تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 6 تا پنجشنبه 9 فروردين 1400 - 26 تا 29 آوريل 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

ديدن کويد 12 - کرونای قمی - بدون چشم مسلح!

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

 نگاهی به کارکردهای چپ ايرانی

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

پنجشنبه ها - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

نگاهی به «ما که بودیم»

(انقلاب ایران در رمانی از ادبیات جوان سوئد)

وحید ولی‌زاده

در ادبیات نوین جهانی، امروزه با شکفتن کارهایی روبروییم که می‌توان چیزی همسان را میان آنها یافت. نسلی از نویسندگان در سوئد، آلمان، فرانسه، امریکای شمالی و … پدیدار شده‌اند که داستانگوی تیپ اجتماعی نوینی در فرنگ هستند: یعنی بیگانه ‌تباران و نوپیوندخوردگان. در این ژانر تازهء ادبی که داستان از جا کنده شدن و خانه بدوشی و ریشه زدن در خاک تازه است و بازار ادبی کشورهای غربی را پر کرده است، ناگهان آن چیزی را می‌یابی که همیشه در لا به لای رمان‌های فارسی می‌گشتی و نمی‌یافتی: داستان انقلاب و آن چه بر سر شورشگران رفت.

زندگیِ ما را چه کسانی، به چه شکلی، روایت می کنند؟

جواد تسلیمی

امروز فیلم‌های سینمایی نه تنها تواناییِ به تصویر کشیدنِ پیچیده‌ترین قوانینِ علمی و فیزیکی را دارند، نه تنها امکانِ به تصویر کشیدنِ عمیق‌ترین نظریه‌های فلسفی را دارند، نه تنها می‌توانند بزرگترین وقایعِ اجتماعی، اقتصادی، تاریخی و سیاسی را بازنمایی بکنند، بلکه همزمان با خلقِ تصاویرِ زیبا و جادویی می‌توانند مخاطبِ خود را کاملا اغوا کنند. این جذابیت به سینما این امکان را می‌دهد که با نهادهای قدرتمندِ فرهنگیِ جامعه، مانند مذهب و کلیسا، هم رقابت بکند.

نامه ای سرگشاده به کانون نویسندگان ايران

اسماعيل نوری علا

دوستان ارجمندم، اعضاء محترم هیئت دبیران کانون نویسندگان ايران. از آنجا که برخی از اعضاء جوان کانون به منِ دور افتاده از وطن مراجعه کرده و پيرامون اختلافات اندوه زائی که هم اکنون بين هيئت دبیران کانون و سی و یک نفر از اعضاء آن پیش آمده نظر خواسته اند، با نوشتن اين نامه قصد دارم چند نکته را به اطلاع تان برسانم که نخستين آن توضيح آن است که چرا اين نویسندگان جوان با من تماس گرفته اند.

امساک

حمیدرضا رحیمی

* آخوند جعفر سبحانی: اگر رهبری اجازه دهد برای ریشه کن کردن ويروس منحوس کرونا می توانیم صد هزار جن را به استخدام در بیاوريم و عرض 24 ساعت کلک اين ويروس منحوس را بکنيم.

* فدوی: آخر مگر استخدام صد هزار جن، چقدر خرج دارد!؟ خب فرض کنید که اجنه هم حشد الشعبی، حوثی، لشکر فاطمیون، حماس، حزب الله و سایر اشرار گرامی منطقه هستند. نگذارید که ضد انقلاب یواشکی در تاریخ بنویسد که کرونا و  حضرت آقا ملت شل و پل ایران سابق را، بالمناصفه، نفله فرمودند؛ لطفا تا دیر نشده، با استخدام صد هزار اجنه موافقت فرمائید؛ از فدوی منتظرالظهور گفتن...

اعتراض به رأی شرم آور کشورهای مدعی حقوق بشر

شکوه میرزادگی

به دنبال انتشار خبر عضویت جمهوری اسلامی در «کمیسیون مقام زن سازمان ملل متحد» بسیاری از مدافعان حقوق بشر، و سازمان ها و زنانی از کشورهای مختلف نسبت به این عضویت به شدت اعتراض کرده اند... به راستی چگونه ممکن است سازمانی که وظیفه اش بالابردن توان و برابری جنسیتی زنان است، چنین «غلط آشکاری» را مرتکب شود و چنین هدیه شرم آوری را تقدیم کشوری کند که زیر سلطه حکومتی قرار دارد که میزان عملی شدن هیچ کدام از کنوانسیون های حقوق بشری مربوط به زنان، با توجه به قوانین موجود در آن روشن نیست؟

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها ۲۰۲۱

گزارش‌گران بدون مرز

رده‌بندی جهانی آزادی رسانه‌ها گردآوری شده از سوی گزارش‌گران بدون مرز که در مدت یک‌سال وضعیت روزنامه‌نگاری را در ۱۸۰ کشور جهان بررسی می‌کند، نشان می‌دهد که انجام حرفه‌ی روزنامه ‌نگاری اصلی‌ترین واکسن برای ویروس اطلاعات نادرست است. اینگونه در ۷۳٪ کشورهایی که مورد بررسی قرار گرفته‌اند، این واکسن در ۷۳ کشور از ۱۸۰ دولت جهان به شکل ناگواری مختل شده است و در ۵۳ کشور در تنگنا قرار گرفته است.

خواب‌های آشفته‌ء تاج‌زاده برای انتخابات!

شیرین عبادی

مصطفی تاج‌زاده، که تا چندی پیش "رفراندوم تحت نظارت سازمان ملل متحد برای تغییر قانون اساسی" را خواسته‌ای غیر منطقی و شیک مخصوص خارج‌نشینان معرفی می‌کرد، با نزدیک شدن موسم انتخابات ریاست جمهوری، به‌یک‌باره تغییر موضع داده و، با اشاره به لزوم انتخاب رئیس جمهور "توسعه گرا" در انتخابات خردادماه، گفته است که برای جلوگیری از "جدی شدن" مشکلات "باید از اختیارات رهبری کاسته شود، موقت و انتخابی شود".

نگرانی از برنامهء صلح دولت افغانستان و طالبان

نامهء حسن شريعتمداری – شورای مديريت گذار

ما، به عنوان شورای مدیریت گذار، از سیاست و پیشنهاد دولت شما مبنی بر اینکه «انتقال قدرت  تنها از طریق انتخابات ممکن است» حمایت می نماییم و در این سو از آمریکا و اروپا می خواهیم که سیاست اعلان شده خود را در پذیرش طالبان و نیروهای نظامی اش در دولت انتقالی بدون انتخابات آزاد تغییر دهند. انتخابات آزاد با شرکت همه نیروهای سیاسی افغانستان تنها راه برای سنجش توازن قوا و خواست مردم افغانستان است. ما همزمان از همه نیروهای آزادیخواه در منطقه خاور نزدیک و خاورمیانه می خواهیم که به پشتیبانی از سیاست انتخابات آزاد در افغانستان بر خیزند.

دربارهء انفعال امریکا و کانادا

مجید محمدی

ایالات متحده و کانادا در ایران سفارت ندارند و از این رو نمی‌توانند فعالیت‌های دپیلماتیک یا دیپلماسی نرم از طریق طرح ایده‌ها و سیاست‌های خود در مجامع و رسانه‌های محلی، ملاقات با افراد صاحب‌نفوذ، تاسیس کرسی‌های دانشگاهی، برگزاری کلاس‌های آموزشی در ایران داشته باشند. اما رژيم اسلامی ایران در کانادا و ایالات متحده، به‌رغم بسته بودن سفارتخانه‌های رسمی، دارای سه نوع سفارت غیر رسمی است که همه کارکردهای سفارت رسمی را علنی و بدون محدودیت دارند و حتی موثرتر از سفارتخانه‌های رسمی فعالیت می‌کنند.

در جستجوی راه‌ نوینی برای گذار از حکومت اسلامی

فاضل غیبی

پس از چهار دهه رفته رفته در میان مخالفان واقعی حکومت اسلامی این شناخت گسترش یافته است که حکومت اسلامی نه «حکومتی نظامی» و نه «دیکتاتوری فردی»، بلکه رژیمی توتالیتر - همانند و به جان سختی رژیم‌های هیتلری و استالینی - است. هر ارزیابی دیگری جز انحراف نیست و تازه با چنین شناخت مشترکی می‌توان دربارۀ راهکارهای نوین مبارزه با رژیم اسلامی اندیشید و به اتحاد عمل دست یافت.

نامه ای از جانب برخی از اعضاء کانون نویسندگان

خطاب به هیات موقت دبیران کانون

با نام و یاد جان ‌سپردگان راه آزادی اندیشه و بیان که، با گذشتن از جان خویش، چراغ آزادی‌ خواهی را در این فضای تاریک، روشن و زنده نگاه داشته‌اند؛ ما امضا کنندگان این نامه، به عنوان جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران، موارد زیر را در راستای تحکیم موقعیت این نهاد قدیمی و دموکراتیک، به هیات دبیران موقت گوشزد نموده و به جد و صراحت خواستار پاسخی قانع ‌کننده و شفاف و منطقی از سوی آنان هستیم.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

متاسفامه گردانندگان اين برنامه موفق به اجرا و پخش آن نشدند.

  برنامهء يکشنبه ای که گذشت

  5 اردیبهشت 1400- 25 آوریل 2021 

  9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی 

8.5   شب تهران

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

بجای برنامه های مهستان
پخش مستقيم برنامهء

در راستای نشان دادن قدرتِ
«نه، به جمهوری اسلامی»
برای ايجاد زمينهء همکاری
در بين تشکلات و شخصیت های سکولار دموکرات

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH