تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 24 تا پنجشنبه 27 آذر 1399 - 14 تا 17 دسامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

حکایت سعدی و خیالات اتمیِ رژیم!

محمد هادی

سعدی در باب چهارم کتاب گلستان اش، که «در فوائد خاموشي» نام دارد، در حکايت يازدهم می نويسد: «منجمي بخانه درآمد. يکي مرد بيگانه را ديد با زن او بهم نشسته. دشنام و سقط گفت و فتنه و آشوب برخاست. صاحبدلي که برين واقف بود گفت: تو بر اوج فلک چه داني چيست / که نداني که در سرايت کيست؟» حال حکایت فعلی رژیم آخوندهاست که از سویی در پی دستیابی به بمب اتم و موشک های قاره پیما و خیال فرستادن اولین سفینه اسلامی به فضا و دیگر توهماتی از این قبیل هستند در حالیکه، از سوی ديگر، در اوج ضعف و غفلت در روز روشن مسئول پروژهء اتمی رژیم شان را به درک واصل می کنند.

رد ادعای رژيم اسلامی دربارهء واکسن کرونا
ناصر ریاحی رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو

با وجود ادعاهای رئیس دولت و همچنین رئیس بانک مرکزی مبنی بر مسدود بودن راه‌های انتقال پول واکسن‌های کُرونا به دلیل تحریم، ناصر ریاحی، رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو می‌گوید: «امروز نیازهای دارویی کشور را حتی از شرکت‌های داروسازی آمریکایی و اروپایی وارد می‌کنیم و در همهء این معاملات هم ارز منتقل می‌شود!»

پرسش نامربوط

حمیدرضا رحیمی

* رادیو فردا: شهروندان آلمان در زندان ایران؛ جمهوری اسلامی از آلمان چه می‌خواهد؟

* فدوی: آخر این چه پرسش نامربوطی ست؟ نخست، و برای دستگرمی، عرض می کند که ما اصولاً بی گروگانگیری، بالا رفتن از دیوار، حمله و تخریب، سفارتها، امورمان پیش نمی رود. دیگر اینکه، ما که مانند شما اهل پارتی بازی نیستیم؛ یعنی، خودی و غریبه سرمان نمی شود. آخراین درست است که ما اتباع خودمان را زندان کنیم، ولی شهروندان انگلیس، آمریکا و … را حبس نکنیم؟ اصلاً جواب مردم را چه بدهیم؟ این از شمارهء یک. و اما در باب این پرسش که " جمهوری اسلامی از آلمان چه می‌خواهد؟" عرض میکند که ما در این مورد نیز برعکس شما هستیم؛ یعنی، نخست کار می کنیم و بعد فکر می کنیم!.  مراد فدوی آن است که فی المثل، وقتی که شهروندان آلمان را حبس کردیم، مورد مصرف اش، بعون الله، بعدها پیدا میشود!؛ آخر این هم کاری داشت که مزاحم شدید، برادر رادیو  فردا!؟

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 8

از باور تا نهاد

آرشيو پادکست ها - فصل اول

فصل دوم و سوم

دلیل سکوت محتاطانهء دانشگاهیان ترکیه

کایا گنچ

دانشگاهیان تُرک برای باقی ماندن در دانشگاه‌ها مجبور به نوعی همدستیِ ایدئولوژیک شده‌اند. از زمانی که سرکوب آزادی‌های مدنی در سال 2017 پس از کودتا شروع شد، دانشگاهیان احساس کرده‌اند که باید طوطی‌وار حرف‌های دولت را تکرار کنند و همکاران شان را لو دهند، و حتی برای به زندان انداختن آنها فعالیت کنند، صرفاً برای این که شغل خود را حفظ کنند. اما مرزهایی وجود دارد که حتی مطیع ‌ترین دانشگاهیان هم آنها را زیر پا نخواهند گذاشت.

کتاب ‌سوزان: تاریخ حمله به دانش

بررسی کتاب جديد ریچارد آوِندِن
نوشتهء تیموتی دابلیو ریبک

در کتابِ تاریخ جذاب و جدیدِ ریچارد آوندن، کتاب‌سوزان،  سه مورد شرم‌آور بیش از بقیه توجه خواننده را به خود جلب می‌کند: نخستینِ آن‌ها سوزاندن کتابخانه‌ء بزرگ اسکندریه است، دومی سوزاندن کتابخانه‌ء کنگره‌ء ایالات متحده توسط بریتانیایی‌ها در سال 1814 است. حریق سوم که مسلماً از همه بیشتر معروف است: کتاب‌سوزان نازی‌ها است که در پی تکیه زدن هیتلر بر اریکه‌ی قدرت رخ داد.

رهایش و دشمنان اش

چالش‌های پیشاروی امر رهایی

شیدان وثیق

 «رهایی» یا «رهایش» نام و نشان مبارزه‌ای است که امروزه باید در پیش‌گیریم. این مفهوم را ما به جای مقولهء «چپ» که دیگر ناشناس و تُهی از ‌معنا شده است به کار می‌بَریم. امر رهایی اما تنها یک آرمان، آرزو و هدف برای آینده‌ای نامعلوم نیست بلکه پیکاری است که از هم اکنون و در هر جا باید انجام پذیرد. رهایش، چون نظریه و عمل، در نفی سوسیالیسم‌های تا کنونی، شکل زندگی و گونه فعالیتِ دیگری را پی می‌گیرد.

سرگردان بین راه رشد غیرسرمایه داری

و ملی گرایی مصدقی!
سام قندچی

بی خود نیست که این «چپ اصلاح طلب»، سال هاست از خاتمی تا کروبی تا روحانی، به دنبال ملایِ اصلاح طلبِ تازه ای می گردد و امروز نیز از یکسو به پاسدارهایی که می خواهند مقام ریاست جمهوری را بعد از روحانی قبضه کنند، چشمک می زنند، و از آنها بعنوان متحدین خود برای مقابله با "تجزیه طلبان" در بلوچستان سخن می گویند و، از سوی دیگر، دوباره، پیدا کردن ملای اصلاح طلب تازه ای را آرزو می کنند، و شاید بزودی از مهدی کروبی تازه ای برای اردیبهشت سال آينده حمایت کنند.

«اتحاد جمهوری‌خواهان» و حمایت از تروریسم اسلامی؟

سايت «مشروطه»

بعد از پاکسازی تروریستِ هسته‌ای، محسن فخری‌زاده، و همانطور که انتظار می‌رفت، دیری نپایید که گروه و عده‌ای که خود را «جمهوری ‌خواه» معرفی می‌کنند، بعد از ساعاتی سرگیجه و حمله‌ی عصبی به میدان آمدند و موضع‌گیری‌هایی مشابه با موضع‌گیری‌های پس از پاکسازی قاسم سلیمانی، تروریست بین‌المللی را به معرض نمایش گذاشتند.

کوشش برای به عقب کشاندن جامعه

و ماهيت اصلی مخالفت با آن

سام قندچی

خروج میلیون ها نفر از ایران که نمی خواهند به شکلی که حکومت اسلامی می طلبد زندگی کنند نه بخاطر نبودن کار يا مسائل قوميتی بلکه بخاطر آن است که نمی خواهند تحمیل بازگشت به قرون وسطی را بپذیرند. به عبارت دیگر، "جدائی طلبان اصلی» ایرانیان مقیم خارج اند که طلب شان جدائی از اين رژيم است و نه از ايران. آنها کسانی هستند که سال هاست بخاطر مخالفت شان با رژیم ایران از امکانات دنیای گلوبال استفاده کرده و جدا شده اند.

استقبال از کتاب تئوريسين نازيسم در ايران!

علی‌محمد اسکندری‌جو ‏

حیرت آور است: در سال هائی که کتاب و کتابخوانی در سرزمین ما به ‏احتضار افتاده، کتاب «الهیات سیاسیِ» کارل اشمیت در تیراژ ده هزار جلدی منتشر می‌شود و ‏دریغ از نقد و تذکر خبرگان در اين مورد که آثار تئوریسین نازیسم آلمانی، آن هم با چنین تیراژی، در ایران ‏به چه کار می آید؟.. شگفتا! استقبال هولناک از الهیات سیاسی کارل اشمیت در ایران نشان می‌دهد که آنچه ما تا کنون ‏به آن نیاندیشیده ایم، اين آلمانی قبلا به آن اندیشیده است.

پیروزی تلخ دموکرات های امريکا

سرژ حلیمی

برگردان شهباز نخعی

معرفی نخستین گزینه های آقای جوزف بایدن برای سمت های کلیدی دولت خود (سیاست خارجی، امور مالی، محیط زیست) می تواند موجب یأس کسانی شود که به انجام تغییرات ژرف در واشنگتن امید داشتند. این در حالی است که حتی سیاستی معتدل هم به سد حزب جمهوری خواهی برخورد می کند که چنان که انتظار می رفت شکست فاحش نخورده است.

شبحی که در ایران در گشت و گذار است

دکتر رامین احمدی

مشکل میراث انقلاب پنجاه و هفا تنها مستولی شدن خمینی و آخوندها بر حیات سیاسی و اقتصادی کشور نیست بلکه تاثیری ست که بر درک جمعی روشنفکران ما از انقلاب و رهبری آن گذاشته است. در این حافظهء آسیب دیده و پریشان جمعی تصویری از یک انقلاب فرسایشی حاکم است. انقلابی که در آن ماه ها مردم روزانه به خیابان می آیند و قدم به قدم هیات حاکمه را به عقب نشینی وادار می کنند. رهبر انقلاب نیز یک چهره کریزماتیک در خارج است که همه پشت سرش جمع شده اند و یا گوش به فرمان اش نشسته اند. اما...

جام زهر اکبر!

اکبر کرمی

جنبش جوانان پهناورترین، اصلاحی ‌ترین و، همهنگام، رادیکال ‌ترین جنبش مطالبهء محور ایران امروز است؛ در این پویش، جوانان و نوجوانان اخلاق‌های جنسی و هنجارهای ارتباطی/ زیستی اسلام‌گراها و سنت‌گراها، یعنی محوری‌ترین هنجارهای هژمونیک اسلام سیاسی و جریان‌های سنتی را به چالش گرفته اند و در یک مقاومت مدنی پی‌گیر، موثر و همه ‌جانبه، حقوق اجتماعی خود را می‌خواهند. این جنبش هرچند گاهی با جنبش‌های دیگر، از جمله جنبش‌های سیاسی، زنان، کارگران، دانشجویان، و حتا جنبش‌های دینی و قومی، هم‌پوشانی و هم‌سویی آشکار دارد، اما با هیچ یک یگانه و هم‌داستان نیست.

تأثیرپذيری حوزه‌ء «ایران‌شناسی» خارج کشور

از پروژه‌ء دولتیِ رژيم اسلامی

گفتگو با: محمد مهدی خرمی

بگذارید با مثالی شروع کنیم: ماجرای کشتار زندانیان سیاسی در تابستان شصت و هفت را همه به‌ خاطر دارند. در آن تابستان خمینی فتوایی صادر کرد که به ‌موجب آن زندانیان سیاسی‌ای که همچنان «بر سر موضع» بودند باید در اسرع وقت اعدام می‌شدند. در تاریخ معاصر ایران چنین کشتار وحشیانه‌ای بی‌سابقه بود. چه مورخ باشید، چه ادیب، چه جامعه‌شناس، از هر نظر که به این واقعه نگاه کنید شکی نیست که این واقعه باید موضوع بررسی ده‌ها و بلکه صدها کنفرانس و سمپوزیوم و غیره باشد. اما تا آنجا که اطلاع دارم چنین اتفاقی در هیچ یک از مراکز ایران‌شناسی دانشگاه‌های آمریکا یا کانادا نیفتاده است. چرا؟

بر سر دو راهی!

رضا چرندابی

آقای ظریف دلخور است که اصول گرایان “از درون ایران گرا به امریکا می دهند که ما بهتر مذاکره می کنیم.”  اما مثل این که متوجه نیست، بقول آقای احمدی نژاد آن ممه را لولو برده است! دیگر تصور این که امریکا به نیمچه توافقی دست و بال شکسته در بارهء برنامهء اتمی ایران اقدام کند، این که به تصور آقای روحانی عقربهء زمان را به عقب برگردانند و به روزی برسند که ترامپ برجام را لغو کرد، تصوری باطل است.

درک سکولار دموکرات ها از آموزش زبان

بیانیه ای از مهستان جنبش سکولار دموکراسی

اين سند، که در مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران به تصويب اعضاء آن رسيده است، می کوشد تا مواضع اين جنبش را در مورد سه مفهوم بکار رفته در حوزهء زبان بيان دارد که عبارتند از آموزش يک زبان واحد سراسری، آموزش زبان های مادری، و آموزش به زبان های مادری.

حرف هانا آرنت را درست نفهمیده‌اید!

ساموئل موین

کمی بعد از آنکه دونالد ترامپ به ریاست جمهوری انتخاب شد، آرنت به یک منبع فلسفی اصلی تبدیل شد که برای تفسیر معنای ریاست جمهوری ترامپ مورد استفاده و سوء استفاده قرار می‌گرفت... [اما] ارتباط اغلب بخشی از کتاب «ریشه‌های تمامیت ‌خواهی» او که حاوی جمع‌بندی ‌های او در سال 1951 است، در مقایسه با سایر نوشته‌های او، جذابیت و تازگیِ اندکی دارد... مفسران برای بیان این ادعا که دوران تازه‌ای از فاشیسم یا تمامیت‌خواهی آغاز شده، به طور منظم همین قسمت از کتاب را به نفع هدف خود مصادره کرده‌اند.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه

23 آذر 1399- 13 دسامبر 2020

موضوع:

درک سکولار دموکرات ها

از آموزش زبان

بمناسبت انتشار «بیانیهء مهستان»

فايل تصويری      فايل صوتی

سخنران:

حسن دانشور

مدير نشست:

امير جوان پيکر

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

  منتشر شد:

  تحقیق تازهء حميد شوکت 

  زندگی سیاسی خلیل ملکی 

Forough Book 

Jahnstraße 24 - 50676 Köln

Telefon: 0221/9235707

E-Mail: info@forough-book.com

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

 

 

 

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH