تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 6 تا پنجشنبه 9 امرداد 1399 - 27 تا 30 ژوئيه 2020

سعدی: جهان در هم افتاده، چون موی زنگی!

کاهش آثار دینی در بازار کتاب ترکیه

مسعود صدرمحمدی

در سال گذشته مردم ترکیه هشت میلیارد و هشتصد و پنجاه و دو میلیون لیر (به صورت تقریبی يک میلیارد و چهار صد و پنجاه میلیون دلار) کتاب خریده‌اند که نسبت به سال گذشته میلادی بیست و هفت درصد رشد داشته است. نکته جالب توجه در گزارش بازار کتاب ترکيه در سال گذشتهء مسيحی کاهش قابل توجه در تولید آثار دینی است. بازار کتاب‌های دینی با کاهشی هفده درصدی نسبت به دو سال قبل روبرو بوده است.

«در ترکیه بنیاد سکولاریسم آسیب دیده است

ورهان پاموک؛ برندهء جایزهء نوبل در ادبیات

دولت قصد دارد آشکارا بگوید که ما به سکولاریسم کمال آتاتورک احترام نمی‌گذاریم. ما قصد داریم پوپولیست باشیم. ما قصد داریم با پیروی از اسلام عوامانه به دنیا بگوییم که از غرب خوش مان نمی‌آید. من این پیام را نمی‌پسندم اما تعجب می‌کنم که اینجا مخالفان صداشان را بلند نمی‌کنند... ولی من در عین حال یک شهروند ترکیه هستم و مثل میلیون‌ها انسان سکولار دیگر با این تصمیم مخالف هستم اما بدبختانه صدای ما شنیده نمی‌شود.

«سه‌گانهء‌ انقلابِ» بیضایی؛ نعل وارونهء‌ آزادی

رضا قلی‌پور، مرضیه آژینی

بهرام بیضایی در طی سال‌های پنجاه و شش تا شصت، درست در بحبوحه‌ انقلاب ، سه نمایش ‌نامه به نام‌های «ندبه»، «مرگ یزدگرد» و «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» را به رشته‌ تحریر درآورد، که علاوه بر بازنمایی وضعیت آن روزهای ایران، به نقد جریان حاکم بر آن و نشان دادن خلاء‌هایی می‌پردازد که ممکن است با نادیده گرفتن‌شان در شکل‌گیری یک ساختار به‌مرور موجب شکست‌هایی فاجعه‌بار شوند.

دوازدهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

دوران پيشا دموکراسی چيست؟

آرشيو پادکست ها

کثرت مداری (پلولاريسم) و جامعهء سکولار

گفتگو با میلاد آقائی

در برنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

موفقیت های پی در پی

حميدرضا رحيمی

بگزارش خبرگزاری های فرامرزی، برادر محمد(ص) جواد(ع) ظریف، وزیر خارجهء بیت، در سفر به عراق، شدیداً مورد استقبال گرم اهالی قرارگرفت:

* هشتگ «ظریف خوش نیامدیِ» عراقی‌ها در شبکه‌‌های اجتماعی. / العربیه

برادر زنگنه، وزیر نفت بیت، نیز بموجب خبر بهجت اثر زیر، از محبوبیت روز افزون حکومت اسلامی، در عرصه های بین المللی خبر داد:

* وزیر نفت ایران می‌گوید که در حال حاضر «هیچ کشور خارجی حاضر به قرارداد با ما در هیچ موضوعی نیست و قراردادهای موجود را نیز ادامه نمی‌دهند»./ رادیو فردا

تبرکات فدوی را بپذیرید. زیاده «ارز»ی نیست!

معمای موسی صدر

شیمون شاپیرا

مترجم : بیژن آتشین جان

موسی صدر به دلیل تبدیل کردن شیعیان لبنان از یک گروه مظلوم و حاشیه نشین به یک جماعت با نفوذ که زمینه ساز جنبش اعتراضی شیعیان و جنبش امل - شاخهء شبه نظامی آن-   شد، مشهور است. اما مورد دیگری که صدر به آن شناخته می شود ناپدید شدن اسرار آمیزش در لیبی در سال 1978 است که، در پی آن حکومت اسلامی ایران، با استفاده از ریشه های جنبش صدر در لبنان، «حزب الله» را تشکیل داد. در اين رابطه تا به امروز چند سؤال باقی است: چه کسی موسی صدر را از ميان برداشت؟ به چه هدفی؟ و چه می شد اگر او ناپدید نمی شد؟

نگاه تازه ای به «توسعه» بخش مهمی از دست آوردهای مقولهء «تفکر سیستمی» است که با همکاری و دهش و ابتکار مهندس جمشيد قراجه داغی، رئيس پیش از انقلاب «سازمان مديريت صنعتی»، تدوين شده و هم اکنون در سطح دانشگاه های جهان تدريس می شود. جنبش سکولار دموکراسی ايران هم اکنون سرگرم تهيهء کتابی از مجموعهء مقالات مهندس قراجه داغی است که با گفتگوی مفصلی دربارهء مسئلهء «توسعه» در ايران تکميل می شود. احتمالاً کتاب تا نوروز 1400 منتشر خواهد شد. ضمناً متن انگلیسی کتاب مهم مهندس قراجه داغی، با نام «تفکر سیستمی، مديريت آشفتگی و پيچيدگی»، در سال 2006 منتشر شده و تا سال 2011 به چاپ سوم رسيده و در فاصلهء این سال ها به زبان های روسی، ژاپنی، چينی، کوريشی و اسپانيولی ترجمه شده و در سال 2016 هم متن فارسی آن با ترجمهء سهراب خلیلی شورینی از جانب سازمان مديريت صنعتی در تهران به چاپ رسيده است. از اين پس نشريه جنبش سکولار دموکراسی ايران به انتشار مقالاتی اساسی در مورد «توسعه» (که مهندس قراجه داغی ترجمه این واژه را به فارسی «شکوفائی» می داند) اقدام خواهد کرد.

چرا تنوع قومی، سرمایه‌ ای توسعه ‌آفرین است؟

محسن رنانی

تنوع فرهنگی و چند‌فرهنگ‌ گرایی برای توسعه یک سرمایه است. نويسندهء مقاله، در تبیین این ادعا، ابتدا تعریف خود از توسعه، انواع سرمایه‌ها، و ارتباط آنها با توسعه را بیان می‌کند. سپس به این بحث می‌پردازد که چرا و چگونه قومیت‌ها می‌توانند به‌مثابهٔ «سرمایهء توسعه ‌آفرین» تلقی شوند و کارکرد داشته باشند. او، در نهایت، بحث خود را با طرح موضوع هویت شهروندی به‌مثابه پیش‌نیاز هویت ملی برای انسجام‌ بخشی اجتماعی و فرهنگی در جامعه به پایان می برد.

چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟

سخنان فرشاد مومنی

در مراسم رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه»

دکتر فرشاد مومنی، در یک نشست مجازی از موسسه دین و اقتصاد به مناسبت رونمایی از کتاب «فرهنگ و توسعه - در هم تنیدگی وجوه ذهنی و عینی حیات جمعی» (ترجمهء فرشاد و فريبا مؤمنی)، با طرح این سوال که «چرا موعظه‌های ما مؤثر نمی‌شوند؟»، به نقد رویکردی پرداخت که می خواهد همه چیز را با موعظه حل کند و متذکر شد: اگر حرف‌هایی که درباره‌ی هنجارها و ارزش‌ها زده می شود صادقانه است باید توجه کرد که پایداری و اعتلاء بخشی و ارتقاء از دل نگاه به فرهنگ از منظر توسعه بیرون می‌آید.

چگونه فرهنگ سیاسی «توسعه نایافتگی» می آفریند

حسین راغفر

رشد فقر کمرشکن موجب رشد ناامنی در جامعه می‌شود و رشد ناامنی اشکالی به خودش می‌گیرد که یکی از آنها رشد خشونت در جامعه است. جامعه‌ای که درگیر خشونت می‌شود امکان بر هم افزایی ظرفیت‌های موجود را ندارد و به همین دلیل هست که می‌بینیم رشد اشکال مختلف ناهنجاری‌های اجتماعی، خشونت، جرم و جرائم، طلاق، اعتیاد، خودکشی و فرار سرمایه را شاهد هستیم. همه‌ی اینها متأثر از فرهنگ مسلط در جامعه است.

صد و بیست و چهار سال پيش:

کشته شدن آقاخان كرمانی

گزارش صدای آلمان

بيست و هفتم ماه تير صد و بیست و چهار سال پيش، ميرزا آقاخان كرمانی در تبريز كشته شد؛ مردی که گفته بود: «مردم هوشمند آزاد هیچ‌گاه از انتقاد باز نمی‌ایستند، مگر اینكه روح شان را به اهريمن بفروشند.».. او نخستين ايرانی است كه تاريخ را بر پايه پژوهش‌های نوين مورخان و نه افسانه‌ها و باورهای دينی نوشته است. برای نمونهء اينگونه اظهار نظرها می توان به لسان الملك اشاره کرد که نوشته بود: «جلوس داريوش فارسی در بابل چهار هزار و هشتاد و هفت سال پيش از هبوط آدم عليه‌السلام بود».

آواز پُرهراس

(به بهانهء نوشتهء هاشم آقاجری دربارهء مشروطه)

مزدک بامدادان

سرآمدان مشروطه در پی بیرون کشیدن ایران از سیاهچالهء واپسماندگی و گذراندن آن به جهان مدرن بودند. در این میان دشمن بزرگ آنان نه رضاشاه یا هر شاه خودکامه دیگر، که روحانیت واپسگرا و انسان ‌ستیز شیعه بود. پس نگاه درست به مشروطه نیز باید با چنین رویکردی باشد. آماج مشروطه‌خواهان حکومت قانون بود، قانونی که بدست نمایندگان مردم نوشته می‌شد و همگان در برابر آن یکسان بودند. این آماج درست در برابر فقه و شریعت و نمایندگان آن از حجج اسلام و آیات عظام جای می‌گرفت. این همان نکته‌ایست که نومشروطه‌خواهان آن را ناگفته می‌گذارند.

مثل سوزن گرامافون نباشیم!

گفتگو با ابراهیم گلستان

خلاصه: رفتن مداوم و پیگیر به ‌سوی فهم و هشیاری و جست ‌و جو و گزینش‌ های حاصل همان سنجیدن‌ها، همان هوش‌ها و هوشیاری‌ها. همین. تجدد و درآمدن از گیر و بند فکر و آداب فرسوده‌ای که فرسوده می‌سازد و فرسودگی می‌آورد. گیر‌کردگی. که همه این‌ها مایه و علت فرسودگی‌ها و درمانده ‌بودن ‌های تازه اما فریب‌ دهنده می‌شوند و وعده‌های پوچ دهنده و کشاننده به بیراهه‌های پر از ظلم و دروغ. همین، فقط همین.

نیاز اپوزیسیون به سازمان‌های سیاسی دانش‌بنیاد ‏

محمود تجلی مهر

سخن من این است که در جامعه سیاسی ‏ایران و فعالیت سازمانی آن ده ها سال است که جای دانش و اندیشه بر اساس دانش و علم ‏ضعیف و یا خالی است. تمرکز من در این نوشته بر تسلط عوام‌ گرایی و خرد گریزی در جامعهء ‏سیاسی ایران است. این مورد هم به حکومتیان برمی‌گردد و هم به اپوزیسیون... این‌گونه که روند رسوخ دانش به اندیشه و فکر انسان شتاب گرفته، روشن است که در روند فعالیت ‏سیاسی هم نمی‌تواند گونه‌ای دیگر باشد... آن ‏چه تازه است شتاب‌گرفتن نیاز به تغییر و تطبیق هر نوع سازمان اجتماعی با زمان و پاسخ به ‏نیازهای بلاواسطه و امروز جامعه است.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پیش رو

5 امرداد 139926 ژوئیه 2020

  موضوع سخنرانی:

رهيافتی به هويت نوين ايرانی

فايل تصويری     فايل صوتی

ميهمان:

شهرام آرين (ايرانشناس و فيزيکدان)

مدير نشست:

منوچهر يزديان

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

HHHHHHHHHHHHH