تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 30 فروردین تا پنجشنبه 2 اردیبهشت 1400 - 16 تا 18 آوريل 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

سیرک بزرگ

افشین بابازاده

در سیرک بزرگ شهر  / فیل هوا کرده اند: // بوسهء فرانسوی از کوسه ها / بازی با دندان مار / بافتن یال های شیر / موز از دست میمون ها کشیدن / رها کردن فیل در اطاقی تاریک / بو کردن نفس سوسمارها / نام و نشانی لاشخورها را نوشتن / و صندوق های شعبده را پر کردن…. // نمایشی شگفتی آور / که ديگر تماشاچی ندارد.

آیندهء نهاد روحانیت مسلمان

در یک ایران سکولار

پویا دولتشاهی

مسالهء مهم این است که در یک ایران سکولار، چگونه باید با این نهاد برخورد کرد تا روحانیت به جایگاه درست خود باز گردد و تشکيلات خود را از یک سازمان حکومتی و سیاسی به یک سازمان مردم نهاد غیر سیاسی تبدیل کند؛ تشکیلاتی که هیچ ماهیت فراقانونی نداشته باشد و از هیچ امتیاز و رانت ویژه ای برخوردار نباشد و از این طریق آپارتاید و حکومت مذهبی در ایران خاتمه یابد.

استدعا

حمیدرضا رحیمی

خوانندگان محترم ضدانقلاب می دانند که فدوی منتظرالظهور، در کنار مشاغل متعدد خود، مسؤلیت سنگین و بالا تر از خطرِ بررسی و تقدیم عریضه های مؤمنین و مؤمنات، کثرالله امثالهم، به حضور پُر زور اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ادامه الله پُرستاته، را نیز بر عهده دارد؛ لکن لطفاً یادش بیاندازید که در شرفیابی این هفته، بمنظور کوبیدن مشت محکمی بر دهان و فکّ  استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، از معظم له درخواست کند که به مدارا با خاج پرستان پایان داده و بجای قُرم قُرم یکباره بفرمایند قرمساق!

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

تفاوت های چپ و راست

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

پنجشنبه ها - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

«ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید بخورد!»

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

او، در نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، هشدار داد که اگر حکومت به مردم کمک نکند، ممکن است اتفاقی رقم بخورد. او گفت: «متأسفانه گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده و تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند شصت درصد جمعیت کشور است.» توکلی در ادامه سخنانش افزود: «مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به شصت میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود هفتاد دو درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم هفتاد دو درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.»

ارتباط‌ها در فضای مجازی: مقاومت اجتماعی

س. اقبال

نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران تا به آنجا بالا گرفته است که روحانیان بسته و وابسته‌ی به حکومت و همچنین بسیاری از دولتمردان جمهوری اسلامی نیز از اهمیت تبلیغی آن غافل نمی‌مانند. به عبارتی روشن، جمهوری اسلامی هم فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی را کاری لازم می‌شمارد و هم اینکه تمهیدات لازم برای کارگزاران بالادستی خود فراهم می‌بیند تا در صورت لزوم چنبره‌های فیلترینگ دولتی را دور بزنند.

عشق ناشناختهء جوانان پس از انقلاب

شکوه میرزادگی

جوانان امروز ایران اگر چه چون جوان های دوران قبل از انقلاب شناخت درستی از تاریخ و فرهنگ خود ندارند اما به مراتب بیش از آن ها می دانند که برای زیستنی بهتر و متمدن تر باید به فرهنگ ایرانیِ شاد، زیبا و خردمدار خودشان که با جهان پیشرفته خوانایی بیشتری دارد، بچسبند. زیرا جوانان امروز هم زخم یک حکومت مذهبی را بر جان دارند، و هم سال هاست که سنگینی فرهنگ واپسگرایی را بر دوش می کشند که زندگی آن ها را روز به روز بیشتر به زشتی و تلخی و اندوه و انزوا می کشاند.

 استقبال از یک شاهزاده جمهوری‌خواه

حمید فرخنده

در پی سخنان اخیر شاهزاده رضا پهلوی که اعلام داشت شخصا نظام جمهوری را بر یک نظام موروثی ترجیح می‌دهد، برخی از جمهوری ‌خواهان به جای استقبال از این سخنان جدید او که به خودی خود مهم است، به نیت ‌خوانی پرداختند یا آن را تاکتیکی ارزیابی کردند. این واکنش عجولانه و عجیب این بخش از جمهوری ‌خواهان درحالی صورت می‌گیرد که کسی نمی‌تواند در ذهن و مغز دیگران وارد شود و از نیت واقعی افراد باخبر شود.

نامه ای از جانب برخی از اعضاء کانون نویسندگان

خطاب به هیات موقت دبیران کانون

با نام و یاد جان ‌سپردگان راه آزادی اندیشه و بیان که، با گذشتن از جان خویش، چراغ آزادی‌ خواهی را در این فضای تاریک، روشن و زنده نگاه داشته‌اند؛ ما امضا کنندگان این نامه، به عنوان جمعی از اعضای کانون نویسندگان ایران، موارد زیر را در راستای تحکیم موقعیت این نهاد قدیمی و دموکراتیک، به هیات دبیران موقت گوشزد نموده و به جد و صراحت خواستار پاسخی قانع ‌کننده و شفاف و منطقی از سوی آنان هستیم.

حمیدرضا جلائی‌پور :خطر وقوع انقلاب!

گزارش ناصر اعتمادی

به گمان حمیدرضا جلایی‌پور تنها راه پیشگیری از وقوع انقلاب، به معنی تبدیل شدن نارضایتی‌ها و دو‌قطبی‌ها به "وضعیت انقلابی"، برگزاری انتخابات آزاد ریاست جمهوری در خرداد ماه آینده و همچنین رفع مشکلات اقتصادی کشور و تبدیل شدن اقتصاد ایران به یک اقتصاد "نرمال" است. او گفته است که "راه نجات کشور" از خطر انقلاب "اصلاحات است"، هر چند خود او اعتراف کرده که مسیر اصلاحات در ایران با مشکل روبرو است!

واکاوی ابعاد مغفول «من هم» در ایران

شهین غلامی

حرکت خودجوش «من هم» در ایران اگرچه از همان ابتدا تاکنون نقاط قوت و امیدهای بسیاری را برانگیخته است اما برای دفاع از سیاست روایتگری و تبدیل آن به سیاستی دربرگیرنده (Inclusive) لازم است به دنبال صداهای ناشنیده، درحاشیه مانده و نیز واکاوی موانع پیش‌روی «من هم» بگردیم تا بتوانیم ضمن حفظ دستاوردهای این حرکت، قدم‌هایی اساسی برای پیش‌برد آن در آینده برداریم.

پیامی به آقای خامنه ای و هممیهنانم

رضا پهلوی

آقای خامنه‌ای! شما به پیروی از سَلَف جنایتکارتان، یک‌تنه، زنان ایران را از حقوق‌ بدیهی‌شان محروم کرده‌اید. شما یک‌تنه دستور توقیف و سانسور رسانه‌ها و اینترنت و سینما و موسیقی و هنر ایران را صادر کرده‌اید. شما یک‌تنه تصمیم گرفتید که ایرانیان از واکسن کرونا محروم باشند. شما با ادعای استقلال، اما از ترسِ از دست دادن حکومت پوشالی‌تان، رابطه ایران را با تمام کشورهای آزاد و دموکراتیک جهان قطع کردید و اینک برای ادامه چپاول ثروت ایران، قصد دارید کشور را بدون اطلاع مردم به بیگانه واگذار کنید. شما نه تنها مستقل نیستید که یکی از وابسته‌ترین و خیانتکارترین حاکمان تاریخ ایرانید.

خود را باور كنيم

جمشيد قراجه داغى

در اوايل دهه هشتاد، حدود چهار سال بعد از انقلاب اسلامى، به دعوت شاهين فاطمي، يكى از دوستان قديمي و بسيار عزيز، در تجمعى كه در پاريس تشكيل داده بود شركت و سخنرانى كردم. چند روز پيش تصادفى به يادداشت هائى كه در اين مورد داشتم برخوردم. با مرور كوتاهى به رئوس مطالبى كه در آن گردهمائى گفته بودم به اين نتيجه رسيدم كه مسائل و مشكلات ما در اين سال ها تفاوت چندانى نكرده است ولى فكر ميكنم كه صدمات شديد و گرفتاري هاى سختى كه مردم ما در اين چهل و دو سال از دست جمهورى اسلامى كشيده اند شايد، اشتياق ما را به نياز يك تحول فرهنگى يا يك رنساس مذهبى آماده تر كرده باشد.

آغاز قرن امید!؟

حمید آقایی

7سال ۱۴۰۰ را آغاز قرن امید نامیده اند، اما برای درک معنا و مفهوم امید، باید ناامیدی را خوب لمس و تجربه کرده باشیم، باید به پوچی آنچه که ورای توانایی های درونی ما است و کاذب بودن کمک دیگران تا سرانجام دست ما را بگیرند تا بر دو پای خود بایستیم باور داشته باشیم... این نوشتار برای مقایسه این دو شکست که منجر به تحمیل عهدنامه های ترکمنچای و ورسای از سوی دولت های پیروز بر ایران و آلمان شدند و بویژه با هدف نگاهی بر تحولات فکری و فلسفی در میان نخبگان و اندیشمندان دو کشور، پس از بروز بحرانهایی که هر دو ملت را گرفتار خود ساختند، تنظیم شده است؛ با این امید که نکات درس آموزی برای امروز ما داشته باشد.

آخرین قهوه با آقای روحانی

محسن رنانی

7آنچه در ادامه می‌آید حرف‌های صمیمانه من با آقای روحانی در عالم خیال است. تصور کردم برای صرف قهوه خداحافظیِ دولت دوازدهم، همراه با عدهٔ دیگری به کاخ سعدآباد دعوت شده‌ام. از تک‌تک افراد درخواست شد که ارزیابی‌شان را دربارهٔ عملکرد هشت‌‌سالهٔ دولت آقای روحانی بیان کنند؛ وقتی نوبت به من رسید گفتم «من می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و نه دربارهٔ آنچه در گذشته رخ داده است بلکه درباره آنچه هم‌اکنون در حال رخ‌دادن است و اگر آقای روحانی در این چندماه باقیمانده کاری نکند، برای کشور بسیار خسارت‌بار خواهد بود سخن بگویم».

اين «نه!» صدای نیم درصدی های سال انقلاب است!

انور میرستاری

7در یک گردهمایی، گفتم که به عنوان یک جمهوری خواه لائیک به دنبال وحدت و یکپارچگی همهء نیروهای جمهوری خواه، دموکرات و سرنگونی خواه هستم و گفتم که از من نخواهید با یک نیروی غیر دموکراتیک و فرد سالار سلطنت طلب همکاری کنم. بعضی از دوستان از این سخن من رنجیده شدند. اما از آن روز تا به امروز حادثه بزرگی رخ داده است که می تواند در آینده ایران تاثیر بزرگی داشته باشد.

شیوهء چینیِ مشارکتِ استراتژیک!

علی رسولی

بر اساس آنچه حامیان مشارکت راهبردی ایران و چین در رسانه‌های رسمی اعلام کرده‌اند، این تصور در میان مقام‌های جمهوری اسلامی وجود دارد که چین و بعدتر روسیه در صدد تشکیل یک قطب جهانی در مقابل آمریکا هستند و ایران می‌تواند با حضور در این قطب جدید خود را در برابر فشارهای آمریکا مصون سازد. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از عزم چین و روسیه برای رویارویی مستقیم با آمریکا و آغاز یک جنگ سرد دیگر وجود ندارد... در چین همچنان در بر روی پاشنه منافع می‌گردد و قرار نیست سیاست صبوری و پرهیز از تنش کنار گذاشته شود.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

  برنامهء يکشنبه ای که گذشت

  29 فروردين 1400- 18 آوریل 2021 

  9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی 

8.5   شب تهران

فايل تصويری      فایل صوتی

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

  موضوع: 

  نقش مهدویت در رژيم اسلامی 

سخنران:

محمد رهبر
نویسنده و روزنامه نگار

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH