اين نشريه دوشنبه ها و جمعه ها

      به روز می شود

  سردبير: اسماعيل نوری علا

  Fax: 509-352-9630

  iraniansdm.n@gmail.com

  جستجو در اين سايت

  آرشيو صفحات اول اين سايت

  پيوند به سايت های ديگر

 

برنامهء يکشنبه ای که گذشت

4 خرداد 1399- 24 مه 2020

 موضوع:

نقش سازمان های سیاسی ومردم نهاد

در رستاخيز پيش رو

فايل تصويری     فايل صوتی

سخنران:

علی اصغر سليمی

مدير نشست

اسماعيل نوری علا

همراه با نظرات حضار

و پيام های رسيده از خارج مهستان

پيامگير جديد مهستان به شماره

004915217872145

   پيوندها:

 

  مهستان جنبش سکولار دموکراسی

  آرشيو برنامه های يکشنبهء مهستان

 

  حزب سکولار دموکرت ايرانيان

  نشريهء «گيتی مداری» حزب

  خبرگاه (خبرگزاری روزانهء حزب)

  ويدئوهای کوتاه درس های نوری علا

  پادکست سکولار دموکرات ها

  ◊ کنگرهء سالانهء سکولار دموکراتها

 

  سايت سکولاريسم نو

  شبکه سکولارهای سبز ايران

 

  بيانيهء پويشگری

   اعلاميه دربارهء جايزهء صلح نوبل

  «ماايرانی بی تبعيض میخواهيم»

  پيمان نامهء عصر نو

  بیانیهء جدایی کامل حکومت ومذهب

 

  ويدئوهای آموزشی

  مفاهيم اصلی

1. ما با مذهب و عقيدهء هيچکس سر دعوا نداريم اما حضور مذهب و ايدئولوژی کسی را در قانون اساسی و نهادهای حکومتی  نمی پذيريم.

2. و از آنجا که حکومت اسلامی مسلط  بر ايران را قابل اصلاح و حتی قانونی نمی دانيم، طبعاً، در خارج کشور، از آن جز خواست انحلال آن مطالبه ای نداريم؛

3. و به همين دليل می توان انتظار داشت که  نام هيچ يک از هواداران جنبش در زير نامه هائی که خطاب به گردانندگان رژيم نوشته می شوند ديده نشود.

4. اما، در عين حال، ما از همهء مطالبات بر حق هموطنان اسير خود در داخل کشور از غاصبان حکومت مسلط بر سرزمين مان حمايت می کنيم.

5. آنچه در اين سايت «اختصاصی و غير خبری» منتشر می شود يا در موافقت با سکولار دموکراسی است (مثل نوشته های انحلال طلبان و مخالفان حکومت اسلامی) و يا در مخالفت با آن (مثل نوشته های اصلاح طلبان، که با نوار توضيحی مشخص می شوند) و يا مسائل را بصورت جدی و طنر از ديدگاهی سکولار دموکرات مطرح می کند. در همه حال اصولی که  در «پيمان نامهء عصر نو» منعکس اند، راهنمای ما محسوب می شوند.

6. انتخاب مقالات وارده و برگرفته از منابع مختلف، و همچنين انتخاب تيتر مناسبی برای آنها  با سردبير است.

7. به احترام «جمهوريت»، در اين پايگاه، هر کجا سخن از حکومت مسلط  بر ايران پيش آيد، واژهء «جمهوری» به «حکومت» يا «رژيم»  تبديل می شود.

8. و از آنجا که بين ايران و ملت ايران  از يکسو، و حکومت اسلامی مسلط بر کشورمان، از سوی ديگر، تفاوت و جدائی قائليم، در هر متن که واژهء ايران بکار رفته اما منظور رژيم اسلامی باشد، ما بجای ايران عبارت «رژيم ايران» يا «رژيم مسلط بر ايران» را بکار می بريم.

 

 

 

 

 

تاريخ اعلام موجوديت «جنبش»: 14 امرداد 1392

تاريخ انتشار اين شماره: دوشنبه 5 تا پنجشنبه 8 خرداد 1399 -  25 تا 28 ماه مه 2020

در ناباوری تمام، خبر درگذشت دوست عزيزمان، شاعر، نویسنده، منقد و محقق بزرگ ادبيات فارسی، خانم مليجهء تيره گل، جان مان را به آتش کشيد. هنوز چند زمانی از انتشار مجموعهء بزرگ و تحقیقی 14 جلدی اش با عنوان «روایتی از ادبیات فارسی در تبعید» نگذشته است که نويسندهء گرانقدر آن از ميان ما رخت بر بسته و به ابديت تاريخ پيوسته است.  فقدان مليحهء تيره گل را، که ضايعهء جبران ناپذيری برای ادبيات فارسی است به همسرش آقای دکتر عزیز عطائی، فرزندان و دوستان اش تسليت می گوئيم.

شکوه ميرزادگی - اسماعيل نوری علا

سکولار دموکراسی در برابر استبداد مذهبی

پادکست سکولار دموکرات ها - دورهء دوم - شمارهء 3

پخش اول از تلويزيون «ايران فردا» - آرشيو

بررسی اوضاع سياسی در فقدان آلترناتيو - 2

گفتگو با محمود ابطحی

رئیس شورای مرکزی حزب سکولار دموکرات ایرانیان

در برنامه ای از تلويزيون ميهن بمديریت سعید بهبهانی

ما ذلیل و ضعیف و حقیریم،

خواهش می‌کنیم ما را کم‌تر سانسور کنید!

فرج سرکوهی

خواست و محتوای ذلت‌بار  و زبان و لحن حقیر و ذلیل نامهء برخی فعالین تئاتر ایران به وزیر ارشاد اسلامی، حتا برای کسانی که به سقوط آزاد و همه‌گیر ارزش‌های انسانی و اخلاقی و هنری در فضاهای مجاز سانسور زدهء فرهنگی رژيم اسلامی باور دارند، تکان دهنده است... زمانی را به یاد می‌آورم که حتا سازشکارترین چهره‌های هنر و ادبیات ایران نیز گرچه به سانسور اعتراض نمی‌کردند اما حداکثر در این باب سکوت می‌کردند نه همراهی. انگشت‌شمار بودند چهره ‌های به واقع هنری و فرهنگی پای ‌بوس سانسور چیان و دست ‌بوس قاتلان فرهنگ و...

بالاخره شده يا نشده؟!

حمیدرضا رحیمی

* مهدیه سادات قافله‌باشی، سخنگوی شورای شهر قزوین، در گفت‌وگو با ایسنا، ضمن تأکید روی این موضوع که شهرداری قدردان فرهنگ و هنر ایران است؛ تصریح کرد: روز گذشته تصویری از تندیس فردوسی که پایهء آن تخریب‌ شده در فضای مجازی منتشر شد، برخی شهرداری و شورای شهر را مورد هجمه قرار دادند این در حالی است که شهرداری همواره برای بزرگان علم و ادب کشور و استان ارزش قائل بوده و هست!  

«غوغا»

اکبر ذوالقرنين

از انزوای «کرونا» / تا انقضای تنهایی / زمانه‌ای پر غوغا است. / برخیز انسان با معنا / وقت قیام واژه‌ها است! (منبع)

خداحافظ جهانی‌شدن!

سرمقاله، نشريهء اکونومیست

حتی پیش از شیوع کرونا، «جهانی ‌شدن» با چالش‌هایی مواجه بود. «سیستم تجارت آزاد» که برای چند دهه اقتصاد جهان را تحت سلطهء خود داشت پس از بحران مالی دو هزار و هشت و جنگ تجاری آمریکا و چین لطمات جدی دید. حالا نوبت به سومین ضربه مهلک بر پیکر جهانی‌شدن رسیده است و شیوع کرونا موحب تعطیلی کسب ‌و‌ کارها و بسته شدن مرزها و در نتیجه فروپاشی بازرگانی شده است.

پردهء پایانی قرن: ویروس کرونا

شیرین کریمی

ما قرنی پر هیاهو را پشت سر می گذاریم؛ قرنی که در آن شیوهء زندگی مان، شیوهء حکومت داری مان، و شیوهء ارتباط مان با سایر کشورهای جهان از اساس دگرگون شد. از این رو، چیزی فکر ما را به  خود مشغول می کند؛ چیزی از جنس پایان یک دوران و آغاز دورانی جدید؛ از جنس پشت سر گذاشتنِ روزگارِ گذشته و پیش رو داشتنِ روزگارِ تازه. گویی، به وقتِ ایستادن در چنین درگاهی، زمانِ حال بیش از همیشه عاری از معنا می شود؛ آنچه ذهن را به خود مشغول می کند گذشته  است.

علل ناکامی اصلاح ‌طلبان

علی‌رضا علوی‌تبار

این روزها، وضعیت اصلاح‌ طلبان و آیندهء احتمالی آن‌ها، موضوع گفت‌وگوها و مجادله‌های بسیاری است. پرسش ‌کنندگان و پاسخ‌ دهندگان کم و بیش باور دارند که اصلاح ‌طلبان نتوانسته‌اند به اهداف اعلام شدهء خویش دست یابند و هر کدام به گونه‌ای می‌کوشند تا علت این ناکامی را دریافته و توضیح دهند. ریشه‌یابی ناکامی از آن نظر مهم است که مبنایی برای پیشنهاد نوسازی و بازسازی می‌شود. اگر در ریشه‌یابی موفق باشیم، در ارائه راه‌حلِ مؤثر نیز کامیاب خواهیم بود.

سخنی با آقای محمد نوری زاد

سام قندچی

من پیام شما از زندان اوین را در مورد بحث خودکشی خواندم و بايد بگويم که کاملاً با نظرتان در مورد «خودکشی اعتراضی» مخالفم و آن را بدآموزی برای فعالان جنبش سیاسی و مدنی ایران تلقی می کنم. من با اینکه شما، زیر فشار، کار غلطی انجام داده بودید با شما همدردی کرده ام اما توجیه اقدام به خودکشی تان را، آن هم بعنوان «شیوه ای از مبارزه» تأييد نمی کنم. مبارزان مخفی کار و درگير جنگ مسلحانه برای اينکه زیر شکنجه وادار به لو دادن کسی نشوند سيانور می خوردند، اما شما ابداً در چنین وضعیتی نبوده و نیستید و لازم نیست که بی دليل «خودکشی کردن» را برای فعالان سیاسی و مدنی عادی کنید.

 

اميد اصلاح طلبان: دولت مدنی فعلی، ولو نيم بند!

آرسن نظریان

اگر قائل به این هستیم که نظام ولایی سرانجام باید “مملکت را رها کند” و پی کار خود برود، باید به این پرسش هم پاسخ بدهیم که چه چیزی باید جایگزین آن شود؟ اگر دولت مدنی فعلی را هم شامل این فتوا کنیم، آیا امکان بروز هرج و مرج بی سابقه ای که شاید سرآغاز جنگ جهانی سومی هم باشد، چشم اندازی ترس آور نیست؟ آیا غیر از دولت مدنی فعلی، ولو نیم بند، گزینه دیگری برای وضعیت بعد از حذف موجودیت شرعی وجود دارد؟ آیا در هرج و مرج به وجود آمده در پی فروپاشی حکومت اسلامی چه کسی «دولت موقت» را برای دورهء گذار تشکیل خواهد داد؟ اگر چنین نیروی آماده ای هست، کدام است؟ آقای رضا پهلوی است یا خانم مریم رجوی یا کس دیگری برخاسته از یک نیروی ناشناخته؟

مبارزات گسترده علیه «حجاب سیاسی»

مهناز همدانیان

چه تفاوتی میان آن تروریست که برای باورهای خویش با ماشین به جمعیتی حمله میکند، و این تروریست که برای باورهای خویش با اسید به زنان حمله می‌کند وجود دارد؟ در چنین شرایطی، اعتراض به حجاب اجباری تنها اعتراض به یک تکه پارچه و روسری که به اجبار بر سر زنان گذاشته می‌شود، نیست- که حتی اگر می‌بود نیز اعتراضی بجا و بحق بود- بلکه اعتراض به ظلم‌ها، تبعیض‌ها و خشونتها علیه زنان است. اعتراض به کتک زدن زنان و کشان کشان بردن آنها  به سوی ماشین‌های پلیس و گشت ارشاد اسلامی است.

آيا سی سال ديگر

ايران پيرترين جمعیت جهان را خواهد داشت؟

گزارش صدای فرانسه

روز سی اردیبهشت بعنوان «روز ملی جمعیت» در تقویم رسمی ایران نامگذاری شده است. در اين رابطه علی خامنه‌ای، ‌رهبر حکومت اسلامی ایران، هم کشور جهان خواهد بود و از هر سه نفر تقریبا یک نفر بالای شصت سال عمر خواهد داشت». همین منبع تاکید کرده است: «هر ساله از تعداد تولد به میزان قابل ملاحظه‌ای کاسته می‌شود».

در انتظار خاطره نويسی های سراسر شادمانه

محمود سریع‌القلم

مدرنیته پایان تاریخ نیست. اگر کشوری مجهز به اندیشۀ جدیدی است، مدرنیته را اصلاح کند و بر آن بیفزاید. اثرگذاری و اثرپذیری زمینۀ رشد و توسعه را فراهم می‌کند. هر زمان که فردِ سیاست مداری، در جامعۀ ما خاطرات خود را نوشت و متن آن سراسر شادمانی بود و حکایت از کار و فعالیت و خدمت بود و گِله و شکایت از حذف، طرد، تبعید، حاشیه نشینی و ناجوانمردی و بی‌احترامی نبود، سیاست‌ورزی عاقبت مثبتی خواهد داشت.

باخت- باخت در سوریه

احمد رأفت

پس از پنج سال حضور نظامی در سوریه، برای حفظ رژیم بشار اسد، روسیه تصمیم گرفته است هرچه زودتر په این جنگ پایان دهد. گام اول کرملین برای بستن پروندهء حضور نظامی در سوریه و قدم گذاشتن به مرحلهء بازسازی سیاسی و اقتصادی، بیرون راندن سپاه قدس، بازوی خارجی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، زینبیون، فاطمیون، حزب‌الله لبنان و دیگر نیروهای مسلح تحت حمایت حکومت اسلامی است. برای تحقق این هدف اتحاد نانوشته‌ای بین روسیه، آمریکا، اسرائیل و ترکیه شکل گرفته است.

نتايج نظريهء «کمونیسم ملی اسلامی» برای ايران

علی فراستی

اگرچه در سال های اولیهء بقدرت رسیدن، بلشویک ها شعارها و اعمالی بروز دادند که باعث جلب حمایت معنوی روشنفکران و سیاستمداران کشورهای حاشیهء امپراطوری روسیه شد ولی این کشور مجدداً به سیاست دیرینهء روسیه، یعنی کشور گشایی، ولی این بار با شعار حمایت از زحمتکشان ممالک دیگر رو آورد. در این میان ممالک مسلمان و در رأس آنها ایران نقش عمده ای در سیاست خارجی و کشورگشایانهء لنین و سپس استالین بازی می کردند. برای نفوذ موثر در این ممالک می بایست شعارهای انقلابی و عدالت طلبانه در قالبی نوین و مطابق درک و نیازهای همان ممالک تولید و صادر می شد. در این راستا توجه به تز "کمونیسم ملی اسلامی" اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

پسوند «اسلامی» جمهوریت را از محتوا تهی کرده

گفتگو با صدیقه وسمقی

من فکر می‌کنم که از آغاز ما سنگ بنا را اشتباه گذاشتیم. ما نتوانستیم یک نظام جمهوری بنا کنیم. ابزارهای حکمرانی در جمهوری اسلامی مثل پارلمان، قانون، ریاست جمهوری، قوه‌ی قضائیه، انتخابات و مانند آن ابزارهایی در اختیار مردم و برای اعمال اراده‌ی مردم محسوب نمی‌شوند، بلکه مردم و همه‌ی این ابزارها در خدمت اعمال اراده‌ی نهاد ضامن اسلامیت نظام یعنی ولایت فقیه است. ماهیتا نمی‌توان به چنین نظامی جمهوری گفت. من فکر می‌کنم تدوین کنندگان قانون اساسی تصور درستی از جمهوریت نداشته‌اند. آنان یک نظام دینی غیردموکراتیک را طراحی کرده‌اند.

دوره برزخی!

گفتگو با ايرج فرزاد - فعال سياسی مارکسیست

در حالتی که تحولات و جنب و جوش مردم، اوضاع را تغییر بدهد، احتمال در قدرت ماندن اسلام سیاسی حتی در محدوده ایران، ضعیف‌تر خواهد شد. در صورت “فروپاشی” اسلام سیاسی در ایران، صفحهء معادلات تغییر خواهد کرد. من شخصا تصور می‌کنم که امکان بقاء اسلام سیاسی “در شکل و شمایل کنونی”، حتی با دست بالا پیدا کردن لایهء طرفدار غرب در میان سپاه پاسداران، بسیار ضعیف است. حکومت سرداران طرفدار غرب، عملاً به معنی پایان حاکمیت اسلام سیاسی در ایران است.

ََََََ