تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 5 تا يکشنبه 7 دی 1399 - 25 تا 27 دسامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

جشن های آغاز زمستان، يلدا، هانوکا و کریستمس بر همگان خجسته باد

توجه: از اول ماه ژانويه 2021 سايت انگلیسی زبان جنبش آغاز بکار می کند.

شب هراس

فرخ احسانی

در چهار راه فضول

حرف های درگوشی

همه از شب بوهاست

و بفرموده

قرار است

پستوی خانه ها را ببویند

و به حریر دست ها رحم‌ نکنند..

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 10

آینده نگری چیست؟

آرشيو پادکست ها - دوره اول - دوره های دوم و سوم

مرغ يک پا

حمیدرضا رحیمی

العربیه: «رهبر ایران برای مذاکره با آمریکا چراغ سبز نشان داد».
فدوی: یعنی چه؟ مگر داریم؟ فدوی تقریباً تردید ندارد که خاج پرستان، استکبار جهانی و صهیونیزم بین الملل، لعنة الله علیهم اجمعین، از طریق اجنه، مقام معظم رهبری دامت تخریباته را چیز خور کرده اند. زیرا تا آنجا که فدوی منتظرالظهور می داند، معظم له اهل این بی ناموسی ها نیست. بله، بمصداق شعار ولائیِ "ما اهل کوفه نیستیم که علی(ع) تنها بماند"! اگر حتا اعلیحضرت العظما سید علی(ع) خامنه ای، ضاعف الله پُرستاته، هم رضایت بدهد فدوی زیر بار نمی رود.

از شعار «اعدام باید گردد» تا هشتگ «اعدام نکنید»

مریم فومنی

به‌رغم لغو یا توقف صدور و اجرای حکم اعدام در بسیاری از کشورهای جهان، ایران همچنان جزو بیست کشوری است که به صورت مرتب اعدام می‌کند و سال‌هاست که پس از چین، بالاترین رتبه‌ی اعدام در جهان را دارد. در ایران، گستره‌ی جرائمی که ارتکاب آن‌ها یا متهم شدن به ارتکاب آن‌ها می‌تواند مجازات اعدام را در پی داشته باشد، طیفی چنان گسترده را تشکل می دهد که اگر شهروند حکومت اسلامی ایران هستیم و هنوز اعدام نشده‌ایم، جزو خوش‌شانس‌ها بوده‌ایم.

مریم میرزاخانی: طرد کلیشه های جنسیتی در پرتو علم

نیره توحیدی

اگر مریم زن نبود، نوع پوشش او مورد بحث ومناقشه نظری و سیاسی قرار نمی‌گرفت و چاپ عکس‌هایش در کنار خبر موفقیت‌های علمی جهانی‌اش به دلیل این که موهای سرش (با وجود کوتاه بودن) پوشیده نیست، به معضلی برای رسانه های تحت کنترل “رژيم اسلامی” ایران تبدیل نمی‌گشت. و روزنامه‌ها مجبور به دستکاری روی چهره و موهای او در عکس‌هایش نمی‌‌شدند. یا انتشار عکس‌هایش در کنار خبر شوک آور مرگ نابهنگامش که بالاخره اغلب بدون دستکاری چاپ گردید، موجب اعتراض عده‌ای که هنوز برایشان روسری زن مهم­تر از مغز، نبوغ و مقام علمی اوست، نمی‌گردید.

حکایت سعدی و خیالات اتمیِ رژیم!

محمد هادی

سعدی در باب چهارم کتاب گلستان اش، که «در فوائد خاموشي» نام دارد، در حکايت يازدهم می نويسد: «منجمي بخانه درآمد. يکي مرد بيگانه را ديد با زن او بهم نشسته. دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب برخاست. صاحبدلي که برين واقف بود گفت: تو بر اوج فلک چه داني چيست / که نداني که در سرايت کيست؟» حال حکایت فعلی رژیم آخوندهاست که از سویی در پی دستیابی به بمب اتم و موشک های قاره پیما و خیال فرستادن اولین سفینه اسلامی به فضا و دیگر توهماتی از این قبیل هستند در حالیکه، از سوی ديگر، در اوج ضعف و غفلت در روز روشن مسئول پروژهء اتمی رژیم شان را به درک واصل می کنند.

دلیل سکوت محتاطانهء دانشگاهیان ترکیه

کایا گنچ

دانشگاهیان تُرک برای باقی ماندن در دانشگاه‌ها مجبور به نوعی همدستیِ ایدئولوژیک شده‌اند. از زمانی که سرکوب آزادی‌های مدنی در سال 2017 پس از کودتا شروع شد، دانشگاهیان احساس کرده‌اند که باید طوطی‌وار حرف‌های دولت را تکرار کنند و همکاران شان را لو دهند، و حتی برای به زندان انداختن آنها فعالیت کنند، صرفاً برای این که شغل خود را حفظ کنند. اما مرزهایی وجود دارد که حتی مطیع ‌ترین دانشگاهیان هم آنها را زیر پا نخواهند گذاشت.

پيرامون آمریکا ستیزی چپ ایران
سام قندچی

بسیاری از نیروهای چپِ اروپایی، و چین بعد از عادی سازی روابط با آمریکا در زمان مائو، نه تنها آمریکا ستیز نبوده اند، بلکه آمریکا را متحد خود می دانستند و در واقع کمونیست های ویتنام، که شاید طولانی ترین جنگ را با آمریکا در تاریخ خود داشته اند، اکنون چند دهه است که نه تنها روابط خوبی با آمریکا دارند، و بسیاری از آمریکایی ها برای زندگی در دوران بازنشستگی به آن کشور میروند، بلکه دولت ویتنام که همان رژیم کمونیستی است، آمریکا را متحد خود در مقاومت در برابر ادعاهای ارضی چین، محسوب می کند.

چرا برخی ‌ها نمی‌توانند دل از رژيم اسلامی بر کنند؟

ابوالفضل محققی

بخش عمدهء چپ ایرانی، با تعریفی که از خود کرده، قادر و حاضر به نشستن با جریان ‌هایی نیست که نزدیکی به غرب و به آمریکا برای‌ شان تابو شمرده نمی‌شود و، برعکسِ آن‌ها، هر نزدیکی به غرب را به ‌معنای سرسپردگی نمی‌دانند! دیدی که هرگز قادر نخواهد شد به هیچ کدام از نیرو‌های اپوزیسیون نزدیک شود. چرا که نه می‌تواند چیزی به آن‌ها بدهد و نه آن‌ها را در حدی می‌داند که چیزی از آن‌ها بگیرد! نگاهی که فصل‌کننده است نه وصل‌کننده.

طرح رئیس جمهور نظامی و مسئلهء جانشینی

گفت‌وگو با مصطفی تاجزاده

من با آن مخالفی که با خشونت مخالف است، احساس نزدیکی بیشتری می‌کنم تا آن تندروی موافق ‏جمهوری‌اسلامی که معتقد به سرکوب شدید و خشونت‌آمیز مخالفان است، زیرا مسیری که او طی ‏می‌کند در پایان، ایران را به خاک و خون و آتش می‌کشد.‏ [اما] کاملا مشخص است که طرف ‏مقابل ما یک حزب سیاسی نیست، بلکه جریانی نظامی و ‏اطلاعاتی است که تا ‏حرف می‌زنیم، می‌گوید «بگذارید 1400 برسد، ببینید کجا می‌اندازیمتان!» آنان از ‏هم اکنون عکس آقای ظریف و آقای ‏روحانی را با لباس زندان منتشر می‌کنند، چون ثقل ‏سیاست‌ورزی آن‌ها، در قوه‌قضاییه و دادگاه و زندان است.

درباره‌ء وضعیت کنونی

اَلَن بَدیو

ترجمه و مقدمه از شیدان وثیق

از نظر بَدیو، اوضاع مبارزاتی کنونی در جهان زیر سلطه‌ی ایدئولوژیِ جنبش‌گرایی یا «جنبشیسم» قرار دارند؛ با این پیامد محتوم که‌: «تمام جنبشیسمِ جهانی، در سرانجامِ خود، تنها به حفظ و تقویت قدرت‌هایِ حاکم منتهی شده است و یا تغییراتی را باعت گردیده که صرفاً صوری و سطحی بوده‌اند و به وضعیتی بَد تر از آن چه که علیه‌ آن قیام شده انجامیده‌‌ اند».

معرفی کتاب «تجربهء مدرنیته»

قربان عباسی

تلاش «مارشال برمن» در کتاب «تحربهء مدرن» این است که به تجدید حیات مدرنیسم پویا دست بزند. او می‌خواهد مدرنیسم، از طریق قوائی احیاگر و حیاتبخش، به سر چشمه ‌های خود بازگردد. او خواهان احیای میل ما به زیستن بر اساس ارزش ‌های روشن و استوار است. او خواهان رجوع به نخستین مدرنیست هاست؛ خواهان نگریستن به گذشته برای دورخیزی مجدد به سوی آینده.

ترور کارشناسان اتمی، سیاست جنگ و صلح رژیم

جلال ایجادی

رژیم کنونی ایران هرگز در پی صلح نبوده است و رهبران رژیم مانند خامنه ای و سران سپاه خواهان جهاد و ماجراجوئی هستند و رژیم تمام سیاست اتمی و موشک های بالیستیکی خود را متوجه وجود اسرائیل کرده است. از ابتدا تا امروز حکومت اسلامی در پی تحریک در منطقه بوده است و ثروت های مردم ما را در مداخلهء نظامی در سوریه و یمن و عراق و لبنان نابود کرده است. همراه این جنگ طلبی و بحران سازی، رژیم همیشه تبلیغ کرده در ایران امنیت برقرار است. حال آنکه رژیم روز به روز امنیت عمومی ایران را به خطر انداخته است.

«حس نسبت» و رابطهء آن با «توسعه»

محسن رنانی

عقلانیت، علم،‌ فلسفه، و مهم‌تر از همه، سنت گفت‌وگو و نقد، کارکرد اصلی‌شان تصحیح «حس نسبتِ»» جوامع است. روشنفکران، مهم‌ترین درمانگران بیماری حس نسبت در جوامع هستند. عصر روشنگری در اروپا کار اصلی‌اش اصلاح حس نسبت معیوبی بود که طی هفتصد سال تسلط کلیسا، در اروپا شکل گرفته بود. اصولاً تفاوت عصر مدرن و اعصار ماقبل آن همین است که در عصر مدرن، راه برای اصلاح مستمر «حس نسبت»باز می‌شود. اینکه ماکس وبر می‌گوید کار مدرنیته افسون‌زدایی است، معنی افسون‌زدایی همین اصلاح «حس نسبت» است.

اهمّیتِ زمان در پیشرفتِ ایران

محمود سریع‌القلم

عادتِ به درآمدِ حاصل از نفت و گاز به زودی با مشکلِ کاهش تقاضای جهانی برای سوخت‌های فسیلی رو به رو خواهد شد. بهداشت، آموزش، محیط زیست، مسکن، نهاد خانواده، آرامش درونی، راستگویی، صداقت، جلوگیری از فرسایش آب، خاک و جنگل، امنیت ملی، احترام بین‌المللی، مهاجرت صفر، مقبولیت و وفاداری به کشور و فرهنگ، همه عمدتاً تابع امکانات، درآمد، مازاد و رشد اقتصادی است. زمان و سرعتِ تحولات علیه ماست. هیچ کشوری بدون بین‌المللی شدن اندیشه و عملکرد نخبگان سیاسی آن نتوانسته است پیشرفت کند.

کوشش برای به عقب کشاندن جامعه

و ماهيت اصلی مخالفت با آن

سام قندچی

خروج میلیون ها نفر از ایران که نمی خواهند به شکلی که حکومت اسلامی می طلبد زندگی کنند نه بخاطر نبودن کار يا مسائل قوميتی بلکه بخاطر آن است که نمی خواهند تحمیل بازگشت به قرون وسطی را بپذیرند. به عبارت دیگر، "جدائی طلبان اصلی» ایرانیان مقیم خارج اند که طلب شان جدائی از اين رژيم است و نه از ايران. آنها کسانی هستند که سال هاست بخاطر مخالفت شان با رژیم ایران از امکانات دنیای گلوبال استفاده کرده و جدا شده اند.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

7 دی 1399- 27 دسامبر 2020

  موضوع: 

کارکرد بستر فرهنگی (2)

سخنران:

شهرام آرين

مدير نشست:

بیژن آتشين جان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

  منتشر شد:

  تحقیق تازهء حميد شوکت 

  زندگی سیاسی خلیل ملکی 

Forough Book 

Jahnstraße 24 - 50676 Köln

Telefon: 0221/9235707

E-Mail: info@forough-book.com

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

 

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH