجه کرده و در مورد آنها اندیشید. من، در این مقاله که با عجله می نویسم، می کوشم فهم خود را از این ماجرا شرح دهم، بی آنکه مدعی باشم همهء جوانب را سنحیده و یا حتی از آن مطلع باشم.

کابینهء سیاه

حاکمان رژيم اسلامی تا پیش از این تلاش می‌کردند با نقابی ساختگی، حفظ ظاهر کرده و باطن سیاه خود را پنهان کنند، امروز اما حتی آن لایه نازک ظاهری را کنار زده و با تمام قوا، بدون ترس ، ذات واقعی خود را نمایان کردند. در این میان پرسش آن است که آن‌ها، با برداشتن نقاب، و تزریق ترس و ارعاب در بطن جامعه، و رو کردن برگ جدیدی از کشورداری دیکتاتوری قصد دارند که در مبارزه علنی با ملت ایران دیگر چه بلائی بر سر کشور بلازدهء ما بیاورند؟

دو عکس و رازهای سر زدهء بسیار از آن!

اکبر کریمیان

تکرار عکسی تاریخی و جنجالی

یورونیوز فارسی

روز چهارشنبه گذشته صفحهء سفارت روسیه در تهران در حساب توییتری خود تصویری از دیدار لوان جاگاریان، سفیر این کشور در ایران با سفیر جدید بریتانیا در تهران، سایمون شرکلیف منتشر کرد که یادآور تصویر تاریخی دیدار روسای جمهوری سه کشور بریتانیا، ایالات متحده و روسیه در تهران و در اوج جنگ جهانی دوم بود. سفارت روسیه در تهران در توضیحات این عکس به خاطره آن دیدار اشاره کرده بود و بهانه ثبت این عکس را دیدار با سفیر جدید بریتانیا در تهران اعلام کرده بود. انتشار این عکس توسط سفارت روسیه جنجال‌ برانگیز شد.

فیلم مستند: مهمانان ناخوانده تهران

وطن فروشان و ادعای وطن دوستی

اسماعیل نوری علا

جنایتکاران کرونایی در حکومت ولایی

م- روغنی

ایران در خاورمیانه، در یکی از بدترین موقعیت‌ها نسبت به شیوع بیماری کرونا و مرگ و میر ناشی از آن به سر می‌برد. تسنیم خبرگزاری وابسته به سپاه اعلام کرده است که در هر ۲٫۵ دقیقه یک نفر در ایران در اثر کرونا جان می‌بازد. این خبرگزاری از “سایه سنگین ابر سیاه دلتا بر سر مردم و حال ناخوش مدافعان سلامت” سخن به میان اورده است... رویکرد جنایت‌کارانه خامنه‌ای در برخورد با کرونا فصل تازه‌ای از نقض حقوق بشر، از جمله “حق زندگی” در کشور، است که تا برپایی نظامی دمکراتیک و سکولار در اشکال گوناگون ادامه خواهد یافت.

نمادی از جهت تاریخی حرکت جامعه‌ء ایران
کاظم کردوانی

مقاله‌ای که پیشِ‌رو دارید به مناسبت سال‌گردِ خیزش بزرگِ آبان ۹۸ نوشته شده است اما، بحث‌هایِ این نوشته تنها ارزیابی و بررسی و نظریه پرداختنِ آن حرکت بزرگ اجتماعی نیست؛ به چشم ‌انداز هایِ بزرگ‌تری نظر دارد. امروز که شاهد سربرآوردن حرکت‌هایِ بزرگ اجتماعی در میهن‌مان هستیم بازنشرِ این متن را خالی از فایده ندانستم. هرچند بررسیِ دقیقِ آن‌چه امروز در ایران می‌گذرد نیازمندِ کارِ دیگری است، می‌توان به سه نکته‌یِ روشن اشاره کرد و چکیده‌یِ این سه نکته را در خوزستان دید؛ «خوزستان»ی که شده است نمادِ ایران.

ایران و موج «نوبریدگان» از انقلاب

امیر طاهری

از آغاز روشن بود که یک جای کار این فراریان عیب دارد: همه آنان در حالی که رژیم جدید را «فاجعه» می‌نامیدند، حاضر نبودند مادر آن رژیم یعنی «انقلاب اسلامی» را محکوم کنند. افسانه «انقلاب دزدیده‌شده» یکی از مضامین دایمی گفتمان این بریدگان از رژیم بود. این بریدگان از رژیم شاید ناخودآگاهانه فکر می‌کردند که انقلاب بیشتر یک گاردن پارتی است تا صحنه‌ای برای اعدام‌های دسته‌جمعی، پر کردن زندان‌ها، بیرون راندن میلیون‌ها از خانه و کاشانه، و سرانجام، تحمیل بردگی‌‌مسلکی بر جامعه.