تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 13  تا 16 بهمن 1399 - 1 تا 4 فوريه 2021

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود    سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

توجه: پيوند به سايت «جنبش» بزبان انگلیسی: http://iransecularism.com

فرزندان خود را که نمی توانند متون فارسی را بخوانند با اين سايت آشنا کنيد.

کوتاه، گويا، محض اطلاع - برگرفته از توئیتر:

رفتار شناسی سیاسی ایرانیان
اَلن عصٌاره

اگر مایلید نسبت خود را با نهاد سیاست بدانید، ببینید در کدام يک از دسته هائی که شرح می دهم می گنجید.

اطاعت از رهبری

حمیدرضا رحیمی

اینکه ضد انقلاب و معاندین شایع کرده اند که فاصلهء مردم و مقام معظم رهبری روز بروز و بلکه لحظه به لحظه عمیق وعمیق تر شده است و می شود، بیگمان سخن نادرستی ست... نمونهء اگر خواسته باشید، فراخوان اعلیحضرت العظما خامنه ای، دامت تخریباته، پیرامون تشویق مردم به فرزند آوری ست که آن نیز بموجب سند منگوله دار زیر، شدیداً مورد استقبال مردم همیشه در صف قرار گرفته است: 

* خبرگزاری رویترز طی گزارشی از علاقه خانواده‌های ایرانی به خرید عروسک به جای فرزندآوری به علت فشار اقتصادی که داشتن فرزند در پی دارد، خبر داد.

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 15

از اعتراض تا پيروزی

آرشيوپادکست ها- دوره اول / دوره های دوم وسوم

بهشت روی زمين

احمد اهتمام

- ما از گذشته های دور آمده ايم

و می خواهیم شما را از دارائی های خود برخوردار کنیم

فقط از ما پیروی کنید

همه چیز  را کامل و دست نخورده از زاویه دید ما بنگرید

این همه ثروت را می بينيد

چه فرقی می کند که در سفرهء شما باشد

يا در جیب ما؟

رویکرد دولت بایدن در قبال ایران

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در نخستین کنفرانس خبری دولت جدید آمریکا اعلام کرد که آقای بایدن رویکردش در مقابل ایران «دیپلماسی» است و آن‌ها به دنبال تمدید محدودیت‌های هسته‌ای و بررسی سایر مواردی هستند که «نگران‌کننده» خوانده شد. او اظهار امیدواری کرد که ایران عمل به تعهدات برجامی خود را از سر بگیرد تا بتوان روندی سازنده را در پیش گرفت. سخنگوی کاخ سفید، موضوع ایران را از محورهای مورد بحث بایدن با رهبران سایر کشورهای جهان و متحدان و شرکای آمریکا دانست. پیش‌تر و در جلسه استماع کنگره، آنتونی بلینکن، گزینه پیشنهادی برای تصدی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفته بود در صورتی که ایران به تعهدات برجامی خود عمل کند، آمریکا هم به تعهدات خود عمل خواهد کرد: «ما به همراه متحدان و شرکای خود بار دیگر در یک صف قرار خواهیم گرفت و از آن به عنوان مستمسکی برای دستیابی به توافقی طولانی‌تر و مستحکم‌تر استفاده خواهیم کرد.» بلینکن گفته که دولت بایدن به دنبال توافق جدیدی است که «فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده و برنامه موشکی ایران» را نیز دربربگیرد. این در حالی است که جواد ظریف، وزیر خارجه ایران ضمن استقبال از بازگشت آمریکا به برجام و رفع تحریم‌ها گفته است که ایران در مورد نقش منطقه‌ای و قدرت دفاعی‌اش با آمریکا مذاکره نمی‌کند

همهء ابزار‌های خشن معترضان در دوران پهلوی

بهنام قلی‌پور

حامیان رژيم اسلامی در سال‌های اخیر همواره از اعتراض‌های خیابانی به شدت انتقاد کرده و با تکرار اینکه «معترضان دست به تخریب اموال عمومی می‌زنند»، از سرکوب آن‌ها حمایت می‌کنند. آنها اما دربارهء خشونت‌های «انقلابیون» در دورهء پهلوی سکوت می‌کنند و حداکثر به «مقابله با حاکم جائر» ارجاع می‌دهند. در یک تحقیق منتشر شده در سال 1394 از برگزاری «اعتصاب در شهر‌های مختلف ایران به منظور زمین‌گیر کردن سیستم در دوران پهلوی دفاع شده و از آن به عنوان ابزاری کارآمد نام برده شده است..»

در دفاع از جامعه و جامعه ‌شناسی

فرزانه امجدی

تعریف ماهیت و نقش عمومی علم جامعه‌ شناسی، از آغاز تکوین این علم تاکنون، همواره امری مناقشه ‌برانگیز و مورد بحث بوده است... «خودآگاهی» جامعه‌ شناسی، چه به عنوان علمی دانشگاهی، چه به عنوان بینشی خاص در تحلیل مسائل اجتماعی و سیاسی روز، و چه در مقام یک گفتمان مجزا در میان سایر علوم انسانی و تجربی، تقریباً همیشه و در همه ‌جا یک معضل بوده که بحث‌های زیادی را به دنبال خود آورده است: فقط جمعیت یعنی مجموعه‌ای از افراد یا جامعه با شأن و حیثیت خودش؟ مسئله این است.

حکومت ایران در پی حفظ نظام است نه احیای برجام

گفتگوی «يورو نيوز» با جمشید برزگر

اینکه با این همه مساله و اختلاف، حتی بتوان گمان کرد که کسی می‌پذیرد برای برگشت آمریکا به برجام نیازی به مذاکره نیست، تنها از کسانی برمی‌آید که با موشک هواپیما را سرنگون می‌کنند، بعد می‌گویند نقص فنی بوده. بنزین را گران می‌کنند و بعد می‌گویند صبح جمعه از آن باخبر شده‌اند، یا به سربازی سیلی می‌زنند و بعد به کل انکار می‌کنند. حکومتی که بر دروغگویی و پنهان‌کاری استوار شده، و خودش را در قبال دروغ‌هایی که می‌گوید پاسخگو و مسئول نمی‌انگارد، البته بسیار حرف‌های دیگر هم خواهد زد.

مبنای روابط رژيم اسلامی با طالبان و القاعده:

«دشمن دشمن من، دوست من است!»

گزارش کيهان لندن

اخيراً هیأت طالبان به سرپرستی ملا عبدالغنی برادر معاون سیاسی و رئیس دفتر طالبان در قطر به دعوت رسمی رژيم اسلامی به تهران سفر کرده است. علی شمخانی در دیدار ملا عبدالغنی برادر گفته است: «راهبرد ایالات متحده تدوام جنگ و خونریزی میان طیف‌های مختلف افغانستانی است». و وزارت خزانه‌‌داری آمریکا در گزارشی اعلام کرده که شبکه القاعده در پوشش حفاظتی طالبان قوی‌تر شده و القاعده و طالبان برای ایجاد شبکه‌ای مشترک از نیروهای شبه‌نظامی همکاری می‌‌کنند.

بررسی عمومی مسئلهء «انتگراسیون»

محمدرضا نیکفر

این مطلب بخش نخست مقاله‌ء‌ «تعلق داشتن / تعلق نداشتن» است که در دو قسمت به مسئله‌ء کیفیت جامعیتِ جامعه، که با عنوان «انتگراسیون» مشخص می‌شود، می‌پردازد. در این بخش گام‌به‌گام با بار معنایی مفهوم انتگراسیون آشنا می‌شویم، سپس به تاریخ مسئله می‌پردازیم و درمی‌نگریم افق فکری هر مرحله از عصر جدید برای امکان‌یابی انتگراسیون چه بوده است. جامعیتِ جامعه نه امری مکانیکی، نه جمع بودنِ افرادی در جایی، نه برخورداری از هر نوع نظم و ساختاری و نه کلاً یک وضعیت متحقق، بلکه یک امکان است که باید دید تا چه حد دست‌یابی به آن موفقیت‌آمیز بوده است. مقاله شاخص‌هایی برای این موفقیت به دست می‌دهد.

اسلام، سکولاریسم و تکثر در خاورمیانه

گفت‌وگو با احمد صدری

ایران در این چهل سال یک دانشگاه بوده است. منتهی دانشگاهی با شهریه‌ای سرسام آور! در این چهل سال یک تجربهء مهم تاریخی در ایران رخ داده. غرب هم شبیه همین تجربه‌ها را داشته و اتفاقاً تحمل و تسامح مذهبی و در نهایت سکولاریسم در آنجا هم نه یک پدیدهء خلق الساعهء فلاسفه بلکه ثمرهء تجربه‌های تلخ و طولانی تاریخی بوده است. علیرغم همهء سختی و مرارت ها، در این چهل سال مردم ایران درس های مهمی آموخته‌اند. اگر بخواهیم همهء این درس ها را در یک کلمه خلاصه کنیم واژه‌ای بهتر از سکولاریسم را نمی‌توانیم انتخاب کنیم. چرا امروز روشنفکران از سکولاریسم سخن می‌گویند؟ مگر این حرف تازه‌ای در غرب است؟ چرا چهل سال پیش کسی سنگ سکولاریسم را به سینه نمی‌زد؟

ارتباطِ «رهنمودهای رهبری» با موضوع غربالگری جنین

حسین باستانی

«کلیه قوانین مرتبط با تنظم خانواده از جمله قانون تنظیم خانواده... و همچنین کلیه قوانین، ضوابط و دستورالعمل های مرتبط با تنظیم خانواده رایگان دولتی، عقیم سازی رایگان و موارد مشوق کاهش فرزندآوری... نسخ می شوند... هرگونه تسهیل جلوگیری از بارداری ممنوع است.» جملات فوق، بخش هایی از طرح موسوم به "جمعیت و تعالی خانواده" هستند که -با چراغ خاموش- در مجلس ایران در حال تبدیل به قانون است.

از مبارزه با غرب زدگی تا چین زدگی

هادی زمانی

توسعهء اقتصادی و سیاسی ایران الگویی می طلبد که با مختصات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سیاسی ایران و خواست آزادی های سیاسی و اجتماعی سازگار باشد. الگوی توسعه اقتصادی اقتداگرای چین قابل تعمیم به ایران نیست. این الگو تنها اقتدارگرایی را در ایران تشدید و باز تولید خواهد کرد، بدون آنکه رشد اقتصادی چشمگیری برای اقتصاد کشور به ارمغان آورد.

اصول کار اين سایت 

 ◊ جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول سايت

پیوند به سایت انگلیسی جنبش

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

12 بهمن 1399- 31 ژانویهء 2021

  موضوع: 

گره همبستگی ملی

 خواست های سياسی و فرهنگی ما  

 (ديدگاه جبههء متحد بلوچستان ايران)

فايل تصويری       فایل صوتی

  

سخنران:

عزيز داديار نویسنده بلوچ

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  ◊ مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  ◊ حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  ◊ نشريهء «گيتی مداری» حزب

  ◊ خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ◊ ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  ◊ پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  ◊ سايت سکولاريسم نو

  ◊ شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  ◊ «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  ◊ پيمان نامهء عصر نو

  ◊ بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ◊ ويدئوهای آموزشی

  ◊ مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH