تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 20 تا پنجشنبه 23 ارديبهشت 1400 - 10 تا 13 مه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

«چرا شوروی فروپاشید؟» - بررسی کتاب کاظم علمداری

جواد موسوی خوزستانی

«ایدئولوژی»، و آمیختن‌اش با دستگاه دولتی و حزبی؛ از مؤلفه‌هایی است که در کتاب، به‌عنوان یکی از عامل‌های مهم سقوط کشور شوراها، معرفی می‌شود. هم از این رو به طور مشروح و از منظر‌های مختلف به آن پرداخته شده است. ما ایرانیان نیز طی دهه‌های اخیر، از کارویژه‌های ایدئولوژی، تجربه‌ها داریم و می‌دانیم که سنجیدن بر اساس ایدئولوژی، واقعیت‌ها را ـ حداقل بخشی از واقعیت‌ها را ـ  نادیده می‌گیرد. این را هم می‌دانیم که این نادیده‌انگاری، بدون قصد و برنامه‌ریزی از سوی فردِ ایدئولوژی‌زده، اتفاق می‌افتد.

نقش رمان و شعر ایرانی در بازتاب چالش ها

حمید آقایی

بیست و سوم آوریل، برابر با 4 اردیبهشت، روز جهانی کتاب و حق نشر نام گرفته است، در چنین روز سه تن از مشاهیر ادبیات جهان یعنی سروانتس، ویلیام شکسپیر، و اینکا گارسیلاسو دولاوگا چشم از جهان فرو بستند. نوشتار کنونی که در سال ۱۳۹۲ به رشته تحریر درآمده به نقش و جایگاه رمان، در مقایسه با فلسفه، در جهت طرح چالش های تاریخی بشر و حتی سوالاتی که انسان در زندگی روزمره اش با آن روبرو است می پردازد.

چه زیبا ست «نه!»

شعری قديمی از اسماعيل نوری علا

چه زیبا ست «نه!» / مذهب عاشقان نو اين است: / در خاکی دفن مان کنيد که بوی جهالت ندهد / شکل گياه و جانورش را / از مایهء قانون های خویش بسازد / و به انسان آينه ای دهد / که جيوه اش ترکیب عشق باشد و خرد... // ما بدين سودا به مرام نو درآمديم و / از تیغهء شب گذشتيم...

حالا یک اتفاقی افتاده! 

حمیدرضا رحیمی

* «حالا یک اتفاقی افتاده و ما، برای دستگرمی، چند صد نفر را در فاجعهء سینما رکس آبادان ذغال، چندین هزار نفر را در نسل کشی سال های 60 و 67 اعدام، 1500 نفر را در آبان 98 مقتول، و 176 نفر را در پرواز 752 اوکراینی، یکجا از بین بردیم؛ قتل های زنجیره ای داخل و خارج کشور هم که اصلاً عددی نیستند!»

* مشق فوق، پاکنویس متن زیر است که، بعنوان تکلیف شرعی شب، به فدوی داده بودند: 

* انصاف نیوز: حجت‌الاسلام حامد کاشانی، کارشناس مذهبی تلویزیون، با اشاره به اعتراضات آبان ۹۸ گفت: من اگر جای مسئولان باشم یک «غلط کردم» می‌گویم، حداقل مردم بگویند وظیفه‌اش را انجام داده و اشتباه اش را هم پذیرفته است.

دست‌های نامرئی سرکوب:

تقلیل روایات آزار به مشکلات شخصی

صدف جاودانی

درک و تفسیر ما از یک پدیده‌ء اجتماعی بر اساس عوامل متعددی از جمله طبقه‌ی اجتماعی، هویت اجتماعی سیاسی، و پیچیدگی‌ها و محدودیت‌های زبان به طور ذاتی ناکامل، گزینشی و شخصی (سابجکتیو) است. آگاهی به سابجکتیو بودن دریافت ما از واقعیت اجتماعی مساوی با تن دادن به رویکردی نسبی ‌نگرایانه که هر تحلیلی را از معنا تهی می کند نیست، بلکه هدف اصلی‌اش ایجاد بستری است که در آن امکان شناخت و تشخیص گفتمان مسلط قدرت در تایید و بازتولید پیش‌فرض‌ها و رویکردهایی که کارکردشان تثبیت و امتداد وضعیت موجود است، فراهم شود.

در هیاهوی رژیم انتخابات اش را فراموش نکنيم!

برگرفته از سایت مشروطه

سخنان خامنه ای باعث می شود فعالان سیاسی و مردم بجای مانور و تمرکز بر روی تحریم انتخابات سرگرم دعواهای داخلی مقامات حکومتی شوند. باید ضمن بی آبرو کردن آن ها، موضوع تحریم هدفمند انتخابات و زیر سوال بردن مشروعیت رژیم را فراموش نکنیم.

فائزه خانم! کتاب «در مهمانی حاج آقا» را خوانده ای؟

از سایت مشروطه

متاسفانه اکثر خبرنگارهای ایرانی خارج کشور بیسوادند و حتی تاریخ چهل سال گذشته ایران را هم نخوانده اند. بخاطر همین است که وقتی پای منبر فائزه رفسنجانی می نشینند و او وقیحانه می گوید پدرم یک فرد دمکراتی بود این باصطلاح خبرنگارها مثل بز اخفش (بزی که فقط سرش را تکان میدهد) او را نگاه کردند و چیزی نگفتند.

ساختارِ چاپلوسی در جهانِ سوم

محمود سریع‌القلم

بررسی جوامعی مانند کرۀ جنوبی، دانمارک، سنگاپور و سوئیس شکی به جای نمی‌گذارد که انسان ها چاپلوسی را می آموزند. شاید چاپلوسی با دروغ، حیله گری، اغراق، ترس و عصبانیت فرقی نداشته باشد زیرا که عموم این ویژگی‌های منفی را انسان‌ها در ساختارهایی که زندگی می‌کنند، می‌آموزند، به آن عادت می‌کنند، در ناخودآگاه شان به طور خودکار وارد می‌نمایند و سپس به نسل‌های بعدی منتقل می‌کنند. از این رو، اگر بخواهیم ساختار چاپلوسی را واکاوی کنیم ضرورتاً باید محیطی را مطالعه کنیم که انسان‌ها در آن پرورش یافته و این عادت را درونی می‌کنند.

اسلام‌گرایی، انقلاب ایران و فمینیسم اسلامی

گفتگو با شهلا شفیق

گفتگوگر: غزل صدر

بسیاری اسلام‌گرایی را بنیادگرایی اسلامی می‌دانند. اما به نظر من، اگرچه ایدئولوژی سیاسی اسلام‌گرا حاوی وجهی بنیادگرایانه به معنای بازگشت به گذشته است اما در راستای الگوسازی و ایدئولوژی ‌سازی از مذهب و منافع سیاسی، به تغییراتی در بنیادها هم دست می‌زند. از سوی دیگر، ما با نحله‌های متفاوت ایدئولوژیک در دل اسلام‌گرایی مواجه‌ایم. اسلام‌گرایی لیبرال، پارلمانتاریست و اسلام‌گرایی داعشی و جهادگرا در شمار این نحله‌ها هستند.

دربارهء سخنان ظریف

ن. نوری زاده

آنچه که نگارند مایل است در این نوشتار مختصرا به آن اشاره کند در واقع همان موضوع سلطهء روسیه بر میدان نظامی، امنیتی و سیاسی ایران و نقش مخرب این کشور در ایران است که تا به امروز هرچه از زبان "مقام معظم رهبری" و دیگر مقامات لشکری و کشوری شنیده بودیم جز تعریف و تمجید از پوتین و رژیم مافیائی او نبوده است.

پیامدهای خروج آمریکا از افغانستان برای ایران

گلناز اسفندياری

اعلام خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان به مثابه به حقیقت پیوستن یکی از بزرگترین آرزوهای ایران است. این خروج، منجر به عزیمت همه نیروهای خارجی از افغانستان می‌شود؛ نیروهایی که تهران مدت‌هاست حضورشان را مقصر ناامنی در منطقه می‌داند. تحلیلگران می‌گویند خروج نیروهای ناتو به رهبری آمریکا از افغانستان می‌تواند به‌طور بالقوه فضای بیشتری برای مانور ایران در کشور همسایه جنگ‌زده خود ایجاد کند؛ کشوری که با ایران مشترکات فرهنگی و مذهبی دارد.

مافیا در پوزیسیون و اوپوزیسیون

بهروز وفا

در زمانه ای که حتی جمع آوری ضایعات یک محله ی کوچک توسط مافیای کلان شهری مدیریت و مهندسی می شود فکر ابلهانه ای خواهد بود که بپذیریم چهره های معروف هنر و ادبیات و سیاست، چه در سطح کلان و چه خرد بر حسب لیاقت و دانش، مورد اقبال و احتمالا پسند افکار عمومی واقع می شوند؛ همانگونه که مثلا مافیای سیاست می تواند ... می تواند صدها چهره علمی و کاردان و کاربلد را در صورت عدم تمکین چنان از دار و ندار و هستی ساقط و به گوشه فراموشی رهسپار کند که گویی نه آمده اند و نه رفته اند.

تأثیر عکاسی بر جنبش‌های مدنی و سیاسی در ایران

حسن سربخشیان

در این مطلب می‌کوشم به اهمیت عکس و تصویر در ایران بپردازم و تا حد امکان روشن کنم که با ورود عکاسی به ایران در زمان قاجار، این هنر مدرن چه نقشی در تحولات اجتماعی و سیاسی در کشور ایفا کرده و حاکمیت در ایران چگونه از عکس در جهت پیشبرد اهداف خود و روایت رسمی نظام حاکم بر جامعه بهره برده است؟ افزون بر این، به تعدادی از عکس‌ها و تصاویر شاخص در این زمینه اشاره خواهم کرد.

کارنامهء چهاردهه‌ ویرانگری‌ اسلامگرایان شیعه

مجید محمدی

اسلامگرایان با رد میراث استعمار اروپایی مدعی ارائه‌ سعادت دنیوی و اخروی به ابنای بشر در صورت سلطه بر آنها بوده‌اند. اکنون باید دید آنها در مناطقی که قدرت و نفوذ یافته‌اند با مردم و جامعه چه کرده‌اند. آیا سوریه، عراق، لبنان و یمن که امروز تحت نفوذ جمهوری اسلامی هستند و خود ایران که مقر عملیاتی آنهاست به سعادت دنیوی و اخروی دست یافته‌اند یا امپریالیسم رژیم اسلامی در آن کشورها و ایران جز کشتار و ویرانی اثری بر جای نگذاشته است.

نوحهء «همه با هم» خامنه ای:

نمایش ظریف، رئیسی، قالیباف، تاجزاده

منوچهر یزدیان

با انتشار سخنان جواد ظریف، برنامهء انتخاباتی حکومت اسلامی وارد فاز رسمی خود شده است... حالا امنیتی های سپاه با ترفندهای تازه ای وارد میدان شده اند، که سناریوی کاندیداتوری (با، یا بی، صلاحیت) تاجزاده هم یکی از آن شعبده بازی ها، و تازه تر، پخش گستردهء مصاحبه جواد ظریف کلک تازه تری است برای سرگرم کردن مردم و گرم کردن تنور به اصطلاح انتخابات...

انتخابات و رژیم ‌چنج

محمدرضا نیکفر

تغییر رژیم، لزوماً سرنگونی نیست. «رژیم» در علوم سیاسی معناهای مختلفی دارد که یکی از آنها منش و شیوه حکومت‌گری است. تغییر رژیم درجاتی دارد: 1) رژیم می‌تواند عوض شود، در شکل تغییر مختصری در آرایش جناح‌ها. 2) رژیم می‌تواند عوض شود، در شکل انتقال کانون قدرت از این جناح به آن جناح. 3) رژیم می‌تواند رادیکال‌تر از این عوض شود، اما ترکیب طبقه‌ی حاکم عوض نشود. 4) رژیم می‌تواند عوض شود، ترکیب طبقه‌ی حاکم هم عوض شود، اما نظام سلطه یعنی اساس تبعیض و بهره‌کشی تغییری نکند.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

  موضوع سخنرانی: 

معنا و نقش انتخابات
در رژيم مسلط بر ايران

سخنران:

مهندس حسن شریعتمداری

دبیرکل شورای مديريت دوران گذار

مدير جلسه:

اسماعيل نوری علا

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH