تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 14 تا یکشنبه 16 آذر 1399 - 4 تا 6 دسامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

سرگردان بین راه رشد غیرسرمایه داری

و ملی گرایی مصدقی!
سام قندچی

بی خود نیست که این «چپ اصلاح طلب»، سال هاست از خاتمی تا کروبی تا روحانی، به دنبال ملایِ اصلاح طلبِ تازه ای می گردد و امروز نیز از یکسو به پاسدارهایی که می خواهند مقام ریاست جمهوری را بعد از روحانی قبضه کنند، چشمک می زنند، و از آنها بعنوان متحدین خود برای مقابله با "تجزیه طلبان" در بلوچستان سخن می گویند و، از سوی دیگر، دوباره، پیدا کردن ملای اصلاح طلب تازه ای را آرزو می کنند، و شاید بزودی از مهدی کروبی تازه ای برای اردیبهشت سال آينده حمایت کنند.

«اتحاد جمهوری‌خواهان» و حمایت از تروریسم اسلامی؟

سايت «مشروطه»

بعد از پاکسازی تروریستِ هسته‌ای، محسن فخری‌زاده، و همانطور که انتظار می‌رفت، دیری نپایید که گروه و عده‌ای که خود را «جمهوری ‌خواه» معرفی می‌کنند، بعد از ساعاتی سرگیجه و حمله‌ی عصبی به میدان آمدند و موضع‌گیری‌هایی مشابه با موضع‌گیری‌های پس از پاکسازی قاسم سلیمانی، تروریست بین‌المللی را به معرض نمایش گذاشتند.

اعلامیه:

اتحاد جمهوریخواهان ترور فخری‌زاده را محکوم می‌کند

«ترور»، با چارده روایت!

حمیدرضا رحیمی

* خدمت خوانندگان محترم ضدانقلاب عرضه بدارد که اخبار برادرانهء این روزها عمدتاً پیرامون ترور برادر فخری‌زاده دور می زند و فدوی نیز بابت آن البته هیچ حیرتی نمی کند زیرا آنگاه که فرود موی زنی بر فرش و نگاه کردن، و معاذالله لمس آن، موضوع یک استفتاء می شود، در مورد ترور برادر فخری‌زاده آیا نباید بین علما، اختلاف بیفتد؟! برای دستگرمی، آمار تا لحظهء نگارش این سطور را ملاحظه کنید:

* پنجمین روایت از ترور فخری‌زاده؛‌ گلوله‌ها از بدن محافظ رد شد و به فخری‌زاده خورد!/رادیو فردا

پادکست های حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 7: تفاوت دين و مذهب

آرشيو پادکست ها

دین مداری

اسماعیل خویی

عصرِ فضاست، ای تو! بخنداندت خِرَد

بر شرعِ شیخ، گر تو به سنجش گُماری اش!

زآغاز بوده است، مگو بعدها شده ست

افزارِ خود مداری ی او دین مداری اش.

از دین مداری است که ملّت رها شود:

چون با«نه!» ای بزرگ بدل گشت «آری» اش.

«لخ والسا»: هشدار نسبت به ایجاد نظام دیکتاتوری

گفتگوگر: میخال ماتلاک

شیوه‌های مبارزه با کمونیسم و سلطه‌ی شوروی به مرور زمان تغییر کرد. در ابتدا، درست پس از جنگ جهانی دوم، مبارزه مسلحانه بود. بعد نوبت به اعتراضات خیابانیِ دانشجویان رسید. سرانجام، ما به این نتیجه رسیدیم که باید جنبش اجتماعیِ واحدی علیه انحصار قدرت ایجاد کرد. اما این کار به تنهایی کافی نبود. اروپا، و بعد آمریکا و کانادا، باید در این مبارزه شریک می‌شدند، و این بلوک قدرت جهانی بود که شانه به شانه‌ی «همبستگی» به پیروزی رسید.

درک سکولار دموکرات ها از آموزش زبان

بیانیه ای از مهستان جنبش سکولار دموکراسی

اين سند، که در مهستان جنبش سکولار دموکراسی ايران به تصويب اعضاء آن رسيده است، می کوشد تا مواضع اين جنبش را در مورد سه مفهوم بکار رفته در حوزهء زبان بيان دارد که عبارتند از آموزش يک زبان واحد سراسری، آموزش زبان های مادری، و آموزش به زبان های مادری.

حرف هانا آرنت را درست نفهمیده‌اید!

ساموئل موین

کمی بعد از آنکه دونالد ترامپ به ریاست جمهوری انتخاب شد، آرنت به یک منبع فلسفی اصلی تبدیل شد که برای تفسیر معنای ریاست جمهوری ترامپ مورد استفاده و سوء استفاده قرار می‌گرفت... [اما] ارتباط اغلب بخشی از کتاب «ریشه‌های تمامیت ‌خواهی» او که حاوی جمع‌بندی ‌های او در سال 1951 است، در مقایسه با سایر نوشته‌های او، جذابیت و تازگیِ اندکی دارد... مفسران برای بیان این ادعا که دوران تازه‌ای از فاشیسم یا تمامیت‌خواهی آغاز شده، به طور منظم همین قسمت از کتاب را به نفع هدف خود مصادره کرده‌اند.

گشودن جعبهء پاندورای حکمرانی سپاه

تقی روزبه

اگر همه چیز به خوبی و خوشی پیش برود و آسمان هم مدد برساند، به مبارکی و میمنت قرار است نام سردار حسین دهقان، به همان سبک احمدی نژاد، از صندوق های رأی بیرون کشیده شود. البته با این تفاوت و پیشفرض که نامبرده، در همراهی و معاشرت طولانی با شخص رهبری، خلوص و وفاداری اش تست شده (و مثل احمدی نژاد در نزد رهبری هندوانه باز نشده نیست) و لاجرم بعید است که در منصب رئیس قوهء مجریه، در مواجه با مشکلات و واقعیت های سرسخت زمینی، فیلش یاد هندوستان کند و یا، به قول معروف، وسط آب رقص شتری اش گل کند.

حافظه در حد ماهی؟

احمد زیدآبادی

مگر همین حسن روحانی  چند هفته پیش نگفته بود: «برای جمهوری اسلامی ایران به هیچ وجه مهم نیست که چه کسی در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا پیروز شود و اینکه در آمریکا چه کسی، چه حزبی پیروز می‌شود، برای ما مهم نیست. هر کس در آمریکا روی کار بیاید ناچار است در برابر ملت ایران تسلیم شود و راهی ندارد”؟ و مگر امروز خدا را شکر نکرده است که “شرّ ترامپ کم شد”؟

مذاکرهء سپاه  بر سر «مسائل ناموسی»؟

حامد محمدی

هفته ‌نامهء «صبح صادق»، نشریهء رسمی دفتر سیاسی سپاه، در یادداشتی خواسته است که همزمان با شروع ریاست‌جمهوری جو بایدن در آمریکا، پرونده اتمی جمهوری اسلامی به شورای‌ عالی امنیت ملّی باز گردد. این امر نشانه‌ای است از اینکه دست‌کم بخش‌هایی از سپاه پاسداران و نهادهای امنیتی رژیم انجام مذاکره را ضروری می‌دانند و برای معامله مستقیم با طرف‌های غربی و آمریکا آماده‌اند اما نمی‌خواهند توسط دولت روحانی یا دولت «بی تفنگ» بعدی انجام شود.

نگاهی به کتاب «کین ‌توزی» نوشتهء ماکس شلر

قربان عباسی

نظام‌های استبدادی و توتالیتر و ضد آزادی با سرکوب فرد و خواست‌های فردی او را به موجودی ضعیف، شکننده و ارزش ‌ستیز تبدیل می‌کنند؛ فردی که درون اش به لانه ماران مانند است، به درون ‌هایی آماسیده و متورم و پر از چرک و کین... [اما] دموکراسی سازوکاری است برای تخلیهء کین ‌توزی انباشت شده و فقدان آن یعنی بر ساختن جامعه ‌ای پرکین و توز، پر از چرک و دمل، پر از خواست‌های سرکوب و سرکوفت شده که روزی از اعماق بازخواهند آمد تا جهان را در سیه‌روزی‌ای سهیم کنند که دیری خود با آن انس گرفته بودند.

)به مناسبت روز جهانی مبارزه با خشونت علیه زنان(

دلیل اصلی همهء خشونت عليه زنان ایران

شکوه میرزادگی

ما حتی چون رهبران اپوزیسیون سیاسی (چپ و راست و پادشاهی خواه و جمهوری خواه) هم نیستیم که یا به «تغییر قوانین مذهبی» امید بسته باشیم و  یا خواستار «تغییر حکومت اسلامی به حکومتی سکولار» باشیم... ما می دانیم که بیشتر افراد این سازمان ها و گروه ها و حزب ها، می دانند اما حاضر نیستند اعتراف کنند که حتی با تغییر قوانین و یا تغییر حکومت اسلامی به سکولار نمی توان این هیولایی را که خمینی (به یاری کشورهای غربی) از اعماق قرون وسطا بیرون کشید و در قرن بیستم به جان میلیون ها انسان بی گناه، و به ويژه به جان زنان انداخت، آرام و مطیع کرد.

از دینی که مخالف حقوق انسان است نباید پیروی کرد

گفتگو با صدیقه وسمقی

همه‌ء انسان‌ها بی‌گمان دارای حقوق انسانیِ برابرند. هر حقی که به یک انسان به دلیل انسان بودن تعلق می‌گیرد، به همه‌ی انسان‌ها بدون توجه به ویژگی‌های خاص آنها مانند دین، ملیت، قومیت و جنسیت تعلق می‌گیرد. برابری انسان‌ها در حقوق انسانی را یک اصل عقلی می‌دانم. اگر دین بخواهد با این اصل عقلی یا هر اصل عقلی دیگر مخالفت کند، دوست‌دار دین به گمان من باید در آن برداشت و قرائت از دین تردید کند، نه آنکه اصل عقلی را نادیده بگیرد و آن را زیر پا بگذارد.

نابرابری‌های جنسیتی و خشونت سیستماتیک

علیه دختران نوجوان

سایه رحیمی

اخبار بسیاری از جریان خشونتی ساختاری و سیستماتیک علیه دختران در ایران خبر می‌دهد؛ خشونت‌هایی که برخی از آن‌ها برخاسته از باورها و سنت‌های بومی و برخی نیز دستاورد سیستمی ایدئولوژی ‌محور هستند که بقای خود را در ایجاد محدودیت برای زنان و دختران می‌بیند و به همین دلیل نه تنها از آن‌ها در برابر خشونت‌های برخاسته از سنت‌های آسیب‌زا حمایت نمی‌کند بلکه با پشتیبانی پنهان و آشکار به آ‌ن‌ها قدرت نیز می‌بخشد.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

16 آذر 1399- 6 دسامبر 2020

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

یادبود محمد ملکی

و جستجوی مسلمانان سکولار

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

با سخنانی از اسماعيل نوری علا

و مديریت محمود ابطحی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

  منتشر شد:

  تحقیق تازهء حميد شوکت 

  زندگی سیاسی خلیل ملکی 

Forough Book 

Jahnstraße 24 - 50676 Köln

Telefon: 0221/9235707

E-Mail: info@forough-book.com

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

 

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH