اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

11 خرداد 1399- 31 مه 2020

 موضوع:

 سيستم های آموزشی در حکومت های

 ايدئولوژيک و سکولار دموکرات

فايل تصويری     فايل صوتی

سخنران:

عباس دانشور

مدير نشست

پرتو نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه کلاس کادرسازی

  پادکست سکولار دموکرات ها

 

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 12 تا پنجشنبه 15 خرداد 1399 -  1 تا 4 ماه ژوئن 2020

همدستی خانواده و نظام در قتل های ناموسی

سعید صادقی

رومینا اشرافی، دختر سیزده ساله تالشی، هنگامی که خواب بود، به جرم رابطه داشتن با مردی غریبه با ضربات داس پدرش به قتل رسید... طبق آمار رسمی نهادهای مردمی و دولتی نزدیک به یک چهارم از کل قتل‌های ثبت شده کشور را قتل‌های ناموسی تشکیل می‌دهند. چه بسیار زنانی که جان عزیزشان را تنها به خاطر حفظ و بقای «ارزش»‌هایی چون غیرت، ناموس، آبرو و قداست خانواده از دست داده‌اند؛ «ارزش»‌هایی که در این چهل سال از صبح تا شب توسط دستگاه ایدئولوژیک عریض و طویل نظام ولایی تبلیغ و ترویج شده است.

ثبت معبد آناهیتا، به نام همسر امام سوم شیعیان

شکوه میرزادگی

به گزارش خبرگزاری های داخلی در جلسه ای مشترک؛ اداره میراث فرهنگی شهرستان ری و اعضای شورای اسلامی استان تهران، تصمیم گرفته اند تا «کوه بی بی شهربانو» را در فهرست «میراث طبیعی» ثبت کنند. در حالی که این مکان در زمان رضاشاه در فهرست میراث تاریخی ایرانیان به ثبت رسیده است... اسناد و مدارک معتبر و تاریخی نشان می دهند بنایی که به عنوان آرامگاه «بی بی شهربانو، همسر امام سوم شیعیان» زیارتگاه مردمانی ساده و ناآگاه شده، معبدی باستانی ست که به نام «آناهیتا ایزد بانوی آب ها» در دوران ساسانیان ساخته شده است... و کاملاً روشن است که این جماعت با ثبت دوباره ی این مکان، و این بار زیر نام «میراث طبیعی» قصد دارند که آن را به یونسکو بفرستند تا اگر توانست جهانی شود، گُل اش را بر سر یک «مکان مقدس شیعی» بزنند.

جامعه مدنی و سر در گمی در ميان واژه های سياسی

گفتگو با ميلاد آقائی

معاون دبيرکل حزب سکولار دموکرات ایرانیان

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

پادکست سکولار دموکرات ها - دورهء دوم - شمارهء 4

تبعيض در حکومت های ايدئولوژيک و سکولار دموکرات

پخش اول از تلويزيون «ايران فردا» - آرشيو

رکورد مکتبی!

حمیدرضا رحیمی

بگزارش پاره ای رسانه ها، قم که چرکنویس واتیکان است، در برخی بی ناموسی ها، بقول مقام معظم رهبری دامت تخریباته، «رکورد زده» است! بله قم رکورد زده است! و مراتب را  ظاهراً حضرت معصومه (س) بخشیده، لکن  شیخ علیخان نبخشیده! عجالتاً و برای دستگرمی نگاه کنید:

* دستگیری ماساژورهای جنس مخالف در قم: پس از وصول گزارشاتی مبنی بر انجام ماساژ برای جنس مخالف توسط یک تیم چند نفره، موضوع در دستور کار واحد رصد و شناسایی قرارگاه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی دادسرای مرکز استان قم قرار گرفت./ تیک

در انتظار خاطره نويسی های سراسر شادمانه

محمود سریع‌القلم

مدرنیته پایان تاریخ نیست. اگر کشوری مجهز به اندیشۀ جدیدی است، مدرنیته را اصلاح کند و بر آن بیفزاید. اثرگذاری و اثرپذیری زمینۀ رشد و توسعه را فراهم می‌کند. هر زمان که فردِ سیاست مداری، در جامعۀ ما خاطرات خود را نوشت و متن آن سراسر شادمانی بود و حکایت از کار و فعالیت و خدمت بود و گِله و شکایت از حذف، طرد، تبعید، حاشیه نشینی و ناجوانمردی و بی‌احترامی نبود، سیاست‌ورزی عاقبت مثبتی خواهد داشت.

قالیباف، کرامولِ ايرانی؟
سام قندچی

کاری که کرامول، در بريتانيا و بعد از گردن زدن چارلز اول و اعلام «جمهوری» کرد، در واقع، شکل دادن به نوعی «استبدادِ بدونِ سلطنت» بود و در نتيجه، در پی مرگ او و غياب سلطنت و بی صاحب شدن استبداد، قدرت پارلمان برای همیشه در بريتانيا تضمین شد، و حتی بعد از بازگشت سلطنت به بریتانیا نيز این تغيير در ساختار ارکان قدرت آن کشور، تا به امروز، ادامه پیدا کرده است! آيا تاريخ معاصر ايران انچام چنين نقشی را بر عهدهء قاليباف گذاشته؟

پیوند شوم سرخ و سیاه

مزدک بامدادان

پیوند شوم سرخ و سیاه، به گمان من، بیش از آنکه از سر سود جوئی ‌های سیاسی باشد، ریشه در آن پدیده‌ای دارد که آرامش دوستدار آن را “خویشاوندی پنهان” می‌نامد. نمی‌توان انگاشت کسانی که رفیق چریک خود را، به گناه عشق‌ ورزیدن به یک زن همخانه‌اش، اعدام انقلابی می‌کردند، در ژرفای اندیشهء خود فرق چندانی با کسانی داشته بوده باشند که سزای “زنای محسنه” را سنگسار می‌دانند. همچنین نمی‌توان پنداشت کسانی که تا به امروز آئین‌های “حماسهء سیاهکل” را هر سال پر شکوه ‌تر و گسترده‌ تر برگزار می‌کنند، در نگاه خود به دین و آئین‌های دینی فرق چندانی با شیعیان مولا حسین و آئین‌های سوگواری او داشته باشند.

ضرورت همگرایی و تفاهم مخالفان رژيم اسلامی

حامد شیبانی راد

تفاهم و توافق و همگرایی بر اصولی کلی و مشترک و تاکید بر اصلاح ‌ناپذیر بودن رژيم اسلامی و ضرورت سرنگونی آن می‌تواند این پیام را به همراه داشته باشد که مبارزه با رژیم نه سویه‌ای سیاسی که سویه‌ای نجات‌بخش دارد. تمامیت ارضی، حکومت دموکراتیک، حقوق بشر، سکولاریسم و جدایی دین از حکومت، و روابط بین‌الملل بر اساس منافع ملی از اصولی هستند که تفاهم و توافق گروه‌های سیاسی بر آنها نویدبخش آینده‌ای روشن برای ایران بعد از رژيم اسلامی خواهد بود.

جامعهء بیمار، دولت خمار و بحران گذار

مریم سلطانی

با توجه به تمامی نکات مندرج در تعریف یک «جامعهء سالم» و «سلامت اجتماعی»، به راحتی می توان دید که در حال حاضر جامعهء ایران جامعه ای است بیمار، آن هم در شرایطی حاد. اما، وقتی به این نتیجه دست یافتیم که «جامعهء ما بیمار است» بايد دريابيم که چه باید کرد و، به طور کلی، مسئولیت سلامت جامعه بر عهدهء کیست؟..  حکومت؟ روشنفکران؟ عموم مردم؟

«عدالت اجتماعی» سرِ «عدالت» را می‌بُرد

مجید محمدی

چپ نام توزیع ثروت اشخاص یا ثروت عمومی ‌به نحو غیرعادلانه را گذاشته «عدالت اجتماعی»... در نظام عادلانه همه بطور قانونی برابرند اما تحت عدالت اجتماعی برخی در برابر قانون برابرترند... در نظام عادلانه اگر کسی خلاف کند پرسش این است که «چه کسی این خلاف را انجام داده است» اما در نظام مبتنی بر عدالت اجتماعی پرسش این است که «چرا این کار را کرده است»... در نظام عادلانه این «حقیقت» است که اهمیت دارد اما در نظام تحت عدالت اجتماعی گرفتن تخفیف برای اقشار ضعیف و اقلیت و فقیر.

دانشگاهیان  و توّهم «نفوذ» و هراس  از «غربزدگی»

فرح دوستدار

حکومت، با خلق دشمنی ترسناک می‌تواند افکار عمومی را به نفع خود تحت تأثیر قرار دهد، مخارج تسلیحاتی و رفتار خشونت‌آمیز خود را توجیه کرده و شهروندان را به تمکین و طرفداری از خود بسیج نماید. این الگوی رفتاری در چهل سال گذشته ایران جایگزین سیاست هوشمندانه و هنر مملکت‌داری در مسیر حفظ منافع ملی بوده بدون آنکه طبقه حاکم وظایف و مسئولیت رفتار خود را در قبال شهروندان و یا همسایگان و مجامع بین‌المللی بپذیرد.

«نظام ایران از نابودی محتوم خود آگاه است»

سعید معیدفر

گزارش ناصر اعتمادی

اين جامعه شناس ایرانی در می گويد: "شکاف بزرگ بین مردم و سیستم آنچنان هویدا شده و آنقدر در اعماق جامعه فرو رفته است که دیگر نیازی به پنهانکاری احساس نمی شود." و ادامه می دهد که اینک حتی شکاف و بی اعتمادی "به لایه های درونی حاکمیت" سرایت کرده است. اما، "امروز امکان کنشگری هم از خودی ها و هم از غیرخودی ها سلب شده است؛ یعنی در شرایطی هستیم که عملاً همه به یک سمت پیش می رویم و همه به این سمت کشیده می شویم" و این سمت فروپاشی گریزناپذیر سیستم است».

اميد اصلاح طلبان: دولت مدنی فعلی، ولو نيم بند!

آرسن نظریان

اگر قائل به این هستیم که نظام ولایی سرانجام باید “مملکت را رها کند” و پی کار خود برود، باید به این پرسش هم پاسخ بدهیم که چه چیزی باید جایگزین آن شود؟ اگر دولت مدنی فعلی را هم شامل این فتوا کنیم، آیا امکان بروز هرج و مرج بی سابقه ای که شاید سرآغاز جنگ جهانی سومی هم باشد، چشم اندازی ترس آور نیست؟ آیا غیر از دولت مدنی فعلی، ولو نیم بند، گزینه دیگری برای وضعیت بعد از حذف موجودیت شرعی وجود دارد؟ آیا در هرج و مرج به وجود آمده در پی فروپاشی حکومت اسلامی چه کسی «دولت موقت» را برای دورهء گذار تشکیل خواهد داد؟ اگر چنین نیروی آماده ای هست، کدام است؟ آقای رضا پهلوی است یا خانم مریم رجوی یا کس دیگری برخاسته از یک نیروی ناشناخته؟

مبارزات گسترده علیه «حجاب سیاسی»

مهناز همدانیان

چه تفاوتی میان آن تروریست که برای باورهای خویش با ماشین به جمعیتی حمله میکند، و این تروریست که برای باورهای خویش با اسید به زنان حمله می‌کند وجود دارد؟ در چنین شرایطی، اعتراض به حجاب اجباری تنها اعتراض به یک تکه پارچه و روسری که به اجبار بر سر زنان گذاشته می‌شود، نیست- که حتی اگر می‌بود نیز اعتراضی بجا و بحق بود- بلکه اعتراض به ظلم‌ها، تبعیض‌ها و خشونتها علیه زنان است. اعتراض به کتک زدن زنان و کشان کشان بردن آنها  به سوی ماشین‌های پلیس و گشت ارشاد اسلامی است.

 

ََََََ