تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392      -     تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 11 تا چهارشنبه 13 امرداد 1400 - 2  تا 4 آگوست 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و پنجشنبه ها به روز می شود                  سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار سایت    جستجو در سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت های ديگر

باور به سکولاردموکراسی يعنی حکومت اسلامی اصلاح پذیر وحتی دگرگونی پذير نیست وباید آن را از بیخ وبن برانداخت

پيوند به سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

10 امرداد 1400 - 1 اگوست 2021

موضوع نشست:

قانون اساسی: روند آماده سازی،
 موازین حقوقی و ملاحظات سیاسی

فایل تصویری       فایل صوتی

سخنرانان:

شهاب شباهنگ

نمایندهء کانون حقوقدانان ایران

   

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

  ◊ ويدئوهای آموزشی

مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

انتشارات فروغ - کلن آلمان

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

از خانه تا خوابگاه، از کارخانه تا اعتصاب

گزارِش گفتگو با یک کارگر پیمانی در عسلویه

نثار محمدی

با خنده‌ی تلخی می‌گوید: «نشستیم توی خوابگاه و دست از کار کارگاه کشیدیم، چون پول نداشتیم نرفتیم خونه. اعتصاب تو خوابگاه! ما کارگران پیمانی پالایشگاه فازِ پانزده و شانزده هستیم، که در همبستگی با همکاران‌مان، در بخش‌ها و فازهای مختلف دست از کار کشیده‌ایم. اوضاع کار تهران و شهرهای دیگر خراب بود، شغل نداشتیم و آمدیم به عسلویه و گرفتار شدیم.»

افغانستان: نگرانی از پایان دستاوردها

محمد عاطف آرین

افغانستان روزهای تلخی را پشت سر می‌گذارد. اخبار نگران کننده از ولسوالی‌ها به گوش می‌رسد. حتی وقتی برای تهیه گزارش دست به دوربین می‌شوم و در کابل چرخی می‌زنم باید به پلیس و برخی دیگر از نیروها سوال و جواب پس بدهم که اینجا چه می‌کنم و موضوع گزارش چیست؟ خبرهایی از ولایت ارزگان به گوش می‌رسد که گویا طالبان پس از تصرف ولسوالی دهرارود ولایت ارزگان، وسایل یک رادیوی محلی را تاراج و تخریب کرده‌اند. طالبان دفتر این رادیو را منهدم و وسایل آن را با خود به ولایت هلمند برده‌اند.

نقش داخل و خارج در گذار از حکومت اسلامی

آرشيو پادکست ها - دوره اول / دوره های دوم وسوم

حدود نظامی - الهی

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا: میشل باشله، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد، روز جمعه یکم مرداد ماه از مقامات جمهوری اسلامی ایران خواست به‌جای اعمال فشار و زور بیش از حد برای سرکوب معترضان خوزستان، با بحران مزمن کمبود آب در این استان مقابله کنند.

* امام خامنه ای: «بسمه تعالی، مگر شما روشندلی برادر فدوی؟! مگر در متن خبر ندیدی که خواهر میشل باشله چه گفت؟ ایشان در تکلیف شرعی ِسرکوب معترضان، اعمال فشار و زور بیش از حد را منع کرده است، و بر این پایه، تا حدودی که مجاز است! و گفتن ندارد که حدودش را حضرت ما تعیین می کنیم…»

رفیقِ دیروز، رقیبِ امروز

تصویر کیمیا علیزاده و ناهید کیانی، تصویر جامعه ایران است: تلخ، غمناک و آزار دهنده... این دو ورزشکار نماد جامعهء ایران، و آن «تاتامی» که روی اش مبارزه کردند، ماکتی از کشور ایران است... دو رفیق که اکنون، به جای اینکه در کنار هم و در زیر یک پرچم مشترک جشن پیروزی بگیرند، رو در روی هم قرار گرفته‌اند، با هم مبارزه می‌کنند و پیروزی هر کدام در گروی شکست دیگری‌ است... و این خاصیت حکومت‌های دیکتاتوری‌ست.

کهنه ها و تازه ها

افشین بابازاده

همین کمانچه های سوزناک خبرساز

همین شگفتی های پیش پا افتاده:

سر نوشته های روزانه

روی روزنامه‌های مچاله

با پیامی همیشه بزرگ‌ و دلخراش...

مجلسِ نگران و تصویب طرح ضد اینترنتی «صیانت»

سایت شورای گذار

در شرایطی که اعتراضات مردمی از جنوب تا غرب و شمال کشور در جریان است و این اعتراضات به تهران رسیده و با توجه به اینکه شبکه های اجتماعی نقش بسیار تعیین کننده ای در انتقال اطلاعات و سازماندهی اعتراضات دارند، «مجلس انقلابی» پیرو ولایت فقیه سریعا دست بکار شده است تا این رسانه ها را مسدود سازد.

چرا هم‌دیگر را قبول نداریم؟

محمود سریع‌القلم

در فقدانِ تخصص، دانش، اجماع‌سازی و طرح سیاست‌گذاری‌های رقیب، کشور، وطن، کارآمدی، آینده و ملت بارور نمی‌شوند. اما وقتی نظام اِلیت شکل بگیرد، افرادِ توانمند جذب مدیریت‌ها می‌شوند. وقتی نظام اِلیت وجود نداشته باشد، افرادِ ضعیف و در پی پول و مقام، اُپراتورهای حکمرانی می‌شوند. افرادِ توانا نیازی به اثبات خود ندارند چون هم قواعد رقابت را می‌دانند و هم از اینکه در کنار بزرگانِ فکری دیگر باشند لذت می‌برند. وقتی اِلیت شکل بگیرد، افراد مجبور می‌شوند به خاطر یک کلیت، یکدیگر را بپذیرند و این تمایل به تدریج به فرهنگ عمومی تبدیل می‌شود.

خطاب به رژيم اسلامی: تیک تیک ساعت چه گوید؟

کورش زعیم

تازیان بر ما تاختند و کشتند و سر بریدند و شکم دریدند و سوزاندند و تجاور کردند و برده گرفتند، ولی سرانجام جذب دانش و فرهنگ ایرانی شدند و امروز مردم شان بسوی آزادی و رفاه پیش می‌روند. مغولان کشتند و زنده سوزاندند و غارت کردند، ولی سرانجام در فرهنگ و زبان و دانش ایرانی آمیختند و حتی زبان و فرهنگ ما را ترویج کردند و اکنون کشوری باسواد و پیشرو دارند. شما، که خود را جمهوری اسلامی می‌خوانید، با بیش از چهار دهه کشتن و سوزاندن و زندان و تجاوز و غارت هنوز به فرهنگ ایرانی نگراییده‌اید.

تصورات نادرست درباهء رهبری انقلاب 21 در ایران

سام قندچی

هنوز در میان اپوزیسیون کنونی ایران شکل تحول بعدی نظیر سال 1357 تصور می شود و تازه درک از نحوه ی پیروزی خمینی نیز نادرست است. این تقلید از طرح شورای انقلاب سال 1357 به اشکال مختلف توسط نیروهای سیاسی گوناگون چگونه باعث شکست های اپوزیسیون در این 43 سال شده، و متقابلاً نیاز به تشکیل «حزب آینده نگر»، نه بعنوان گروهی کوچک بلکه به مثابه حزبی بزرگ و فراگیر نظیر «حزب دموکرات آمریکا در زمان جفرسون»، مورد بحث قرار گرفته است.

انقلابِ بدون تاریخ

گفتگو با ماشاءالله آجودانی

ماشاءالله آجودانی، پژوهشگر تاریخ و نویسنده‌ی چند کتاب مهم درباره‌ی انقلاب مشروطه و اندیشه‌های‌ تجدد‌ خواهی در ایران است. یکی از بحث‌های اصلی او در نوشته‌هایش، نقد روشنفکران دوره‌ی مشروطه است، مثلاً اینکه برخی از مفاهیم تجدد سیاسی و اجتماعی را با درک و دریافتی ارتجاعی تفسیر می‌کردند، و شماری از آن‌ها منادی حکومت روحانیون بودند. او استدلال می‌کند که نسل ما این تاریخ را درست نمی‌شناخت، و به همین سبب در انقلاب ۵۷ به بی‌راهه رفت. در این گفت‌وگو غزل صدر از او خواسته است که این نظرات را بیش از پیش شرح دهد.

کشوری ویران در انتظار رهبرِ مردم ایران

کورش عرفانی

با شکل گیری جایگاه یک رهبر، گرایش روانشناختی- تاریخی ایرانیان، برای پیروی از او و دنبال کردن وی، فعال خواهد شد. یخِ روانی ترس و انفعال با گرمای حضور رهبر آب خواهد شد و ایرانیان منتظر و ناامید به شهروندان فعال و امیدوار تبدیل خواهند گشت. با توجه به آماده بودن بستر عمومی جامعه، به محض آن که جمعی کوچک از مردم پا به صحنه بگذارند می‌توانند آغازگر یک حرکت همگانی بزرگ باشند. چرا؟ زیرا که رهبر دارند و از این روی که رهبر دارند می‌توانند کارجمعی و منظم انجام دهند... این پیشنهاد من است و البته که هر فرمول غیرکلیشه‌ای و موثر دیگر را باید مورد توجه قرار داد. انتخاب با ماست.

من یک عرب خوزستانی‌ام!

بابک بامدادن

ایران سرزمین همهء ایرانیان است و اگر بدان “مرز پرگُهر” می‌گویند، از آن رو که هر کدام از زبان ها و فرهنگ ها و آئین های آن چون گوهری تابناک زینت‌ بخش فرهنگی هفت‌هزار ساله‌اند. بگذاریم عرب دردش را به زبان مادری بگریَد و کرد و لر و فارس و بلوچ بزبان مادری خود با او همدردی کنند. و نگذاریم نژادپرستان جدائی ‌خواه از این آتشی که ملایان تبهکار برافروخته‌اند، هیمه‌ای برای جنگهای خانمانسوز آینده فراهم کنند.