تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 13 تا يکشنبه 15 فروردين 1400 - 2 تا 4 آوريل 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

سيزده به در، جشن ممنوعه در حکومت اسلامی، بر شما فرخنده باد!

خانواده های شهدا چرا خفه خون گرفته اند

يادداشت سایت مشروطه

سکوت امروز یعنی همراهی با حکومت! امروز دیگر از «رای من کجاست» به «کشور من کجاست» رسیده ایم! براستی دقیقا کجا هستید؟ وقتی در دی ماه نود و شش جوانان خوزستان را به خاک و خون کشیدند، شما خانواده های سهمیه و رانت کجا بودید؟ وقتی در آبان ماه نود و هشت وحوش خامنه ای و اوباش بسیجی مردم پابرهنه را در نیزارهای خوزستان به قتل رساندند، شما کجا بودید؟

«همکاری ایران و چین» و دستور خدا در سوره ممتحنه!

داریوش معمار

لطف‌الله دژکام نماینده ولی‌فقیه در استان فارس و امام‌جمعه شهر شیراز گفته است: «روابط ایران با کشور چین مبتنی بر دستورات خداوند در سوره ممتحنه است.» حائری شیرازی نماینده سابق ولی‌فقیه در استان فارس نیز روزگاری در خصوص تشکیل خانه‌های عفاف گفته بود: «این کار پایه و اساس دینی دارد.» این‌گونه اظهارنظرها روشنگر این است که پایه و اساس فکری شخصیت‌های سیاسی و مذهبی برای تحلیل و توجیه مسائلی که پشتیبان منافع ایشان است ... با وام گرفتن از آنچه ایشان دستور الهی می‌دانند، مشترک است.

مظلوم‌ نمایی همزمان با سلطه‌جویی

مجید محمدی

روایتی که همیشه در سخنان و مواضع مقامات و بوق‌های تبلیغاتی رژيم اسلامی ایران شنیده می‌شود این است که غربیان استعمارگر، وحشی و سلطه‌ جویند و اسلامگرایان شیعه در قدرت در ایران، مظلوم تاریخ. سلطه‌ جویی نیز به غربیان اختصاص دارد و نه چین و روسیه و دیگر همپیمانان رژيم اسلامی ایران، مثل کوبا و ونزوئلا و سوریه و کره شمالی، و قربانی بودن نیز به نحو ذاتی به مقامات رژيم اسلامی ایران و همپیمانان ‌شان تعلق دارد. این روایت تا چه اندازه واقعیت دارد؟ این گونه نگاه تا چه حد با تاریخ کشورها و رفتار آنها تایید یا رد می‌شود؟ تاثیر عملی آن چیست؟

پیمان بیست و پنج سالهء حکومت اسلامی با چین

جبهه ملی ایران – سامان ششم

پس از توافق پنهانی بخشیدن حقوق مالکیت ایران در دریای کاسپین به اقمار روسیه، امروز شاهد امضای پیمان پنهانکارانه دیگری بر ضد منافع و استقلال ملی ایران هستیم. شرایط پیمان راهبردی 25 ساله با چین می تواند ایران را تبدیل به یک مستعمره برای چین نماید، ولی هرگز امنیت و دوام حکومت اسلامی را تضمین نخواهد کرد. توافقنامه‌ای که هرگز برای آگاهی ملت ایران منتشر نشده و حتی متن نهایی آن را در نشست علنی مجلس دستچین شده و فرمایشی و مطیع خودشان هم مطرح نشده است. اگر این مجلس بدون آگاهی مردم بطور پنهانی این پیمان را تصویب کند، نشانهء خیانت بزرگ ملی غیرقابل جبران و غیرقابل بخشش خواهد بود.

قرارداد 25 ساله با چین؛ باید عزای عمومی اعلام شود

عبدالستار دوشوکی

شنبه 7 فروردین 1400 معاده ترکمانچای گونه ای که مفاد آن سرّی اعلام شده و مردم از جزئیات آن بی خبرند بین جمهوری اسلامی و چین امضا شد. سال گذشته خبرگزاری ایسنا گزارش داده بود که اژدهای چین وارد "مجموعه کاخ گلستان" می شود. اهمیت این امر از آنجاست که قرارداد ترکمانچای 1206 (شانزده سال بعد از عهدنامه ننگین گلستان در سال 1192) امضا شد. و اینگونه است که تاریخ تلخ و سیاه قراردادهای استعماری قاجار در حال تکرار است.

 استقبال از یک شاهزاده جمهوری‌خواه

حمید فرخنده

در پی سخنان اخیر شاهزاده رضا پهلوی که اعلام داشت شخصا نظام جمهوری را بر یک نظام موروثی ترجیح می‌دهد، برخی از جمهوری ‌خواهان به جای استقبال از این سخنان جدید او که به خودی خود مهم است، به نیت ‌خوانی پرداختند یا آن را تاکتیکی ارزیابی کردند. این واکنش عجولانه و عجیب این بخش از جمهوری ‌خواهان درحالی صورت می‌گیرد که اولا کسی نمی‌تواند در ذهن و مغز دیگران وارد شود و از نیت واقعی افراد باخبر شود، ثانیا و مهم‌تر اینکه اگر در زندگی فردی نیت‌خوانی جایی و نقشی داشته باشد، اصولا در سیاست و عرصه عمومی از این راه نمی‌توان رقیب را تحلیل و نقد کرد.

دوازده پرسش‌ اساسی برای طالبان

ملک ستیز - پژوهش‌گر امور بین‌الملل

آتش‌بس می‌تواند توجیه ‌پذیری و تفسیرهای گوناگون برای بازیگران جنگ و صلح خلق کند. به گونهء‌ نمونه آتش‌بس می‌تواند جنگ شما را بی‌هدف‌تر جلوه دهد، یا می‌تواند اراده‌ شما را به آرمان‌های تان کُندتر به نمایش گذارد و یا می‌تواند اهمیت شما را در تعاملات کلان سیاسی کاهش دهد. از سویی‌ هم اگر شما با جنگ می‌توانید بهتر سخن گویید آتش‌بس برای شما معنایی ندارد. برای این‌که طالبان بتوانند به آتش‌بس توافق کنند، باید به دوازده پرسش مهم و اساسی پاسخ دهند.

من از پرنسیپ‌های فکری و سیاسی خودم صحبت می‌کنم

مصاحبه کیهان لندن با شاهزاده رضا پهلوی

به عنوان یک دموکرات، باور به مقام موروثی و گزینش ژنتیک ندارم. در عرصه عمومی ‌این تبعیض مسلّم را رد می‌کنم. میراث، موضوعی مربوط به زندگی شخصی و روابط فامیلی است، نه امور دولتی و حکومتی…  برداشت من از این فریاد‌ها (رضاشاه روحت شاد) اهداف و خدمات پدر بزرگم، یعنی مدرنیته و عظمت ایران است. ما باید به‌روز شویم. امروز این امر بدون مشارکت همگانی ممکن نیست امروز کمپین «نه به جمهوری اسلامی» نه تنها بسیار اهمیت دارد بلکه همزمان می‌بایست جامعهء سیاسی و مردم ایران دربارهء محتوای آینده به بحث و گفتگو بپردازند تا بدانند وقتی به مرژيم اسلامی «نه» می‌گویند قرار است به کدام جایگزین «آری» بگویند.

وضع کنونی، چشم‌اندازها و راه‌کارها

احتمال ماندگاری رژيم و مواجههء‌ چپ انقلابی با آن

جلیل شکری

از چین به ترکمنچین!

حمیدرضا رحیمی

فدوی نمی داند که برادران مظلوم و بیگناه ما، چه هیزم تری به ضد انقلاب و زنادقه فروخته اند که دم بساعت تحت الحنک ایشان را می گیرند و خون به دل نازک شان می کنند؟ بفرمایید که بزرگواران خلافِ کدام گفتار، باور و نظر خود، عمل و اقدام فرموده اند؟ ایشان آیا به چند زبان زنده و مردهء دنیا باید اعلام کنند که اگر علاقه ای به ایران سابق دارند، محض خاطر دین حنیف است و اینکه باید در راه اسلام عزیز، هزینه شود؟.. اگر گوش تان سنگین است، حضرات آیات عظام و حجج اسلام، ضاعف الله اموالهم اجمعین، چه گناهی دارند؟ خب بروید دکتر!.. آخر این چه گرد و خاکی ست که ضدانقلاب بابت معانقه و اختلاط  ما با برادران مؤمن و معتقد چینی، و از آن میان، فخر الاسلام و زبدة المحققین العظام حضرت آیت الله "وانگ یی" براه انداخته است؟ چه مرگتان است؟

پادکست های سکولار دموکرات های ايران

آقای عباس عبدی اصلاح طلب چه می گويد؟

پخش اول، از تلويزیون ايران فردا

پنجشنبه ها - 2.5 بعداز ظهر کالیفرنیا

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

يک بام و دو هوای نوروزی

شهرام صداقت

به استناد عکس ها و ویدئوهایی که موجود است در سال های گذشته تعداد گردشگرانی که در سال تحویل و ایام نوروز به دیدن  محوطه های تاریخی و فرهنگی رفته اند بسیار بیشتر از اماکن مذهبی بوده است. به طوری که تعداد افرادی که به دیدن فرضا تخت جمشید یا پاسارگاد و یا بیستون و تاق بستان  و دیگر اماکن تاریخی یا طبیعی رفته اند بیش از مجموع همهء افرادی بوده که به اماکن مذهبی، حتی مشهد و قم رفته اند. اما نوروز امسال اماکن فرهنگی و تاریخی فارس به بهانه کرونا ممنوع، و اماکن مذهبی آزاد بود! شاهچراغ در تحویل سال نه تنها تعطیل نبود بلکه با شیرینی و شربت از مردم پذیرایی می شد!

وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟

مطلب وارده

از دوست مسنی پرسیدم: به نظر تو این وضعیت نابهنجار ایران از کجا شروع شد؟

گفت: از این جا شروع شد که خودمان کسی را انتخاب کردیم و دنبال او انقلاب کردیم که در قرن بیستم هرگز به پارک نرفته بود، تاتر و سینما و استخر و تفریح نرفته بود، بانک نرفته بود، رستوران نرفته بود، ورزش نکرده بود، به اداره و بیمه و شهرداری و دارائی مراجعه نکرده بود، مالیات نداده بود، عوارض نداده بود، دبستان نرفته بود، در هیچ کنکوری شرکت نکرده بود، هیچ حرفه ای بلد نبود، هرگز برای کسب روزی کار نکرده بود، از دست کسی دستمزد نگرفته بود، قبض آب و برق ندیده و پرداخت نکرده بود، اصلا نمی دانست که تولید برق هزینه دارد، آبرسانی هزینه دارد. سربازی نرفته بود، دوچرخه سواری بلد نبود. گواهینامه رانندگی نداشت. برای اولین بار سوار هواپیما شد و به پاریس رفت و برای اخرین بار سوار هواپیما شد و به ایران آمد. و با تمام اینها به تشکیل جامعه ای فکر میکرد که همان 1400 سال پیش هم یک جامعه غیر متمدن بود!֎

https://www.instagram.com/tv/CNIHvUCqCPI/چرا جنبش زنان «ساختار» را هدف قرار نمی‌دهد؟

حسین باقرزاده

چرا جنبش زنان در مبارزات خود عمدتا از هدف گیری ساختار ازدواج در ایران اجتناب ‏کرده و بر روی عوارض آن تمرکز کرده است؟ کافی است به حجم وسیع نظرات، بیانیه‌ها و گفتارها و ‏نوشتارهای چند روز اخیر به مناسبت روز جهانی زن توجه کرد و دید که گرچه به درستی بر تبعیضات ‏جنسیتی، خشونت علیه زنان و نابرابری حقوقی آنان در تقریبا کلیه شئون زندگی، درون و بیرون ازدواج، ‏انگشت گذاشته شده ولی توجهی به ریشه نابرابری‌های حقوقی در داخل ازدواج نشده است. این مسئله ممکن ‏است دلایل متعددی داشته باشد ولی...

نوروز بیش از هر مذهبی با ما راه آمده است!

شکوه میرزادگی

بر اساس گفته‌های تاریخی، و به ویژه با توجه به سنگ نوشته هایی که از دوران‌های مختلف تاریخ به جای مانده است، می‌دانیم که نوروز هزاران سال با ایرانیان راه آمده است.

 

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 مهستان جنبش سکولار دموکراسی ایران

برنامهء يکشنبهء پیش رو

15 فروردين 1400- 4 آوریل 2021

فايل تصويری در زمان پخش زنده

آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

  موضوع: 

   پيمان 25 ساله برای بردگی ملت ايران 

  و پايان استقلال 

سخنران:

مهندس کورش زعیم

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH