تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: جمعه 14 تا يکشنبه 16 شهريور 1399 - 4 تا 6 سپتامبر 2020

   اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها به روز می شود     سردبير: اسماعيل نوری علا  

  Fax: 509-352-9630    iraniansdm.n@gmail.com 

نقش «انگشت‌های بنفش»

در استمرار «فرهنگ مذکّر»

الاهه بقراط

 افشاگری و مورد اتهام قرار دادن چند «مرد» فقط بخشی از مقابله با «فرهنگ مذکّر» در زمینه‌ء دست‌درازی به جان و روان زنان است که اتفاقا به شدت مورد استقبال رسانه‌ها و فضای مجازی و همچنین تبلیغات نیز قرار می‌گیرد. اما آن نظامی که بر اساس این فرهنگ بنا شده و آزار و اذیت و تجاوز را در قوانین مدنی به شکل صیغه و چند همسری و کودک ‌همسری و حتی تجاوز (در زندگی مشترک) مجاز می‌داند، نه در روایت‌های شبکه‌های اجتماعی بلکه در «انگشت‌های بنفش» زنان و مردانی استمرار پیدا کرده که چه بسا این روزها در جایگاه «قربانی» و «متهم» انگشتان خود را به سوی یکدیگر نشانه می‌روند!

اسیران

احمد اهتمام

در سراسر دنیا / مردم به تنگ آمده / برخاسته اند / تا بر ناروایی ها نقطه پایان نهند / اما ما / همچنان / در هیاهوی يک دلدادگی کهنه / در دست ربایندهء خویش اسیریم.

قابلی ندارد!

حميدرضا رحيمی

* يک شهروند: کاری که دولت تدبیر طی هفت سال گذشته کرده است در طول این چهار دهه هیچ دولتی نکرده است! تخم مرغ هر عدد صد تومانی را هزار تومان کرد، مرغ سه چهار هزار تومان را به بیست هزار تومان رساند، ماست دو هزار تومانی را به ده هزار تومان ‌رساند، سکهء سه میلیونی را به يازده میلیون رساند، دلار سه هزار و پانصد تومانی را به بیست و چهار هزار و...؟! مسکن را از متری دو-سه ميليون میلیون تومان به سی - چهل میلیون تومان رساند؟!
* فدوی: مراتب در مجالی به استحضار رئیس آبدارخانهء بیت (رئیس جمهور- م) کلیدالاسلام والمسلمین برادر حسن(ع) روحانی رسید؛ بعدالتحیه والسلام گفتند: قابلی ندارد، در دورهء دوم، به اهتمام مقام معظم رهبری، دامت تخریباته، خدمات بیشتری عرضه خواهند داشت، برادر شهروند.
.

 

شکست سکوت اولین قدم است

جلوه جواهری

کسی که اولین روایت را مطرح می‌کند همان کسی است که به افکار عمومی پناه برده است. او به نوعی معتقد است که امر شخصی امر سیاسی است. دومی که آن روایت را می‌خواند کسی است که باور دارد کیوان تنها به او متعرض نبوده است پس تشویق می‌شود روایت خود را بازگو کند. چون اکنون می‌داند اگر توانسته خود را برهاند یا اگر صورت مساله را از ذهن خود پاک کرده است، دیگرانی هستند که همچنان در معرض این آسیب قرار دارند.

آینه‌ای در برابر سیطرهء آلت مردانه

شادی امین

زنان و مردانی که این روزها لب به سخن گشوده اند، ما را در مقابل وظیفه ای سنگین قرار داده اند. آن‌ها این معادلات همیشگی را برهم ریخته اند، از اسم و رسم و معروفیت متهمان نترسیده اند. موجی ایجاد کرده اند که سر ایستادن ندارد. اما در همین روزها نیم نگاهی به وب‌سایت ها و صفحات بسیاری از مدعیان چپ و روشنفکری ایرانی در شبکه‌های اجتماعی به ما می‌گوید بعضی‌ها می‌خواهند این موج و این گفتن ها تمام شود... سایت اخبار روز به عنوان پرخواننده‌ترین سایت خبری چپ نمونه ای از سکوت در مورد این اسامی است. نمونه ای از بردن موضوع "فقط" به سوی دولتیان و روزنامه نگاران درون کشور و تنها گذاشتن زنان و مردان قربانی "نام های بزرگ" و مدعی فرهنگ و هنر و سیاست آلترناتیو.

با توضيحی از اسماعيل نوری علا

هفدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

دولت رانتی

آرشيو پادکست ها

ساز و کار نظارت سازمان ملل بر امر انتخابات

یا توهمی در میان ما

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

 

سال های اول انقلاب آغاز تحجر بود نه مدینهء فاضله

شیرین عبادی

این مقاله پاسخی است به پیشنهاد مصطفی تاج زاده، فعال سیاسی اصلاح ‌طلب، که بازگشت به سه سال نخست پس از انقلاب اسلامی ایران را راه حلی برای خروج از بحران‌ها و بن‌بست سیاسی  امروز جمهوری اسلامی می‌داند... آیا وعده‌هایی که پیش از انقلاب داده می‌شد در سال های اولیه رنگی از واقعیت گرفت و بعد از چند سال بعد که درگیری‌های سیاسی به خشونت خیابانی و سرکوب های پس از آن منجر شد به انحراف رفت؟ یا اینکه نطفه این انقلاب بر مبنای دیکتاتوری دینی به رهبری روح‌الله خمینی بسته شد و رویاهای بخش عظیمی از انقلابیون را ویران کرد؟

مبادا که بر چهرهء اسلام عزیز غباری بنشیند!

مزدک بامدادان

بیش از پانزده سال است که می‌نویسم و می‌گویم مارکسیسم و اسلامیسم ایرانی دو میوهء تلخ و زهرآگین یک درخت‌اند و از یک ریشه آب می‌خورند. حال، در گفتگوئی تلويزيونی سخن از این است که «چرا در نمونهء پدری که دختر خود را می‌کشد، قانون پشت قاتل می‌ایستد؟» اینکه شیرین عبادیِ مسلمان کاستی را تنها در قانون اساسی رژیم اسلامی ببیند و نه در باورهای زن‌ ستیزانهء اسلامی، چندان مایه شگفتی نیست. ولی اینکه یک جامعه شناس هر دو چشم اش را بر این نکتهء آشکار ببندد که این نابرابری هراسناک ریشه در اسلام و آموزه‌های زن ‌ستیزانهء آن دارد، تنها می‌تواند از هم‌گوهری «مارکسیسم آکادمیک» و «اسلام سیاسی» سرچشمه بگیرد.

فرار بزرگ سرمايه ها از ایران با اقتصاد کشور چه می‌کند؟

گزارش کیهان لندن

ارقام مرکز آمار ترکیه که مربوط به هفت‌ماهه سال جاری میلادی است، نشان می‌دهد ایرانی‌ها با وجود شیوع ویروس کُرونا، تا کنون با خرید سه هزار و صد و شصت و هشت فقره ملک، رتبه اول خرید ملک در ترکیه را به ‎دست آورده و از شهروندان عراقی نیز سبقت گرفته‌اند! «اقتصاد فاسد و رانتی»، «ریسک بالای سرمایه‌گذاری»، «قوانین سختگیرانه و مجوزهای پیچیده»، «رکود تورمی» و «کاهش پی‌درپی ارزش پول ملی» از جمله دلایلی هستند که صاحبان سرمایه را به خروج دارایی خود از کشور ترغیب می‌کنند.

سالگشت تأسیس سایت بنیاد میراث پاسارگاد

برهمهء دوستداران فرهنگ اصيل ايران خجسته باد

نیمی از جامعه از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند

گزارش نظرسنجی گروه  (گمان)

در حالی که چهار دهه از استقرار حکومت دینی بر مبنای ایدئولوژی شیعی در ایران می‌گذرد، بر اساس نتایج یک نظرسنجی تازه، حدود نیمی از جامعه ایران از دین‌داری به بی‌دینی رسیده‌اند و فقط سی و دو درصد جامعه خود را «مسلمان شیعه» می‌دانند. در این نظرسنجی که از سوی گروه مطالعات افکارسنجی ایرانیان (گمان) درباره «نگرش ایرانیان به دین» انجام شده، تلاش شده موضوعاتی مورد پرسش قرار گیرد که در فضای جاری ایران به دلیل محدودیت‌های موجود امکان طرح آزادانهء آنها نیست.

جمهوری روشنفکرانِ ضدامپریالیسم!

   حمید فروغ

امروزه بسیاری از  «روشنفکران ضد امپریالیسم» که یک پای ‏اصلی انقلاب اسلامی بودند، هنگامی که به بررسی انقلاب اسلامی می‌نشینند برای کتمان ‏این همذات ‌پنداری با جریان‌های فکری شیعی، رژیم محمدرضاشاه پهلوی را مورد نقد و سرزنش ‏قرار می‌دهند؛ که چرا شاه، که آنها او را به عنوان «سگِ زنجیری امپریالیسم» قلمداد ‏می‌کردند، به جای آن‌ها مسئولیتِ روشنگری را به عهده نگرفت.

قاجاریزه شدن حکمرانی

مجید محمدی

روحانیون شیعه با روال‌ دوران قاجار علی‌رغم فساد و ناشایستگی و انحطاط آن مشکلی نداشتند چون قاجاریه در عرصه عمومی روحانیون و آموزه‌ها و کسب و کار آن‌ها را محدود نمی‌کردند. از این جهت اسلامگرایان شیعه‌ حاکم بر کشور از سالپنجاه و هفت در حوزه‌هایی که نمی‌خواستند به دستور العمل‌های حکومت‌های مارکسیستی و فاشیستی عمل کنند (درحوزه‌های امنیتی و تبلیغاتی و سیاست خارجی چنین می‌کردند) به دوران قاجار رجوع کرده‌اند.

پیرامون پروژهء سیاسی دو هموند نظام

فریدون احمدی

می توان از کنار گفتگوی مصطفی تاجزاده و فرخ نگهدار، به مثابه مناظرهء دو کنشگر سیاسی که دلنگرانی مشترک و اصلی هردوشان حفظ نظام اسلامی است، بی‌توجه گذشت؛ اما به نظر می‌رسد که در شرایط شکست و بن‌بست رقت‌بار گفتمان اصلاح‌طلبی و چشم‌انداز در پیش بودن دگرگونی ‌های جدی سیاسی در ایران، بتوان به آن فراتر از یک گفتگو و به عنوان یک پروژه و رویکرد سیاسی هم نگریست.

  

برنامهء يکشنبهء پيش رو

16 شهريور 13996 سپتامبر 2020

  موضوع سخنرانی:

 با جوانان ايران

 همراه نگاهی به فعاليت کارگروه جوانان

 در شورای مديريت گذار

سخنران:

کاوه شيرزاد

دبیر کارگروه جوانان

مدير نشست:

محمود ابطحی

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

پيوندها:

  اصول کار اين سایت

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

  

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

مطالب روزهای  گذشته

آرشيو کامل

يک استراتژی شکست خورده

ابوالفضل قديانى

بحران رهبری در طبقهء متوسط جدید

آرمان امیری

ترس را مهار کنیم،

پیشروی آغاز می شود

سُهیل عربی

تاثیر مخرب موضع ‌گیری علیه امارات

گزارش راديو صدای آلمان

HHHHHHHHHHHHH