تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 3 تا پنجشنبه 6 خرداد ماه 1400 - 24 تا 27 مه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

نگاهی به یک عکس

ناصر همتی

می‌گویند عکس زمان را متوقف می‌کند. مثل هر عکس دیگری، در این عکس هم تمام چهره‌ها حرف دارند. در قابِ زمان مانده‌اند اما هنوز دارند حرف می‌زنند. شما چه می‌شنوید؟... انقلاب به شکل نمادین در این عکس دو-دستی دارد به آخوند تقدیم می‌شود. آخوند انگار رغبت نمی‌کند که تحویل بگیرد؛ می‌داند «این‌کاره» نیست اما در تحویل ‌دهنده هم، با وجود اکراه، تمایلی به حفظ آن نمی‌بینیم (می‌داند نگهش هم بدارد قربانی است). ضامنِ این تحویل و تحول پشت قاب است و اسلحه‌اش پیدا.

جهل و تعصب

آرمان امیری

جناب استاد دولت‌آبادی، با دیدن عرصه ترک‌تازی جنگ‌طلبان نیابتی، به جای هیهات سردادن از نفس جنگ و تجاوز و لشکرکشی‌های فرامرزی و ابراز نفرت از تمام آنانکه خاک همسایه را در شهوت کشورگشایی خود به توبره می‌کشند، در سوگ سرداران جنگ‌افروز و نمادهای تمام عیار همان «جنگ‌های نیابتی» اشک می‌ریزد.

رقابتی بدون تماشاگر

علی رسولی

نزاع کنونی بر سر قدرت در رژيم اسلامی شباهتی تام و تمام به مسابقات ورزشی در دوران کرونا پیدا کرده است. رقبا در زمین به جان هم افتاده‌اند ولی هیچ تماشاگری روی سکو ننشسته است. مردم، غایبان بزرگ جنگ قدرت کنونی هستند... رژيم اسلامی و سازوکارهای درونی آن برای جمعیت بزرگی از مردم بی‌اعتبار شده است. بحران‌های اقتصادی، تحریم‌ها، سیاستمداران ناکام و سیاست همیشگی «النصر بالرعب» مردم را به نقطه‌ای رسانده که امید خود را به تحول در ساختار کنونی قدرت از دست داده‌اند.

شتاب

حمیدرضا رحیمی

* ببخشید، فدوی منتظرالظهور اصلاً وقت ندارد؛ همینقدر اینکه شما را، همینطور سرپائی، به خبر میمنت اثر زیر، ارجاع می دهد:

* رادیو فردا - مشاور رهبر جمهوری اسلامی ایران روز یکشنبه ۲۶ اردیبهشت با «زیاد نخاله»، دبیرکل جنبش جهاد اسلامی فلسطین، تماس گرفته و مدعی شده است که «به‌زودی در قدس شریف به امامت علی خامنه‌ای نماز خواهیم خواند». تماس علی اکبر ولایتی با «زیاد نخاله» پس از چند روز راکت پراکنی شدید گروه ‌های شبه ‌نظامی ساکن نوار غزه به سوی اسرائیل و بمباران‌های این کرانه توسط ارتش اسرائیل صورت گرفته است.

* باری، فدوی، افزون بر ادرار، عجله هم  دارد؛ فلذا، آیا نمی شود همین الآن با پهباد برویم دنبال حضرت آقا و بعد به اسرائیل برویم، برادر ولایتی؟

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

رژيم اسلامی چگونه حکومتی است؟

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

جامعه شناسی شایسته سالاری و سانسور

جلال ایجادی

از میان پدیده هایی که جامعه ما را قابل تعریف می نماید دو پدیده شایسته سالاری و سانسور است. وجود یا نبود شایسته سالاری در جامعه، و نقش و وزنهء سانسور و خودسانسوری، در جامعهء ما چگونه قابل ارزیابی هستند؟ وضع بازیگران اجتماعی در این دو عرصه چگونه است؟ جامعهء سالم و مدرن چگونه جامعه ای است؟.. در جامعه ما جایگاه شایسته سالاری (مریتوکراسی) چگونه قابل ارزیابی است؟

تعلق داشتن، تعلق نداشتن (2)

مسأله‌ء پایدار «انتگراسیون» در ایران

محمدرضا نیکفر

مسئله‌ی پایدار قرن کدام است؟ در این‌باره که تاریخ معاصر ایران با چه موضوع‌های ثابتی مشخص می‌شود، پیوسته صحبت شده است. در این مقاله بحث می‌شود که اگر همه‌ی آنهایی را که اساسی هستند با هم در نظر گیریم، بر مجموعه چه نامی می‌توانیم بگذاریم. مجموعه با هر تعبیری خود به خود ما را با آنچه جمع می‌کند و آنجایی که چیزهایی جمع می‌شوند مواجه می‌کند. و این جمع‌کننده خود جامعه است. مسئله‌ها – تضادها و درگیری‌ها – پای «کیفیت جامعیت جامعه» را پیش می‌کشد. به این کیفیت با مفهوم «انتگراسیون» اشاره می‌شود.

مشروطه ‌خواهان در زندان باغشاه

منصوره شجاعی

وقتی در تابستان ۲۰۲۰ کتاب‌نامه‌ی «خاطرات زندان» را برای نشر آسو تهیه می‌کردم، نشانه‌هایی از خاطرات سید یعقوب انوار، از روحانیون مشروطه‌خواهی که در زندان باغشاه محبوس شد، یافتم. مدخل مربوط به ایشان پس از راستی‌آزماییِ لازم وارد کتاب‌نامه شد اما کنجکاوی درباره‌ی زندان و زندانیان آن دوره‌ی تاریخی سبب شد که به سراغ فرزند او استاد سید عبدالله انوار بروم تا روایت زندان پدر را از زبان او بشنوم. پیدا کردن سید عبدالله انوار سخت نبود اما راضی کردن ایشان برای مصاحبه آسان نبود.

سینمای امتناع

سارا سلجوقی

«خاک سر به مهر»، ساختهء مروا نبیلی (۱۳۵۶) یکی از معدود فیلم‌های بلندی است که توسط زنان در ایرانِ پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ساخته شده است. این مقاله استدلال می‌کند که این فیلم آغازگرِ نگاهِ فاصله‌گرا {در سینمای ایران} بوده است که اغلبِ محقّقین به سینمای ایران بعد از ۱۳۵۷ نسبت می‌دهند. به واسطه‌ی مطالعه‌ی تبیین‌های محتوایی و فرمالِ امتناع در فیلم، این نوشتار بر این ادعاست که این کار می‌تواند راهگشای مطالعاتِ جدیدی پیرامونِ ارتباطِ میانِ زیبایی‌شناسی و سیاست در سینمای ایران باشد.

بایکوت انتخابات خرداد ماه

برای گذار از حکومت اسلامی

به حکومت مردم، به وسیله مردم و برای مردم

ما از شما هم‌میهنان بزرگوارمان، با فروتنی و مهر می‌خواهیم که هم‌آوا شویم تا برای پاسداری از منافع ملی ایران و حفظ جان و مال مردم، برای گذار خشونت پرهیز و صلح‌جویانه از نظام نابسامان ولایت فقیه و قانون اساسی تحمیلی ضد بشری نظام وی در راستای دستیابی به یک قانون اساسی دموکراتیک سکولار مبتنی بر اعلامیه جهانی حقوق بشر، به نام جنبش همبستگی ملی دموکراتیک و سکولار، انتخابات نمایشی ریاست جمهوری اسلامی را تحریم کنیم تا حکومت ضد مردمی کنونی تداوم نیابد.

اکباتان، یک ایرانِ کوچک

ناصر همتی

بحث کارشناسی در مورد پرونده‌ء اکباتان کاری است از اساس لغو و مضحک. این قتل در کشوری اتفاق افتاده است که خودِ حکومت در دو روز ۱۵۰۰ انسان را کشته و حاضر نیست نامِ قربانیان را بگوید: انگار که هرگز وجود نداشته‌اند؛ اصلاً بود و نبودشان اهمیتی ندارد. تحلیلِ قتل «بابک خرمدین» زمانی ممکن و مفید است که یک ساختار سیاسی، خود را در برابرِ پدیده‌ای فاجعه‌بار ببیند؛ فاجعه‌ای که آرامشِ روانی شهروندان را خدشه‌دار کرده و افکار عمومی باید با اطلاعاتِ درست و کارشناسانه قانع شود و به زندگی برگردد.

مردم، صاحبان اصلی کشور، را برگردانيد!

سخنان نمايندهء دانشجویان خطاب به خامنه ای

میر آرمان عدنانی

جناب آقای خامنه‌ای: متاسفانه در شرایطی به سر می‌بریم که تمام مسئولان انتخابی و انتصابی کشور، از جمله حضرتعالی، آن طور که شایسته ملت ایران بوده و در انقلاب ۵۷ به آنان وعده داده شده بود خود را پاسخگوی شرایط فعلی نمی‌دانند که ریشه این امر را می‌توان در شکاف عمیق میان سیاستگذاری و پاسخگویی دانست. متاسفانه حدود اختیارات حضرتعالی در گزینش سیاست‌های کلان کشور بر عموم ملت آشکار نیست و همین امر موجب شده است که مسئولیت برخی از سیاست‌ها غیرمشخص باشد، از جمله سیاست خارجی که در صدر آنان برجام است.

از کجا به کارزار «نه به جمهوری اسلامی»؟

مطلبی از سایت «نقطه»

امیدوار باشیم که در اپوزیسیون خارج کشور، همه‌ی کنشگران سیاسی و خواص به این خط تفکیک شرایط داخل و خارج برسند و قبول کنند که در ماه ها و سال‌های نزدیک، رویارویی مردم با نظام روی خواهد داد. هیچ نیرویی این برخورد را نمی‌تواند مانع شود و یا قلیل شمارد. چه بهتر که با ایستادن در صف مقابل طرفداران جمهوری اسلامی و پیش‌بینی تدارکات و امکانات مالی، انگیزه‌های برونمرز را حامی پلولاریسم درون ایران بنماییم.

به طالب نمیشود باور کرد!

ولی آرین

افغانستان در وضعیتی بسیار حساس قرار دارد. تا کمتر از پنج ماه دیگر کل نیروهای خارجی و امریکایی از افغانستان بیرون میشوند و این پایانی است بر طولانی‌ترین جنگ امریکا در تاریخ این کشور. جنگی که برای نابودی گروه‌های هراس‌افگن پس از حمله خونین القاعده در امریکا به افغانستان کشانیده شد و تخت و تاج رژیم پنج ساله طالبان، در چند روز از میان برداشته شد. این بیست سالِ پس از رژیم طالبان در افغانستان درس‌های بسیاری از گذشته داشته است و فرصت‌های زیادی نیز از دست رفته است.

رهبر انقلاب مشروطه که بود؟

فاضل غیبی

به این دروغ بزرگ می‌توان اشاره کرد که گویا دو آخوند به نام‌های طباطبایی و بهبهانی رهبران انقلاب مشروطه بودند! با شناختی که امروزه از رفتار و کردار ملایان پیدا کرده‌ایم، باید در درستی چنین ادعایی شک کرد. گرچه برای رسیدن به حقیقت ماجرا ناگزیریم  ابتدا ناراستی‌ها  را برملا کنیم و برای یافتن رهبر انقلاب مشروطه، نخست چهره واقعی «دو آخوند» یاد شده را به درستی بشناسیم و این با توجه به دورویی ملایان کار آسانی نیست.

در جستجوی خوشبختی در بن بست نوفل لوشاتو؟

نامه ای به جناب تاجزاده

نویسندهء سایت «مشروطه»

مشکل اصلی ما خود شریعت است. مشکل ما دخالت شریعت در قواعد است. چطور می شود که ۲۷۰ نفر مثلا نماینده مجلس قانونی وضع کنند و شش فقیه شورای نگهبان با حدود ۵۰۰ سال سن، آن را کنار گذاشته و رای به خلاف شرع بودن آن دهند.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامه يکشنبه ای که گذشت

2 خرداد 1400 - 13 مه 2021

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپا

8.5 شب تهران

  موضوع سخنرانی:

چرا شوروی فروپاشید؟

(بمناسبت انتشار اين کتاب)

فایل تصويری      فایل صوتی

سخنران:

دکتر کاظم علمداری

مدير جلسه: اسماعِل نوری علا

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH