تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 20 تا پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400 - 10 تا 13 مه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

شب طالبان

فرخ احسانی

دختر کابل / به چه فکر می کنی / که شکل تجاوز نداشته باشد؟ // دیده ای که / زیر پرچم های سیاه خونزده  / هر روز جنازه ای  / دست به دست می گردد / و هر شب جمجمه ای / در خواب ها شان / منفجر می شود؟

لینک ترانه ای از غوغا تابان، دختری از افغانستان

فتح الفتوح

حمیدرضا رحیمی

* فدوی شدیدا مباهی ست که به آگاهی مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، برساند که با "تهدیدات" خداوند متعال و ظل توجهات حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواح العالمین له الفداء(عج)، برادران چاقو بر کف، ضاعف الله اموالهم اجمعین، قله های موفقیت های خداپسندانه  را یکی پس از دیگری فتح کرده و به افتخارات پیشین افزوده اند؛ مستوره ای اگر خواسته باشید، بنقل از مجازستان، بشرح زیر دم دست است: 

* مرادی، معاون پلیس امنیت پایتخت: بیش‌ از چهل هزار فندک را در انباری در جنوب‌ شرقی تهران کشف کردیم که تصاویری تحریک‌کننده از زنان برهنه روی آن‌ها بود و جوانان را از اعتقادات ‌شان دور می‌کرد./ تلگرام  (تا "اعدام" شود هرآنکه نتواند دید!)

راوی اعتراضات زنان ایرانی

ساناز محسن پور

کیلت میلت، نویسنده، مجسمه‌ساز و فیلم‌ساز فمینیست آمریکایی، و همراهانش در بازتاب جهانی اعتراضات زنان بعد از انقلاب نقش مهمی داشتند نتیجه‌ی این تلاش‌ها شکل‌گیری کمیته‌ی بین‌المللی حق زنان بود که در پی آن در ۱۹ مارس هجده نفر از این کمیته به ریاست سیمون دوبووار وارد ایران شدند. وی کتابی دراین  رابطه  به عنوان  به ایران رفتن  در سال ۱۹۸۹ منتشر کرد. گزارشی که کیت میلت در این کتاب  از راهپیمایی  بیست هزار نفری زنان  می‌دهد گزارشی با جزییات و بسیار دقیق است.

«چرا شوروی فروپاشید؟» - بررسی کتاب کاظم علمداری

جواد موسوی خوزستانی

«ایدئولوژی»، و آمیختن‌اش با دستگاه دولتی و حزبی؛ از مؤلفه‌هایی است که در کتاب، به‌عنوان یکی از عامل‌های مهم سقوط کشور شوراها، معرفی می‌شود. هم از این رو به طور مشروح و از منظر‌های مختلف به آن پرداخته شده است. ما ایرانیان نیز طی دهه‌های اخیر، از کارویژه‌های ایدئولوژی، تجربه‌ها داریم و می‌دانیم که سنجیدن بر اساس ایدئولوژی، واقعیت‌ها را ـ حداقل بخشی از واقعیت‌ها را ـ  نادیده می‌گیرد. این را هم می‌دانیم که این نادیده‌انگاری، بدون قصد و برنامه‌ریزی از سوی فردِ ایدئولوژی‌زده، اتفاق می‌افتد.

نقش رمان و شعر ایرانی در بازتاب چالش ها

حمید آقایی

بیست و سوم آوریل، برابر با 4 اردیبهشت، روز جهانی کتاب و حق نشر نام گرفته است، در چنین روز سه تن از مشاهیر ادبیات جهان یعنی سروانتس، ویلیام شکسپیر، و اینکا گارسیلاسو دولاوگا چشم از جهان فرو بستند. نوشتار کنونی که در سال ۱۳۹۲ به رشته تحریر درآمده به نقش و جایگاه رمان، در مقایسه با فلسفه، در جهت طرح چالش های تاریخی بشر و حتی سوالاتی که انسان در زندگی روزمره اش با آن روبرو است می پردازد.

دست‌های نامرئی سرکوب:

تقلیل روایات آزار به مشکلات شخصی

صدف جاودانی

درک و تفسیر ما از یک پدیده‌ء اجتماعی بر اساس عوامل متعددی از جمله طبقه‌ی اجتماعی، هویت اجتماعی سیاسی، و پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های زبان به طور ذاتی ناکامل، گزینشی و شخصی (سابجکتیو) است. آگاهی به سابجکتیو بودن دریافت ما از واقعیت اجتماعی مساوی با تن دادن به رویکردی نسبی ‌نگرایانه که هر تحلیلی را از معنا تهی می کند نیست، بلکه هدف اصلی‌اش ایجاد بستری است که در آن امکان شناخت و تشخیص گفتمان مسلط قدرت در تایید و بازتولید پیش‌فرض‌ها و رویکردهایی که کارکردشان تثبیت و امتداد وضعیت موجود است، فراهم شود.

رهبر انقلاب مشروطه که بود؟

فاضل غیبی

به این دروغ بزرگ می‌توان اشاره کرد که گویا دو آخوند به نام‌های طباطبایی و بهبهانی رهبران انقلاب مشروطه بودند! با شناختی که امروزه از رفتار و کردار ملایان پیدا کرده‌ایم، باید در درستی چنین ادعایی شک کرد. گرچه برای رسیدن به حقیقت ماجرا ناگزیریم  ابتدا ناراستی‌ها  را برملا کنیم و برای یافتن رهبر انقلاب مشروطه، نخست چهره واقعی «دو آخوند» یاد شده را به درستی بشناسیم و این با توجه به دورویی ملایان کار آسانی نیست.

در جستجوی خوشبختی در بن بست نوفل لوشاتو؟

نامه ای به جناب تاجزاده

نویسندهء سایت «مشروطه»

مشکل اصلی ما خود شریعت است. مشکل ما دخالت شریعت در قواعد است. چطور می شود که ۲۷۰ نفر مثلا نماینده مجلس قانونی وضع کنند و شش فقیه شورای نگهبان با حدود ۵۰۰ سال سن، آن را کنار گذاشته و رای به خلاف شرع بودن آن دهند. به گمانم هنوز در بن بست نوفل لوشاتو و حس نوستالژیک آن گرفتار هستید و راه خوشبختی را در آنجا جستجو می کنید.

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

هماهنگ سازی نيروهای اپوزیسیون

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

هر پنجشنبه - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم

محمود سریع‌القلم

بررسی جوامعی مانند کرۀ جنوبی، دانمارک، سنگاپور و سوئیس شکی به جای نمی‌گذارد که انسان ها چاپلوسی را می آموزند. شاید چاپلوسی با دروغ، حیله گری، اغراق، ترس و عصبانیت فرقی نداشته باشد زیرا که عموم این ویژگی‌های منفی را انسان‌ها در ساختارهایی که زندگی می‌کنند، می‌آموزند، به آن عادت می‌کنند، در ناخودآگاه شان به طور خودکار وارد می‌نمایند و سپس به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند. از این رو، اگر بخواهیم ساختار چاپلوسی را واکاوی کنیم ضرورتاً باید محیطی را مطالعه کنیم که انسان‌ها در آن پرورش یافته و این عادت را درونی می‌کنند.

اسلام‌گرایی، انقلاب ایران و فمینیسم اسلامی

گفتگو با شهلا شفیق

گفتگوگر: غزل صدر

بسیاری اسلام‌گرایی را بنیادگرایی اسلامی می‌دانند. اما به نظر من، اگرچه ایدئولوژی سیاسی اسلام‌گرا حاوی وجهی بنیادگرایانه به معنای بازگشت به گذشته است اما در راستای الگوسازی و ایدئولوژی ‌سازی از مذهب و منافع سیاسی، به تغییراتی در بنیادها هم دست می‌زند. از سوی دیگر، ما با نحله‌های متفاوت ایدئولوژیک در دل اسلام‌گرایی مواجه‌ایم. اسلام‌گرایی لیبرال، پارلمانتاریست و اسلام‌گرایی داعشی و جهادگرا در شمار این نحله‌ها هستند.

دربارهء سخنان ظریف

ن. نوری زاده

آنچه که نگارند مایل است در این نوشتار مختصرا به آن اشاره کند در واقع همان موضوع سلطهء روسیه بر میدان نظامی، امنیتی و سیاسی ایران و نقش مخرب این کشور در ایران است که تا به امروز هرچه از زبان "مقام معظم رهبری" و دیگر مقامات لشکری و کشوری شنیده بودیم جز تعریف و تمجید از پوتین و رژیم مافیائی او نبوده است.

پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان برای ایران

گلناز اسفندياری

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به مثابه به حقیقت پیوستن یکی از بزرگترین آرزوهای ایران است. این خروج، منجر به عزیمت همه نیروهای خارجی از افغانستان می‌شود؛ نیروهایی که تهران مدت‌هاست حضورشان را مقصر ناامنی در منطقه می‌داند. تحلیلگران می‌گویند خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا از افغانستان می‌تواند به‌طور بالقوه فضای بیشتری برای مانور ایران در کشور همسایه جنگ‌زده خود ایجاد کند؛ کشوری که با ایران مشترکات فرهنگی و مذهبی دارد.

مافیا در پوزیسیون و اوپوزیسیون

بهروز وفا

در زمانه ای که حتی جمع آوری ضایعات یک محله ی کوچک توسط مافیای کلان شهری مدیریت و مهندسی می شود فکر ابلهانه ای خواهد بود که بپذیریم چهره های معروف هنر و ادبیات و سیاست، چه در سطح کلان و چه خرد بر حسب لیاقت و دانش، مورد اقبال و احتمالا پسند افکار عمومی واقع می شوند؛ همانگونه که مثلا مافیای سیاست می تواند ... می تواند صدها چهره علمی و کاردان و کاربلد را در صورت عدم تمکین چنان از دار و ندار و هستی ساقط و به گوشه فراموشی رهسپار کند که گویی نه آمده اند و نه رفته اند.

تأثیر عکاسی بر جنبش‌های مدنی و سیاسی در ایران

حسن سربخشیان

در این مطلب می‌کوشم به اهمیت عکس و تصویر در ایران بپردازم و تا حد امکان روشن کنم که با ورود عکاسی به ایران در زمان قاجار، این هنر مدرن چه نقشی در تحولات اجتماعی و سیاسی در کشور ایفا کرده و حاکمیت در ایران چگونه از عکس در جهت پیشبرد اهداف خود و روایت رسمی نظام حاکم بر جامعه بهره برده است؟ افزون بر این، به تعدادی از عکس‌ها و تصاویر شاخص در این زمینه اشاره خواهم کرد.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

برنامه يکشنبه پیش رو

26 اردیبهشت 1400 - 16 مه 2021

9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپا

8.5 شب تهران

  موضوع سخنرانی:

پروژه شهجا چیست وچگونه بوجود آمده؟

سخنران:

فرهاد تالشی

کارشناس ارشد سیستم های کامپیوتر

و امنیت شبکه ها

مدير جلسه:

محمود ابطحی

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH