تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 23 تا پنجشنبه 26 فروردين 1400 - 12 تا 15 آوريل 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

«ممکن است آن اتفاقی رقم بخورد که نباید بخورد!»

احمد توکلی، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام

او، در نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، هشدار داد که اگر حکومت به مردم کمک نکند، ممکن است اتفاقی رقم بخورد. او گفت: «متأسفانه گرسنگی و فقر در ایران معنادار شده و تعداد کسانی که زیر خط فقر فرضی هستند شصت درصد جمعیت کشور است.» توکلی در ادامه سخنانش افزود: «مجلس وقتی تصمیم گرفت یارانه بدهد اعلام کرد به شصت میلیون نفر تعلق می‌گیرد که این میزان حدود هفتاد دو درصد جمعیت کشور را شامل می‌شود، یعنی ما می‌پذیریم هفتاد دو درصد مردم ایران مستحق اعانه هستند.»

ارتباط‌ها در فضای مجازی: مقاومت اجتماعی

س. اقبال

نفوذ شبکه‌های اجتماعی در ایران تا به آنجا بالا گرفته است که روحانیان بسته و وابسته‌ی به حکومت و همچنین بسیاری از دولتمردان جمهوری اسلامی نیز از اهمیت تبلیغی آن غافل نمی‌مانند. به عبارتی روشن، جمهوری اسلامی هم فیلتر شدن شبکه‌های اجتماعی را کاری لازم می‌شمارد و هم اینکه تمهیدات لازم برای کارگزاران بالادستی خود فراهم می‌بیند تا در صورت لزوم چنبره‌های فیلترینگ دولتی را دور بزنند.

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

راست در برابر چپ

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

پنجشنبه ها - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

وضعیت فدوی!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نه اینکه خواسته باشد به برادران، معاذالله، نان قرض داده و فی المثل از صدا و سیمای حکومتی، نستجیر بالله، جانبداری کرده باشد، خیر، ابداً!؛ زیرا فدوی حد و حدود خودش را می شناسد و می داند که امور صدا و سیما، مانند سایر مسائل لشکری و کشوری، به حضرت آقا(ضپ) مربوط است، و لاغیر! همچنین می داند که در آسمان ولائی ایران سابق، حتا مگس مکتبی هم، بی اذن معظم له نمی پرد و، افزون بر همهء اینها، فدوی منتظرالظهور اساساً بیضهء لازم برای دخالت در آن را نیز در اختیار ندارد و بر این پایه، اگر چیزی می گوید، صرفاً از سرِ دلسوزی ست.

عشق ناشناختهء جوانان پس از انقلاب

شکوه میرزادگی

جوانان امروز ایران اگر چه چون جوان های دوران قبل از انقلاب شناخت درستی از تاریخ و فرهنگ خود ندارند اما به مراتب بیش از آن ها می دانند که برای زیستنی بهتر و متمدن تر باید به فرهنگ ایرانیِ شاد، زیبا و خردمدار خودشان که با جهان پیشرفته خوانایی بیشتری دارد، بچسبند. زیرا جوانان امروز هم زخم یک حکومت مذهبی را بر جان دارند، و هم سال هاست که سنگینی فرهنگ واپسگرایی را بر دوش می کشند که زندگی آن ها را روز به روز بیشتر به زشتی و تلخی و اندوه و انزوا می کشاند.

 استقبال از یک شاهزاده جمهوری‌خواه

حمید فرخنده

در پی سخنان اخیر شاهزاده رضا پهلوی که اعلام داشت شخصا نظام جمهوری را بر یک نظام موروثی ترجیح می‌دهد، برخی از جمهوری ‌خواهان به جای استقبال از این سخنان جدید او که به خودی خود مهم است، به نیت ‌خوانی پرداختند یا آن را تاکتیکی ارزیابی کردند. این واکنش عجولانه و عجیب این بخش از جمهوری ‌خواهان درحالی صورت می‌گیرد که اولا کسی نمی‌تواند در ذهن و مغز دیگران وارد شود و از نیت واقعی افراد باخبر شود، ثانیا و مهم‌تر اینکه اگر در زندگی فردی نیت‌خوانی جایی و نقشی داشته باشد، اصولا در سیاست و عرصه عمومی از این راه نمی‌توان رقیب را تحلیل و نقد کرد.

يک بام و دو هوای نوروزی

شهرام صداقت

به استناد عکس ها و ویدئوهایی که موجود است در سال های گذشته تعداد گردشگرانی که در سال تحویل و ایام نوروز به دیدن  محوطه های تاریخی و فرهنگی رفته اند بسیار بیشتر از اماکن مذهبی بوده است. به طوری که تعداد افرادی که به دیدن فرضا تخت جمشید یا پاسارگاد و یا بیستون و تاق بستان  و دیگر اماکن تاریخی یا طبیعی رفته اند بیش از مجموع همهء افرادی بوده که به اماکن مذهبی، حتی مشهد و قم رفته اند. اما نوروز امسال اماکن فرهنگی و تاریخی فارس به بهانه کرونا ممنوع، و اماکن مذهبی آزاد بود! شاهچراغ در تحویل سال نه تنها تعطیل نبود بلکه با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی می شد!

«همکاری ایران و چین» و دستور خدا در سوره ممتحنه!

داریوش معمار

لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شهر شیراز گفته است: «روابط ایران با کشور چین مبتنی بر دستورات خداوند در سوره ممتحنه است.» حائری شیرازی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس نیز روزگاری در خصوص تشکیل خانه‌های عفاف گفته بود: «این کار پایه و اساس دینی دارد.»

پیامی به آقای خامنه ای و هممیهنانم

رضا پهلوی

آقای خامنه‌ای! شما به پیروی از سَلَف جنایتکارتان، یک‌تنه، زنان ایران را از حقوق‌ بدیهی‌شان محروم کرده‌اید. شما یک‌تنه دستور توقیف و سانسور رسانه‌ها و اینترنت و سینما و موسیقی و هنر ایران را صادر کرده‌اید. شما یک‌تنه تصمیم گرفتید که ایرانیان از واکسن کرونا محروم باشند. شما با ادعای استقلال، اما از ترسِ از دست دادن حکومت پوشالی‌تان، رابطه ایران را با تمام کشورهای آزاد و دموکراتیک جهان قطع کردید و اینک برای ادامه چپاول ثروت ایران، قصد دارید کشور را بدون اطلاع مردم به بیگانه واگذار کنید. شما نه تنها مستقل نیستید که یکی از وابسته‌ترین و خیانتکارترین حاکمان تاریخ ایرانید.

آخرین قهوه با آقای روحانی

محسن رنانی

آنچه در ادامه می‌آید حرف‌های صمیمانه من با آقای روحانی در عالم خیال است. تصور کردم برای صرف قهوه خداحافظیِ دولت دوازدهم، همراه با عدهٔ دیگری به کاخ سعدآباد دعوت شده‌ام. از تک‌تک افراد درخواست شد که ارزیابی‌شان را دربارهٔ عملکرد هشت‌‌سالهٔ دولت آقای روحانی بیان کنند؛ وقتی نوبت به من رسید گفتم «من می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و نه دربارهٔ آنچه در گذشته رخ داده است بلکه درباره آنچه هم‌اکنون در حال رخ‌دادن است و اگر آقای روحانی در این چندماه باقیمانده کاری نکند، برای کشور بسیار خسارت‌بار خواهد بود سخن بگویم».

اين «نه!» صدای نیم درصدی های سال انقلاب است!

انور میرستاری

در یک گردهمایی، گفتم که به عنوان یک جمهوری خواه لائیک به دنبال وحدت و یکپارچگی همهء نیروهای جمهوری خواه، دموکرات و سرنگونی خواه هستم و گفتم که از من نخواهید با یک نیروی غیر دموکراتیک و فرد سالار سلطنت طلب همکاری کنم. بعضی از دوستان از این سخن من رنجیده شدند. اما از آن روز تا به امروز حادثه بزرگی رخ داده است که می تواند در آینده ایران تاثیر بزرگی داشته باشد.

شیوهء چینیِ مشارکتِ استراتژیک!

علی رسولی

بر اساس آنچه حامیان مشارکت راهبردی ایران و چین در رسانه‌های رسمی اعلام کرده‌اند، این تصور در میان مقام‌های جمهوری اسلامی وجود دارد که چین و بعدتر روسیه در صدد تشکیل یک قطب جهانی در مقابل آمریکا هستند و ایران می‌تواند با حضور در این قطب جدید خود را در برابر فشارهای آمریکا مصون سازد. اما تاکنون هیچ نشانه‌ای از عزم چین و روسیه برای رویارویی مستقیم با آمریکا و آغاز یک جنگ سرد دیگر وجود ندارد... در چین همچنان در بر روی پاشنه منافع می‌گردد و قرار نیست سیاست صبوری و پرهیز از تنش کنار گذاشته شود.

سند «همکاری» یا باج‌ دهی برای حفظ نظام

م. روغنی

پیام این سند را در گزاره مشهور “حفظ نظام اوجب واجبات است” باید جستجو کرد. جمهوری دینی برهبری خامنه‌ای در بحران‌های گوناگونی به سر می‌برد که نتیجه چهل و دو سال حکومت دینی و سی و یک سال ولایت فقیهی شخص خامنه‌ای است. گرانی، تحریم، فساد، سرکوب خشن، تبعیض‌های جنسیتی و دینی، انزوای جهانی، تنش افزایی و دشمن سازی از ویژه گی‌های این نظام است. به جرآت می‌توان گفت که مشروعیت و حقانیت این نظام در پایین ترین سطح قرار دارد و نارضایتی‌های داخلی حالتی همگانی و انفجاری به خود گرفته است که می‌تواند رژیم را با چالش‌های داخلی بی‌پیشینه‌ای روبرو سازد.

ایران بر لبهء پرتگاه مرگبار

داریوش بی نیاز

ما دقیقاً نمی‌دانیم که چین، آمریکا و روسیه دقیقاً به چه راهبردی در برابر ایران رسیده‌اند و برای خود چه وضعیتی را برای رژیم آخوندی در نظر گرفته‌اند؛ ولی می‌توان تصور کرد که برای میان‌ مدت، ایران را در همین وضعیت فعلیِ  «مات‌شده» نگه داشته و این «شیر پیرِ بی‌یال و دندان» را برای دوره‌ای روی پا نگه دارند. با توجه به این شرایط، شوربختانه باید گفت که شرایط پس از توافق آینده، نه تنها بهتر نخواهد شد بلکه آسیب‌های جدی‌ای به ایران وارد خواهد آمد که جبران آنها بسیار بسیار دشوار خواهد بود. این که آیا در ایران حوادث پیش ‌بینی ‌ناپذیری، مانند خیزش اجتماعی یا کودتا، رخ دهد که جلوی فاجعه‌های آینده را بگیرد هیچ کس نمی‌داند.

فرهنگ پایداری: انقلاب بهمن تاکنون

گزارش راديو زمانه

از انقلاب بهمن به این سو مردم ایران اعم از روشنفکران، زنان، دگرباشان جنسی، کارمندان و کارگران جلوه‌هایی از پایداری در برابر حکومت دینی را به نمایش گذاشته‌اند. فرهنگ پایداری ریشه‌دار است... همانطور که سرآغاز بسیاری از تحولات بعد از انقلاب را باید در سال‌های قبل از انقلاب جست، تحولات در پیش روی در قرن پانزدهم بی‌تردید در ادامه همین تلاش‌های کنونی اتفاق خواهد افتاد و چنین است که هموار نیروهایی در کارند که آزادی را از ما سلب کنند و همزمان نیروهای درونی یک ملت بیدار تحولاتی را رقم می‌زنند که به استحکام فرهنگ پایداری می‌انجامد و مانع از سرکوب‌ آزادی‌های مدنی نسل‌های بعدی می‌شود.

پیش بینی الاهه بقراط در ارتباط با آینده اعتراضات

گزارش ناصر اعتمادی - رادیو بین المللی فرانسه

الاهه بقراط: "آنچه من پیش بینی می‌کنم این است که جویبارهای اعتراض عمومی به جمهوری اسلامی بیش از پیش به یکدیگر خواهند پیوست و همسو خواهند شد و این همسویی نمایندگانی را برای جلب حمایت بین المللی به وجود خواهد آورد. سرکوب جمهوری اسلامی نمی‌تواند این روند اجتناب ناپذیر را که شرط عبور از نظام مذهبی حاکم و گذار به یک نظام دموکراتیک و سکولار است مهار کند."

شورش فراموش‌شده: اسلامشهر، فروردین ۷۴

مهتاب دیوسالار

امروز با گذشت بیش از دو دهه بسیاری از آنچه در اسلامشهر رخ داد اطلاعی ندارند. آن روزها از اینترنت و تلفن همراه و نیز از تلویزیون ‌های ماهواره‌‌ای خبری نبود. چند خبر مختصر در رسانه‌‌های دولتی و نشریات داخل ایران منتشر شد و همچنین گزارش هایی در نشریات خارج از ایران و چند سازمان حقوق بشری. در مورد جزئیات وقایع فروردین ۷۴ در اسلامشهر گویا تنها در بولتن‌های محرمانه حکومت خبرهایی درج شده است. مقامات جمهوری اسلامی وقایع تلخ اسلامشهر را با سکوت برگزار کردند و در ده ها جلد خاطرات‌شان هم به جزییات آن اشاره نکردند. اما فروردین ۷۴ در اسلامشهر چه گذشت؟

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

  برنامهء يکشنبهء پیش رو 

  22 فروردين 1400- 11 آوریل 2021 

  9 صبح کالیفرنیا - 6 عصر اروپای مرکزی 

8.5   شب تهران 

فايل تصويری        فايل صوتی

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

  موضوع: 

    مشروطه ای نوين برای ايران (2) 

سخنران:

رامین پرهام

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH