تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 1  تا يکشنبه 3 اسفند 1399 - 19 تا 21 فوريه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

کوتاه، گويا، محض اطلاع - برگرفته از توئیتر:

چند مفهوم اسلامی

حمیدرضا رحیمی

* فدوی در این جستار، برخی مفاهیم را کپسول وار توضیح می دهد.

1) نمونه ای برای دفع فاسد به افسد: یا حجت ابن حسن / رزشه ظام را بکن!

2) نوعی هم طنز داریم که نویسنده ندارد و خود بخود نوشته می شود: آیت الله فاکر!

3) برخی شعارها هم در عمل به ضد خود تبدیل می شوند؛ مثال: «یک اختلاس کم بشه، مشکل ما حل میشه!» ملاحظه می کنید که ملت ورجاوند، با اصل «اختلاس» مشکلی ندارد بلکه به میزان آن اعتراض دارد!

رسانه‌ به مثابه امتداد انسان

(دربارهء مارشال مک لوهان، بمناسبت روز جهانی راديو)

استیون وست

«مارشال مک لوهان» باور داشت که رسانه‌های الکترونیکی نظام عصبی ما را بسط خواهند داد و در اثر آن ارتباطات به چنان سطحی خواهد رسید که عاقبت «دهکده‌ای جهانی» شکل خواهد گرفت. از نظر او، عصر نوشتار تجربه‌ء عظیمی بود و در این عصر نوع بشر بسط و توسعه‌ای سودمند یافت. اما در طول تاریخ بشر و نسل‌های آتی، زبان مکتوب دیگر هرگز مانند چند هزار سال اخیر اهمیت نخواهد یافت. مک ‌لوهان نمی‌دانست که «دهکدهء جهانی جدید» چیز خوبی خواهد بود یا خیر. اما هدف او قضاوت اخلاقی دربارهی آن نبود بلکه میخواست مردم را وادار کند تا به تأثیرات این شکل جدید از رسانه بر زندگی و روان شان فکر کنند.

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

نقش «جداسازی» در تحولات تاريخی

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

تقابل با لیبرالیسم سیاسی و انقلابی که نافرجام متولد شد

علی افشاری

انقلاب یک روش سیاسی است که در بسیج اجتماعی برای دگرگونی سیاسی شگرد‌ها و قابلیت‌های خاصی را در نظر می گیرد؛ وقوع آن نیازمند شرایط اجتماعی مناسب و از همه مهم‌تر وجود بن‌بست بین وضع موجود و وضع مطلوب است. انقلاب و کنش انقلابی ارزش ذاتی ندارد و، بر خلاف باور انقلاب هراسان، خروجی محتوم آن منفی نیست... انقلاب در شرایطی که بروز آن بایستگی دارد و می تواند توان سیاسی و اجتماعی محصور در نهادها و ساختارهای معیوب و ناکارآمد را رها سازد، امر مفید و دوران ‌سازی است.

 

نادری که «نادر» ماند

از سايت مشروطه

در 29 بهمن 1378 نادر نادرپور (متولد 16خرداد 1308 در تهران) در شهر لس‌آنجلس درگذشت. او در میان شاعران شعر نو به لحاظ فهم سیاسی یک استثنا بود. وقتی خطر انقلاب اسلامی را حس کرد، همانند «مهشید امیر شاهی» با زبانی تند و تیز ویرانی ایران امروز را پیش بینی کرد. او در مجموعهء «صبح دروغین» موضع آشتی ناپذیر خود را در برابر انقلاب اسلامی و‌ خمینی روشن کرد. عمیق ترین شعر او در مجموعهء «صبح دروغین»، «خون و خاکستر» نام دارد. در خون و خاکستر زندگی پناهندگی و فرار بزرگ از جهنم حکومت اسلامی و نگهبان قدسی اش خمینی را به تصویر می کشد.

 هدف اصلی اپوزيسيون خارج چه بايد باشد؟
سام قندچی

اگر اپوزیسیون افغانستان و عراق پیش از سقوط طالبان و صدام به «موضوعی» که در این نوشتار مورد بحث قرار گرفته بود توجه داشتند، آن کشورها همچنان با رژیم هایی که در قانون اساسی خودشان، «اسلامی» تعریف شده اند روبرو نبودند، اکنون هم خوابی که اصلاح طلبان اسلامی، که حالا خود را تحولخواه می نامند، برای بعد از سقوط رژیم کنونی در ایران دیده اند همانگونه است! اگر در زمان انقلاب اسلامی دکتر ابراهیم یزدی ها با آمریکا در تماس بود تا رژیمِ اسلامیِ مورد پسند خود را به غرب بقبولانند، امروز نیز اصلاح طلبان اسلامی ایران با آمریکا و اروپا برای هدف مشابهی در تماس مدوام هستند.

«گذار»، «عبور» یا «سرنگونی»؟

(در رابطه با بیانیهء چهارده نفر در ایران)

م. پروین

دو بیانیهء چهارده نفر از افراد درون مرز در برخورد به خامنه ای و رژیم اسلامی واکنش های متفاوتی را در برون مرز ایجاد کرده است. صرفنظر از میزان آشنائی افراد و گروه ها با افکار و کردار امضا کنندگان بیانه ها، و اینکه تا چه حدی این شناخت معیار قضاوت ها بوده است، آنچه نقطهء مشترک اکثر این ارزیابی هاست این است که بیشتر بر اساس همان راه و روش چند ده ساله ای که برون مرزیان در پیش داشته اند انجام گرفته است.

محاکمهء بی دلیل پنجاه سال پيش؟

پرويز رئوفی

چرا آدم هایی مثل آقای محمود تجلی مهر از بزرگداشت ماجرای سیاهکل ناراحتند؟ به چه چیزی معترضند؟ چرا بلد نیستند به نقد منصفانه و منطقی این ماجرا (که بهمراه آنانی که خود را به آن منتسب می کنند جای نقد فراوان دارند) بپردازند؟ چرا فکر می کنند برای نقد نظریهء کسی باید از تحقیر او آغاز کرد؟ آقای تجلی مهر راست و دروغ را سر هم می کند. می گوید: "دارند برای ما عاشورای جدیدی درست می کنند". نقل این ماجرا چه شباهتی به عاشورا دارد؟

پنجاهمین سالگرد «حماسه سیاهکل» یا عاشورای فداییان

محمود تجلی‌مهر

این که جوانانی در سال‌های 1340 به جای این که در دانشگاه و جامعه به دنبال پیشرفت کار و درس و آینده خود و موفقیت ‏شخصی باشند به دخالت در مسائل اجتماعی و سیاسی می‌پردازند، امری است شایسته و گرامی. این که جوانانی با هدف و ‏قصدی نیکو به کارهای نابخردانه دست می‌زنند، بدون دانش و اندیشه به جنایت نیز می‌پردازند و بهانه‌ای به ساواک و ‏حکومت دیکتاتوری می‌دهند تا اختناق را گسترش دهد، امری است شایسته نقد بی‌رحمانه و صریح.

پیوند به آلبوم عکس های انقلاب 57

باز نمی‌خواهمت، بهمن خونین سرشت!

فریدون احمدی

آیا این سرنوشت و سرانجام، محتوم و غیر قابل اجتناب بود؟ نه! این انقلاب “نالازم” بود. اگر هر شرط از مجموعه شرایط ‏داخلی و بین المللی و هرحلقه از زنجیره رویدادها چنین به هم گره نمی‌خورد شاید اوضاع به گونه‌ای دیگر رقم می‌خورد... من آن انقلاب را خودکشی جمعی ما ایرانیان، بسان نهنگ‌هایی که گروهی خود را به ساحل می‌‏افکنند، می‌دانم. شک نیست که تقصیرها به یکسان تقسیم نمی‌شوند. هر که بامش بیش برفش بیشتر. نظام گذشته، رژیم شاه، ‏بیشترین نقش و خطا را در وقوع انقلاب اسلامی داشت. اما نمی‌توانیم و شایسته نیست در پشت خطاهای رژیم گذشته، خود و ‏خطاهای خودمان را پنهان کنیم.

با زدن ارتجاع مشروعه

توی دهن دولت مشروطه آغاز شد

الاهه بقراط

می‌توان رد این تراژدی تاریخی را تا روزی دنبال کرد که مشروعه‌‌ توی دهن دولت مشروطه زد و هم‌زمان سقوط و انحطاط ملت آغاز شد؛ انحطاطی که نه با یک فرد بلکه تنها با شبکه‌ای فراگیر از نیروهای ملی و دموکراسی خواه می‌تواند تودهنی ارتجاعی خمینی را به نظامی که وی بنیان گذاشت برگرداند و راه خود را از بهمن 57 به‌سوی آینده ادامه دهد.

قطعنامهء مجلس آمریکا در حمایت از ايرانبان

برای جمهوری دموکرات، سکولار و غیرهسته‌ای

اعضای جمهوری خواه و دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا در نامه‌ای به جو بایدن از ارائه قطعنامه‌ای با حمایت 113 نماینده از هر دو حزب در صحن این مجلس خبر دادند که هدف از آن حمایت از خواست مردم ایران برای رسیدن به«جمهوری ایرانی دموکراتیک، سکولار و غیرهسته‌ای» و محکومیت «نقض حقوق بشر و حمایت از تروریسم دولتی» از سوی جمهوری اسلامی است.

 پیوند به سایت انگلیسی جنبش

فرزندان خود را که نمی توانند متون

فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

3 اسفند 1399- 21 فوریهء 2021

  موضوع: 

بازنگری ايرانیان نسبت به امريکا

سخنران:

مرتضی انواری

مدير نشست:

بهروز قاسمی (نارمکی)

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH