تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 11 تا يکشنبه 13 مهر 1399 - 2 تا 4 اکتبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

بدون شرح

گردانندگان پايگاه اينترنتی جنبش سکولار دموکراسی ايران

درگذشت عباس جوانمرد، هنرمند بزرگ تئاتر ملی کشورمان را

به همه اعضاء خانوادهء ايشان

و بخصوص به همسر هنرمندشان، خانم نصرت پرتوی،

و نيز هنرمند گرامی خانم نیلوفر بیضائی

تسليت گفته و خود را در اندوه شان شريک می دانند.

این اسامی را بخاطر بسپارید!

جواد رضائی ميرقائد

این اشخاص، در بیانیهء جمعی خود نسبت به تاکید عفو بین الملل بر آگاهی و نقش میرحسین موسوی در کشتار سال شصت و هفت اعتراض کرده و عفو بین الملل را «موظف» کرده اند که گزارش خود را «اصلاح» کند و از سازمان عفو بین الملل خواسته اند از میرحسین موسوی «اعاده حیثیت» کند.

دعوت احمدی نژاد از آنجلینا جولی

حميدرضا رحيمی

برادر احمدی نژاد، ریاست محترم پیشین آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م)، که از اُمّت بکلی قطع امید کرده است، برای نجات جهان که در عهده اوست، دست بدامن خواهر "آنجلینا جولی" شده و خطاب به آن ضعیفهء سجادیه گفته است: ««با صحبت صريح شما دربارهء وجود تبعيض بنيادين در جهان موافقم. تبعيض، فقر، جنگ و نا امنی محصول مديريت فعلی است؛ كه بر قدرت طلبی و سلطه جويی استوار است. جامعهء انسانی نيازمند احترام، صحبت، همكاری و صداقت است. با هم می‌توانیم اوضاع را درست کنیم!».

ما از جنگ پیشرفت و طراوات به دست آوردیم!

علی خامنه ای

بمناسبت چهلمین سالگرد آغاز جنگ ایران و عراق، علی خامنه ای، بدون اشاره به اعدام فرماندهان ارتش و پاکسازی افسران عالی رتبه در بدو انقلاب، چنين گفت: «ما از جنگ پیشرفت و طراوات به دست آوردیم. این شناخت برای ما مهم است و با توجه به این آشنایی کار کنیم.» خامنه‌ای به حضور کودکان در جبهه‌ها هم اشاره کرد: «یک رزمنده سیزده یا چهارده ساله که با دست‌کاری در شناسنامه به جبهه رفته بود، جای خود را پیدا می کرد.»

(منبع: سایت رادیو زمانه)

40 ساعت از 40 سال: آغاز جنگ از نگاه یک کودک

م. جزایری

حال که سال‌هاست جنگ تمام شده، لابد باید خوشحال باشیم که از آن فاجعه جان سالم به‌در برده‌ایم. اما واقعا همین ‌که جسم‌مان آسیب ندید یعنی نجات پیدا کردیم؟ آیا روان ما هم از تاثیرات مخرب جنگ در امان ماند‌؟ آیا روح‌‌مان از «طراوت» و «نشاط» جنگ که آقایان از آن یاد می‌کنند، بهره‌ای برد‌؟ نه! هرگز! ما تکه‌ای از وجودمان را برای همیشه در جنگ جا گذاشته و گم کرده‌ایم. جامعه‌ی عصبی و افسرده‌ی ما گواه خوبی بر این مدعاست.

ریشه های فرهنگی خشونت در زندان عادل آباد شيراز

یوسف جوان جاویدان

شیراز خوبی هایی چند دارد و ایرانی ها خیلی به این شهر محبت دارند اما مردم «این جهانیِ» شهر حافظ از دیرباز دشواری های ویژه خود را در برابر بنیادگرایی داشته اند. برخی از تندروترین مسلمانان را در اینجا می توان یافت. خشونت اسلامگرایان این شهر زاییدهء جو فرهنگی پر تنش آن است. این جو که اینک بگونه ای در بیشتر شهرهای ایران گسترده شده از دستکم چند دهه پیش از انقلاب مشروعهء پنجاه و هفت در شیراز وجود داشت و ریشه ای بسیار کهن تر دارد که بازتابش را در غزل های حافظ می توان دید. شیراز در درازای سده ها شاید پولاریزه ترین شهر ایران بوده است.

سرشت ققنوس‌وار ادبیات و سرنوشت میرندهٔ استبداد

ماندانا زندیان

متن پیشِ رو نگاهی است به رمان «مرشد و مارگریتا»، اثر میخائیل بولگاکُف، داستان‌نویس و ‏نمایش‌نامه‌نویس روس، که نسخهٔ کامل اش نخستین بار در سال هزار و نهصد و هفتاد و سه میلادی ‏در مسکو منتشر، شد... انگیزه و اساس تنظیم این متن، و ارجاعات اش، به چاپ اخیر این اثر با ویرایش و مقدمهٔ تازهٔ ‏مترجم برمی‌گردد.

پیمان نوین: با «حکومت اسلامی» یا با «ایران»؟

شاهزاده رضا پهلوی

هم‌میهنانم! دلیل اینکه امروز با شما سخن می گویم، آغاز گفتگو برای ارائه یک پیمان نوین است که پاسخی است به پیام‌های بی‌شمار شما که به درستی نگران اکنون و آینده ایران هستید و می‌دانید هر روز ادامه حکومت اسلامی، آینده‌ای حتی تاریک‌تر از امروز را برای‌مان رقم خواهد زد. انزوا، فروپاشی اجتماعی، تبعیض، خفقان، سقوط آزاد اقتصادی، سرخوردگی و ناامیدی، تنها دستاورد چهل و يک سال حکومت اسلامی برای مردم ایران بوده است. بگذارید برای آخرین بار، درسی را که در بیش از دو دهه گذشته گرفته‌ایم، و امروز خوشبین‌ترین افراد هم به آن معترفند مرور کنیم: این نظام، اصلاح‌پذیر نیست!

شاهزاده، ما ده سال پيش دست شما را فشرده ايم!

اسماعيل نوری علا

از بهمن ده سال پيش که، به خواست و دعوت شما، همراه با برخی از ياران به واشنگتن آمديم و، در آن نخستين ديدار فراموش نشدنی، شما آنچه را که انجام می داديم تأیید کرديد و با ما دست همدلی داديد، تا امروز ما، «سکولار دموکرات های متشکل در نهادهای گوناگون»، هرگز خود را از شما جدا ندانسته و اينگونه حس کرده ايم که ما و شما مشترکاً و همواره رهسپار راه روشنی بسوی يک آماج برتريم که، بقول شما، «نجات ایران» نام دارد. اما...

«واسلاو هاول» در کجا اشتباه می کند؟

پرويز رئوفی

«هاول جابجا نظرات متضاد ابراز می کند. در جائی می نویسد: "بجائی می رسد که دیگر ایدئولوژی در خدمت قدرت نیست. اینجا است که قدرت در خدمت ایدئولوژی قرار می گیرد"؛ و در جائی دیگر خلاف آن را می نویسد که: "ایدئولوژی بمثابه تفسیر واقعیت ها توسط ساختار قدرت نهایتاً در خدمت منافع قدرت است". دید هاول هنوز متأثر از ایده های غرب ستیزی متداول در سیستم کمونیستی است...» من این مطلب را کمی کمتر از ده سال قبل نوشته بودم... آن زمان حساب فیسبوک نداشتم، حال بمناسبتی لازم دیدم در اينجا  منتشرش کنم.

مهرگان، پیام آور عشق و روشنایی!

(دهم تا شانزدهم مهر - اول تا هفتم اکتبر)

اهمیت مهرگان، همچون جشن های دیگر ایرانی، در سکولار بودن آن است. در جشن مهرگان، همه مردمان، برکنار از جنسیت، مرام، مذهب، و لامذهبی می توانند درکنار هم  باشند و شادی هایشان را با هم قسمت کنند... توصیه ما به فرهنگ دوستان، به ويژه جوانان این است که امسال از امکانات اینترنتی استفاده کرده و با ابتکارهایی تازه جشن مهرگان را بهتر از همیشه و به شکلی مجازی نیز برگزار کنند... و فراموش نکنیم،  در هر جشن و آیین  ایرانی، یاد جان باختگان و زندانیان آزادی خواه ایران را گرامی بداریم و با یاد و نام آن ها به جشن هایمان معنای بیشتری از  شرافت و آزادگی ببخشیم.

تابستانی که گذشت!

یادداشتی از یکی از فعالان حقوق معلمان

در دو ماه اخیر فضای مجازی روزهای پرالتهابی را گذراند. در تابستان داغ امسال، در کنار دیگر هشتگ‌ها، روایت‌ها و هشتگ­‌های مربوط به تجاوز و آزار جنسی نیز داغ بود. روایت‌­هایی که وقتی می­‌خواندیم آن چنان اندوه و وحشت را بر تن و جانمان حکمفرما می­‌کرد که گویی خود نیز قربانی آزار و تجاوز شده‌­ایم یا دست کم هر لحظه خطرش تهدیدمان کرده است. یعنی قربانی نبودیم؟ یعنی خطرش تهدیدمان نکرده است؟

چرا ما ایرانی‌ها مدام فقیرتر می‌شویم؟

فرنود حسنی

نگاهی به انواع بسترها و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ایران بیاندازیم: ملک، دلار، سکه، طلا و خودرو سال‌های زیادی است که در اقتصاد ایران به‌عنوان کالای سرمایه‌ای مبادله می‌شوند و به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم موثر از هم یا متأثر بر هم هستند. اما در صورت بررسی اجمالی همه این اقلام می‌بینیم که سرمایه‌گذاری در آن‌ها به‌هیچ‌وجه زمینه‌ساز ایجاد ارزش ‌افزوده نیست و تاثیر مثبتی بر تولید ناخالص ملی ندارد و درست به همین دلیل مهم و ساده علی‌رغم اینکه خیلی از ایرانی‌ها در سبد سرمایه‌گذاری خود همه یا تعدادی از اقلام یادشده را دارند باز احساس فقر و عقب‌ماندگی اقتصادی دارند.

خودباوری ملی

گودرز کيوان

در نظر بگیرید رژیمی که بیش از چهل سال تنها مأموریت اش چاپیدن منابع کشور برای حفظ قدرت اش به هر بهایی - مانند به خاک و خون کشیدن معترض‌ها و حراج منابع مادی و معنوی ملت در بازارهای بیگانه بوده است - می‌خواهد با یکی از قدرت‌های جهانی توافقنامه‌ای دراز مدت امضاء کند. فرض محال می‌کنیم که در این پیمان، آن قدرت جهانی منافع خود را ندیده بگیرد و منافع طرف مقابل یعنی رژیم پ. ا. را در اولویت قرار بدهد. پرسش این است که این با منافع ملت ایران همراستاست یا درست رودرروی آن قرار دارد؟

قدرت بی قدرتان

واسلاو هاول

شبحی در گشت و گذار است؛ شبحی که «نارضامندی» نام گرفته است. اين شبح به ناگهان از آسمان فرود نيامده، بلکه بيان طبیعی و نتیجهء ناگزیر دورهء تاریخی کنونی نظامی است که در بستر آن شکل گرفته است و در زمانی بوجود آمده است که نظام حاکم، به هزار و يک دليل، ديگر اتکایش صرفاً بر اعمال يک قدرت خودکامه و تام و خشن نيست - يعنی چندان که هيچ ساز مخالفی را برنتابد. اما، در عين حال، اين نظام به لحاظ سیاسی به چنان جمودی دچار شده که امکان بروز چنين ناسازگاری هائی را در ساختارهای رسمی اش، به شکل دراز مدت، تقریباً ناممکن می کند. آيا در توان و امکان اين «ناراضیان» هست که چون افرادی بيرون از ساختارهای قدرت، و به نوعی در موقعيت «شهروندان درجه دو»، تأثیری در جامعه و نظام اجتماعی داشته باشند؟ آيا می توانند چيزی را عوض کنند؟

استراتژی ناموفق «جو بایدن» در مورد ایران

الی ليک - در «بلومبرگ»

ترجمه بيژن آتشين جان

جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا، ایران را به خاطر قتل نويد افکاری محکوم کرد و در توییتر خود نیز پیامی با این مضمون نشر داد. اما اگر بایدن به دنبال عملی کردن وعدهء خود، که تلاشی برای بازگرداندن آمریکا به توافق هسته ای 2015، که در زمان خودش اتفاق افتاد، باشد این توییت اهميتی نخواهد داشت.

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

13 مهر 1399- 4 اکتبر 2020

9 صبح کالیقرنیا

6 عصر اروپای مرکزی

7:30 شب تهران

 شامل دو قسمت

 قسمت اول:

 درباره نامه اعتراضی در خصوص  توافق نامه ایران و چین

سخنران:

 شهاب شباهنگ

نمایندهء کانون حقوقدانان ايران

 قسمت دوم:

 موانع راه دموکراسی

 و استراتژی گذار

سخنران:

 شهريار آهی

سخنگوی شورای مديريت گذار

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

دو کتاب از اسماعيل نوری علا

مبانی سکولاريسم نو

سکولاريسم نو برای ايران

نحوهء سفارش و خريد >>>

پيوند به نسخهء رايگان اينترنتی:>>>>

HHHHHHHHHHHHH