تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

7 دی 1399- 27 دسامبر 2020

  موضوع: 

کارکرد بستر فرهنگی (2)

فايل تصویری   فایل صوتی

سخنران:

شهرام آرين

مدير نشست:

بیژن آتشين جان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 8 تا پنجشنبه 7 دی 1399 - 28 تا 31 دسامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

توجه: از اول ماه ژانويه 2021 سايت انگلیسی زبان جنبش آغاز بکار می کند.

آينده نگری در رژيم اسلامی!

حزب سکولار دموکرات ایرانیان و آینده نگری

«در حاشیهء پادکست دورهء سوم - شمارهء 10»
سام قندچی

در ادامهء پادکست هایِ آموزشِ از راه دور، روز گذشته حزب سکولار دموکرات ایرانیان، ویدیویی در این باره منتشر کرد که چرا این حزب خود را حزبی آینده نگر می خواند؟ شک نیست که آینده نگریِ مدرن عرصه های مختلف دارد، اما پاسخ سؤالِ مطرح شده، که به درستی مورد بحث قرار گرفت اینکه این حزب به وقایع، پیش از وقوع، واکنش نشان می دهد، آنچه که در حقیقت معنای واقعیِ آینده نگر بودن هر فرد یا تشکیلات است!

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 10

آینده نگری چیست؟

آرشيوپادکست ها- دوره اول - دوره های دوم وسوم

«ما آدم‌های دائماً موقتی»

کیوان مسعودی

رمان «موقتی»، اولين نوشتهء «هیلاری لایکتر»، داستان یک زن جوان بدون نام است و 23 کار موقتی؛ از مانکنی در ویترین فروشگاه گرفته تا کار روی عرشه کشتی دزدان دریایی. 23 کار موقتی و 18 دوست پسر موقتی: آینه‌ای رو به سرمایه‌داری متأخر. اين رمان کتابی است به موقع نوشته شده، در بزنگاه زمانه‌ای که در آن نفس می‌کشیم؛ رمانی با عنوان «موقتی» برای آدم‌هایی که کار و زندگی‌شان موقتی شده است.

مرغ يک پا

حمیدرضا رحیمی

العربیه: «رهبر ایران برای مذاکره با آمریکا چراغ سبز نشان داد».
فدوی: یعنی چه؟ مگر داریم؟ فدوی تقریباً تردید ندارد که خاج پرستان، استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، از طریق اجنه، مقام معظم رهبری دامت تخریباته را چیز خور کرده اند. زیرا تا آنجا که فدوی منتظرالظهور می داند، معظم له اهل این بی ناموسی ها نیست. بله، بمصداق شعار ولائیِ "ما اهل کوفه نیستیم که علی(ع) تنها بماند"! اگر حتا اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ضاعف الله پُرستاته، هم رضایت بدهد فدوی زیر بار نمی رود.

از شعار «اعدام باید گردد» تا هشتگ «اعدام نکنید»

مریم فومنی

به‌رغم لغو یا توقف صدور و اجرای حکم اعدام در بسیاری از کشورهای جهان، ایران همچنان جزو بیست کشوری است که به صورت مرتب اعدام می‌کند و سال‌هاست که پس از چین، بالاترین رتبه‌ی اعدام در جهان را دارد. در ایران، گستره‌ی جرائمی که ارتکاب آن‌ها یا متهم شدن به ارتکاب آن‌ها می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد، طیفی چنان گسترده را تشکل می دهد که اگر شهروند حکومت اسلامی ایران هستیم و هنوز اعدام نشده‌ایم، جزو خوش‌شانس‌ها بوده‌ایم.

مریم میرزاخانی: طرد کلیشه های جنسیتی در پرتو علم

نیره توحیدی

اگر مریم زن نبود، نوع پوشش او مورد بحث ومناقشه نظری و سیاسی قرار نمی‌گرفت و چاپ عکس‌هایش در کنار خبر موفقیت‌های علمی جهانی‌اش به دلیل این که موهای سرش (با وجود کوتاه بودن) پوشیده نیست، به معضلی برای رسانه های تحت کنترل “رژيم اسلامی” ایران تبدیل نمی‌گشت. و روزنامه‌ها مجبور به دستکاری روی چهره و موهای او در عکس‌هایش نمی‌‌شدند. یا انتشار عکس‌هایش در کنار خبر شوک آور مرگ نابهنگامش که بالاخره اغلب بدون دستکاری چاپ گردید، موجب اعتراض عده‌ای که هنوز برایشان روسری زن مهم­تر از مغز، نبوغ و مقام علمی اوست، نمی‌گردید.

محکومیت اسلامگرایان در دادگاه

و انحراف روشنفکران اسلام خواه ایرانی

جلال ایجادی

دادگاه داوری و محاکمه اسلامگرایان مربوط به کشتار روزنامه نگاران شارلی ابدو، یهودیان و سایر شهروندان فرانسوی در ژانویه سال 2015، پس از چهاره ماه پایان یافت. بدنبال ترور 17 نفر، که توسط دو برادر «سعید و شریف کواشی» با ملیت فرانسوی و از خانواده ای الجزایری تبار و نفر سوم «امدی کولیبالی» با ملیت فرانسوی و از خانواده ای از کشور مالی، صورت گرفت، تعداد 14 متهم از پنج سال پیش دستگیر و زندانی شده بودند، و این بار در دادگاه پاریس مورد محاکمه قطعی قرار گرفتند... دادگاه نشان داد که این مجموعه با ایدئولوژی جهادگرایانه اسلامی قصد ضربه زدن به جامعه و شهروندان فرانسه را داشتند.

واپسین روزهای ترامپ و مسئلۀ ایران!

احمد زیدآبادی

در آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید، تنش بین ایران و آمریکا بالا گرفته است. مقام‌های دولت ترامپ از اینکه رژيم اسلامی بخواهد در سالگرد ترور قاسم سلیمانی به اهداف نظامی یا دیپلماتیک آمریکا در عراق حمله کند، اظهار نگرانی می‌کنند. در مقابل، رژيم اسلامی نیز از اینکه ترامپ بخواهد در روزهای پایانی ریاست جمهوریش علیه ایران یا نیروهای نیابتی آن در عراق دست به “ماجراجویی” زند بیمناک به نظر می‌رسند.

معامله در معامله:

نیاز بایدن به یک توافق جدید برای احیای برجام

گزارش کيهان لندن

به نظر می‌رسد اصرار غرب برای مذاکرات موشکی و منطقه‌ای چون مستقیم با منافع فردی و گروهی فرماندهان سپاه پاسداران مرتبط است مذاکره برای یک توافق جدید را از درون رژيم اسلامی با مشکل روبرو کند: مشکلی که حتی می‌تواند منجر به رویارویی درون نظام شود. چه بسا بر همین اساس است که خامنه‌ای در سخنرانی اخیر خود با سوء استفاده از «ملت ایران» بر «حفظ اتحاد ملّی» و همصدایی که درواقع رو به نیروهای داخل نظام است، تأکید کرد وگرنه مردم و «ملت ایران» که نقشی در این درگیری‌ها و تصمیم‌گیری‌ها ندارند!

چرا برخی ‌ها نمی‌توانند دل از رژيم اسلامی بر کنند؟

ابوالفضل محققی

بخش عمدهء چپ ایرانی، با تعریفی که از خود کرده، قادر و حاضر به نشستن با جریان ‌هایی نیست که نزدیکی به غرب و به آمریکا برای‌ شان تابو شمرده نمی‌شود و، برعکسِ آن‌ها، هر نزدیکی به غرب را به ‌معنای سرسپردگی نمی‌دانند! دیدی که هرگز قادر نخواهد شد به هیچ کدام از نیرو‌های اپوزیسیون نزدیک شود. چرا که نه می‌تواند چیزی به آن‌ها بدهد و نه آن‌ها را در حدی می‌داند که چیزی از آن‌ها بگیرد! نگاهی که فصل‌کننده است نه وصل‌کننده.

پيرامون آمریکا ستیزی چپ ایران
سام قندچی

بسیاری از نیروهای چپِ اروپایی، و چین بعد از عادی سازی روابط با آمریکا در زمان مائو، نه تنها آمریکا ستیز نبوده اند، بلکه آمریکا را متحد خود می دانستند و در واقع کمونیست های ویتنام، که شاید طولانی ترین جنگ را با آمریکا در تاریخ خود داشته اند، اکنون چند دهه است که نه تنها روابط خوبی با آمریکا دارند، و بسیاری از آمریکایی ها برای زندگی در دوران بازنشستگی به آن کشور میروند، بلکه دولت ویتنام که همان رژیم کمونیستی است، آمریکا را متحد خود در مقاومت در برابر ادعاهای ارضی چین، محسوب می کند.

طرح رئیس جمهور نظامی و مسئلهء جانشینی

گفت‌وگو با مصطفی تاجزاده

من با آن مخالفی که با خشونت مخالف است، احساس نزدیکی بیشتری می‌کنم تا آن تندروی موافق ‏جمهوری‌اسلامی که معتقد به سرکوب شدید و خشونت‌آمیز مخالفان است، زیرا مسیری که او طی ‏می‌کند در پایان، ایران را به خاک و خون و آتش می‌کشد.‏ [اما] کاملا مشخص است که طرف ‏مقابل ما یک حزب سیاسی نیست، بلکه جریانی نظامی و ‏اطلاعاتی است که تا ‏حرف می‌زنیم، می‌گوید «بگذارید 1400 برسد، ببینید کجا می‌اندازیمتان!» آنان از ‏هم اکنون عکس آقای ظریف و آقای ‏روحانی را با لباس زندان منتشر می‌کنند، چون ثقل ‏سیاست‌ورزی آن‌ها، در قوه‌قضاییه و دادگاه و زندان است.

درباره‌ء وضعیت کنونی

اَلَن بَدیو

ترجمه و مقدمه از شیدان وثیق

از نظر بَدیو، اوضاع مبارزاتی کنونی در جهان زیر سلطه‌ی ایدئولوژیِ جنبش‌گرایی یا «جنبشیسم» قرار دارند؛ با این پیامد محتوم که‌: «تمام جنبشیسمِ جهانی، در سرانجامِ خود، تنها به حفظ و تقویت قدرت‌هایِ حاکم منتهی شده است و یا تغییراتی را باعت گردیده که صرفاً صوری و سطحی بوده‌اند و به وضعیتی بَد تر از آن چه که علیه‌ آن قیام شده انجامیده‌‌ اند».

معرفی کتاب «تجربهء مدرنیته»

قربان عباسی

تلاش «مارشال برمن» در کتاب «تحربهء مدرن» این است که به تجدید حیات مدرنیسم پویا دست بزند. او می‌خواهد مدرنیسم، از طریق قوائی احیاگر و حیاتبخش، به سر چشمه ‌های خود بازگردد. او خواهان احیای میل ما به زیستن بر اساس ارزش ‌های روشن و استوار است. او خواهان رجوع به نخستین مدرنیست هاست؛ خواهان نگریستن به گذشته برای دورخیزی مجدد به سوی آینده.

 

 

 

 

**