تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 4 تا یکشنبه 6 تیر 1400 - 25 تا 27 ژوئن 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

ملت ايران، با بی اعتنائی به صندوق انتخابات دروغين رژيم اسلامی، روز 28 خرداد را در تاريخ معاصر ايران به ثبت رساند.

پيوند با سایت مهستان

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامهء مهستان در يکشنبه

6 تیر 1400 - 25 ژوئن 2021

9 صبح کاليفرنيا - 6 عصر اروپای مرکزی

8:30 شب تهران

فایل تصويری بهنگام پخش زنده برنامه

موضوع نشست:

کارکرد بستر فرهنگی (4)

سخنران:

شهرام آرين

ايران شناس و فیزيک دان

مدير جلسه: محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

سایت ایرانسکوپ

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

سه کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد

زندگی و روزگار مصطفی کمال آتاتورک

ترحمهء کتاب «لرد کین راس»

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

با چشم های دزدیده شده

شعری از حسن فرخی

تلافی

حمیدرضا رحیمی

* گویا نیوز: بازتاب انتخابات ایران در اتریش: «منصوب رهبر، نمی‌تواند به اروپا سفر کند».

* فدوی: مراتب در اوقات شرعی و با ترس و لرز، به آگاهی ریاست جدید آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م)، حجت الاعدام رئیسی، دامت تخریباته، رسید. سید مظلومان و عملهء ستاد، نصب خود توسط حضرت آقا را شدیداً جشن گرفته بودند و به فدوی نیز بفرما زدند! لکن، در پاسخ، بعدالتحیه والسلام و صدور چندین آروغ ستاره دار، فرمودند: «بسمه تعالی- خب بگویید آنها بیایند  و وقتی که آمدند ما هم می دهیم برادر محسن رضائی آنها را به گروگان بگیرد، این به آن در، برادر فدوی!».. و به جشن و پایکوبی ادامه دادند...

آقای رئیس!

آيا می اﻧﯿﺪ که:

ﭘﺴﺮ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﺻﺪﺭ ﻟﺒﻨﺎﻧﯽﻫﺴﺖ؟ ﻧﻮﻩ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﻋﺮﻭﺱ آیت الله ﺳﯿﺴﺘﺎﻧﯽ ﻫﺴﺖﺗﻮ ﻧﺠﻒ؟ / ﺣﺴﻦ ﺧﻤﯿﻨﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺑﺠﻨﻮﺭﺩﯼ ﻫﺴﺖ؟ / ﻻﺭﯾﺠﺎﻧﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﻄﻬﺮﯼ ﻫﺴﺖ؟ / ﻣﻄﻬﺮﯼ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺑﺮﺍﺩﺭ علی ﺧﺎﻣﻨﻪ ﺍﯼ؟ ﺗﺎﺟﺰﺍﺩﻩ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﺤﺘﺸﻤﯽ ﭘﻮﺭ ﻫﺴﺖ؟ ﻣﺤﺘﺸﻤﯽ ﭘﻮﺭ ﺑﺎﺟﻨﺎﻕ ﺧﺎﺗﻤﯽ؟ / ﻫﻤﺴﺮ ﺳﯿﺪ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺧﻮﺍﻫﺮﺯﺍﺩﻩ ﺍﻣﺎﻡ ﻣﻮﺳﯽ ﺻﺪﺭ هست؟ / ﺧﻮﺍﻫﺮﺯﺍﺩﻩ ﻣﺤﻤﺪ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ ﻫﺴﺖ؟ / ﻣﺤﻤﺪﺭﺿﺎ ﺧﺎﺗﻤﯽ ﻫﻤﺴﺮ ﺯﻫﺮﺍﺍﺷﺮﺍﻗﯽ ﻧﻮﻩ ﺩﺧﺘﺮﯼ ﺧﻤﯿﻨﯽ هست؟ / ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻧﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﮐﺪﯾﻮﺭ ﻫﺴﺖ؟ / ﮐﺪﯾﻮﺭ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻧﺎﻃﻖ ﻧﻮﺭﻯﻫﺴﺖ؟ / ﭘﺴﺮﻫﺎﯼﻻﻫﻮﺗﯽ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﺭﻓﺴﻨﺠﺎﻧﯽ ﻫﺴﺘﻨﺪ؟ ﺭﯼ ﺷﻬﺮﯼ ﺩﺍﻣﺎﺩ ﻣﺸﮑﯿﻨﯽ ﻫﺴﺖ؟ / ﻭ قالیباف خواهر زاده همسر رهبر..؟֎

اقلیتی که اکثریت می‌شود

الاهه بقراط

این روزها جمهوری اسلامی همانست که بود و عقلانیت کشورهای غربی نیز همانست که هست. در این میان، ارتجاع سرخ و سیاه حاکم بر ایران عین رژیم‌های فاشیست و کمونیست متوجه نیست که سیاست ویرانی کشور با نابودی خودش به‌طور موازی پیش می‌رود! تغییرات و توازن نیروهای اجتماعی نیز به‌طور هم‌زمان و موازی با آن دو پیش می‌رود و اقلیت مخالف را به اکثریت تبدیل می‌کند.

حکومت اسلامی و «انتخابات» در ایران

م. روغنی

باید دید الگوی ولایت فقیه شدگی خامنه‌ای در مورد رئیسی نیز تکرار خواهد شد؟ در “گام دوم انقلاب” و تشکیل “حکومت اسلامی” انتخابات تنها ابزاری برای پیشبرد هدف‌های رهبر خودکامه است که انتصابات و تعیین کارگزاران اش را با صندوق قلابی رأی تزیین می‌بخشد. تحریم انتخابات پیش رو به مثابه پاشیدن بذر یک نظام سکولار دمکراتیک است که با به رسمیت شناختن حق تعیین سرنوشت ایرانیان، کشور را از منجلاب جمهوری اسلامی نجات بخشد.

 

رابطه تحريم انتخابات با تحريم اقتصادی!

نگاهی به مناظرهء اميرحسين اعتمادی با فرخ نگهدار

فایل تصویری      فایل صوتی

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

حکومت یکدست می‌شود، اما نه یکپارچه

شورای سردبیری سایت «جامعه»

هنگامی که کسی را برای جانشینی حاکم نامزد می‌کنید و یا او چنین گمانی دارد، درهای جهنمی از مخالف خوانی و زیرپاکشی، و کشمکش و توطئه‌ئ نالازم را گشوده‌اید. اتفاقاتی می‌افتد که نمی‌توان جلوی آنها را گرفت. می‌افتد و می‌افتد تا وقتی که فیصله ‌بخش آن از راه برسد. دورهء بعدی ریاست ‌جمهوری ایران در غبار و تاریکی رقابت پنهان است. چقدرش به مردم و جامعه مربوط می‌شود؟ هیچ! الا تلخکامی فزون تر در زندگی روزمره و اجبار تداوم پیمایش مسیر سنگلاخی که پایان ناپذیر می‌نماید.

بی بصیرتی شادمانی آور خامنه ای!

برگرفته از سایت مشروطه

خوشبختانه خامنه ای دست به انتحار و خودکشی زده و اشتباهی را مرتکب شده که رژيم اسلامی را بشدت ضربه پذیرتر خواهد کرد. مهم نیست اینکه خامنه ای به اجبار تن به چنین شیوه ای داده و یا انگیزهء شخصی و کیش شخصیت اش باعث این کار شده است. آنچه که اهمیت دارد پایان یافتن ماموریت اصلاح طلبان حقه باز و دو رویان استمرار طلب می باشد. خامنه ای تصمیم گرفته تا چهرهء زمخت و کریه حکومت آخوندی بیشتر عیان شود و از این پس جنایتکاران و قاتلان نمی توانند پشت چهره های فیک پنهان شوند.

نگاهی به آمارهای جعلی انتخابات!

برگرفته از سایت مشروطه

اگر فرض بگیریم این اعداد درست باشند، نزدیک به ۴ میلیون و کمی بیش هموطن شریف، که در میان شان زندانی و کمیتهء امدادی و سرباز و کارمند صدا و سیما و دیگر نهادهای دولتی و‌ فامیل های کاندیداهای شورای شهر و غیره وجود دارد، با آنکه دیروز از روی اجبار مجبور شدند رأی در صندوق های شعبده بازی رژیم بیاندازند باز هم حاضر نشدند نام هیچکدام از این جنایتکاران را روی کاغذ بنویسند و این افراد را هم باید جزو تحریمی هایی دانست که به زور مجبور شدند رای بدهند اما خودشان رایشان را سوزاندند.

«رئیسی‌هراسی» هم مشروعیت می‌خواهد

آرمان امیری

من به یاد می‌آورم که در کشتار آبان ۹۸، چه کسانی شبانه‌روز فعالیت می‌کردند که معترضان را متهم به «خشونت» کنند و بدین ترتیب آب به سیمای آن جنایت بریزند و همه چیز را در سطح «ما هم به شیوه عمل انتقاد داریم» تخفیف بدهند... من فهرست بلند بالایی از به ظاهر «روزنامه‌نگاران» را می‌شناسم که تمام تلاش‌شان را برای توجیه قتل همکارشان (روح‌الله زم) به کار گرفته بودند و استدلال می‌کردند که او راهنمای ساخت کوکتل مولوتوف را در کانال‌اش منتشر کرده.

پارادوکسِ ایرانیِ رأی دادن

جویا آروین

در رأی‌گیری‌های عمومی، هرچه میزان مشارکت بالاتر رَوَد به همان نسبت هم احتمالِ‌ اینکه رأیِ یک نفر بتواند تغییر محسوسی در نتیجه‌ی انتخابات ایجاد کند پایین می‌آید. این را پارادوکس رأی دادن گویند. در این نوشته، ضمن معرفیِ این ناسازه، نخست نشان می‌دهم که ما ایرانیان با گونه‌ی خاصی از پارادوکس رأی دادن روبه‌رو هستیم و سپس راه‌حلی برای این مشکل پیشنهاد می‌کنم.

پس از طوفان

برگرفته از سایت مشروطه

جنبش براندازی، و اتحادی از همهء گروه های آن، هدف کنونی خویش را تحریم صندوق انتصابات قرار داده ست اما، پس از 28 خرداد و طوفان تحریم انتخابات، چه؟ نقشهء راه کدام است؟ مردم رنجدیدهء ایران کدام دست آورد ملموس و یا چشم انداز را خواهند داشت که حاصل تلاش شان باشد؟ رژیمی که دست به کشتار علنی مردم در روز روشن در خیابان های کشور می زند چقدر از عدم مشروعیت خویش واهمه خواهد کرد؟ مگر عدم مشروعیت هرگز باعث تهدید وجودی برای ارباب آن روسیه شده؟

اپوزیسیون در انبر خودبرگزیدگان

م. مسعود

برای یک بدیل، نه تنها حاکمیت، نه تنها طبقات، نه تنها سرتا پای جامعه، بلکه خود او، دامنۀ حقوق و مسئولیت های او، و جایگاه واقعی اش، همه و همه، یکجا، موضوع انقلاب و تغییرات ساختاری جامعه است. زیرا نه خود و نه هیچ چیز را فراتر و یا بیرون از این فرآیندِ بزرگ ِ دگرگونی نمی داند. این آن چیزی است که یک مخالف متوهم نه می فهمد و نه می خواهد بفهمد، زیرا بیماری قدرت و بواریسم مزمن و چرکین اش، افسار گسیخته، او را در میدان بی فضیلتِ «دیده شدن»، «بالانشینی»، و «نام آوری» می چرخاند.

ملتی درگیر با بحرانِ تهی بودن از خود

رضا وضعی

اتفاقی که ما در ایران، بخاطر تسلط نظامی استبدادی، شاهدیم امری است طبیعی. نظام های استبدادی به خشونت و سرکوب دست زده و می زنند چرا که آنان بر اساس ذات حقیقی خود عمل کرده اند. موضوع مورد بحث در این مقاله اما آن است که چگونه ملتی تن به چنین استبدادی می دهد زمانی که خود از ذات این حکومت خبر دارد، اما روی خود را بر می گردانند که تو گویی شتر دیدی ندیدی.