تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 23 تا پنجشنبه 26 تیر 1399 -  13 تا 16 ژوئيه 2020

اعلاميهء جنبش در مورد قرارداد 25 سالهء رژيم اسلامی با چين

145 سالگی محمدعلی فروغی

گزارش صدای آلمان

نوزده تير 1254: در چنين روزی، 145 سال پيش، محمدعلی فروغی در تهران زاده شد. پدر محمدعلی فروغی مترجم وزارت انتباعات بود و می‌خواست فرزندش پس از آموختن زبان‌های عربی، فرانسه و انگليسی، پزشک شود. 12 ساله بود كه در دارالفنون رياضيات و دانش‌های طبيعی خواند اما چون شيفته ادبيات و فلسفه بود در اين رشته‌ها پيش رفت. 20 ساله بود كه همزمان مترجم وزارت انتباعات و آموزگار فيزيک و تاريخ در مدرسه علميه مخبرالسلطنه و دارالفنون شد و در هفته‌نامه “تربيت”، كه پدرش گشوده بود، نوشتارهای فلسفی و تاريخی ترجمه می‌كرد...

کارنامهء فروغی

https://www.youtube.com/watch?v=pHVF9IqHDaI

چهرهء چند بعدی و درخشان نسلی خلاق

فرج سرکوهی

فروعی چون احمد کسروی، تقی‌زاده، علامه قزوینی، فروزانفر، اقبال آشتیانی، رشید یاسمی، عبدالعظیم قریب، ملک‌الشعرای بهار، حسین گل گلاب، علی اکبر دهخدا و دیگر چهره‌های درخشان نسل خود در تحولات فرهنگی ایران پس از مشروطه نقشی کارساز داشت اما برخلاف بسیاری از چهره‌های علمی و آکادمیک نسل خود در سیاست عملی نیز فعال و در گره‌گاه‌های مهم تاریخ سیاسی ایران معاصر نقشی اثرگذار ایفا کرد.

در نودمین سالگرد ریاست فروغی بر «جامعهء ملل»

محمد کوراوند

فروغی در سال 1308 نمایندگی هیات ایران در «جامعهء ملل» در ژنو را عهده دار بود که در نتیجه سخنرانی ها، مراودات و بازنمایی تمدن ایران به نمایندگان دیگر ملل، به مقام شامخ ریاست جامعه ملل برگزیده شد و در آن سال اهتمام جدی بر تصویب قوانین ضد برده داری و تجارت مواد مخدر بعمل آورد... فروغی چراغدار راه روشنگری و توسعأ ایران نوین و استاد اعظم درس میهن دوستی و نوع دوستی بود. در کلام او: «...هر چند برای ملت ایرانی به اقتضای طبیعت روزگار متأسفانه دوره‌ های تنزل و انحطاط نیز پیش آمده که در آن دوره‌ ها از ابراز استعداد محروم گردیده است... اما ظلمت آن ایام همه وقت عارضی و قهری و موقتی بوده و با این همه هیچ‌گاه تندباد حوادث که بر ایران و مردم آن هجوم آورده چراغ معرفت را در آن مملکت و آتش ذوق و شور را در دل ایرانیان به کلی خاموش ننموده...»

افسوس، بس که گفتم زبان من فرسود!

محمدعلی فروغی

اين مکتوبی است بسیار با اهمیت و روشن کنندهء حقایقی چند، مخصوصاً در بارۀ قرارداد 1919 و وضع ناگوار ایران در آن دورۀ سخت و تاریک... فروغی این مکتوب را توسط مرحوم ابراهیم حکیمی (علی‌الظاهر) خطاب به “دوستان خویش” در آن عصر، از پاریس نوشته است. او در آن وقت عضو هیأتی بود که، به ریاست مشاورالممالک انصاری، به منظور آن که بتواند در کنفرانس صلح شرکت کند به اروپا رفته بود ولی توفیق حاصل نکرد.

لغزش تایپی!

حميدرضا رحيمی

فدوی در جریان رسیدگی به عریضهء زیر، دچار لغزش شد که ضمن پوزش، اصلاح می شود:
*يک شهروند: ضمن تبریک هفتهء قوهء قضائبه، از اقدامات آیت‌الله رئیسی و قضات و کارکنان امور قصابی و شوراهای حل اختلاف که در باز کردن گره مشکلات قصابی مردم تلاش می‌کنند تشکر می‌کنم.
اصلاح: خدا بگویم این تایپیست سر به هوای ما را چه کند که همه جای فدوی را با شاخ گاو، مُدّ ظله العالی، در می اندازد. لطفاً پس از مطالعه، لغزش تایپی «قصابی و قصابیه» را به «قضائی و قضائیه» اصلاح فرمائید، ممنون. اجرتان با گربهء مرتضاعلی(ع)

تاراج اصلی منابع ارزی ایران در کجا اتفاق می‌افتد؟

فریدون خاوند

با تلاش گسترده نمایندگان جامعه مدنی ایران، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های فارسی‌زبان برون‌مرزی، و نهاد‌های بین‌المللی، ابعادی از فساد ریشه‌دوانده در تاروپود جمهوری اسلامی از پرده بیرون افتاده و بخش مهمی از افکار عمومی با شماری از مظاهر گوناگون رانت‌خواری در دیوان‌سالاری حکومتی و انبوه بنگاه‌های تولیدی وابسته به بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی کم‌وبیش آشنا شده است. با این‌همه، بعضی از سرچشمه‌های اصلی فساد در نظام سیاسی و اقتصادی ایران همچنان پنهان مانده و یا چندوچون عملکرد آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از افکار عمومی هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

نگاهی به کتاب «جنگ محرمانه با ايران»

گزارشی از بيژن آتشين جان

رونن برگمان، گزارشگر برجسته و تحلیلگر امور اطلاعاتی اسرائیل، تاریخ طولانی حملات تروریستی مورد حمایت ایران را دنبال کرده و برای اولین بار بسیاری از عملیات مخفی علیه شبکهء تروریستی ایران را فاش کرده است؛ از جمله می توان به افشای جزئیات مربوط به همکاری بین موساد، سیا و اف.ب. آی، استفاده از ابزارهای جاسوسی فوق العاده پیشرفته برای نفوذ و آسیب رساندن به رژيم اسلامی، و  استخدام یک مامور بلند پایهء سازمان اطلاعات ایران اشاره کرد.

هیچ کس ناموس هیچ کس نیست!

فاضل غیبی

اگر بپرسیم، دو سه نمونه قتل‌های ناموسی چه ربطی به اوضاع کلی کشور دارد، پاسخ این است که آنها نه فقط رویدادهایی اتفاقی، بلکه با توجه به توحش به نمایش  گذاشته شده،  سقوط مدنی و اخلاقی جامعۀ ایران را نشانه گذاری می‌کنند و برای درک آن کافی نیست، فقط انگشت اتهام را به سوی وحشیگری و فساد ملایان حکومتگر بگیریم، بلکه باید در پی روندهایی در دوران معاصر ایران بود، که سبب سقوط مدنی ایران در دو سدۀ گذشته شدند.

در مقابل ستم باید دسته‌جمعی ایستادگی کرد!

گفتگو با نسترن موسوی - پژوهشگر حوزهء زنان

گفتگو کننده: سايت «ميدان»

در شرایط امروز جامعه ما، شاهدیم که هم‌زمان چند ساختار تبعیض‌آمیز موجب افزایش نابرابری اجتماعی و ستم بر گروه‌های فرودست می‌شود. به طور کلی می‌توان به این فرایندها اشاره کرد: یک- تسلط فزاینده نظام سرمایه‌داری بر اقتصاد کشور مطابق دستورالعمل‌های نئولیبرال، دو- تشدید مرکزگرایی که باعث تبعیض قومیتی می‌شود، و سه- گسترش مناسبات مردسالارانه که موجب تبعیض جنسیتی می‌شود. با توجه به اینکه این ساختارهای تبعیض‌آمیز در خیلی موارد با یکدیگر پیوند و تلاقی دارند، چه نوع سیاست بدیلی توان مقابله هم‌زمان با انواع این ستم‌ها را دارد؟

حقیقت جدید در تقابل با کهن الگوهای نسل قدیم

گفتگو با زهرا تیزرو

گفتگو کننده: سپیده جدیری

شیوع گسترده و مهارناپذیر انواع و اقسام آسیب‌های اجتماعی همچون خشونت علیه زنان و اعتیاد و غیره محصول بینابینی و تاخیری بودن جامعه‌ی ایران و سرگشتگی و سردرگمی بین نظام‌های حقیقت اسلام، مدرنیته و ایرانیت است که هر کدام حکمی هستی شناسانه، معرفت شناسانه، روش شناسانه، اخلاقی و حقوقی مستقل و غالباً متضاد در باب هر مسئله‌ی ریز و درشت حیات اجتماعی صادر می‌کنند و از ساختارها و نهادهای قدرت-دانش و کنش‌های گفتمانی و غیرگفتمانی و الگوهای رفتاری و احساسی منحصربفرد خود برخوردارند. این سردرگمی در بازار حقیقت منجر به زایش پنج بحران تاریخی دویست ساله شده است که منشاء آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی دو قرن اخیر در ایران بوده است.

دهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

آزادی در سکولار دمکراسی

آرشيو پادکست ها

اهميت کاربرد درست واژگان سياسی

گفتگو با میلاد آقائی

دربرنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

چتر امنیتی؟!

آنچه آیت‌الله‌های «سیاه» از‌ «زردهای سرخ» می‌خواهند!

در محافل سیاسی مطرح شده که مفاد تازه‌ای که جمهوری اسلامی به قرارداد بیست و پنج ساله با چینی‌ها اضافه کرده مرتبط با مسائل امنیتی است. دکتر محسن شریعتی‌نیا تحلیلگر مسائل ایران و استاد دانشگاه در مقاله‌ای در روزنامه «دنیای اقتصاد» می‌نویسد: «فضای سیاست داخلی در مورد تعامل با چین به شدت قطبی شده تا جایی که بنیانگذاران نگاه به شرق هم در مورد این سند هشدار می‌دهند. مهم‌تر آنکه چرخه‌های انتخاباتی در ایران بالقوه می‌تواند طومار هر اتحادی را در هم بپیچد».

نامهء اعتراضی به رئیس جمهور چين

شورای مديريت گذار

ما در مورد محتوای این توافق نامه پیشنهادی گمانه زنی نخواهیم کرد. تنها برخورد به چگونگی روند پیدایش این قرارداد از نظر حقوق بین الملل کافی است که آن را از ابتدا از درجه اعتبار ساقط بدانیم. این حق حاکمیت مردم ایران است که بداند، خود را به چه چیزی برای یک ربع قرن متعهد می سازد. این واقعیت که ما از اطلاعات لازم و یا دانستن بخشی از فرآیند تصمیم گیری محروم نگه داشته می شویم کافی است که هرگونه تصمیم گیری حکومتی را غیرقانونی شمرده و مغایر با اعلامیهء جهانی حقوق بشر و اساسی ترین اصول میثاق بین المللی حقوق مدنی و سیاسی بدانیم.

گره کور ايران

رامین پرهام (و) جواد خادم

تغییر در وضعیت کنونی دنيا، مستلزم تغییر در ایران است. و در ایران تغییری رُخ نخواهد داد، مگر با تغییر رژیم. هنرِ سیاست در این میان، همچون همیشه در سیاست، ممکن ساختنِ آن چیزی است که ضروری است. حال به هر وسیله‌ای که شده... جامعه‌ هرچه بیشتر در بافتِ خود، نسل اندر نسل، به رُشدِ اُرگانیک و منحصر بفردِ خویش، منحصر بفرد در کلِّ منطقه‌یِ غربِ آسیا، با خلاقیّتِ فرهنگی و ذاتی‌اش، دامن می‌زند و از فرقه‌ی متصلّبِ حاکم دورتر می‌شود. گسلی از این دست، یا با قاطعیت و با عقلانیّتی عملگرا پُر خواهد شد، یا با زلزله‌ای بالایِ هفت ریشتر. انتخاب میانِ این دو گزینه، پیش از آنکه در دستِ هشتگ ‌زنانِ فضایِ حرّافی ‌هایِ مجازی باشد، در دستِ سیاستمدارانی است دانا و توانا؛ سیاستمدارانی در قامت و کرامتِ سنّتِ طویلِ سیاست در سرزمینِ پارسیان.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبهء پيش رو

22 تير 139912 ژوئیه 2020

  موضوع:

آيا جامعهء فروپاشيده مي تواند

پذيراى دموكراسی باشد؟

فايل تصويری      فايل صوتی

ميهمان:

جواد خادم - وزير دولت بختيار

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

HHHHHHHHHHHHH