تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 21 تا یکشنبه 23 شهريور 1399 - 11 تا 13 سپتامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com

اله، الهیات و الهیات مضاف

آبتین پسندیده

الهیات سیاسی (که در پاسداشتِ سیاست، باید آن را الهیات سَیّاسی خواند)، یعنی آن‌جا که دوگانه‌ های عرفیِ «دوست و دشمن»، «قوی و ضعیف»، «خوب و بد»، «سودمند و مضر»، «صادق و کاذب»، «داخلی و خارجی» و «زشت و زیبا» با دوگانه «مومن و کافر» منطبق و یگانه می‌شوند. در اینجا، چنانکه نیک ‌اندیشانِ مخاطره ‌شناس گفته‌اند: «خدایان، دست‌نشانده‌هایِ آسمانیِ حاکمانِ زمینی می‌شوند»؛ با چنین دست ‌نشاندهء قهاری، هر کاری می‌توان کرد.

موج افشای آزارهای جنسی

و ربط آن با فرهنگ و قوانین اسلامی

سپيده قیاسوند

حکومت اسلامی مسلط بر ایران با صرف هزینه های هنگفت در پیشبرد اهداف اسلامی خود در زمینه ی اشاعه ی فرهنگ اسلامی ضد زن، و آموزش این اتهام دردناک که این خودِ زن است که مرد را طعمه ی وسوسه ی جنسی برای تجاوز به خود می کند و تقویت این نگاه در جامعه که زنی که سر تا پای خود را نپوشاند، مستحق آن است که قربانی آزار جنسی گردد، ناعدالتی دردناکی ست که رد پای آن سال هاست که بر پیکره ی صدا و سیما، سینما، هنر، آموزش و پرورش، انتشارات و رسانه ای اجتماعی به چشم می خورد.

کارنامه

حميدرضا رحيمی

* العربیه: نصف ایرانیان از دینداری به بی‌دینی رسیده‌اند. بر اساس اعلام وبگاه «گمان»، این نظرسنجی که با عنوان «نگرش ایرانیان به دین» به مدت دو هفته انجام شده و بیش از پنجاه هزار نفر در آن شرکت‌کرده‌اند، «با سطح اطمینان نود و پنج در صد و حاشیهء خطای پنج در صد قابل تعمیم به این جمعیت است.»

* فدوی مصیبت وارده  را بحضور حضرت بقیة الله الاعظم امام زمان ارواح العالمین له الفداء(عج) و نایب البته بر حق اش، مقام معظم رهبری دامت تخریباته، و سایر حضرات آیات عظام و حجج اسلام، به ترتیب ریش و داغ نعل بر پیشانی، تبریک و تسلیت عرض کرده، بقای عمر بازماندگان، و نیز علوّ درجات، و نیز توفیق هر چه بیشتر سربازان گمنام و برادران خوشنام، در امحاء ملک و ملت!، در معیت الله عز اسمه، آرزو می کند و اما نمی داند که این توفیق را مدیون چه کس، یا کسانی ست؟!

نیمی از جامعه از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند

گزارش نظرسنجی گروه  (گمان)

در حالی که چهار دهه از استقرار حکومت دینی بر مبنای ایدئولوژی شیعی در ایران می‌گذرد، بر اساس نتایج یک نظرسنجی تازه، حدود نیمی از جامعه ایران از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند و فقط سی و دو درصد جامعه خود را «مسلمان شیعه» می‌دانند. در این نظرسنجی که از سوی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) درباره «نگرش ایرانیان به دین» انجام شده، تلاش شده موضوعاتی مورد پرسش قرار گیرد که در فضای جاری ایران به دلیل محدودیت‌های موجود امکان طرح آزادانهء آنها نیست.

کشوری سکولار با 95.6 درصد جمعیت مسلمان!

جمهوری اروپائی «کوزوو» یک کشور سکولار است و هیچ مذهب دولتی ندارد. آزادی عقیده و مذهب به صراحت در قانون اساسی کوزوو تضمین شده است. جامعه کوزوو به شدت سکولار است و مقام اول را در اروپای جنوبی و مقام نهم را در جهان از نظر تحمل دین و بی دینی دارا می باشد. در سرشماری سال 2011 ، 95.6٪ از جمعیت کوزوو مسلمان و 3.7٪ مسیحی (شامل 2.2٪ کاتولیک و 1.5٪ ارتدکس) بوده اند. 0.3٪ باقیمانده از جمعیت اظهار داشتند که هیچ دین یا مذهبی ندارند، یا در زمینه مذهب پاسخی ارائه نداده اند. اسلام مذهبی است که به طور گسترده در کوزوو پیرو دارد و اولین بار در قرون وسطی توسط عثمانی ها به این کشور آورده شد. کوزوو، پس از ترکیه، بالاترین درصد مسلمانان در اروپا را دارد. ضمناً، جمهوری کوزوو هم، پس از امارات متحده عربی، با اسرائیل بر سر عادی سازی مناسبات به توافق رسیده و از گشایش سفارتخانه خود در اورشلیم خبر داده است.

منابع: Wikipedia و DW

نقش «انگشت‌های بنفش»

در استمرار «فرهنگ مذکّر»

الاهه بقراط

 افشاگری و مورد اتهام قرار دادن چند «مرد» فقط بخشی از مقابله با «فرهنگ مذکّر» در زمینه‌ء دست‌درازی به جان و روان زنان است که اتفاقا به شدت مورد استقبال رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین تبلیغات نیز قرار می‌گیرد. اما آن نظامی که بر اساس این فرهنگ بنا شده و آزار و اذیت و تجاوز را در قوانین مدنی به شکل صیغه و چند همسری و کودک ‌همسری و حتی تجاوز (در زندگی مشترک) مجاز می‌داند، نه در روایت‌های شبکه‌های اجتماعی بلکه در «انگشت‌های بنفش» زنان و مردانی استمرار پیدا کرده که چه بسا این روزها در جایگاه «قربانی» و «متهم» انگشتان خود را به سوی یکدیگر نشانه می‌روند!

هفدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

سنجشی میان اقتصاد خانواده و اقتصاد کشور

اسماعيل نوری علا - محمود ابطحی

بمديريت بيژن آتشين جان

ماجرای شکایت از نقض حقوق بشر در سازمان ملل

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

مأموریت «کاسیس» و معضل مذاکره با آمریکا!

احمد زیدآبادی

ظاهراً دولت ترامپ علاقمند است تا پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در آبان ماه، ایران را به پای میز مذاکره بکشاند و به نظرم دستور کار اصلی کاسیس در سفرش به تهران همین نکته است. وزیر خارجۀ سوئیس قاعدتاً سعی خواهد کرد تا مقام‌های جمهوری اسلامی را متقاعد کند که چرخ زمان به طور بی‌سابقه‌ای به زیان آنها به حرکت درآمده است و اگر برای حل بحران جاری در روابط‌شان با آمریکا شتاب نکنند، با دشواری‌های روزافزونی روبرو خواهند شد.

همراه با «صورت مذکرات کاسیس وظریف درتهران!»

به قلم همين نويسنده

«توهم میانجیگری» بین آیت‌‌الله‌‌ها و آمریکا

تکرار ناکامی فرانسه و ژاپن اینبار با سوئیسی‌‌ها؟!

گزارش کيهان لندن

تا وقتی شرط آمریکا برای مذاکره با رژیم ایران، چشم‌پوشی از موشک‌ها و شبه‌نظامیان و تروریسم باشد، به نظر می‌رسد تهران تن به مذاکره نخواهد داد زیرا موشک و جبهه «مقاومت» دار و ندار آیت‌‌الله‌ها برای اخاذی و حفظ حکومت است چرا که حقانیت داخلی خود را از دست داده و اگر سرکوب و قتل‌ عام و زندان و اعدام علیه معترضان نباشد، مردم حتی یک روز آن را تحمل نخواهند کرد.

سه برنامه‌ء متمایز سیاست خارجی دولت روحانی

مجيد محمدی

تشکیل یک لابی قدرتمند، سازمان ‌یافته و دارای منابع کافی در آمریکا و دیگر کشورهای غربی، از ابتدای دوران وزارت خارجه ظریف کلید زده شد. حسن روحانی در مصاحبه‌‌ای رسانه‌ای پس از بازگشت از نیویورک گفت: «اسرائيل لابی قوی در آمريکا دارد و با استفاده از اين لابی فشار می‌آورد و ما بايد جای خالی لابی قوی ایران را در آن‌جا پر کنيم و کاری کنيم که برخی تلاش کنند که افکار و نظرات ايران را بيان كنند و به گوش افکار عمومی آن‌جا برسانند. البته در اين راستا، ايرانی‌های مقيم آمريکا می‌توانند نقش بسیار مهمی داشته باشند و اولين قدم را بردارند، چرا که همه ايرانی‌ها صدا‌و‌سيمای ما در ايران هستند و می‌توانند واقعيت ايران را منعکس کنند». همهء‌ شواهد نشان می‌دهند که این «باید» پیگیری شده است.

«دیگریِ بزرگ» را سرجای خود بنشانید!

اکبر کرمی

هیچ­کس با پندار نیک، گفتار نیک و کردار نیک مساله ندارد، همه­ی مساله­ها هنگامی گل می­کنند که کسی در غیبت یک «دیگری بزرگ» از خود بپرسد: پندار نیک چیست؟ گفتار نیک کدام است؟ و کردار نیک چه گونه آغاز می­شود؟ در اساس وقتی پای دیگری بزرگ در میان باشد هیچ پرسش اساسی ای در میان نخواهد بود. اهمیت ندارد این دیگری بزرگ اهورا مزدا باشد یا الله. اهمیت ندارد این دیگری بزرگ زرتشت باشد یا محمد. اهمیت ندارد این دیگری بزرگ شاه باشد یا شیخ. وقتی پای یک «دیگری بزرگ« در میان است، گفت­و­گو­ و اندیشه تعطیل است. آن چه در حضور «دیگری بزرگ» به عنوان اندیشه مطرح می­شود، نشخوار و ادامه­ی پیدا و پنهان اوست که سایه­اش بر همه چیز سنگینی می­کند.

سال های اول انقلاب آغاز تحجر بود نه مدینهء فاضله

شیرین عبادی

این مقاله پاسخی است به پیشنهاد مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح ‌طلب، که بازگشت به سه سال نخست پس از انقلاب اسلامی ایران را راه حلی برای خروج از بحران‌ها و بن‌بست سیاسی  امروز جمهوری اسلامی می‌داند... آیا وعده‌هایی که پیش از انقلاب داده می‌شد در سال های اولیه رنگی از واقعیت گرفت و بعد از چند سال بعد که درگیری‌های سیاسی به خشونت خیابانی و سرکوب های پس از آن منجر شد به انحراف رفت؟ یا اینکه نطفه این انقلاب بر مبنای دیکتاتوری دینی به رهبری روح‌الله خمینی بسته شد و رویاهای بخش عظیمی از انقلابیون را ویران کرد؟

مبادا که بر چهرهء اسلام عزیز غباری بنشیند!

مزدک بامدادان

بیش از پانزده سال است که می‌نویسم و می‌گویم مارکسیسم و اسلامیسم ایرانی دو میوهء تلخ و زهرآگین یک درخت‌اند و از یک ریشه آب می‌خورند. حال، در گفتگوئی تلويزيونی سخن از این است که «چرا در نمونهء پدری که دختر خود را می‌کشد، قانون پشت قاتل می‌ایستد؟» اینکه شیرین عبادیِ مسلمان کاستی را تنها در قانون اساسی رژیم اسلامی ببیند و نه در باورهای زن‌ ستیزانهء اسلامی، چندان مایه شگفتی نیست. ولی اینکه یک جامعه شناس هر دو چشم اش را بر این نکتهء آشکار ببندد که این نابرابری هراسناک ریشه در اسلام و آموزه‌های زن ‌ستیزانهء آن دارد، تنها می‌تواند از هم‌گوهری «مارکسیسم آکادمیک» و «اسلام سیاسی» سرچشمه بگیرد.

فرار بزرگ سرمايه ها از ایران با اقتصاد کشور چه می‌کند؟

گزارش کیهان لندن

ارقام مرکز آمار ترکیه که مربوط به هفت‌ماهه سال جاری میلادی است، نشان می‌دهد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کُرونا، تا کنون با خرید سه هزار و صد و شصت و هشت فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به ‎دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفته‌اند! «اقتصاد فاسد و رانتی»، «ریسک بالای سرمایه‌گذاری»، «قوانین سختگیرانه و مجوزهای پیچیده»، «رکود تورمی» و «کاهش پی‌درپی ارزش پول ملی» از جمله دلایلی هستند که صاحبان سرمایه را به خروج دارایی خود از کشور ترغیب می‌کنند.

سالگشت تأسیس سایت بنیاد میراث پاسارگاد

برهمهء دوستداران فرهنگ اصيل ايران خجسته باد

اصول کار اين سایت 

  جستجو در این سايت

  آرشيو صفحات اول  سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

23 شهريور 139913 سپتامبر 2020

  موضوع سخنرانی:

نگرش ایرانیان به دین و سیاست

با عطف به پژوهش های «گمان»

(گروه مطالعات افکارسنجی ايرانيان)

سخنران:

عمار ملکی

مدير نشست:

منوچهر يزديان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

مطالب روزهای  گذشته

آرشيو کامل

قاجاریزه شدن حکمرانی

مجید محمدی

جمهوری روشنفکرانِ ضدامپریالیسم!

حمید فروغ

پیرامون پروژهء سیاسی دو هموند نظام

فریدون احمدی

اسیران

احمد اهتمام

آینه‌ای در برابر سیطرهء آلت مردانه

شادی امین

هفدهمين پادکست سکولار دموکرات ها

دولت رانتی

آرشيو پادکست ها

نظارت سازمان ملل بر امر انتخابات

یا توهمی در میان ما

گفتگو با میلاد آقائی

يک استراتژی شکست خورده

ابوالفضل قديانى

بحران رهبری در طبقهء متوسط جدید

آرمان امیری

HHHHHHHHHHHHH