تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 26  تا پنجشنبه 29 آبان 1399 - 16 تا 19 نوامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

پادکست حزب سکولار دموکرات ايرانیان

دوره سوم - شماره 4

توازن پایدار و ناپايدار شدن توازن

آرشيو پادکست ها

سرنگونی جمهوری اسلامی و نقش اپوزیسیون

کنفرانس درآستانهء سالروز آبان 98

آیا سوسیالیسم عادلانه تر است؟

سام قندچی

روشنفکران کشور هائی نظیر ایران به «راه حل سوسیالیستی»، همچون یک نوشدارو می نگرند، بعنوان میانبری که به همهء بی عدالتی های اجتماعی پایان داده و سریعأ سیستمی عادلانه در کشور به وجود می آورد؛ درست در برابر یک «دموکراسی مالکیت دار» و تعبیهء عدالت در آن، که تحولی کٌند و راهی بسیار طولانی بنظر می رسد. چرا که بدين منظور ابتدا یک دموکراسی مالکیت دار در ایران بایستی ایجاد شود، که خود کار ساده ای نبوده و، پس از گرفتن قدرت، با صدور یک فرمان قابل انجام نیست.

آیا می توانیم از سقوط دموکراسی جلوگيری کنیم؟

دانیل کاپورو

ترجمهء بيژن آتشين جان

تا سال ده هزار دموکراسی در حال اوج گرفتن بود. تعداد زیادی از کشورها به صفوف دموکراسی های لیبرال پیوستند. این سیر صعودی از پرتغال شروع شده و سپس در سراسر مدیترانه، آمریکای لاتین و شرق دور گسترش یافته بود و، بعد از سقوط کمونیسم و با آزاد شدن کشورهای اروپای شرقی، به اوج خود رسید. با این حال، در هنگامه ای که ونزوئلا یکی از کشورهایی ست که به سمت دیکتاتوری سقوط می کند، باید از خود پرسید که  چرا دموکراسی، که قدرتمندترین ضامن آزادی های شخصی ست، در حال افول ست؟

شمال و جنوب و مسئلهء ما

محمد حسین صدیق یزدچی

مجموعه‌ی عالم «شمال» نه تنها از خواست ایرانیان برای رسیدن به آزادی‌های دموکراتیک کوچکترین اقدام موثّری ‏نکرده‌اند، بلکه شوربختانه و شرمگینانه اروپای دموکرات بر علیه فشارهای سال‌های اخیر امریکا در ‏محدود ساختن و فقط محدود ساختن ماشین جنگی و نفرت پراکنی ایدئولوژِیک جمهوری اسلامی ‏ایران در منطقه و نه داخل ایران و نه بر علیه مردم ایران، باری بر علیه اقدامات امریکا وضع‌‏گیری کرده و روشن و قاطع از نظام سرکوبگر و جنایت پیشه‌ی جمهوری اسلامی ایران دفاع کرده‌اند.

دیوان خیلی عالی!

حمیدرضا رحیمی

* خوانندگان محترم ضدانقلاب برای دستگرمی نخست به خبری آشنا نگاه کنید: «رادیو فردا: به گزارش خبرگزاری هرانا، پس از درخواست وکلای مدافع خانم افشاری برای اعاده دادرسی و بررسی مجدد پرونده این متهم، شعبه بیست و هشت عالی دیوان کشور این درخواست را رد کرد و بدین ترتیب حکم زندان او تایید شده است».

* فدوی منتظرالظهور: «حیرت فدوی لکن، سنجش حکم محکومیت برادر نجفی شهردار اسبق تهران، بجرم قتل عمد همسر جوان اش به شش سال و نیم حبس، و این دختر بیست و دو سالهء نابکار، به جرم اعتقاد به پوشش اختیاری، به 24 سال زندان! محکوم شده اند. بر این پایه، آیا درخواست زیادی ست اگر فدوی منتظرالظهور استدعا کند که حضرات آیات، "دیوان عالی" را به "دیوان خیلی عالی" بقول عوام، "آپ گريد" فرمایند؟

انتظارات رهبر رژيم از رئیس ‌جمهور بعدی آمریکا

مهدی خلجی

گرچه خامنه‌ای یک رهبر انقلابی است، برداشت‌های او دربارهء بسیاری از مسائل عمده را می‌توان واقع‌ گرایانه توصیف کرد. یکی از این برداشت‌ ها آن است که در عمل متقاعد کردن واشنگتن به رفع همهء تحریم‌ها در کوتاه ‌مدت غیر ممکن است، مگر عقب ‌گردهای مهم ایدئولوژیک و سیاسی در سیاست خارجی ایران رخ دهد. در نتیجه، او به دنبال راه ‌هایی است که تحریم‌ها را از دو بخش عمده رفع کند: صنعت نفت و نظام بانکی.

سه مفهوم مدرن دولت، اقتصاد و آزادی

نیکروز اعظمی

سه مفهوم مدرن دولت، اقتصاد سر و سامان داده شده و آزادی، در انقلاب مشروطه مطرح شدند. گرچه، در برهوت جامعهء بی چیز شدهء اسلامی ما، هیچ یک از آنها از پایه‌های نظریِ معقول برخوردار نبودند اما در دوره‌ای خاص که ایران بر اثر بی کفایتی قاجاریان در معرض فروپاشی قرار گرفته بود مطرح شدند و جنبه هایی از آنها با اقتدا از الگوی «دولت- ملت» اروپایی، به ذهن ایرانی راه پیدا کرده بودند. اصولگرایان و اصلاح طلبان حکومت اسلامی به دلیل عهد و عقد اخوت با نظام اسلامی نمی‌توانند با این سه پدیدهء مفهومیِ مدرن همگرایی کنند و در صورت همگرایی، دیگر نه اصولگرا‌یند و نه اصلاح طلب؛ اصولگرا و اصلاح طلبی که تمام هم و غم‌شان تداوم نظام اسلامی ست.

کودکان فقر

دلنوشتهء یک پزشک در تلگرام

من که از داخل سوپر مارکت نظاره گر این پسر بجهء آدامس فروش بودم با خودم گفتم یک کیک و آبمیوه برایش بخرم (چیزی که اغلب در ماشین برای کودکانِ کار می گذارم). اما در همان لحظه تصمیم دیگری گرفتم؛ پسرک را به داخل فروشگاه آوردم و گفتم «هر چه دوست داری بردار، به حساب من». پرسید «هر چی می خوام؟!» گفتم «بله». رفت داخل ردیف ها و چند دقیقهء بعد برگشت. فکر می کنید چه برداشته بود؟

درد را پیدا کردیم!

سخنرانی امانوئل ماکرون، در دانشگاه سوربن

«ساموئل پاتی، در این روز جمعه چهره جمهوری ما شد و بدین گونه، اراده ما برای در هم شکستن تروریسم، کاهش اسلام گرایان و  زندگی در جامعه شهروندانی آزاد، و نیز چهره قاطع ما برای درک کردن و یادگرفتن و درس دادن و آزاد بودن، مانند «معلم» ما، ادامه خواهد یافت. ما از آزادی که او به این خوبی درس دادید دفاع خواهیم کرد و لائيسيته را به اوج خواهیم برد. ما از کاریکاتور و نقاشی دست نخواهیم کشید، حتی اگر دیگران عقب نشینی کنند. ما تمام فرصتهایی را که در توان جمهوری است، به کلیه جوانانمان اهدا خواهیم کرد، بدون هیچ گونه تبعیضی. «معلم»! ما ادامه خواهیم داد

آیا «هاپی» را می‌شناسید؟

مزدک بامدادان

به‌گمانم سخنی بر سر این نباشد که سیاست کاخ سپید سایه بلند و فراگیر خود را بر سرنوشت کشور ما نیز همیشه افکنده است و همچنان خواهد افکند. همچنین پرسش از اینکه آیا آمدن ترامپ بیشتر به سود جنبش آزادیخواهی مردم ایران است یا آمدن بایدن، پرسشی ناگزیر است که باید در جای خود بدان پرداخت. با این‌همه از یاد نباید برد که آنچه در امریکا (و همچنین در اروپا و چین و روسیه) می‌گذرد، برای این نیست که رژیم اسلامی را سرنگون کند یا آن را سرپا نگاه دارد.

«فریاد از این تغافل و عقل عقیم ما»

قربان عباسی

تلاش این نوشته بیشتر معطوف به عوامل فرهنگی و نقش روشنفکران در تاسیس این تئودیسه است. بررسی اندیشهء روشنفکران نسل دوم ایران نشان می‌دهد که غرب‌ستیزی در ظاهر، و مدرنیته ‌ستیزی در باطن، خصومت با آموزه‌های بنیادین لیبرالیسم و مکاتب رهایی‌بخش، تاکید بر اندیشه‌های چپ‌گرایانه و دینی، ستیز با امپریالیسم، چه از موضع چپ و چه از موضع دینداران حاکم، پیامدهایی بسیار دردناک برای ایران و ملت ایران درپی داشته است.

رازِ بقایِ رژیم و چشم انداز براندازی!

محمد هادی

ناگفته روشن است که  مقابله با آخوندها و اراذل و اوباش و انواع و اقسام نیروهای سرکوبگر  رژیم، اصلاً و ابداً قابل مقایسه با دوران شاه نیست! اما در عوض مردم ایران خواسته و ناخواسته و با خون دل و بذل بهترین فرزندان این آب و خاک، در حال جراحی و خارج نمودن بزرگترین و بدخیم ترین غده چرکین و سرطانی آخوندها از اعماق تاریخ و جامعه ایران هستند تا ایرانی آزاد و آباد و عاری از شاه و شیخ بسازند! و این دستاورد بزرگ، ای بسا بهترین آرام بخش و مرهم درد و رنج های چهل سالۀ مردم ایران باشد!

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

25 آبان 1399- 15 نوامبر 2020

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

موضوع:

  اروپا علیه تروریسم اسلامی 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

فايل تصويری      فايل صوتی

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

سخنران:

  قربانعلی حسین نژاد 

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

مدير نشست:

حسن دانشور

http://isdmovement.com/Cover-Pix/Line-S.JPG

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندهای جنبش:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  ◊ آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  ◊ بيانيهء پويشگری

  ◊ اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

 

HHHHHHHHHHHHH