تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 16 تا پنجشنبه 19 تیر 1399 -  6 تا 9 ژوئيه 2020

چرا سکولاريسم؟

گفتگوی ف.م. سخن با اسماعيل نوری علا

نهمين پادکست سکولار دموکرات ها در دورهء دوم

اعتراف های اجباری و تواب سازی

آرشيو پادکست ها

با نگاه آینده نگر به چپ و راست

در جریان های سکولار دموکرات

گفتگو با محمود ابطحی

دربرنامهء تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

تاراج اصلی منابع ارزی ایران در کجا اتفاق می‌افتد؟

فریدون خاوند

با تلاش گسترده نمایندگان جامعه مدنی ایران، شبکه‌های اجتماعی، رسانه‌های فارسی‌زبان برون‌مرزی، و نهاد‌های بین‌المللی، ابعادی از فساد ریشه‌دوانده در تاروپود جمهوری اسلامی از پرده بیرون افتاده و بخش مهمی از افکار عمومی با شماری از مظاهر گوناگون رانت‌خواری در دیوان‌سالاری حکومتی و انبوه بنگاه‌های تولیدی وابسته به بخش‌های دولتی و شبه‌دولتی کم‌وبیش آشنا شده است. با این‌همه، بعضی از سرچشمه‌های اصلی فساد در نظام سیاسی و اقتصادی ایران همچنان پنهان مانده و یا چندوچون عملکرد آن‌ها برای طیف گسترده‌ای از افکار عمومی هنوز در هاله‌ای از ابهام است.

توافق راهبردی نو استعماری چین و ایران

م- روغنی

بتازگی جزئیاتی از تصویب قرار داد راهبردی ایران و چین در هیآت دولت در رسانه‌های گروهی انتشار یافته است... اهمیت ایران برای چین در چهار چوب برنامه “ابتکار جاده کمربندی” قابل سنجش است که مهمترین کشور اتصال دهنده آسیا به اروپا در ارتباط با گسترش تجارت چین در جهان و تامین کننده انرژی مورد نیاز این کشور مطرح می‌گردد. در قرارداد مزبور چین در برابر امتیازات زیر، حاضر به سرمایه گذاری در ایران شده است که قرار است برخی از جزئیات آن پنهان باقی بماند.

ایران را اعتراض فراگرفته

گزارش ایران اينترنشنال

اين روزها موج دیگری از اعتراضات کارگران، کارمندان، بازنشستگان، مالباختگان و دانشجویان، سراسر ایران را، از کارگران هفت تپه و هرمز گان و کوت عبدالله گرفته تا کارکنان مخابرات و نفت و گاز و بانک ها، و از جنوب تا مرکز فراگرفته است.

مرکزگرایی حکومت و حاشیه ‌نشینی مردم

سعید صادقی

یکی از بحران‌های همیشگی ایرانی‌ها بحران مسکن است. امروز در شرایطی کشور در یکی از بدترین بحران‌های اقتصادی خود به سر می‌برد، مساله مسکن برای بیشتر مردم تبدیل به مساله مرگ و زندگی شده است. دولت اما تقریبا منفعل است و سیاست همیشگی «بی‌تفاوتی به بازار» را پیش گرفته است. یکی از نتایج این سیاست، بازتولید مداوم دوگانه مرکز و حاشیه در سطح کشور و شهرهای مختلف آن است، دوگانه‌ای که فقط منحصر به مساله مسکن نیست و در تمامی سیاست‌های کلی نظام قابل مشاهده و ردیابی است.

اعلاميه درمورد قرارداد 25 سالهء رژيم اسلامی باچين

جنبش سکولار دموکراسی ايران

در مورد اين قرارداد 25 ساله ای که در آستانهء اجرائی شدن است اهالی اپوزيسيون رژيم سخن ها گفته و اعلاميه ها داده اند، اما ما معتقديم که رهبران اپوزيسيون، از شخص شاهزاده رضا پهلوی گرفته تا اعضای شورای مديريت گذار، و از منتهی عليه راست سیاسی گرفته تا منتهی عليه چپ، همگی، بصورتی بديهی بايد در مورد يک امر نگران و عليه آن متفق القول باشند و آن اعتراض و اخطار در مورد قراردادهای ننگینی است که اين رژيم با کشورهای حامی خود بسته و ثروت و دارائی ملت ايران را برايگان به دست چپاولگر آنان می سپارد.

از شمار خرد هزاران بيش

اين هفته فرهنگ ايران يکی از خدمتگزاران برجستهء خود را از دست داد. دکتر هرمز حکمت نویسنده ای توانا، اندیشمندی انساندوست، و ایراندوستی به معنای واقعی عاشق بود و یکی از اعضای هیات امنای «بنیاد مطالعات ایران» و از همراهان و مشاوران «بنیاد میراث پاسارگاد» و «صدای میراث فرهنگی جهانی» محسوب می شد. او در بنيان گزاری جنبش سکولار دموکراسی ايران (واشنگتن - 2013) حضور و سخنرانی داشت. درگذشت اين شخصيت بزرگ برای جامعهء فرهنگی ايران مايه نهايت تأسف است و ما اين فقدان اندوهناک را به خانوادهء محترم اش تسليت می گوئيم.

جنبش سکولار دموکراسی ايران

جوانان و زمامداران جانی و بیمار

الاهه بقراط

مشکل رژيم اسلامی اما بر سر سن و سال و فرسودگی فیزیکی زمامدارانش نیست. بر سر ذهنیات بیمارگونه‌ و جنایتکارانه‌‌ی افرادیست که نه به فکر آزادی و آبادی و رفاه همگانی در این جهان بلکه درست همانطور که در ایران، هم هزار و چهار صد سال پیش و هم چها سال پیش به آن عمل کردند، متوجه غارت و تخریب و تصاحب و سلطه‌ی جهان است! این ذهنیت، دینی و مذهبی نیست! روانی و بیمار است! علی خامنه‌ای بیمار است! همانگونه که استالین و رفقایش و هیتلر و یارانش بیمار بودند!

بی عرضه کیست؟

رامین کامران

می گویند چرا هنوز موفق به سرنگون کردن رژیم نشده اید. بسیار خوب، در این که رژیم سر پا ست بحثی نیست، ولی ببینیم داستان از چه قرار است. اول اینکه براندازی مرحلۀ آخر کار است. ولی آیا این کار تک مرحله ای ست؟ همین طوری یک هو براندازی می شود؟ یادتان رفته دفعۀ قبل چطور بود؟ فکر می کنید چون چهارتا شعار آبکی حقوق بشر و دمکراسی داده می شود، تکلیف کار روشن است؟ نه، نیست. به این دلیل نیست که اکثر قریب به اتفاق کسانی که این حرف ها را می زنند از همین سطر اول مطلب که فقط به درد مشق خط می خورد، جلوتر نمی روند.

حلقه های زنجیر!

حميدرضا رحيمی

فدوی از میزان مصرف زنجیر در جامعهء شکوهمند اسلامی مان، شدیداً حیرت می کند! در توضیح بیشتر عرض می کند که زنجیر هم، مثل هر چیز دیگری، طبقاتی ست و انواع و اقسامی دارد؛ از زنجیر زنی اباعبدالله(ع) و عمو زنجیر باف بگیرید تا قتل های زنجیره ای!.. دیگر اینکه «چارت سازمانی زنجیر» بسته نیست و هر آینه ممکن است که، به اذن بزرگان، چیزی به آن اضافه شود. البته زنجیره ای شدن، بی قاعده و متر و میزان نیست و برای خودش شرایط احرازی دارد که مهمترین شرط، همانا "بسامد" است. مستورهء تازه اگر خواسته باشید: "قتل های ناموسی" که دارد «زنجيره ای» می شود.

نگاهی به کتاب «جنگ محرمانه با ايران»

گزارشی از بيژن آتشين جان

رونن برگمان، گزارشگر برجسته و تحلیلگر امور اطلاعاتی اسرائیل، تاریخ طولانی حملات تروریستی مورد حمایت ایران را دنبال کرده و برای اولین بار بسیاری از عملیات مخفی علیه شبکهء تروریستی ایران را فاش کرده است؛ از جمله می توان به افشای جزئیات مربوط به همکاری بین موساد، سیا و اف.ب. آی، استفاده از ابزارهای جاسوسی فوق العاده پیشرفته برای نفوذ و آسیب رساندن به رژيم اسلامی، و  استخدام یک مامور بلند پایهء سازمان اطلاعات ایران اشاره کرد.

  اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

15 تير 1399-  5 ژوئیه 2020

فايل تصويری      فايل صوتی

  موضوع:

«برابری جنسیتی وگذار کامل از رژيم»

آشنائی با کارگروهی از شورای گذار

«کارگروه زنان و برابری جنسيتی»

ميهمانان، چند تن از اعضاء کارگروه:

شاپرک شجری زاده

عفت گوهری

شبنم شجری زاده

ناهید دلنواز

بیتا جورابدوز

داوید اعتباری

سپیده پورآقایی

سپیده قیاسوند

ترانه آبروش

گلاله شرفکندی

مدير نشست:

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

HHHHHHHHHHHHH